کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 اردیبهشت 1399

به روز رسانی

25 اردیبهشت 1399

در این مطلب قصد داریم به معرفی شهر لاهیجان بپردازیم؛ شهر بسیار زیبایی که آن را به عروس شهرهای گیلان می‌شناسند. در مطلب پیش‌رو می‌توانید بیشتر با شهر چای ایران آشنا شوید و دیدنی‌‌های لاهیجان را بشناسید. شاید جالب باشد که بدانید به لاهیجان قدیم "بیه‌پیش" می‌گفتند که در اصل به منطقه تاریخی شرق سپیدرود گفته می‌شده است. حال در این مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعات جامعی درباره شهر لاهیجان در اختیارتان قرار دهیم.

چرا سفر به لاهیجان ؟


  • لاهیجان یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که به آن عروس شهرهای گیلان نیز می‌گویند.
  • در لاهیجان می‌توانید بدون خارج شدن از شهر، از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی و زیبای آن مثل شیطان‌کوه و تله‌کابین لاهیجان استفاده کنید.
  • لاهیجان خواستگاه چای در ایران است و شما در این شهر می‌توانید زمین‌های کشت چای، موزه چای و آرامگاه کاشف‌السطنه، بانی ورود چای به ایران را ببینید.
  • کلوچه لاهیجان هم از آن خوشمزه‌هایی است که در سفر به این شهر می‌توانید به انواع آنها دسترسی داشته باشید.
  • با سفر به لاهیجان می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف آن مثل تالاب‌های امیرکلایه و سوستان و آبشار زیبای لونک بهره ببرید.
Photo by : Morteza Aghapur

اطلاعات کلی درباره لاهیجان

جمعیت: 167,544 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

دین و مذهب: مردم این منطقه تا زمان خلافت عباسی در ایران پیرو دین زرتشت بودند و پس از ورود اسلام، پیروی اسلام سنی شده و پس از زمان صفویان تاکنون اکثریت مردم این شهر پیروی شیعه 12 امامی هستند.

زبان: مردم لاهیجان به زبان گیلکی با گویش بیه‌پیش (1) صحبت می‌کنند.

نژاد: به طور کلی چند گروه  قومی در استان گیلان زندگی می‌کنند که به ترتیب شامل گیلک‌ها، تالش‌ها، کردها و آذربایجانی‌ها می‌شوند. مردم لاهیجان از اقوام گیلک هستند که در شرق سپیدرود زندگی می‌کنند.

اقتصاد: همه ما لاهیجان را با چای ایرانی می‌شناسیم و بیراه نیست که بیشترین درآمد این شهر از طریق کشت چای به دست می‌آید؛ اما در درجه بعدی باید گفت که دلتای سفیدرود که در محدوده بین رشت و لاهیجان قرار دارد بیش از 60 درصد از سهم تولیدی برنج استان گیلان را داراست؛ اما کشت برنج در لاهیجان در طی گذر زمان به یک فعالیت فرعی تبدیل شده است. این شهر همچنین از مراکز عمده تولید مرکبات در محدوده دریای کاسپین نیز به حساب می‌آید؛ اما سایر صنایع و محصولات مثل ماهیگیری، تولید چوب، پنبه، پیله ابریشم و ... جز فعالیت‌های اقتصادی جانبی شهر محسوب می‌شود. علاوه بر محصولات ذکرشده، رشد گردگشری نیز در سال‌های اخیر توانسته تا حدودی به بخش‌های کوچکی از اقتصاد شهر لاهیجان کمک کند؛ اما پتانسیل‌های بالقوه شهر در زمینه صنعت گردشگری هنوز به طور کامل بررسی نشده است.

پاورقی


1- بیه پیش یک محدوده تاریخی به مرکزیت لاهیجان در شرق سفیدرود است.

Photo by : Unknown

اطلاعات گردشگری 

سوغات و صنایع دستی لاهیجان

  • چای
  • کلوچه
  • کنف
  • انواع مربا و ترشی

 

 

  • حصیربافی
  • بامبوبافی
  • سفال
  • معرق روی چوب
  • ابریشم
  • صنایع چوبی

غذاهای محلی لاهیجان

  • خورشت مرغ و آلو
  • میرزا قاسمی
  • شش انداز
  • خورشت فسنجان سبزی

و ...

برای آشنایی بیشتر با انواع غذاهای محلی گیلان وارد صفحه غذاهای گیلان شوید.

بیشتر بخوانید

حصیربافی
بامبوبافی

اقامت در لاهیجان

در سفر به شهر لاهیجان شما می‌توانید از انواع هتل، هتل‌آپارتمان، ویلا، مسافرخانه و اقامتگاه برای اقامت‌تان در شهر استفاده کنید. حال برای اینکه با این گزینه‌های اقامتی بهتر آشنا شوید و به بررسی امکانات و قیمت آنها بپردازید، می‌توانید از صفحه اقامت در لاهیجان کارناوال کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر در سفرهای‌تان اهل اقامت در ویلا هستید می‌توانید وارد صفحه رزرو ویلاهای لاهیجان شوید و به بررسی شرایط ویلاهای مختلف در این شهر بپردازید. 

جاذبه های گردشگری لاهیجان

آرامگاه شیخ زاهد لاهیجانی: این بنای تاریخی متعلق به عصر صفویه است و در روستای شیخان لاهیجان قرار دارد. شیخ زاهد یکی از صوفیان بزرگ گیلانی و پدر همسر شیخ صفی‌الدین اردبیلی بود. این بقعه در تاریخ ۵ دی ۱۳۴۷ با شماره ثبت ۸۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

موزه چای | آرامگاه کاشف السلطنه: این موزه محل دفن کسی است که برای اولین بار کشت چای را در زمان مظفرالدین شاه در ایران رواج داد. در این موزه انواع وسایل قدیمی مرتبط با این نوشیدنی دلچسب مثل انواع سماور، قوری، و انواع نمونه‌های دانه‌های چای به نمایش در آمده است.

حمام گلشن: این حمام قدیمی در دوره فتحعلی شاه در شهر لاهیجان بنا شده است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز دیده می‌شود.

مسجد چهار پادشاهان: مسجد چهار پادشاهان محل دفن 4 تن از پادشاهان آل‌کیایی است که قدمت ساختمان آن به دوره صفویه بازمی‌گردد.

شیطان کوه لاهیجان
بقعه شیخ زاهد گیلانی
Abbas Tarkhan 
تله کابین لاهیجان
Meysam M 
مسجد چهار پادشاهان

برای دیدن لیست کامل دیدنی‌های شهر زیبای لاهیجان وارد صفحه جاذبه ها و تفریحات لاهیجان شوید.

آبشار لونک گیلان
تالاب امیرکلایه
تالاب سوستان لاهیجان

حمل و نقل برون شهری لاهیجان

پایانه اتوبوسرانی لاهیجان 

آدرس: استان گیلان، لاهيجان، بزرگراه توحید شرقی

شماره تماس: 01342423115

حمل و نقل درون شهری

برای جابه‌جایی در شهر می‌توانید از تاکسی‌های خطی، اتوبوس‌های درون‌شهری و سرویس‌های حمل‌و‌نقل آنلاین استفاده کنید.

آب و هوای لاهیجان در فصول مختلف

بهار: در فصل بهار دمای شهر بسیار معتدل و مطلوب است؛ اما مانند سایر شهر شمالی باید انتظار هوای ابری و بارندگی‌های پیاپی را داشته باشید.

تابستان: شروع فصل تابستان مصادف با افزایش دما و رطوبت در همه شهرهای گیلان است و لاهیجان نیز مستثنی نیست؛ اما هر چه به اواخر تابستان نزدیک می‌شویم هوا معتدل‌تر و خنک‌تر شده و از رطوبت هوا کاسته می‌شود. به ویژه اواخر شهریور هوا بسیار مطبوع می‌شود.

پاییز: اوایل پاییز هوای شهر لاهیجان بسیار دلپذیر است و این وضعیت تقریبا تا اواسط آبان ماه ادامه پیدا می‌کند؛ اما با نزدیک شدن به فصل زمستان دمای هوا کاهش پیدا می‌کند.

زمستان: درست است که دمای هوای شهر در فصل زمستان کاهش می‌یابد؛ اما در کل می‌توان گفت که تغییرات دمایی در شهرهای شمالی آنچنان محسوس نیست و نهایت با 5 تا 6 درجه اختلاف دما فصل‌ها تغییر می‌کنند. البته در سال‌های اخیر با تغییرات آب‌وهوایی به وجود آمده این شهر شاهد بارش برف سنگین نیز بوده است.

Morteza Aghapour 

تاریخچه شهر لاهیجان

پیش از اسلام

لاهیجان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان گیلان است. از قدیمی‌ترین آثار به جای مانده در این شهر می‌توان به قلعه‌ای به نام کهندژ اشاره کرد که قدمت آن به دوره اشکانیان برمی‌گردد. این قلعه تا قرن هفتم هجری در شهر وجود داشت؛ اما در این دوره با حمله مغولان به سرکردگی اولجایتو به ایران به طور کامل ویران شد.

در گذشته محدوده گیلان به دو بخش بیه‌پیش و بیه‌پس تقسیم و شهر لاهیجان نیز به عنوان مرکز بیه‌پیش شناخته می‌شد. مقصود از "بی" همان رود یا سپیدرود است و منطقه بیه‌پیش به شرق گیلان و بیه‌پس به غرب گیلان گفته می‌شده است. شهر لاهیجان تا حدود قرن سوم هجری محدوه روستای چَفَل امروزی در نزدیکی سیاهکل را شامل می‌شد؛ اما رفته‌رفته در قرن پنجم هجری به مکان امروزی خود منتقل شد.

پیش از حمله مغولان و تصرف شهر، این منطقه تحت تسلط دیلمیان قرار داشت؛ اما با ورود مغولان شهر از دست آن‌ها درآمد. در زمان ورود مغولان به شهر، فردی به نام جمال‌الدین شلوک بن شلوک نصیروند بر لاهیجان حکمرانی می‌کرد. وی در نهایت با یکی از دختران فرماندهان مغول ازدواج کرد و بر سایر حاکمان منطقه برتری گرفت و در نهایت نام خاندان خود را ناصروند گذاشت که تا حوالی قرن 8 هجری را بر این منطقه مسلط بودند. در نهایت خاندان ناصروند با جنگ‌های پی‌درپی کم‌کم به سقوط خود نزدیک و در قرن هشتم هجری از میان رفت و جای خود را به آل کیا داد. گفته می‌شود که لاهیجان اوج شکوهمندی و توسعه خود در تاریخ را در دوره حکومت کیاییان تجربه کرده است. 

صفویه

پس از کیاییان تاریخ لاهیجان با سلسله صفویه پیوند می‌خورد و نقطه آغاز آن جایی است که یکی از حکمان کیایی به پسر جوان صفوی یعنی "شاه اسماعیل اول" جا و مکان می‌دهد تا از خشم آق قویونلوها در امان بماند. وی در این مدت در لاهیجان علم و رزم آموخت و از آموزه‌های شیخ شمس‌الدین لاهیجی بهره برد. پس از روی کار آمدن سلسله صفویه در ایران و روی کار آمدن شاه طهماسب صفوی، وی به یکی از حاکمان کیایی که هنوز در منطقه حکومت می‌کرد دستور داد تا مذهب شیعه 12 امامی را در منطقه رسمی کند. حاکم کیایی در آن دوران با عثمانیان همکاری و به نوعی در حال توطئه کردن علیه حکومت وقت ایران بود. با رو شدن کار وی در نهایت توسط شاه عباس اول از میان برداشته شد و تسلط لاهیجان و گیلان به طور کامل به دست سلسله صفوی افتاد و هیچ اثری از کیاییان در منطقه باقی نماند.

در حوالی زمستان 1101 خورشیدی دولت روس به ایران حمله و بخش‌هایی از گیلان مثل رشت و لاهیجان را تصرف کرد. روس‌ها با ایجاد دو پایگاه در لاهیجان حدود 9 سال در مناطق ذکرشده باقی ماندند. در طی سال‌هایی که بر لاهیجان گذشت، بیشتر حاکمان شهر به طور موروثی انتخاب می‌شدند؛ اما در نهایت آخرین حاکم موروثی شهر در دوره قاجار از کار برکنار شد.

اواخر قاجار و آغاز پهلوی

 اواخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی مصادف با ورود اولین دانه اهی چای توسط کاشف السلطنه به ایران است. وی دانه‌های چای و چند ادویه دیگر را وارد ایران کرد و توانست شیوه کشت چای را به مردم محلی آموزش دهد. پس از او رضاشاه پهلوی متخصصان چینی را وارد ایران کرد تا با کمک آنها بتواند کشت چای در شهر لاهیجان را توسعه دهد. در نهایت در حوالی سال 1310 شمسی اولین کارخانه چای در ایران تاسیس و این گیاه خوش‌عطر تبدیل به نوشیدنی محبوب و مورد علاقه مردم شد. لاهیجان در جریان جنگ جهان دوم، حدود 10 سال بعد از تاسیس کارخانه چای مورد حمله روس‌ها قرار گرفت و در تاریخ 7 شهریور 1320 به دست آن ها بمب باران شد که در این حادثه افراد زیادی جان خود را از دست دادند.

شهر لاهیجان در جریان نهضت جنگل (۱۲۹۳ - ۱۳۰۰ هجری شمسی) در دوره پهلوی اول یکی از مراکز مهم سیاسی محسوب می‌شد و یکی از شورش‌های مهم آن زمان توسط دکتر حشمت در همین شهر راه اندازی شد. دکتر حشمت در آن زمان کانال آبی را حفر کرد که امروزه آن را به آن حشمت‌رود می گویند.

نام های دیگر لاهیجان

عده ای بر این باورند که لاهیجان معرب شده واژه لاهیگان به معنی شهر بافندگان است که ریشه در اقتصاد این شهر یعنی تولید پیله ابریشم و ابریشم‌بافی است. در اصل لاهیجان به معنی شهر ابریشم است. این شهر در دوره زمانی محدودی نیز به خاطر تسلط اعراب به این شهر دارلاماره نیز خوانده می‌شد.

سخن آخر

با کارناوال راهی شهر زیبای لاهیجان شدیم. از تاریخ پر فراز و نشیب آن گفتیم و نگاهی به دیدنی‌های آن انداختیم.

شما تا کنون به شهر لاهیجان رفته‌اید؟ به نظرتان این شهر قابلیت‌هایی برای جذب گردشگر دارد؟ آیا از قابلیت‌های گردشگری آن استفاده لازم شده است؟ اگر اهل لاهیجان هستید و فکر می‌کنید ورود کنترل نشده گردشگران در ایام پیک سفر به شهر شما آسیب زده می‌توانید نظرات و انتقادات خود از این شرایط را نیز با ما در میان بگذارید. 

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار شهر زیبا و دل انگیز است...

30 تیر 1402

سيده زهرا

لاهیجان به نسبت بقیه شهرهای گیلان، شهر تمیزتر و مرتب تریه، البته آفت همه شهرهای شمال متاسفانه ویلاسازی وقطع درخته که باعث ازبین رفتن جنگل ها ومزارع چای و زمینهای کشاورزی وکلا طبیعت زیبای لاهیجان و سایر شهر های شمال شده

29 اردیبهشت 1399

عروس گيلان لاهيجانه

28 اردیبهشت 1399

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست