کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
واحد تبلیغات

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 اسفند 1400

به روز رسانی

05 تیر 1402

مصرف آب تصفیه شده برای حفظ سلامتی ضروری است، این مسئله در سفر اهمیت زیادی پیدا می‌کند، چون روش‌های دسترسی به آب سالم در سفر و خصوصا در برخی از موقعیت‌ها چندان ساده نیست. بنابراین باید با روش‌هایی که می‌تواند در این شرایط برای تصفیه آب در دسترس باشد آشنایی داشته باشیم. 

به نقل از آبین، مسئله مهم دیگر این است که در گذشته به دلیل آلوده نشدن منابع طبیعی آب در طبیعت، امکان استفاده از آب نهرها یا چشمه‌ها نیز وجود داشت. اما اکنون بسیاری از این منابع دستخوش آلاینده‌های صنعتی و انسانی زیادی شده‌اند. تا حدی که لذت نوشیدن آب طبیعی در سفر و طبیعت‌گردی را از ما گرفته است. بنابراین زمانی که برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنید، روش دسترسی و تامین آب آشامیدنی سالم را نیز باید در نظر داشته باشید.

شاید این راهکار به نظر شما رسیده باشد که، آب تصفیه شده همراه خود داشته باشید، اما ممکن است به دلایلی مقدار آبی که همراه دارید کافی نباید و یا به دلیل طولانی شدن سفرتان، با مشکل کمبود آب سالم مواجه شوید.

در نتیجه باید روش‌های تصفیه آب و دسترسی به آب سالم در سفر را بشناسید، تا در مواقع لزوم بتوانید از روش در دسترس برای تامین آب سالم برای آشامیدن استفاده کنید.

Photo by : Unknown

انواع روش های تصفیه آب در طبیعت

حال که ضرورت آشنایی با روش‌های تصفیه آب در طبیعت مشخص شد، برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های تصفیه آب در طبیعت را با هم بررسی می‌کنیم:

تصفیه آب در سفر با استفاده از جوشاندن آن

جوشاندن آب برای تصفیه آن روشی است که از قدیم به این منظور استفاده می‌شده است. جوشاندن می‌تواند بسیاری از آلاینده‌های آب را از بین ببرد، اما روش قطعی برای تصفیه آب نیست. برای مثال جوشاندن آب تاثیری در از بین بردن رسوبات، گل و لای و ... آن ندارد. 

بنابراین اگر آب گل و لای دارد باید ابتدا در ظرفی بریزید تا رسوبات آن ته‌نشین شود و از قسمت بالایی ظرف آب را برای جوشاندن بردارید. برای مدت زمان 10 تا 15 دقیقه آب را بجوشانید. 

روش تبخیر برای تصفیه آب در سفر

برای این روش نیاز به یک تکه پلاستیک و چاله‌های 50 سانتی متری دارید. مکانی که برای چاله در نظر می‌گیرد، بهتر است بستر رودخانه بدون آبی باشد که هنوز رطوبت دارد، یا می‌توانید گیاهان غیر سمی را برای این کار انتخاب کنید. 

بعد از حفر چاله روی ظرفی را در آن قرار دهید و سپس با پلاستیک روی آن را بپوشانید و دور آن را با سنگ یا خاک ثابت کنید. یک تکه سنگ کوچک هم در وسط پلاستیک بگذارید تا آب تبخیر شده به داخل ظرف بریزد. بعد از آن کافی است اجازه دهید نور خورشید روی گودال بتابد و فرایند تبخیر انجام شود.

استفاده از تقطیر

تقطیر زمانی قابل استفاده است که، آب شور در دسترس شما باشد. برای شیرین کردن آب شور ابتدا یک ظرف، یک لیوان و شعله نیاز دارید. لیوان را در وسط ظرف قرار دهید و آب شور را دور آن بریزید. شعله را روشن کنید و منتظر بمانید تا آب تبخیر شود. بعد از آن بخار آب به لیوان منتقل می‌شود و بر اثر چگالش به مایع تبدیل می‌شود. آب تولید شده شیرین است و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

قرص یا قطره تصفیه آب

قرص‌های پتاسیم پر منگنات، ید و کلرین را می‌توان برای تصفیه آب استفاده کرد. این قرص‌ها در فروشگاه‌های لوازم طبیعت و کوهنوردی پیدا می‌شود. با توجه به دستور العمل درج شده روی ظرف این قرص‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

تصفیه آب با تکه پارچه یا بند کفش

با استفاده از یک تکه پارچه تمیز یا بند کفش و دو ظرف که یکی حاوی آب گل آلود و دیگری خالی است، می‌توان آن را تا حدودی تصفیه کرد. یک ظرف را از آل گل آلود پر کنید و یک سر پارچه یا بند کفش را در آن قرار دهید. طرف دیگر پارچه یا بند کفش را در ظرف خالی بگذارید. پس از مدتی آب به صورت زلال وارد ظرف خالی می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد.

Photo by : Unknown

انواع فیلترهای کاربردی در تصفیه آب

علاوه بر روش‌های گفته شده می توان با استفاده از برخی از فیلترها نیز آب را در سفر تصفیه کرد: 

فیلترهای زغالی و کربنی

فیلترهای کربنی قابلیت از بین بردن برخی از ویرس‌ها و باکتری‌های غیر مفید را دارند و می‌توانند طعم و بوی آب را بهبود دهند. این روش نیاز به مصرف انرژی ندارد.

فیلترهای سرامیکی

این فیلترها برای از بین بردن عوامل بیماری‌زای بزرگ استفاده می‌شوند. برخی از مدل‌های آن نیز دارای روکش نقره می‌باشند که، قابلیت از بین بردن ویروس‌های آب را دارند.

ساخت فیلتر شنی برای تصفیه آب در طبیعت

برای ساخت فیلتر شنی، ابتدا یک بطری را بردارید و آن را به صورت قیف ببرید. قسمت بالایی بطری را بر عکس کرده و با کمک یک پارچه مسدود کنید. حال روی آن را با ریگ‌های ریز تر پر کنید. حال با این فیلتر شنی می‌توانید آب زلالی تهیه کنید. حتی می‌توان چندین بار این کار را تکرار کرد تا آب زلال‌تر شود و سپس آن را جوشانید تا آماده مصرف شود.

با استفاده از برخی سیستم‌های تصفیه آب اضطراری نیز می‌توان آب را در سفر تصفیه کرد. در این دستگاه‌ها با استفاده از فیلترهایی مانند فیلتر الیافی تصفیه آب می‌توان آب مناسب برای مصرف شرب را تهیه کرد.

Photo by : Unknown

مواد شیمیایی که می‌توان از آن ها کمک گرفت

با استفاده از برخی مواد شیمیایی نیز می‌توان آب را تصفیه کرد تا برای مصرف شرب مناسب باشد. برخی از مواد شیمیایی تصفیه آب شامل موارد زیر هستند:

متا بی سولفیت سدیم

متا بی سولفیت سدیم به عنوان ضد عفونی کننده و نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خاصیت ضد عفونی‌کنندگی آن می‌توان در فرایند تصفیه آب استفاده کرد.

ید و کلر

ید و کلر نیز برای تصفیه آب قابل استفاده هستند. از قرص‎های ید یا کلر می‌توانید در طول سفر برای تصفیه آب استفاده کنید.

 

اين مطلب صرفا جنبه تبليغاتي دارد و کارناوال هيچ مسئوليتي در رابطه با آن را نمي‌پذيرد.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست