کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اگر به عکاسی علاقه داشته باشید، حتما تا به حال عکس‌هایی رویایی از حرکات آب دریا و یا ابرها که شکلی یک پارچه به زمین و آسمان داده‌اند دیده‌اید. و یا ردهای نور چراغ ماشین‌ها در تصویری شبانه نظرتان را جلب کرده است. و یا مککن است نقاشی نورانی آدمی در شب شما را هیجان زده کرده باشد. این گونه عکس‌ها به روش نوردهی طولانی یا (Long Exposure) به ثبت رسیده‌اند.

در واقع عکاسی با نوردهی طولانی روشی‌ست که در طی آن با باز گذاشتن دریچه شاتر و افزایش زمان ثبت، حرکات آدم‌ها، نورها، ستارگان، آب، موجودات و ... را می‌توان به ثبت رساند. عکاسی با نوردهی طولانی انواع مختلفی دارد که عکاسی آسمان شب و در شب، عکاسی از آبشارها و دریا و نقاشی با نور از آن جمله است.

پیش از این به عکاسی استار تریل که نوعی از عکاسی با نوردهی طولانیست، به صورت مفصل پرداخته ایم و در آینده به عکاسی از آبشارها و دریا به روش نوردهی طولانی خواهیم پرداخت.

اما پیش از هر چیز  لازم است تا اصول اولیه عکاسی با نوردهی طولانی را فرا بگیرید.

امروز در کارناوال این اصول اولیه را به شکلی ساده بیان کرده ایم.

با کارناوال همراه باشید و از عکاسی با نوردهی طولانی بیش‌تر بدانید. 

عکاسی با نوردهی طولانی
عکاسی استار تریل
عکاسی با نوردهی طولانی نقاشی نور

1- از سه پایه ثابت استفاده کنید.

استفاده از سه پایه ثابت و مستحکم در عکاسی با نوردهی طولانی از وجوب الواجبات است و بدون هیچ گفتنی باید پیش از هر چیزی آماده باشد. چرا که یکی از بزرگ ترین و اثرگذار ترین بخش عکاسی با نوردهی طولانیست. کافبست در حین عکاسی، سه پایه شما محکم نباشد و یا لرزش داشته باشد، تصویر نهایی دچار لرزش و تاری می‌شود. به طور مثال اگر از سه پایی سبک و یا ارزان استفاده می‌کنید بسیار محتمل است به هنگام وزش باد یا فشار دادن دکمه دکلانشور با دست، عکس شما تار شود. پیش از هر چیزی مطمئن شوید که سه پایه شما کاملا روی زین قرار گرفته و سر جای خود محکم شده است. لازم نیست حتما سطح زمین کاملا صاف باشد، ولی طوری هم نباشد که به هنگام لمس سه‌پایه، پایه‌ها تکان بخورند. 

اگر مکانی که برای عکاسی انتخاب کرده اید بسیار باد خیز است، توصیه می‌کنیم از وزنه‌ها یا وسایلی برای گذاردن بر روی دوربین استفاده کنید. با این وجود از لرزش دوربین در حین عکاسی و همچنین از افتادن دوربین و سه پایه جلوگیری خواهید کرد. 

عکاسی با نوردهی طولانی
عکاسی با سه پایه

2- از ریموت کنترل شاتر یا وایفای دوربین استفاده کنید. 

 نبود ریموت کنترل شاتر در زمان‌هایی با سقف سی ثانیه یا با حداقل زمان‌ مشخص دوربین تان جای نگرانی ندارد. چرا که عمل فعال شدن دکلانشور و بازگشتنش به حالت اول را می‌توان به کمک سلف تایمر یا توسط خود دوربین انجام داد.

در زمان‌های خیلی طولانی نوردهی نیز نبود ریموت کنترل شاتر مشکلی پیش نمی‌آورد، زیرا لرزش حاصل از حرکت دوربین به وسیله دست در مقایسه با زمانی که شاتر باز است و نوردهی انجام می‌شود، بسیار ناچیز است. در واقع لرزش دوربین در زمان‌های بسیار طولانی به چشم نمی‌آید و با نبود ریموت کنترل چیزی را از دست نمی‌دهید.

اما در زمان‌های کوتاه‌تر نوردهی لرزش دست کاملا بر روی عکس تأثیر دارد و وجود ریموت کنترل یا وایفای لازم است.

اگر دوربین شما مجهز به وایفای است، نیازی به تهیه و وجود ریموت کنترل شاتر ندارید. تنها کافیست اپلیکیشن مربوط را بر روی گوشی هوشمندتان نصب کنید، و از عکاسی با نوردهی طولانی لذت ببرید. 

اگر هیچ کدام را نداشتید باز هم ناامید نشوید و تجربه عکاسی نوردهی طولانی را از دست ندهید.

عکاسی با نوردهی طولانی

3- با فرمت خام عکاسی کنید.

به هنگام عکس‌برداری با نوردهی طولانی در روز، فیلترهای ND یا کاهنده نور موجب تفرق رنگ می‌شوند که با وجود فرمت خام یا RAW عکس، رفع آن در ویرایش راحت‌تر انجام می‌شود. به هنگام نوردهی طولانی در شب نیز، ممکن است تنظیم وایت بالانس یا نور سفید به خوبی عمل نکند که وجود فرمت RAW انعطاف بیش‌تری در ویرایش به شما می‌دهد. 

همچنین عکس‌ها در فرمت خام محدوده دینامیکی (Dynamic range) بیش‌تری دارد که برای هر نوع میزان نوردهی مناسب است. 

عکاسی با نوردهی طولانی

4- ترکیب بندی را فراموش نکنید. 

معمولا در عکاسی با نوردهی طولانی با وجود اجسام و نورهای متحرک، تصور آن که در نهایت چه خواهیم دید آسان است. اما مطمئن شوید که در ترکیب بندی عکس تان وجود اجسام ثابت و بی تحرک را نیز در نظر گرفته اید. 

از ترکیب بندی های جذاب و خوب استفاده کنید. عکس را طوری ترکیب بندی کنید که بیننده در پیش زمینه چیزهایی را در یک ردیف و یا در پرسپکتیو ببیند. 

عکاسی با نوردهی طولانی

5- سنسور دوربین را تمیز کنید. 

از آن جایی که قرار است با دیافراگم بسته عکاسی کنید، هر گونه گرد و خاک و  لکه بر روی سنسور به وضوح در عکس دیده می‌شود. بنابراین لازم است سنسور دوربین تمیزی داشته باشید، مگر آن که به رفع لکه ها و آثارشان در فتوشاپ علاقه داشته باشید !

لازم است پیش از شروع به عکاسی سنسور دوربین را تمیز کنید و به یاد داشته باشید که باید به طور منظم و بسته به میزان استفاده،  سنسور دوربین تمیز شود. بهترین و اسان‌ترین راه برای تمیز کردن سنسور دوربین، استفاده از تنظیمات دوربین و گزینه (Clean Image Sensor) است. اگر سنسور دوربین شما خیلی کثیف شده است، لازم است برای تمیز شدن سنسور به نمایندگی دوربین بروید. سعی نکنید این کار را خودتان انجام بدهید چرا که تأثیر منفیش قابل جبران نیست.

آموزش عکاسی با نوردهی طولانی

6- نکاتی برای عکاسی با نوردهی طولانی در روز

استفاده از فیلتر ND یا کاهنده نور: در عکاسی با نوردهی طولانی به سبب نور بالای روز و زمان بالای نوردهی، از فیلترهای ND برای کاهش نور ورودی به دوربین استفاده می‌کنند. فیلترهای ND درجات مختلفی دارند که بسته به روشنی روز و زمان نوردهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

ISO پایین: همان‌طور که گفته شد در این روش حجم بالایی از نور ورودی را داریم، به همین دلیل علاوه بر فیلتر ND لازم است تا ISO در پایین ترین حد ممکن خود قرار بگیرد. 

از اپلیکیشن NDCalc استفاده کنید: این اپلیکیشن هم برای گوشی‌های اپل و هم گوشی‌های اندروید موجود است. با استفاده از این اپ می‌توانید زمان مناسب نوردهی را بیابید. شما نوع فیلتر ND و طیف نوردهی موجود در دوربین را به اپلیکیشن می‌دهید و زمان مناسب نوردهی را دریافت می‌کنید.

اول فوکوس کنید: به سبب استفاده از فیلترهای ND و کاهش میزان نور ورودی، امکان استفاده از فوکوس اتومات را ندارید و باید فوکوس را دستی تنظیم کنید. بنابراین باید قبل از گذاشتن فیلتر ND، ترکیب بندی و فوکوس را انجام دهید، سپس فیلتر ND را جایگذاری کنید. حتما حتما به یاد داشته باشید که فوکوس روی حالت دستی باشد، در غیر این صورت دوربین سعی می‌کند تا فوکوس را انجام دهد و در واقع تمام تلاش شما بی فایده می‌شود.

ساعات طلایی عکاسی هنوز هم مهم است: حتی به هنگام عکاسی با نوردهی طولانی بهتر است تا ساعتی پس از طلوع یا پیش از غروب آفتاب را برای عکاسی انتخاب کنید. به طور مثال تضاد را در ابرها به خوبی خواهید که تأثیری رویایی بر روی نتیجه کار خواهد گذاشت.  

به هدف‌تان فکر کنید: اگر می‌خواهید حرکت آرام آب و یا فضایی مه‌آلود را به ثبت برسانید، وضعیت آب و هوا اهمیتی ندارد. اما اگر بخواهید حرکت ابرها را ثبت کنید، لازم است تا در روزی نسبتا ابری با کمی وزش باد به عکاسی بروید. در یک روز تماما ابری، خبریاز حرکت چشمنواز ابرها در عکس شما نیست چرا که تمام آسمان را ابر گرفته و از طرفی در یک روز آفتابی و بدون باد نیز، ابرها و حرکتشان بسیار ناچیز است.

عکاسی با نوردهی طولانی در روز

7- نکاتی برای عکاسی با نوردهی طولانی در شب

نور محیط را دست کم نگیرید: به جز محیط‌های بسیار کم نور و شب‌های بدون ماه، همیشه در محیط نور وجود دارد. از آن‌جایی که چشم شما همانند دوربین نور محیط را تجزیه نمی‌کند، شناخت نورهای متفاوت که بر محیط تأثیر می‌گذارند به شما کمک زیادی می‌کند. به طور مثال وجود نور ماه کامل، کل عکس شما را غرق در نور ملایمی می‌کند و یا اگر مشغول عکاسی از ستارگان باشید، آلودگی نوری یک شهر نزدیک، نور ناخوشایندی را به افق عکس شما اضافه می‌کند. 

ISO دوربین تان را بشناسید: به هنگام عکاسی با نوردهی طولانی در روز همیشه سعی می‌شود که ISO در کم‌ترین میزان ممکن قرار بگیرد، همین اصل نیز در عکاسی در شب صدق می‌کند با این تفاوت که می‌توانید انعطاف بیش‌تری خرج کنید. درست است که با میزان ISO و نوردهی بیش‌تر، میزان نویز عکس نیز بیش‌تر می‌شود اما گاهی میزان نور محیط به قدری پایین است که ناچارید ISO را بالا ببرید (مثلا در عکاسی استار تریل). سعی کنید ISO را تا حدی بالا ببرید که بتوانید ثبتی دلخواه را رقم بزنید و از طرفی تا حد امکان عدد ISO را پایین نگه دارید. 

فوکوس بی‌نهایت: فوکوس کردن بر روی بی‌نهایت این مزیت را دارد که عکسی با وضوح بالا به شما می‌دهد. از طرفی استفاده از فیلتر ND و عکاسی در شرایط خیلی کم نور، ترکیب بندی درست و فوکوس کردن را دشوار می‌کند. خوشبختانه به سبب وجود دوربین‌های دیجیتال می‌توانید چند عکس امتحانی بگیرید و باقی را دور بریزید. ابتدا ISO را بالا ببرید، فوکوس را بر روی بی‌نهایت قرار دهید، ترکیب بندی کنید و چند شات بگیرید. نتیجه ترکیب بندی و فوکوس را در ال سی دی بررسی کنید. سپس با به دست آوردن تنظیمات واقعی، ISO را پایین بیاورید و چند شات واقعی بگیرید. 

عکاسی با نوردهی طولانی در شب

سخن آخر

عکاسی با نوردهی طولانی یکی از لذت بخش ترین تکنیک‌های عکاسی‌ست. آیا شما تا به حال از این روش برای عکاسی استفاده کرده اید؟

تجربه‌ها و نکات شما برای عکاسی با نوردهی طولانی چیست؟ ارزیابی شما از این روش‌ها چه بود؟

اگر تا به حال این نوع عکاسی را تجربه نکرده‌اید، این راهکارها را چگونه یافتید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با کارناوال در میان بگذارید. 

 

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه
فرشید جاویدی

فوق العاده بود ، سپاس از شما 🌹

02 اردیبهشت 1398

حامد

سلام سایت خیلی خوبی دارید از آموزش هاتون ممنونم خیلی استفاده می کنم

30 دی 1397

Ghazal

وااي كلا مطالبي كه براي اموزش عكاسي گذاشتين عاليي و كاملا حرفه اي و خيلي سودمند😍خيلي خيلي بي نهايت ممنون و سپاس گذارم كه نياز يادگيري عكاسيمو برطرف كردين❤️خداخيرتون بده💖با سپاس فراوان

30 فروردین 1397

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست