کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 فروردین 1399

به روز رسانی

09 فروردین 1399

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی شهر زیباکنار بپردازیم؛ البته زیباکنار در حقیقت یک منطقه گردشگری و دهستان به حساب می‌آید، اما این روزها از چنان رونقی برخوردار شده است که با عنوان شهر هم از آن یاد می‌کنند. در مطلب پیش رو می‌توانید بیشتر با این خطه از استان گیلان آشنا شوید، دیدنی های زیباکنار را بشناسید و با رودخانه اوشمک، پارک ملی بوجاق و ساحل زیباکنار آشنا شوید. با کارناوال همراه باشید.

Photo by : Unknown

چرا سفر به زیباکنار؟


  • ساحل زیباکنار، با انواع امکانات و تفریحات آبی که ارایه می‌دهد، یکی از مقاصد تفریحی شمال کشورمان است. 
  • در زیباکنار امکانات اقامتی متنوعی وجود دارد.
  • طبیعت زیبای زیباکنار می‌تواند سفری آرامش‌بخش را برای شما رقم بزند.
  • در منطقه آزاد تجاری اقتصادی کاسپین بندرانزلی قرار دارد و مزایا و قوانین تجاری خاص مناطق آزاد را شامل می‌شود.
Photo by : Jalal Same Sardroodi

اطلاعات کلی زیباکنار 

کد تلفن: 013

جمعیت: بر اساس سرشماری سال 1390، ۹۰۱۴ نفر.

زبان و نژاد: مردم زیباکنار به زبان‌های فارسی و گیلکی سخن می‌گویند و نژادشان نیز به مردم گیلک باز می‌گردد.

اقتصاد: زیباکنار با توجه به قرارگرفتن در منطقه آزاد تجاری-اقتصادی کاسپین بندرانزلی در چند سال اخیر با رشد اقتصادی چشم‌گیری مواجه بوده و مزایا و قوانین تجاری خاص مناطق آزاد سبب جذب سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف اقتصادی در این ناحیه شده است. علاوه بر توریسم، به لطف وجود رودخانه زیبای اوشمک در زیباکنار، ماهیگیری نیز از روش‌های کسب درآمد در اینجاست. همچنین مشاغل مربوط به گردشگری مثل اجاره ویلا هم نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

Photo by : Unknown

دیدنی ها و تفریحات زیباکنار

بازارگردی: از آنجایی که زیباکنار جزو منطقه آزاد محسوب می‌شود چندین بازار در آن به چشم می‌خورد و می‌توان انواع اجناس را با قیمتی مناسب در این شهر خریداری کرد. 

پارک ملی بوجاق | Bojaq National Park: این پارک ملی، که در محدوده کیاشهر تا زیباکنار قرار دارد منطقه‌ای حفاظت‌شده است و به عنوان نخستین پارک ملی خشکی-دریایی ثبت‌شده در کشورمان شناخته می‌شود. قرارگیری در حاشیه دریای خزر، عبور رودخانه سفید از درون این پارک و وجود آبندان‌های مختلف در اینجا باعث شده‌اند تا این خطه، طبیعتی منحصر به فرد و زیبا داشته باشد و مکان دلپذیری برای گردشگران شمرده شود. درون این پارک ملی، تالابی وسیع وجود دارد که به زیستگاه محبوب پرندگان تبدیل شده است و به همین خاطر، پرنده‌نگری از تفریحات محبوب این مکان به حساب می‌آید. همچنین این تالاب زیستگاه بیش از ۵۰ گونه ماهى و آبزیان بومى و مهاجر است و از معدود زیستگاه‌هاى فک خزری به شمار می‌آید. 

رودخانه اوشمک: اوشمک یکی از پر ماهی‌ترین رودخانه‌های شمال کشورمان است و از بهترین بخش‌های آن برای ماهیگیری، پل زیباکنار و انتهای کوچه کشاورز هستند؛ همچنین باید اشاره کنیم فصل پاییز، بهترین زمان برای ماهیگیری در این رودخانه به حساب می‌آید. 

ساحل زیباکنار: زیباکنار سواحلی تماشایی دارد که چشم‌اندازی دیدنی را پیش روی مسافران می‌گذارند. همچنین در بخش‌هایی از این سواحل، امکان شنا، قايق‌سواری، جت‌اسکی، اسکی روی آب، ماهيگيری، چهارچرخ سواری، فوتبال و واليبال ساحلی هم برای گردشگران مهیاست. 

Jalal Same Sardroodi 
Jalal Same Sardroodi 

جاذبه های نزدیک به زیباکنار

پارک جنگلی کیاشهر: این جنگل زیبا با طبیعت تماشایی‌اش می‌تواند لحظات دلپذیری برای گردشگران رقم بزند. در كنار این پارک هم مرداب طبيعی، پل چوبی و ساحل دريا وجود دارند و لذت گشت و گذار در اینجا را دو چندان می‌کنند. 

پل چوبی کیاشهر: بندر کیاشهر از مراکز گردشگری بکر در کشورمان شمرده می‌شود و پل چوبی، یکی از بهترین مکان‌های تفریحی این بندر است. این پل چوبی پارک جنگلی کیاشهر را به ساحل وصل می‌کند و با گذر از روی نیزارهای تالاب جلوه‌ای دیدنی پدید می‌آورد. 

آکواریوم انزلی: این مجموعه بزرگ‌ترین تونل آکواریوم کشور را با طول 40 متر در خود جای داده است. از دیگر بخش‌های آکواریوم انزلی می‌توان به مجموعه پرندگان و خزندگان، سالن بولینگ، لونا پارک، گیم‌لند، رستوران و کافی‌شاپ آن اشاره کرد.

منطقه ساحلی حاجی بکنده: حاجی بکنده یک دهستان در استان گیلان است و منطقه ساحلی آن، فضایی بکر دارد. این منطقه در سال‌های اخیر به خاطر چشم‌انداز زیبا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‌های ساحلی و شنا، صید ماهی، خرید ماهی تازه و ... در میان گردشگران جذابیت پیدا کرده است.

ساحل چمخاله گیلان: چمخاله یکی از بهترین و زیباترین سواحل ماسه‌ای ایران به شمار می‌آید و به عنوان یکی از مجهزترین و کم‌خطرترین ساحل‌های موجود در کشور نیز شناخته می‌شود. این ساحل توانسته با امکانات خوبش گردشگران بی‌شماری را به خود جذب کند. 

امکانات گردشگری و رفاهی زیباکنار

اقامت در زیباکنار

در سفر به زیباکنار گزینه‌های اقامتی متفاوتی پیش روی شماست. در اینجا چند هتل خوب وجود دارد که امکانات اقامتی قابل قبولی را در اختیارتان می‌گذارند. همچنین ویلاهای اجاره‌ای هم از گزینه‌های مناسب برای اقامت در زیباکنار هستند و در گوشه‌گوشه این منطقه می‌توان، ویلاهای متنوعی مطابق با میل انواع سلیقه‌ها پیدا کرد. 

Photo by : Unknown

سوغات زیباکنار

منطقه گردشگری زیباکنار، سوغات خاصی ندارد و سوغاتی‌هایش، همان‌هایی‌ست که در تمام استان گیلان رایج هستند؛ که ماهی سفید، چای، کلوچه، بادام زمینی، زیتون از جمله این موارد هستند. همچنین در بازدید از اینجا می‌توانید صنایع دستی همچون محصولات چوبی، حصیری، مرواربافی، بامبو بافی، رشتی دوزی و ... را نیز خریداری کنید. اگر مایلید با تمامی سوغات و صنایع دستی استان گیلان آشنا شوید، بر روی لینک کلیک کنید. 

Photo by : Unknown

غذاها و خوشمزه های زیباکنار

از آنجایی که زیباکنار در استان گیلان قرار دارد و از توابع شهر رشت به شمار می‌آید، غذاهای محلی و خوشمزه‌های این منطقه هم همان غذاهای دلچسب گیلانی هستند. استان گیلان از تنوع غذایی بسیار بالا و وسیعی برخوردار است که شامل ترکیبات بی‌نظیری از بادمجان، سیفی‎جات و سبزی‌جات تازه، سیر فراوان، پیاز، گوشت و مرغ و البته برنج می‌شوند. شاید برای‌تان جالب باشد که به خاطر همین تنوع بالا، رشت به عنوان نماینده‌ای از سوی تمام شهرهای گیلان، شهر خلاق غذا در یونسکو است.

ترشه شامی، قورمه سبزی گیلانی، کوکوی اشپل و ... تعدادی از خوشمزه‌های گیلان و زیباکنار هستند؛ شما می‌توانید برای شناخت تمامی این غذاها، مطلب غذاهای محلی گیلان را بخوانید.

Photo by : Unknown

آب و هوای زیباکنار در فصول مختلف

بهار و تابستان: در فصل بهار، زیباکنار آب و هوایی مطبوع و معمولا بارانی دارد. با نزدیک شدن به فصل تابستان کم کم هوا گرم‌تر و رطوبت بیشتر می‌شود. 

پاییز و زمستان: در فصل پاییز این منطقه توریستی با آب و هوایی مطبوع و بارانی و دلپذیر از شما میزبانی می‌کند. در فصل زمستان دمای هوا در زیباکنار به شدت کاهش خواهد داشت. 

Photo by : Unknown

تاریخچه زیباکنار

از تاریخچه زیباکنار اطلاعات زیادی در دست نیست، اما در همین حد می‌توان گفت که در این مکان، بناهای تاریخی زیادی از دوران پهلوی اول و دوم وجود دارد که از جمله‌شان باید به هتل زیباکنار اشاره کرد؛ این هتل باشکوه در اوایل حکومت پهلوی برای سکونت و پذیرایی از خان‌های امینی و مهمانان سرشناس داخلی و خارجی ساخته شده بود. کاخ قطبی هم که با معماری مدرن و با گران‌قیمت‌ترین مصالح و سنگ‌های مرمر در زمان اواخر دوره پهلوی توسط دایی بانو فرح دیبا ساخته شد، از معروف‌ترین ساختمان‌های قدیمی این خطه به شمار می‌رود. امروزه این بناها به مرکز آموزشی سیدالشهدا و بخشی از مجتمع صدا و سیما جهت مرکز آموزشی رفاهی کارکنانش تبدیل شده است.

Jalal Same Sardroodi 
Jalal Same Sardroodi 

سخن آخر

نگاهی به منطقه زیباکنار در استان گیلان داشتیم و جاذبه‌های گردشگری، سوغات، غذاهای محلی و ... اینجا را به شما معرفی کردیم. همچنین نگاهی به شرایط اقتصادی و اطلاعات کلی این خطه نیز انداختیم.

نظر شما درباره این مطلب چه بود؟

آیا تا به حال به زیباکنار سفر کرده‌اید؟ دیدگاه خود را درباره این منطقه با دیگر همراهان کارناوال به اشتراک بگذارید. 

از پیشنهادهای شما برای ارتقای این مطلب استقبال می‌کنیم.

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

درود بر شما و سپاس فراوان از راهنمایی تون توضیحات خوب بود در حد اطلاعات شما بوده یه منطقه روستایی بیش از این چی میتونه داشته باشه،سپاس از لطف شما

02 آبان 1401

زیبا هوای حوصله ابری است چشمی از عشق ببخشایم تا رود آفتاب بشوید دلتنگی مرا

18 فروردین 1399

ممنون از معرفى جذابيتهاى زيبا در اين روزهاى قرنطينه خيلى بكارمون مياد سايتتون

16 فروردین 1399

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست