کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 آذر 1400

به روز رسانی

23 آذر 1400

سفر با قطار یا گردشگری ریلی امروزه به یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین انواع سفرها تبدیل شده است. قطارهای گردشگری ایران مانند قطار گردشگری سواد کوه و قطار گردشگری گیلان در سال‌های اخیر با مسیرهای چشم‌نوازی که دارند جایگاه ویژه‌ای در میان گردشگران ایرانی و خارجی پیدا کرده‌اند. همراه ما باشید تا با توریسم ریلی بیشتر آشنا شوید.

Photo by : Unknown

چرا قطارهای گردشگری ایران؟


  • سفر با این قطارها شما را در مسیری پر از شگفتی و جذابیت قرار می‌دهد.
  • هزینه سفر و امکانات آن برای گردشگران مقرون‌به‌صرفه و مناسب است.
  • می‌توانید در مدت زمان محدود مکان‌های خاصی را ببینید.
  • سفر با قطار راحتی و آسایش زیادی دارد.
  • می‌توانید از مسیرهایی صعب‌العبور که ویژگی خاص دارند دسترسی به آن‌ها دشوار است بازدید کنید.

قطارهای گردشگری ایران | مسیرهایی که مهم‌تر از مقصدند

در دنیای امروز، جهانگردی پس از صنعت نفت و گاز سومین صنعت در تجارت جهانی به شمار می‌رود. سفر با قطار از جذاب‌ترین انواع سفرها است که حتی در آب‌وهوای نامساعد هم می‌شود روی آن حساب باز کرد. از طبیعت چشم‌نواز برخی از مسیرهای ریلی که بگذریم حتی دیدن مسیرهای کویری و بیابانی از قاب پنجره‌های قطار انگار طعم دیگری دارد. قیمت مناسب، امنیت، امکانات و تماشای طبیعت زیبا در مسیر، سفرهای زمینی با قطار را بسیار مهیج می‌کند. 

گردشگری ریلی یکی از اشکال مختلف توریسم با محوریت سفر با قطار است که به دو دسته «بین ریلی» و «ریلی» تقسیم می‌شود و برای مسافرانی مناسب است که تمایل دارند در مدت زمان محدود مکان‌های مختلفی را ببینند. برای این دسته از مسافران مسیر مهم‌تر از رسیدن به مقصد است و می‌خواهند از زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که در طول راه وجود دارد لذت ببرند. زیباترین و مشهورترین خطوط ریلی ایران در رشته کوه‌های زاگرس و البرز واقع شده است که برخی از آن‌ها جزو آثار ملی‌اند و حدود دو قرن از احداثشان می‌گذرد. سفر با قطار و شناختن زیباترین مسیرهای ریلی ایران شما را با بعد دیگری از سفر آشنا می‌کند.

قطار گردشگری چیست؟

قطار گردشگری شما را به مسیرهایی می‌برد که شاید هرگز با خودرو شخصی نتوانید از آن‌ها عبور کنید. مسیرهای صعب‌العبور و دره‌های عمیق، جاهایی که حتی اگر قادر باشید با خودرو بروید بسیار خطرناک است. گذر از این مسیرها با هواپیما نیز فرصت تماشای محیط اطراف را از شما می‌گیرد و لطفی نخواهد داشت. اما با قطار گردشگری می‌توانید نهایت لذت را از سفر خود ببرید؛ این قطارها با گذر از مسیرهای جذاب با سرعتی متعادل و آرام پیش می‌روند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد ندارند. راه آهن ایران با در نظر گرفتن چهار مشخصه تاریخی، اجتماعی، فنی و زیبایی مسیر، یکی از جذابیت‌های گردشگری محسوب می‌شود. شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا برای اولین بار در ایران، از سال 1394 با هدف کشف زیبایی‌های راه آهن ایران، اقدام به راه‌اندازی قطار‌های گردشگری و توسعه صنعت گردشگری ریلی نمود.

نکته: برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه سفر با قطارهای گردشگری، تخفیفات، نحوه خرید بلیت و طرح‌های مربوط به سفرهای گروهی، علاوه بر مراجعه به سایت رجا می‌توانید با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن ۱۵۳۹ تماس بگیرید.

قطار تهران - ساری (چشم‌نوازترین مسیر ریلی ایران)

از مسیر قطار تهران - ساری که در میان مسیرهای ریلی زیباترین عنوان را از آن خود کرده است شروع می‌کنیم؛ مسیری که شما را در گذرگاه بهشت قرار می‌دهد. این قطار 24 ایستگاه دارد که پس از گذر از گرمسار جذابیت‌هایش شروع می‌شود. پل سفید با کوهستان و مناظر متفاوتش، سد لفور و پارک جنگلی جوارم از دیدنی‌های این مسیرند.

مهم‌ترین جاذبه این مسیر پل ورسک است؛ پلی شگفت‌انگیز به طول ۸۶ متر و ارتفاعی ۱۱۰ متری که در طی سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۵ ساخته شده است. ورسک یکی از زیباترین پل‌های ایران به شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پس از پل ورسک وارد بلندترین تونل ایران، تونل گدوک، با 2887 متر طول خواهید شد. به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین، جذاب‌ترین، زیباترین و پرطرفدارترین مسیرهای ریلی ایران، مسیر قطار تهران - ساری است که علاوه بر بازدیدکنندگان ایرانی، گردشگران خارجی هم ترجیح می‌دهند برای یک‌بار هم که شده این مسیر را ببینند.

مسیر قطار: تهران - ورامین - پیشوا - گرمسار - بنکوه - کبوتردره - سیمین‌دشت - زرین‌دشت - فیروزکوه - ورسک - سرخ‌آباد - سوادکوه - پل‌سفید - زیرآب - شیرگاه - قائم‌شهر - ساری

قطار گردشگری گرمسار

مسیر ریلی جذاب دیگری که بین دو شهر تهران و گرمسار قرار دارد و از دل کویرهای پرستاره می‌گذرد تا به گرمسار می‌رسد. این مسیر برای علاقه‌مندان به مناظر کویری توصیه می‌شود. بهتر است زمان خود را طوری تنظیم کنید که شب هنگام در مسیر باشید و از دیدن آسمان پرستاره لذت ببرید. زیبایی‌های این مسیر کویری کمتر از مسیرهای سرسبز نیست؛ تداوم سفر در این مسیر می‌تواند شهر گرمسار را از لحاظ اقتصادی و منطقه‌ای رونق ببخشد که این امر موجب بهبود شرایط زندگی مردم گرمسار و حومه آن خواهد شد.

قطار گردشگری سوادکوه

بازدید از این مسیر زیبا هر هفته پنج‌شنبه‌ها برگزار می‌شود. پس از ایستگاه گرمسار در ادامه مسیر از مناظر فوق‌العاده دیدنی کبوتر دره، سیمین‌دشت و زرین‌دشت عبور خواهید کرد. قطار برای گشت‌وگذاری کوتاه و خرید مدت کوتاهی در شوراب توقف خواهد داشت. پس از شوراب از مشهورترین سازه‌های راه آهن شمال همچون پل ورسک، سه خط طلا و غیره دیدن خواهید کرد. 

ساعت حرکت: پنج‌شنبه‌ها 06:00 صبح از راه آهن تهران

قطار گردشگری شیرگاه

در این مسیر با عبور از دل جنگل، منظره‌ای بکر و آرامش‌بخش را شاهد خواهید بود. نقطه شروع سفر از ایستگاه راه‌ آهن تهران است. در طی مسیر از قدمت، جاذبه‌ها، اقلیم جغرافیایی و ویژگی‌های شهر ری و ورامین و همچنین تاریخچه حمل‌ونقل ریلی در جهان و ایران خواهید شنید. در شهر گرمسار قطار از کریدور شرقی راه آهن جدا و وارد ناحیه خطوط ریلی شمال می‌شود. در بنکوه از قطار پیاده شده و پس از بازدید از سازه‌ها و ابنیه قدیمی، ریل‌ها و زیرساخت‌ها، سیستم راهبری قطارها، پروژه ثبت جهانی راه آهن ایران و آشنایی با قسمتی از تاریخ، مسیر را ادامه می‌دهید. حدفاصل ایستگاه‌های بنکوه تا سیمین‌دشت و در گذر از رشته کوه البرز، از میان یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های ژئو توریسمی یعنی سازند رنگی قم خواهید گذشت.

ساعت حرکت: جمعه‌ها 6:45 صبح از راه آهن تهران

قطار گردشگری گیلان

گیلان مهد زیبایی، طراوت و جلوه بی‌نظیر طبیعت است. در این مسیر فوق‌العاده فرصت تماشای دریاچه زیبای منجیل، کاروانسرای شاه عباسی، بازارچه محلی زیتون رودبار، جنگل سراوان و موزه میراث روستایی گیلان را خواهید داشت. در این مسیر تمام زمانی که در قطار می‌گذر به حدی جذاب است که به رسیدن به مقصد فکر نمی‌کنید و خودش به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. تور قطار گردشگری گیلان دومین تور ریلی گردشگری شمال کشور است که یک روز در هفته برگزار می‌شود.

ساعت حرکت: پنج‌شنبه‌ها 6:55 صبح از راه آهن تهران

قطار قزوین - رشت (گذر از بهشت)

از مسیرهایی که به تازگی افتتاح شده است و با توجه به زیبایی‌هایی که دارد می‌تواند با خط ریلی تهران - ساری رقابت کند. بزرگ‌ترین پل راه آهن کشور، پل منجیل، با ۱۴۳۰ متر طول در این مسیر قرار گرفته است در این خط ریلی تا چشم کار می‌کند جنگل، شالیزار و رودخانه وجود دارد.

قطار تهران - گرگان

در این مسیر نیز پل زیبای ورسک را خواهید دید و علاوه بر آن نظاره‌گر جاذبه‌های طبیعی مانند کوه، درخت، رودخانه، دره و تونل خواهید بود. لازم به ذکر است تونل گدوک که یکی از طولانی‌ترین تونل‌های ریلی ایران است در مسیر تهران به گرگان نیز قابل مشاهده است.

مسیر قطار : تهران - ورامین - پیشوا - گرمسار - سیمین‌دشت - زرین‌دشت - فیروزکوه - ورسک - پل‌سفید - زیرآب - شیرگاه - قائم‌شهر - ساری - نکا - بهشهر - بندر گز - بندر ترکمن - گرگان

قطار مشهد - ساری

این قطار هم از جنگل‌های بکر شمال ایران می‌گذرد و مسیر چشم‌نوازی دارد. ایستگاه‌های کاشمر، اسفراین، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، فیروزکوه و قائم‌شهر در این مسیر قرار دارند و حدود ۱۴ ساعت تا رسیدن به مقصد راه است. صخره‌ها و کوه‌های شگفت‌انگیز، جنگل و طبیعت بکر و خانه‌های روستایی از جذابیت‌های سفر در این مسیر محسوب می‌شوند.

قطار گردشگری لرستان

این قطار عبوری از مسیرهای پر پیچ‌وخم کوهستانی دارد؛ در این مسیر علاوه بر تونل‌های زیاد، آبشار بیشه و رودخانه‌های دیدنی نیز قابل مشاهده‌اند. اگر از دیدن کوه‌ها و صخره‌های طبیعی لذت می‌برید حتما مسیر قطار لرستان را امتحان کنید. آبشار آب گرم، تالاب ازگن، آبشار بیشه و چشمه آب گوگرد، از جاذبه‌های طبیعی دیگری است که در این مسیر ریلی به چشم می‌خورند. مسیر ۷۴ کیلومتری قطار لرستان، از شهر درود شروع می‌شود و تا ایستگاه کشور ادامه دارد که برای آن ۱۴ توقفگاه گردشگری با ۳۳۶ نفر مسافر وجود خواهد داشت. مسیر ریلی پل بیشه یکی از زیباترین مسیرهای ریلی این خط به شمار می‌رود.

قطار گردشگری همدان

قطار گردشگری همدان از تهران تقریباً در مرکز ایران قرار دارد و به سمت جنوب‌غربی ایران پیش می‌رود. قطار گردشگری همدان در مسیری بی‌نظیر قرار گرفته است که از رشته کوه‌های زاگرس عبور می‌کند تا به همدان چشم‌نواز برسد. با این خط ریلی سفری ساده به کوه، دشت، کویر، دره، آبشار، رود و تمام مظاهر طبیعت خواهید داشت تا در نهایت به مقصدی ناب و منحصر‌به‌فرد برسد.

قطار گردشگری همدان

قطارهای گردشگری در جهان

توریسم گردشگری از سال‌ها قبل در سراسر جهان وجود داشته است. این نوع از توریسم با توجه به اهداف و به شکل‌های مختلف در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می‌گرفت. در برخی از نقاط دنیا می‌توانید انواع قطارها را مانند قطارهای تاریخی و موزه‌ای، قطارهای مجلل و تفریحی، قطارهای غذاخوری مشاهده کنید. 

قطار اکسپرس ریونیفیکیشن ویتنام یکی از زیباترین مسیرهای قطار در دنیاست که در برخی مسیرها از بین شهرهای تاریخی و در مسیرهای دیگر از دل طبیعت بکر می‌گذرد.

قطار بایکال – آمور روسیه که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اتحاد جماهیر شوروی است و با آن می‌توانید به مدت بیش از ۴ روز به سرزمین‌هایی بکر، سردسیر و برهوت سفر کنید. این قطار در فصول گرم نیز شما را به مسیرهای دل‌نشین و سرسبز می‌برد.

قطار اکسپرس پکن به لهاسا چین که شگفتی‌ها و معماری‌های فوق مدرن پکن را ناگهان به قصرها و نیایشگاه‌های رویایی و غیرواقعی تبت و لهاسا وصل می‌کند.  

قطار ترانز آلپاین نیوزلند که در کمتر از ۵ ساعت مسافران را به سفری باورنکردنی و رویایی در دل طبیعت نیوزلند می‌برد؛ مسیری کوهستانی که به سمت کوه‌های آلپ پیش می‌رود.

این‌ها تنها بخش کوچکی از گردشگری ریلی در جهان است. این شیوه سفر با وجود مناطق جذاب و دیدنی در ایران آن‌طور که بایدوشاید مورد توجه قرار نگرفته است. توسعه این سبک از گردشگری نه تنها برای صنعت ریلی سودمند است بلکه می‌تواند از نظر مالی برای بسیاری از حوزه‌های دیگر گردشگری نیز سودآور باشد. 

سخن آخر

زندگی مانند یک مسیر است و مسیر بدون مقصد بی معناست درست مانند سفر که آغاز می‌شود تا به مقصد برسیم. در توریسم ریلی اگرچه مقصد مهم است اما مهم‌تر از آن مسیر پیش رویمان با زیبایی‌هایش است. با وجود پتانسیل بالایی گردشگری ریلی در ایران، شناساندن این نوع از گردشگری نیاز به توجه بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق دارد. تجربه شما از توریسم ریلی چه بوده؟ مسافر کدامیک از این مسیرها بوده‌اید؟ از جذابیت‌های سفر خود برایمان بگویید.

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام . من خیلی دوست دارم که با قطار گردشگری برم ایران گردی ولی با توجه به پا دردم نمیدونم چقدر امکانات داره . آیا میشه از قطار پیاده نشد ؟ در ضمن چرا هیچ عکسی از داخل قطارهای گردشگری ایرانی نیست تا با شرایط خودمان بررسی کنیم عکسهای داخل قطاری که دارید برای خارج از کشوره .

پریوش سارانی

با سلام 

دوست گرامی متاسفانه قطارهای گردشگری ایران در حال حاضر فعال نیستند؛ همچنین عکس‌هایی از داخل این قطارها در دسترس نبود.

07 خرداد 1402

05 خرداد 1402

ظاهرا الان فعالیت نمیکنن - بسیار ایده و اقدام جالبی بود

20 اردیبهشت 1401

چرا زمان های رفت و برگشت قطار با هم هماهنگ نیست.خیلی از گردشگران تمایل دارندباهمان قطاری که رفته اند بعد از مدت کوتاهی به مبدا سفر برگردند .اطلاعات و ساعت حرکت ها و ورود و خروج قطار ها بسیار ناقص در سایت اطلاع رسانی شده است

پریوش سارانی

با سلام 

دوست گرامی ما به معرفی این قطارهای گردشگری و مسیرهای آن پرداخته‌ایم ساعت ها نیز براساس اعلام سایت رجا در همان تاریخ انتشار پست در اختیار شما قرار داده شده است. از آنجا که ساعاتی جز این اعلام نشده ارائه ساعات کامل از حیطه وظایفی ما خارج بوده و در مطلب نیز اشاره به این موضوع داشته‌ایم که به دلیل تغییر برنامه ها بهتر است مسافرین محترم برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه سفر با قطارهای گردشگری، تخفیفات، نحوه خرید بلیت و طرح‌های مربوط به سفرهای گروهی، علاوه بر مراجعه به سایت رجا با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن ۱۵۳۹ تماس بگیرید.

11 اسفند 1400

10 اسفند 1400

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست