کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 شهریور 1400

به روز رسانی

07 شهریور 1400

در این مطلب کارناوال به معرفی شهر یاسوج پرداخته است تا شما را با مردم یاسوج ، این شهر زیبا و خنک آشنا کند. یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های غربی کشور که طبیعت بی‌نظیر آن در سالهای اخیر گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. اگر می‌خواهید با فرهنگ و زبان مردم یاسوج آشنا شوید ما را همراهی کنید.

چرا بازدید از شهر یاسوج؟


  • این شهر به خاطر جاذبه‌های طبیعی، توریستی و گردشگری خود، به عنوان پایتخت طبیعت کشورمان شناخته می‌شود. 
  • اطراف این شهر را رودهای خروشان، آبشارهای زیبا و کوه‌های سر به فلک کشیده فراگرفته اند و برخی اینجا را شمالِ جنوب می‌دانند. 
  • جنگل‌های بنه و بلوط، چشم اندازی تماشایی به طبیعت این شهر داده اند. 
  • فصل‌های بهار و تابستان، این شهر میزبان خیل عظیمی‌ از گردشگران و طبیعت دوستان است. 
Photo by : Unknown

اطلاعات کلی شهر یاسوج 

جمعیت: بنابر سرشماری سال 1395، ۱۳۴٬۵۳۲ نفر جمعیت دارد. 

دین و مذهب: اکثریت این شهر پیرو دین اسلام و شیعه هستند، اما مانند دیگر شهرهای کشورمان، اقلیت دینی نیز در اینجا سکونت دارند. 

زبان: مردم یاسوج لر هستند و به زبان لری بویراحمدی سخن می‌گویند. 

اقتصاد: کشاورزی و دامپروری نقش پررنگی در اقتصاد و درآمدزایی مردم یاسوج دارد؛ تولید عسل، باغ‌های گردو، تولید گیاهان دارویی در این شهر رایج است و همینطور، با وجود جنگل‌های وسیع بلوط در اطراف این شهر، از میوه نان های دلچسب و دیگر مواد مغذی نیز تهیه می شود. همینطور، برای خوراک دام نیز از درختان بلوط استفاده می شود. از طرفی کارخانه قند یاسوج و مجتمع دنا صنعت یاسوج نیز نقش پررنگی در اقتصاد این شهر ایفا می‌کنند. نیز بد نیست ذکر کنیم که بزرگترین صنعت موجود در استان کهگیلویه و بویر احمد، صنعت نفت و گاز است. از معادن این استان هم باید به معادن بوکسیت، مس، فسفات، گوگرد و ... اشاره کرد. 

Photo by : Unknown

جاذبه های گردشگری

آبشار یاسوج: این آبشار زیبا مهمترین جاذبه یاسوج به حساب می آید و در نواحی شمالی شهر جا خوش کرده است. آبشار یاسوج از چشمه های رشته کوه زاگرس نشات می گیرد و حدودا 10 متر ارتفاع دارد. اطراف این آبشار بسیار سرسبز و تماشایی ست و راه های آبی که ادامه دهنده آبشار هستند از مراتع سبز و باغ های میوه می گذرند که منظره ای تماشایی را پدید می آورد. جالب آنکه آبشار یاسوج در انتهای تنگه‌ای قرار دارد و به همین خاطر، برای رسیدن به آبشار باید مسیری 150 متری درون تنگه را طی کرد. در اینجا یک مسیر فلزی تعبیه شده است و از این مسیر به سادگی می توان به آبشار رسید. 

پارک جنگلی یاسوج: پارک جنگلی یا پارک بزرگ کوهستانی یاسوج مساحتی نزدیک به هزار هکتار دارد و در شمال شرق این شهر واقع شده است. این پارک را بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور می دانند. در این منطقه درختان بلوط ایرانی، به زیبایی در همه جا به چشم می خورند و منظره ای تماشایی به آن بخشیده اند. از دیگر گیاهان این پوشش گیاهی باید به بادام کوهی، ارزن، کیکم، بنه و ... اشاره کرد. پس از آبشار یاسوج، این پارک جنگلی مهمترین جاذبه یاسوج به حساب می آید و مورد توجه بسیاری از مسافران است.  

تنگ مهریان : در پنج کیلومتری مسیر یاسوج به اقلید، منطقه ای تماشایی به نام تنگ مهریان وجود دارد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. در این منطقه رودی وجود دارد که از میان دره ای کم عمق می گذرد؛ از دیگر ویژگی های مهم اینجا باید به حضور امامزاده شاه حسن (ع) اشاره کرد که بسیاری از زائران را به سوی خود می کشاند. پوشش گیاهی تنگه مهریان بسیاری زیباست و تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه چشمگیر است. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که در فصل زمستان، این منطقه مورد توجه اسکی بازها قرار می گیرد و ورزشکاران زیادی به این خطه می آیند تا از برف زمستانی لذت ببرند و اسکی کنند. 

پیست اسکی کاکان: کاکان نام روستایی ست که نزدیک به جاده یاسوج-اقلید قرار دارد. پیست اسکی کاکان در نزدیکی این روستا و 18 کیلومتری یاسوج واقع شده و در ارتفاع 2600 متری قرار گرفته است. این پیست حدود 600 متر طول مفید دارد و با سه بالابر بشقابی مسافران را به بالای مسیر می رساند؛ در روزهای زمستان ارتفاع برف در اینجا به یک متر نیز می رسد. 

آبشار تنگ تامرادی : این آبشار را می توان در 50 کیلومتری غرب شهر یاسوج و در مسیر جاده‌ سپیدار پیدا کرد. آبشار تامرادی منظره ای دیدنی دارد و دارای چندین حوضچه آب است. بد نیست بدانید این آبشار نامش را از روستایی به همین نام دارد که در اطراف یک تنگه با طبیعت زیبا شکل گرفته است. 

آبشار یاسوج
آبشار تنگه تامرادی
پارک جنگلی یاسوج
چشم انداز پارک جنگلی یاسوج
پیست اسکی کاکان

غذاهای محلی یاسوج

اگر مسافر یاسوج باشید حتما مایلید بدانید چه غذاها و خوشمزه‌هایی را در این شهر امتحان کنید. باید توضیح دهیم که بیشتر غذاهای محلی یاسوج، غذاهایی هستند که در تمامی استان کهگیلویه و بویر احمد شهرت دارند؛ در ادامه، تعدادی از محبوب‌ترین‌شان که در یاسوج بسیار پخت می‌شود را نام می‌بریم. 

آش کارده: آش‌کارده یا هره از معروف‌ترین آش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است و لُرها به خوبی این غذا را طبخ می‌کنند. سبزی آش کارده، گیاهی محلی و گرمسیری با برگ‌های پهن است؛ برنج نیم‌کوب و گندم هم از دیگر مواد لازم برای پخت این غذاست. 

شله ماشکی: برای طبخ این غذا از ماش، برنج، پیاز داغ و ادویه‌های لازم استفاده می‌کنند؛ این غذا در فصل زمستان بسیار پرطرفدار است. 

آش دنگو: گندم و انواع حبوبات از جمله عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود برای طبخ این غذا به کار می‌رود. برای پختن آش دنگو، گیاهی بومی به نام لیزک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این گیاه شکلی شبیه تره دارد و به صورت خشک یا تازه در پلوها یا آش‌های منطقه کهگیلویه و بویر احمد استفاده می‌شود. 

آش کارده
آش دنگو
شله ماشکی

پلو لیزکی: گیاه لیزک از آن موادی ست که می‌توان گفت در تمامی خانه های شهر یاسوج یافت می شود و حتا پودر خشک آن را نیز نگهداری می کنند. برای پلو لیزکی هم از این گیاه استفاده می شود و برای پخت این غذا بعد از آبکش کردن برنج، لیزک خردشده را به آن اضافه کرده و دم کنند، معمولا این غذا با روغن حیوانی طبخ می شود تا طعمی سنتی تر و دلچسب داشته باشد. بسیاری در این غذا، از قارچ خشک شده نیز اضافه می کنند. 

نان بلیط یا بلوط: قدیمی‌ترین نان محلی کهگیلویه در شهر یاسوج نیز پخت می‌شود و محبوبیت دارد. برای تهیه این غذا، پوسته سخت بلوط و پوسته نازک بعدی که جفت نامیده می‌شود را می‌گیرند؛ و عصاره بلوط یا کلگ را یک هفته می‌خیسانند تا خمیری شود. در نهایت طی فرایندی طولانی از آن نان می‌پزند. این نان به رنگ قهوه‌ای تیره است.

نان برکو: این نان نیز با عصاره بلوط طبخ می‌شود با این تفاوت که بزرگ‌تر از نان بلوط است و به نان لواش شباهت دارد. این نان، قهوه‌ای روشن است.

شیربرنج: با این غذا یا دسر خوشمزه آشنایی دارد، تنها باید ذکر کنیم که این غذا میان مردم یاسوج نیز بسیار محبوبیت دارد و به آن شله‌شیری می گویند. 

نان برکو
نان بلوط
پلو لیزکی

سوغات یاسوج 

عسل طبیعی: پرورش زنبور عسل در یاسوج یکی از بهترین و محبوب‌ترین فعالیت‌های دامداری به شمار می‌رود و عسل این منطقه کیفیت خوبی دارد و سوغات مناسبی به شمار می‌رود. 

گیاهان وحشی: در تپه‌ها و دشت‌های یاسوج، گیاهان دارویی و وحشی زیادی متنوعی رشد می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات خریداری کنید و حتا به جمع آوری شان در طبیعت بپردازید. 

گردو: کهگیلویه و بویر احمد بیش از هفت هزار هکتار باغ گردو دارد و گردو این منطقه از کیفیت بالا برخوردار است. 

انگور: هرساله انواع انگور نظیر یاقوتی، عسگری، سیاه، ریش‌بابا، رجبی و رطبی در مقدار زیاد در استان کهگیلویه و بویر احمد برداشت می‌شود و شما می‌توانید در اواخر تابستان، این میوه لذیذ را از یاسوج خریداری کنید و حتا به عنوان سوغات به شهر خود ببرید. 

نان توک و نان بلوط: این دو نان سنتی و خوشمزه هم از سوغاتی های خوب یاسوج شمرده می‌شوند. 

صنایع دستی با چوب میخک: در استان کهگیلویه و بویر احمد، از چوب میخک انواع دستبند، گردنبند و انگشتر را تهیه می کنند که بسیار زیبا هستند.

تابلو فرش: می توانید در یاسوج تابلو فرش‌های زیبایی از گلیم یا مشته خریداری کنید. مشته بافی همان گلیم است، با این تفاوت که آن را از یک رو می‌بافند و طرف دیگر آن قابل استفاده نیست.

جاجیم: این صنایع دستی یاسوج به صورت افقی، روی زمین بافته می‌شود و و بعد از پایان کار، دور تا دور آن منگوله‌هایی آویزان می‌کنند که به زیبایی آن می‌افزاید.

چنته: آیینه‌دان یا چنته برای نگهداری وسایل شخصی زنان و نگهداری قرآن و آینه کاربری دارد. بافت چنته و مواد بکار رفته در آن شبیه به گلیم، قالی و یا هر دو است. نقوش آن نیز مانند فرش و گلیم است، ولی در ابعاد کوچک‌تر.

برداشت گردو
چوب میخک
تولید عسل طبیعی
جاجیم
چنته

حمل و نقل برون شهری یاسوج

فرودگاه یاسوج

آدرس: استان کهگیلویه و بویر احمد، یاسوج، 2 کیلومتری جاده یاسوج به اصفهان

مسیرهای پروازی: تهران به یاسوج و برعکس

شماره تماس: 07433314214

راه آهن اقلید- یاسوج

این راه آهن همچنان در دست ساخت است. 

پایانه اتوبوس شهید قرنی یاسوج 

آدرس: کهگیلویه و بویر احمد، یاسوج، بلوار شهید قرنی

شماره تماس: 0743327596

حمل و نقل درون شهری یاسوج

در سطح شهر یاسوج حدود ۵ هزار تاکسی، تاکسی بیسیم و آژانس و ۵۰ دستگاه اتوبوس و بیش از ۹۰ دستگاه مینی بوس فعالیت دارند و برای جابجایی درون شهر می‌توان روی این وسایل نقلیه حساب باز کرد. 

پایانه اتوبوس شهید قرنی یاسوج
فرودگاه یاسوج

آب و هوا

یاسوج شهری نسبتا مرتفع و کوهستانی به حساب می‌آید، اقلیمی سردسیری دارد و دارای آب و هوای معتدل متمایل به سرد است. بارش‌های آسمانی هم در شهر یاسوج زیاد هستند و در بیشتر زمان‌های سال، ارتفاعات این شهر از برف پوشیده است. می‌توان آب و هوای این شهر را در فصول مختلف سال چنین ارزیابی کرد: 

بهار: فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت، زیباترین زمان های شهر یاسوج به حساب می‌آیند. میزان رطوبت نسبی هوا کم است، هوا آنچنان سرد نیست و همینطور، بارش ها شدید و آزاردهنده نیستند. طبیعت نیز در نهایت زیبایی خود به سر می‌برد و چشم اندازهایی تماشایی را می‌توان در این شهر مشاهده کرد. به همین خاطر گردشگران می‌توان بهترین گشت و گذار را در این زمان از سال در یاسوج داشته باشند. 

تابستان: همانطور که می‌توان پیش بینی کرد، گرم ترین فصل سال در یاسوج، تابستان است که میانگین دمای هوا به ۳۶ درجه سانتی‌گراد می رسد. ممکن است گرمای هوا در فصل آزاردهنده شود و به همین خاطر، این زمان از سال را برای سفر به یاسوج پیشنهاد نمی‌کنیم. 

پاییز: بارش‌های آسمانی در یاسوج از ماه آبان آغاز می‌شود و تا نیمه بهار سال بعد ادامه دارد. پاییزهای یاسوج ممکن است آنچنان سرد باشند که برای گشت و گذار مناسب نباشد. 

زمستان: در زمستان میانگین دمای هوا به به ۱۰ درجه زیر صفر می‌رسد و در ماه‌های دی و بهمن، می‌توان شاهد روزهای یخبندان در یاسوج بود. بارش برف در این ماه‌ها چشمگیر است که منظره‌ای دیدنی را در شهر به وجود می‌آورد.

تاریخچه شهر یاسوج

گورستان باستانی یاسوج

حوالی سال 1388 بود که بعد از یک پروژه خاک‌برداری گورستان باستانی شهر یاسوج پیدا شد. پس از بررسی‌های انجام شده روی این گورستان سن این مکان باستانی را حدود 3500 تخمین زده‌اند که نشان از قدمت تمدن و شهرنشینی در این منطقه است. به احتمال بسیار زیاد این گورستان به دوره عیلامیان باز می‌گردد.

افسانه تل خسرو

تل خسرو یکی از جاذبه های تاریخی در ایران بوده که در مورد آن افسانه‌های زیادی گفته شده است. این تپه باستانی را به کیخسرو فرزند سیاوش از پادشاهان کیانی که در اساطیر ایران وجود دارد نسبت می‌دهند. محلی‌های این منطقه معتقداند پس از آنکه پیام الهی به کیخسرو می‌رسد، روانه دشت یاسوج شده و به سوارکاران همراهش دستور می دهد ته تلی از خاک بسازند. سپس کیخسرو به بالای تپه می‌رود و لهراسب را به جانشینی خود برمی‌گزیند. مردم شهر معتقداند که در همان زمان زال نیز تلی از خاک به نام خود ساخت که به آن تل زالی می‌گفتند اما امروزه زیر شهر یاسوج دفن شده است.

نبرد دربند پارس

برخی از پژوهشگران معتقداند که حماسه دربند پارس (جنگی در زمان اسکندر مقدونی) در این مکان روی داده است. البته مکان های دیگری مانند تنگ تکاب، تنگ پیرزال، تنگ تامرادی و... هم از سوی برخی مورخین به عنوان مکان های شکل‌گیری این نبرد یاد کرده اند ما یک پژوهشگر هلندی به نام Jona Lendering احتمال می‌دهد که در سال 331 پیش از میلاد مسیح اسکندر برای حمله به شهر پارسه از یاسوج عبور کرده و در تنگ مهریان با آریو برزن روبه رو شده است. در این نبرد آریوبرزن و یوتاب خواهر وی، دلیرانه جنگیدند و کشته شدند.

جنگ تنگ تامرادی

این جنگ میان عشایر لر بویراحمدی و ارتش شاهنشاهی در سال 1309 رخ داد که علت آن اعتراض به تقسیم ناعادلانه اراضی بود.  پس از آرام گرفتن اوضاع و بروز تغییرات روند خانه سازی و شهرسازی در این محدوده شهر یاسوج امروزی آغاز می‌شود و تا 20 سال بعد نیز ادامه پیدا می‌کند. اما در سال 1320 و خروج رضاخان از کشور تمام این تاسیسات نابود می‌شوند. البته تا پیش از سال 1342 محدوده شهر یاسوج امروز تنها یک روستا بود ولی در همین سل مرکز فرماندهی کل استان در این منطق احداث شده و در سال 1355 یاسوج به مرکزیت کل استان تغییر کاربری می‌دهد.

سخن آخر

با کارناوال راهی شهر زیبای سنندج شدیم تا زیبایی های این شهر در دل دامنه های زاگرس را تماشا کنیم. اگر اهل سنندج هستید یا به این شهر سفر کرده اید و اطلاعات جذابی در مورد این شهر دارید، آن‌‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

جالب بود ممنونم بابت انتشار این پست زیبا👏

03 بهمن 1402

خیلی ممنونم از مطالب پربارتون

30 آبان 1401

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست