کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 بهمن 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، دویدن روی خاک‌های رسوبی چند میلیون ساله و قدم گذاشتن در بی راهه‌هایی که پای کمتر کسی به آن باز شد است، آن قدر هیجان‌انگیز به نظر می رسد که ۳۰۰ دونده را از سراسر جهان در قشم معروف به دلفین خلیج فارس گرد هم می آورد. جزیره قشم ۱۹ بهمن‌ماه شاهد رقابتی است که بهانه ای برای کشف این جزیره اسرارآمیز خواهد بود.

داوود شیرخانی -قهرمان بین‌المللی اسکای رانینگ (دو در ارتفاع بالای ۲۰۰۰ متر)- که برای دومین سال پیاپی ماراتن «ژئوپارک تِرِیل قشم» را برگزار می‌کند، این مسابقه را راهی برای بیشتر شناخته شدن تنها ژئوپارک جهانی ایران دانست و گفت:

این رویداد برای ایرانی‌ها هم جذاب است چه برسد به خارجی‌ها. وقتی مسیر مسابقه را طراحی می‌کردیم برای بومی‌ها عجیب بود که این نقاط را نمی‌شناسند، کمتر کسی در جزیره بود که این مسیرها را رفته باشد، چون ماشین‌رو نبود. خیلی‌ها از دسترسی این مسیرها اطلاع نداشتند و این جذاب‌ترین بخش ماجرا است.

وی در ادامه توضیح داد:

مسیر طبیعی این ماراتن برای خارجی‌ها هم خیلی جذاب است. سال پیش دونده‌های خارجی می‌گفتند؛ «انگار در مریخ راه می‌رویم». از حضورشان در این محیط بسیار لذت بردند، طوری که ۶۰ درصدشان بلیت برگشت را کنسل کردند تا دو روز بیشتر بمانند. امیدواریم امسال هم این طور شود.

شیرخانی اضافه کرد:

پارسال حدود ۱۹۲ نفر در مسابقه شرکت داشتند و امسال بیش از ۲۸۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با متقاضیان و علاقمندانی که از جزایر قشم و هنگام اقدام می‌کنند، ‌تعداد شرکت‌کننده‌ها به ۳۵۰ نفر برسد.

او تاکید داشت:

این مسابقه هیچ مشکل و محدودیتی حتی برای شرکت‌کنندگان خانم که امسال ۵۰ درصد جمعیت دونده‌ها را تشکیل داده‌اند، ندارد.

وی ادامه داد:

شعار این مسابقه «با دویدن کشف کن» است که فلسفه‌ برگزاری آن را نشان می‌دهد و معنی آن نیز دو در طبیعت و خارج از جاده است. تفاوت امسال با سال پیش هم مطابقت داشتن با استانداردهای جهانی است که زمان زیادی برای آماده‌سازی مسیرها و کسب استاندارد جهانی صرف شد. چون مسیرهای مسابقه‌های بین‌المللی قوانین جهانی دارد که باید رعایت می کردیم. اکنون ژئوپارک تریل، اولین مسابقه ایرانی عضو موسسه جهانی تریل رانینگ «ITRA» و از جمله مسابقه‌های دارای امتیاز ورودی به «اولترا تریل دو مانت-بلانک» (UTMB) است. حضور در این مسابقه مطرح دنیا به ۶ امتیاز مورد تایید ITRA نیاز دارد که باید آن را از مسابقه های استاندارد کسب کرد. ژئوپارک تریل که شرکت در ۳۰ کیلومتر آن یک امتیاز و ۶۰ کیلومتر آن ۳ امتیاز دارد، از آن جمله است.

شیرخانی افزود:

رنکینگ جهانی ژئوپارک تریل قشم، انگیزه‌ای قوی برای دوندگان برتر دنیا به منظور کسب امتیاز ورودی به مسابقه‌های بزرگتر به شمار می‌آید. اتفاقی که باعث شد دو دونده معتبر جهانی امسال جذب ژئوپارک تریل قشم شوند.

به گفته او، تعداد شرکت‌کنندگان خارجی ماراتن طبیعت قشم به ۱۰ تن رسیده که از اروپا حضور خود را قطعی کرده‌اند. قرار است یک خانم دونده‌ معروف از انگلستان که نفر دوم اولترا تریل دو مانت-بلانک است، به همراه نفر ششم دو در آلمان، در این مسابقه شرکت کنند.

 برگزارکننده ژئوپارک تریل قشم در ادامه با اشاره به تاخیر به وجود آمده در صدور مجوز این رویداد در هر دو دور و تاثیر آن بر جذب اسپانسر و شرکت‌کنندگان بیشتر از سراسر جهان، گفت:

هرچند که ژئوپارک قشم کمال همکاری را با این رویداد داشته و با آن همسو بود، اما متاسفانه سازمان منطقه آزاد قشم هر بار مجوزها را با تاخیر صادر کرده. سال پیش، سه هفته مانده به آغاز ماراتن مجوز صادر شد. امیدوار بودیم امسال از شش ماه قبل این مجوز را بدهند، به هر حال حضور در چنین مسابقه‌ای به برنامه‌ریزی، ذخیره زمان و هزینه نیاز دارد، این کار برای ما ایرانی‌ها سخت است، چه برسد به خارجی‌ها، ولی متاسفانه امسال هم یک ماه مانده به مسابقه، مجوز را دادند. ما در جریان هماهنگی‌ها با تغییر ناگهانی مدیر ژئوپارک رو به رو شدیم. علاوه‌ بر این، سازمان منطقه آزاد قشم هم اعلام کرد که مشکل مالی دارد.

او با بیان اینکه به دلیل تاخیر ایجاد شده در صدور مجوز، موفق به جذب اسپانسر نشده اند، اظهار کرد:

جذب اسپانسر نه تنها زمان می‌خواهد، بلکه به روابط خاص هم نیاز دارد، ما هم که بیزنس‌من نیستیم. از طرفی دویدن خیلی موضوع جذابی نیست و معمولا اسپانسرها ترجیح می‌دهند کارهایی را که تماشاچی‌های بیشتری دارند، بپذیرند.

وی ادامه داد:

برای این‌که هزینه آمد و شد شرکت‌کنندگان و همراهان آنها در مسیر قشم آسان شود، از سه هفته‌ پیش هواپیمایی را برای تاریخ نزدیک به مسابقه، با هزینه شخصی چارتر کردیم. اقامت شرکت‌کننده‌ها را هم در روستاهای جزیره قرار دادیم و بوم گردی‌ها را به کار گرفتیم تا جامعه محلی نیز از این رویداد منتفع شوند. تمام خانه‌های بوم گردی پُر شده و هیچ جالی خالی همزمان با این مسابقه در روستاهای قشم وجود ندارد.

شیرخانی گفت:

بر این باوریم این مسابقه ظرفیت حضور یک هزار نفر دونده را دارد، اما متاسفانه اقامتگاه‌های جزیره این ظرفیت را ندارند.

او توضیح داد:

«ژئوپارک تریل قشم» فقط یک مسابقه نیست، چون برای حاشیه آن، کارگاه آموزشی، موسیقی محلی، یوگا و بازدید از آثار طبیعی جزیره در نظر گرفته شده است.

وی به همزمانی این رویداد با جشن ثبت جهانی ژئوپارک قشم -که به خاطر انصراف مهمانان شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو تحت تاثیر تظاهرات اخیر ایران کنسل شد- اشاره کرد و گفت:

خیلی جذاب‌تر بود که نمایندگان یونسکو همزمان با این مسابقه در جزیره حضور می‌داشتند، چون از این ظرفیت می‌شد برای جذب افرادی که ذهنیتی از ایران ندارند، استفاده کرد. البته شرکت‌کنندگان این مسابقه اصلا درگیر این مسایل نبودند، حتی نپرسیدند اوضاع اینجا چطور است.

شیرخانی علت انتخاب قشم را نیز این گونه تشریح کرد:

این جزیره دردسرهای دولتی کمتری برای هماهنگی و البته دریافت ویزا دارد. ضمن اینکه ژئوپارک مستقل عمل می‌کند و به هماهنگی با نهادی متعدد نیاز ندارد. درحالی‌که اگر این رویداد در هر شهر یا منطقه دیگری برگزار می‌شد، هماهنگی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های متعدد، بزرگترین مانع بود.

شایان ذکر است که ژئوپارک تریل قشم پنج‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه با رقابت بیش از ۳۵۰ دونده از ایران و کشورهای دیگر در جاده‌های تاریخی فراموش‌شده، دره‌ها و تنگه‌های رسوبی چند میلیون ساله و آبگیرهای جزیره‌ی اسرارآمیز قشم برگزار می‌شود.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست