کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 مرداد 1398

به روز رسانی

27 شهریور 1401

همراه کارناوال باشید تا با دانستنی های سفر زمینی به باتومی آشنا شوید. در این مقاله اطلاعاتی از بهترین مسیرها را در اختیار شما قرار می دهیم؛ به طور مثال مسیر سفر زمینی به باتومی از تبریز را شرح داده ایم. همچنین برای تکمیل دانستنی ها، نحوه سفر با خودرو شخصی به گرجستان را توضیح می دهیم. 

راه های سفر زمینی به باتومی

راه‌های مختلف سفر به باتومی عبارت اند از:

1) تورهای زمینی

تورهای زمینی مختص به تابستان هستند و با توجه به هتل انتخابی و تعداد روز قیمت‌های آن متنوع است که در حال حاضر برگزار نمی‌شود.

2) اتوبوس

  • بلیت اتوبوس تهران-باتومی

این اتوبوس ها را در پایانه های بیهقی و آزادی می توانید پیدا کنید. خوب است بدانید اتوبوس های باتومی فصلی اند و در صورت نبود اتوبوس های باتومی، ابتدا به تفلیس بروید و سپس از اتوبوس های تفلیس-باتومی استفاده کنید. 

3) ترکیبی

 منظور از روش های ترکیبی، استفاده از وسایل حمل و نقل مختلف در طول راه است که در صورت نبود پرواز مناسب به باتومی پیشنهاد می شود. پیشنهاد ما این گزینه هاست:

  • هواپیما تهران-تفلیس
  • اتوبوس تفلیس-باتومی
Photo by : Unknown

سفر با ماشین شخصی

 برای آن که بخواهید با ماشین شخصیِ خود به باتومی سفر کنید، پیش از خروج از کشور نیاز است برای چندین مورد هزینه کنید:

  1. گواهینامه بین المللی: از 240,000 تومان به بالا (نسبت به مدت اعتبار و نوع وسیله متغیر است)
  2. پلاک بین المللی: 726,000 تومان
  3. دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: 225,000 تومان
  4. برچسب CD و IR: برابر با 9,000 تومان
  5. کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: بر اساس نرخ تعیین شده 
  6. بیمه 10 روزه ماشین: بسته به شرکت بیمه متفاوت
  7. تفاوت هزینه بنزین: هنگام خروج از کشور باید تفاوت قیمت بنزین ایران با کشور ورودی را بپردازید. مبنای محاسبه حجم باک شماست، فارغ از این که پر باشد یا نه. 

هزینه بنزین در گرجستان

هزینه بنزین (1 لیتر): در گرجستان 4 مدل بنزین ارائه می‌شود، اما به طور حدودی قیمت بنزین تقریبا 4 لاری گرجستان (66,200 تومان) است.

نکات مهم:

  • برای گرفتن گواهینامه بین المللی و پلاک ترانزیت می توانید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید. 
  • برای کاپوتاژ ماشین یا گرفتن مجوز خروج از کشور باید به گمرک شهر و یا مرکز استان خود بروید.
  • کاپوتاژ ماشین اعتباری یک ساله دارد و اگر قبلا کاپوتاژ داشته اید و می خواهید برای تمدیدش اقدام کنید نیازی به گرفتن برچسب IR و پلاک ندارید.

عوارض خروج از کشور

خوب است بدانید که عوارض خروج از کشور برای سال 1401 بار اول 400 هزار تومان، بار دوم 600 هزار تومان و بار سوم به بعد 800 هزار تومان است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

Photo by : Unknown

بیمه ماشین در سفر به گرجستان

یکی از مسائلی که اغلب کاربران درباره آن سوال دارند وضعیت بیمه در کشورهای پیش روست. 

بیمه در گرجستان

پس از ورود به کشور گرجستان، می توانید بیمه ماشین را از پمپ های بنزین و نمایندگی های مربوطه تهیه کنید. پیشنهاد می کنیم تهیه بیمه را در اولین فرصت ممکن انجام دهید و آن را به تعویق نیندازید. چرا که پلیس گرجستان بر روی بیمه حساس است و در صورت نداشتن بیمه و ورود به جاده، جریمه می شوید. 

بیمه در کشورهای آذربایجان و ارمنستان

در مرزهای ورودی به هر یک از کشورهای آذربایجان و ارمنستان، با پرداخت هزینه، می توانید بیمه ماشین را دریافت کنید.

بیمه در کشور ترکیه

  1. برای سفر به ترکیه می توانید کارت (بیمه مخصوص ترکیه و کشورهای اروپایی) را از بیمه‌های معتبر دریافت کنید. 
  2. اگر به هر دلیلی به شعب بیمه دسترسی ندارید، می توانید با شعب بیمه در مرز بازرگان تماس گرفته و پس از هماهنگی هزینه را برای آن ها واریز کنید. کارکنان بیمه، بیمه نامه را با پست پیشتاز برای شما ارسال می کنند.
  3. اگر از مرز بازرگان خارج می شوید، می توانید بیمه را به هنگام خروج از کشور و در شعبات بیمه آن جا، در حداکثر ظرف یک ساعت تهیه کنید. 
  4. اگر می خواهید از مرز رازی از کشور خارج شوید، معطلی بسیار و هزینه بیش تری در انتظار شماست. حداقل نصف روز منتظر می شوید و گاه باید شب دوباره به خوی برگشته و فردا صبحش دوباره برای دریافت بیمه نامه مراجعه کنید.
  5. اگر در مرز هستید و تازه به فکر بیمه نامه افتاده و همچنین همراهی دارید، همراه شما می تواند از مرز خارج شده و بیمه را از ترکیه دریافت کرده و برای شما بیاورد.
  6. می توانید از رانندگان ترانزیت و یا افرادی که به ترکیه رفت و آمد دارند، بخواهید که بیمه نامه را برای شما در ترکیه بگیرند.
Photo by : Unknown

مرزهای سفر به گرجستان و باتومی

باید بدانید که ایران با کشور گرجستان هیچ مرز مشترکی ندارد و بنابراین برای ورود به گرجستان، ابتدا باید وارد یکی از کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان شوید. در ادامه این مسیرهای پیشنهادی را می شناسید:

1- بازرگان و رازی، مرزهای مشترک ایران و ترکیه

اولین مسیر پیشنهادی استفاده از مرزهای مشترک ایران و ترکیه است؛ چرا که با گذر از کشور ترکیه، سریع تر به شهر باتومی می رسید. در مجموع ایران با ترکیه سه مرز مشترک دارد که ما ابتدا بازرگان را پیشنهاد می دهیم و در انتخاب های بعدی رازی و سرو را مطرح می کنیم. بازرگان از آن جهت اولویت دارد که پایانه مرزی بزرگتر و با امکانات تر و عبور از آن راحت تر است. همچنین مرز بازرگان دسترسی نزدیک تری به شهر باتومی دارد. برای این کار ابتدا خود را به شهر تبریز، ماکو و سپس مرز بازرگان برسانید.

مرز رازی به شرطی می تواند برای شما جذاب باشد که قصد سفر و بازدید از شهر وان را هم دارید. در غیر این صورت فقط راه شما را دور می کند. 

برای خروج از کشور ترکیه و ورود به گرجستان نیز سه مرز پیش روی شما قرار دارد. مرز سارپی مرز اصلی این دو کشور بوده و در نزدیکی شهر مرزی سارپی قرار گرفته است. از مرز سارپی تا باتومی 20 کیلومتر فاصله وجود دارد. مرز دیگر واله است که در نزدیکی دو شهر واله در گرجستان و پوسوف در ترکیه قرار دارد. از این مرز تا شهر باتومی نیز 173 کیلومتر راه است. آخرین مرز، مرز کارتساخی است که استفاده از آن خیلی توصیه نمی شود.

  • ساعت کاری مرز بازرگان: 24 ساعته
  • ساعت کاری مرز رازی: 9:00 تا 17:00 (به وقت ایران) در نیمه اول | 9:30 تا 16:30 در نیمه دوم سال
  • ساعت کاری مرز سارپی و واله: 24 ساعته

2- مرز نوردوز، مرز مشترک ایران و ارمنستان

ایستگاه مرز نوردوز در نزدیکی شهر جلفا و در استان آذبایجان شرقی قرار گرفته است. تنها نقطه مرزی موجود برای ورود به ارمنستان این مرز است و با تهران فاصله ای ۷۶۰ کیلومتری دارد. می توانید پس از ورود به ارمنستان سری به ایروان بزنید و بعد هم به سراغ یکی از نقاط مرزی مشترک ارمنستان و گرجستان، یعنی مرز «ساداخلو» (Sadakhlo) بروید. باید بدانید که مسیر پیش روی شما کوهستانی است و استفاده از آن اصلا در زمستان ها توصیه نمی شود.

از دیگر نقاط مرزی مشترک ارمنستان و گرجستان می توان به باورا (Bavra) یا نینوتسمیندا (Ninotsminda)، گوگووان (Gogovan) یا گوگوتی (Guguti) و پیروویلون (Privolnoe) یا آخکرپی (Akhkerpi) اشاره کرد.

  • ساعت کاری مرز نوردوز: 24 ساعته
  • ساعت کاری مرز ساداخلو، باورا و گوگووان: 24 ساعته
  • ساعت کاری مرز پیروویلون: ساعات اداری

پس از خروج از ارمنستان می توانید ابتدا به شهر تفلیس و سپس به باتومی بروید. فاصله میان شهر تفلیس و باتومی 362 کیلومتر است.

3- مرز آستارا، مرز مشترک ایران و آذربایجان

مهم ترین و پر رفت و آمد ترین مرز برای ورود به کشور آذربایجان، مرز آستاراست که در نزدیکی شهر آستارا قرار دارد. پس از ورود به آذربایجان، راه خود را به سوی مرز اصلی پل قرمز (Red Bridge) کج کنید و به سوی تفلیس حرکت کنید. خوب است بدانید که آذربایجان علاوه بر پل قرمز، دو مرز مشترک دیگر با گرجستان دارد. از دیگر مرزهای مشترک آذربایجان و گرجستان می توان به بالاکان (Lagodeki / Balakan) و گاردابان (Gardaban) اشاره کرد.

  • ساعت کاری مرز آستارا: 24 ساعته
  • ساعت کاری مرز پل قرمز و بالاکان: 24 ساعته
  • ساعت کاری گاردابان: ساعات اداری

فراموش نکنید برای عبور از آذربایجان و سفر به کشور گرجستان، باید ویزای ترانزیت آذربایجان را داشته باشید. 

نکات:

  • خوب است بدانید که مرزهای زمینی در تمام روزها (حتا تعطیلات رسمی) باز هستند و هیچ گاه تعطیلی ندارند. 
  • تجربیات سفر می گوید که برای خروج از کشور و سفر به باتومی مرز بازرگان و مرز سارپی را انتخاب کنید. 
  • مسیر پیشنهادی زمینی به باتومی: مرز بازرگان، دوگوبایزید، ایگدیر، کارس، هوپا، مرز سارپی و باتومی
  • در مجموع فاصله بین تهران تا باتومی (از مسیر پیشنهادی) حدود 1414 کیلومتر است. 

سخن آخر

با هم روش های سفر زمینی به باتومی را بررسی کردیم. اگر می خواهید بیشتر در مورد سفر به این شهر بدانید، به طور مثال از هزینه های سفر به باتومی و امنیت این شهر اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می کنیم حتما مطلب هزینه های سفر به باتومی را قبل از سفر مطالعه کنید.

نظر شما درباره این روش ها چه بود؟

تا به حال سفر زمینی به کشورهای اطراف داشته اید؟

دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید. 

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

به گرجستان نروید. در بدو ورود به شما بی احترامی خواهد شد. در مرز زمینی گرجستان شاهد رفتار بسیار بی ادبانه پلیس مرزی با خانواده های محترم ایرانی بودم که پس از ساعت های طولانی سفر زمینی به آنجا رسیده بودند. با بی احترامی تمام بیش از ۱۰۰ ایرانی را از سالن به سمت ترکیه بیرون می کردند. از عبارت Irani back مدام استفاده می کردند. به هیچ وجه اجازه ورود ایرانیان به صف بررسی پاسپورت را که سایر ملیتها به سادگی در آن می ایستادند ندادند. شاهد برخورد خشونت آمیز پلیس با دو نوجوان ایرانی بودم که فقط مانند همه در سالن ایستاده بودند. رفتار دولت گرجستان با ایرانیان در مرز سارپی ترکیه-گرجستان غیر منطقی، سیاسی و نژادپرستانه بود. اگر از نحوه برخورد دولت گرجستان با ایرانیان آگاهی می داشتم هرگز قدم به آن مرز نمی گذاشتم. شهریور ۱۴۰۲

عجب ...کاش توی کشور خودمون جوری اوضاع فراهم بود که کمتر کسی علاقه به رفتن خارج از کشور داشت . الان باید منت گرجی و ترک و ارمنی و عرب رو بکشی که چند روز تو کشورشون رات بدن ..من چند سال پیش گرجستان رفتم اون موقع این داستانها نبود .با خوندن این مطالب دیگه نمیرم اونطرف ها همین جنوب و شمال کشور خودمون بیشتر میارزه تا منت و خارجی هار و بکشم

05 دی 1402

کاملا درست است ما هم اگر پاسپورت همسرم که ویزاهای مختلف داشت نبود با مشکل روبرو میشدیم

24 شهریور 1402

کاملا درست می فرمایید. ما الان باتومی هستیم. پلیس گرجستان برخورد خیلی زشتی با همسرم به خاطر نبستن کمربند داشت. ما از مرز ارمنستان وارد گرجستان شدیم، اونجا هم همه ماشین ها به راحتي عبور می کردند، فقط سه تا ماشین که ایرانی بودیم را معطل کردن.من برای اولین و آخرین بارم بود که به گرجستان سفر کردم.

22 شهریور 1402

سلام ما میخوایم بریم شرایط رفتن چجوری برای ورود به کشور

16 شهریور 1402

برای ورود توریستی به باتومی ، باید پرینت رنگی رزرو هتل، بلیط رفت و برگشت، بیمه مسافرتی، کارت واکسن دیجیتال انگلیسی همه به صورت پرینت رنگی و ۱۰۰ دلار نقد به ازای هر روز اقامت همراه داشته باشید. و به طور غیر معمولی باید همه این مدارک را به جز دلارهاتون را همراه با پاسپورت در دستتون نگه دارید که پلیس ببینه. با وجود همه اینها اگر به صورت زمینی می روید انتظار معطلی دو سه ساعته بی مورد را در حالی که یک لنگه پا یک گوشه سالن مرزی ایستادید، داشته باشید.

26 شهریور 1402

13 شهریور 1402

سلام دوستان بنده خرداد ماه به باتومی سفر میکنم، کسی اطلاعاتی درمورد ساعت کاری مرز سارپی و اینکه داشتن تست کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت لازم هست یا همون دو روز واکسن کافیه

27 اردیبهشت 1401

باسلام ما۳سال پیش باماشین خودمون رفتیم باتومی اونجا سیستم ماشین رونشناخت ونتونستیم بیمه کنیم ماشین پراید بود وهی پلیس جریمه میکرد الان که دوباره باپرایدمیخواییم بریم چطوربیمه کنیم که بامشکل مواجه نشیم

از سفر راضی بودین

17 بهمن 1402

🤣🤣🤣

18 شهریور 1402

13 فروردین 1401

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست