کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 اسفند 1402

به روز رسانی

15 اسفند 1402

نشست تخصصی معاونت میراث‌فرهنگی، هم زمان با برپایی همایش به استقبال نوروز و ماه مبارک رمضان، با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی و جمعی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در این نشست تخصصی دستورالعمل فعالیت موزه‌ها، اماکن فرهنگی تاریخی و پایگاه‌های ملی و جهانی در نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان اعلام شد.

در ابتدای این نشست تخصصی، فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، گفت: «آغاز برنامه‌های نوروزی ما از ۲۴ اسفندماه خواهد بود و برای نوروز برنامه‌های مختلفی داریم که از ۲۴ اسفند آغاز و تا پایان نیمه اول فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد. در این مدت چند برنامه مهم داریم که به‌عنوان مثال در روز ۲۵ اسفند که مصادف با پایان سرایش شاهنامه است برنامه مهمی در این باره برگزار خواهیم کرد.»

داوری ادامه داد: «در روز اول نوروز و لحظه سال تحویل، برنامه تحویل سال در اماکن فرهنگی تاریخی و پایگاه‌ها برگزار خواهد شد در ادامه آن در روز ۷ فروردین که مصادف با سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) است، برنامه‌های جشن ولادت امام حسن برگزار خواهد شد. این در حالی است که در پایگاه‌های ملی و جهانی و اماکن تاریخی میزبان برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر هستیم. در نوروز ۱۴۰۳ ساعت کاری تمام اماکن تاریخی مشخص شده با این حال اماکن منتخب تا ساعت ۲۱ فعال‌اند.»

او در ادامه گفت: «دستورالعمل برگزاری مراسم نوروز و ماه مبارک رمضان به تمام استان‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی ابلاغ شده و همکاران ما در تمام استان‌ها برابر این دستورالعمل رفتار خواهند کرد. آمارهای بازدید در هر استان فقط از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن استان اعلام خواهد کرد و در سطح ملی نیز اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه آمارهای بازدید را اعلام می‌کند.»

Photo by : Unknown

معرفی میراث ناملموس در نوروز و ماه رمضان

رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی، نیز در این نشست تخصصی در سخنانی گفت: «برنامه‌های ما باید متناسب با سیاست‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر باشد و از برگزاری مراسم متفرقه در پایگاه‌ها خودداری شود. در اجرای برنامه‌های ابلاغی به موضوعات مهمی مثل تاب‌آوری بناها و پایگاه‌ها توجه داشته باشید. برنامه و جدول زمان‌بندی بازدید داشته باشید تا شاهد حضور بیش از حد در یک پایگاه یا مکان تاریخی نباشیم.»

او همچنین به موضوع بیمه نیز اشاره کرد و گفت: «بیمه مسئولیت مدنی در پایگاه‌ها را تعیین تکلیف کنید و هیچ پایگاهی نباید بدون بیمه باشد. امسال همه پایگاه‌ها باید دارای بیمه باشند. در کنار توجه به موضوعاتی مثل بیمه، با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در هر پایگاهی که قرار است در شب و بعد از افطار میزبان بازدیدکنندگان باشد، حتما باید مجوز شورای تأمین را دریافت کند.»

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوبی است تا میراث ناملموس و آیین‌های مرتبط با نوروز و ماه رمضان در پایگاه‌های ملی و جهانی اجرا شود.»

سامه خاطرنشان کرد: «برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی، تولید محتوا، اطلاع‌رسانی، توزیع بروشور، نصب تابلوهای راهنما، سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی، توجه به نظافت محیطی، جمع‌آوری زباله‌ها و غیره از دیگر اقدامات مهمی است که هم زمان با نوروز در پایگاه‌های ملی و جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.»

هادی میرزایی، سرپرست اداره کل امور موزه‌ها، نیز در این نشست تخصص در سخنانی اظهار کرد: «تجهیز، ایمن‌سازی، اقدامات فرهنگی و هنری، اقدامات اجرایی و مالی و هماهنگی موضوعاتی است که در نوروز ۱۴۰۳ در اماکن فرهنگی تاریخی و موزه‌ها اجرا خواهد شد. در نوروز امسال استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها می‌تواند به افزایش جذب بازدید کننده از موزه‌ها کمک کند.»

اوهمچنین با اشاره به پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه خاطرنشان کرد: «تشکیل کمیته‌های بحران و پدافند غیرعامل از دیگر موضوعاتی است که باید در نوروز ۱۴۰۳ به آن توجه داشت.

منبع: میراث آریا

Photo by : Unknown

جدیدترین خبرهای گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست