کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
واحد تبلیغات

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 اردیبهشت 1402

به روز رسانی

03 اردیبهشت 1403

استان همدان، با تاریخ و فرهنگ چندین هزار ساله‌اش، از لحاظ تاریخی، فرهنگی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد. این استان با موقعیت جغرافیایی متمایز خود، به عنوان یک قطب فرهنگی و تجاری پتانسیل زیادی برای جذب سرمایهگذاران و کارآفرینان دارد. همچنین، دسترسی آسان به بازار‌های محلی و ملی، همواره یک مزیت بزرگ برای کسب و کار‌های جدید در این منطقه بوده است.

در حالی که همدان دارای صنایع متنوعی مانند صنعت غذایی، نساجی، ساخت و ساز و... است، اما هنوز فضای بسیاری برای رشد و توسعه بیشتر در زمینه‌های مختلف وجود دارد. از این رو، ایدههایی که به توسعه صنایع جدید و بهبود صنایع موجود کمک کنند، می‌توانند برای کارآفرینان جذاب باشند. در این مقاله، به بررسی 3 بخش مختلف کشاورزی، خدمات و صنایع و معادن برای راه‌اندازی کسب و کار در همدان و مزایای هر بخش می‌پردازیم. 

بررسی موقعیت جغرافیایی استان همدان

اگر به دنبال ایجاد کسب و کار در همدان هستید، باید در ابتدا با موقعیت جغرافیایی استان همدان و مزیت‌های این منطقه آشنا باشید.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام استان همدان کلیک کنید.

استان همدان با حدود 19 هزار کیلومتر مربع وسعت، از سمت جنوب به استان لرستان، از سمت شمال به استان‌های قزوین و زنجان، از سمت غرب به استان‌های کردستان و کرمانشاه و از سمت شرق به استان مرکزی محدود شده است. آب و هوای استان این استان، تحت تأثیر ارتفاع، عرض جغرافیایی، امتداد کوه‌ها، مکان و فاصله از دریا است. به طور کلی می‌توان گفت که آب و هوای همدان به دلیل وجود پستی و بلندی‌های زیاد، رودخانه‌ها و کوه‌های مرتفع به شدت متغیر است. 

تابستان‌ها در همدان دما معتدل و زمستان‌های آن، پرباران و پربرف است. در طی 5 سال اخیر توزیع جمعیتی در استان همدان به صورتی بوده که به طور مداوم مناطق روستایی خالی از سکنه شده و سهم شهرنشینی افزایش یافته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که دلیل اصلی این امر، بالا رفتن هزینه‌های تولید کشاورزی، کم آبی در مناطق کشاورزی در شمال همدان و همچنین افزایش تمایل ساکنین استان به ورود به بخش خدمات با محوریت حوزه گردشگری است. در طی سه سال گذشته نرخ بیکاری در همدان صعودی بوده و بررسی‌های میدانی نشان‌دهنده احتمال ادامه این روند تا پنج سال آینده هستند. 

بررسی وضعیت بخش کشاورزی در استان همدان

اشتغال بخش کشاورزی در استان همدان حدود 27.5 درصد است. این استان با بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی شاخص، اصالت تولید کشاورزی و اقلیم مناسب از گذشته یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در ایران محسوب می‌شود. چنین ویژگی‌هایی منجر به تولید سالانه انواع محصولات کشاورزی به میزان 5 میلیون تن شده است. همچنین با ایجاد حدود 300 واحد صنایع تکمیلی و تبدیلی، ظرفیت جذب 8 میلیون تن مواد خام تولیدی در بخش نگهداری، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی فراهم شده است. 

استان همدان 650 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی در ایران را به خود اختصاص داده و از نظر مساحت اراضی جایگاه هشتم را دارد. علاوه بر این، میزان تولید محصولات کشاورزی همدان جایگاه ششم را دارد. 

راه‌اندازی کسب و کار در بخش صنعت

تنها حدود نیم درصد از تولیدات ناخالص داخلی کشور به استان همدان اختصاص دارد. در این استان، تعداد واحد‌هایی که پروانه بهره‌برداری دارند، مجموعا 1,329 واحد است. فعالیت 187 واحد در زمینه محصولات غذایی، 105 واحد در زمینه محصولات فلزی فابریکی و 58 واحد در زمینه مبلمان و مصنوعات چوبی است. 

14 درصد از صنعت استان همدان را واحد‌های صنعتی در بخش آشامیدنی‌ها و محصولات غذایی تشکیل می‌دهند که این واحد‌ها ارتباط مستقیمی با حوزه کشاورزی و فرآورده‌های آن دارند. صنعت مبلمان در این میان یکی از صنایع با اشتغال بالا و رو به رشد است و با حوزه باغداری و کشاورزی ارتباط مستقیمی دارد. این صنعت در مناطقی مانند ملایر و نهاوند که دسترسی به نیروی کار آموزش‌دیده و مواد اولیه دارند، شکل گرفته است. 

بررسی وضعیت بخش خدمات در استان همدان 

می‌توان بخش خدمات در استان همدان را به 4 بخش اصلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از: بازرگانی، اصناف، درمان و گردشگری. در واقع منظور از اصناف، همه صنوف توزیعی و خدماتی هستند که ماهیت و نوع کارشان خدماتی است. زیرساخت‌های موجود در این بخش بیمارستان‌ها، هتل‌ها، پارک‌ها و دانشگاه‌های استان همدان از جمله دانشگاه بوعلی سینا هستند که به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری روی این بخش روند رو به رشدی دارند. 

استان همدان با وجود بیش از 19 هزار واحد توزیعی در بخش اصناف، سهم قابل توجهی از اشتغال را به خصوص در شهر همدان به خود اختصاص داده است. علاوه بر بخش توزیع، بسیاری از این واحد‌ها به تولید بخش عمده‌ای از محصولات نظیر انواع پوشاک، کفش (زنانه)، ادوات کشاورزی، قطعات فلزی، مصنوعات چرمی، پرندگان زینتی و... می‌پردازند. 

بررسی کلی مزیت‌های منطقه

مزیت‌های استان همدان با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و اقلیمی در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن به شرح زیر است: 

صنعت و معدن

• مزیت نسبی در زمینه تولید سرامیک و سفال

• مزیت نسبی در زمینه بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی و بستنی، بسته‌بندی و عرضه گیاهان دارویی و تولید و بسته‌بندی شیره انگور. 

• مزیت نسبی در وجود سنگ آهک، معادن گرانیت، فلدسپات، سنگ ساختمانی، نقره آهنگران، سرب، روی، لیمونیت، گچ، تراورتن، سنگ آهن و سیلیس. 

کشاورزی

• آب و هوای خنک استان همدان سبب شده که تولید محصولات کشاورزی به خصوص انار و گردو در این استان زبانزد باشد. 

• مزیت نسبی در زمینه تولید محصولات باغی مثل گردو، سیب و انگور آبی. 

• مزیت نسبی در زمینه تولید یونجه، کلزا، جو، چغندرقند و دانه‌های روغنی. 

خدمات

مزیت نسبی در زمینه فعالیت‌های گردشگری با وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی. 

از جمله آثار گردشگری معروف استان همدان می‌توان به آرامگاه ابوعلی سینا، غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر و... اشاره کرد. 

اگر جویای کار در همدان به صورت تمام وقت، پاره وقت یا دورکاری هستید، می‌توانید به آگهی استخدام همدان امروز و آگهی ‌های استخدام استان همدان، از جمله استخدام کار در منزل همدان، استخدام کار در منزل بسته‌ بندی همدان، فرصت‌های استخدام در همدان با دیپلم، کار در همدان با جای خواب و آگهی کار همدان در بخش‌های مختلف، در سایت کاریابی در همدان، پیج کاریابی همدان یا نمایشگاه‌ های کار با حقوق مناسب، بیمه و سایر مزایای شغلی مراجعه کنید. 

آشنایی با شرکت‌های معتبر استان همدان، از جمله ماشین زراعت همدان، ماشین برزگر همدان، فرو سیلیس غرب پارس، شیمی معدنی همدان، صنایع موکت همدان و... می‌تواند به شما در مسیر کاریابی و یافتن آگهی استخدام در همدان در زمینه کاری خود کمک کند. 

مراجعه به آگهی استخدام همدان دقایقی پیش، استخدام‌ های همدان و نیازمندیهای امروز همدان در سایت کاریابی همدان، به شما کمک می‌کند که به مشاغل مورد نظر خود رزومه کاری‌تان را ارسال کرده و در صورت قبولی، در مصاحبه استخدامی شرکت کنید و به این ترتیب در همدان استخدام شوید. 

Photo by : Unknown

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی وضعیت راه‌اندازی کسب و کار در همدان در 3 بخش خدمات، کشاورزی و صنایع و معادن پرداختیم که می‌تواند افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار در این استان دارند را راهنمایی کند. به طور کلی، می‌توان گفت که همدان، یک استان با پتانسیلهای فراوان برای راه‌اندازی کسب و کار‌های موفق در بخش‌های مختلف است. با توجه به نیازها و فرصت‌های موجود، بهره‌گیری از استراتژی‌های نوآورانه و ارتقای کیفیت در ارائه محصولات و خدمات می‌تواند منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در این شهر شود. 

 

اين مطلب صرفا جنبه تبليغاتي دارد و کارناوال هيچ مسئوليتي در رابطه با آن را نمي‌پذيرد.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست