کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 دی 1398

به روز رسانی

29 دی 1398

در این مطلب به معرفی شهر ساری می‌پردازیم که شاید در سفر به استان مازندران به آن سر زده باشید. اطلاعاتی کلی در مورد این شهر به شما می‌دهیم، نگاهی به جاذبه‌های ساری داریم، گزینه‌های اقامت در این شهر را به شما می‌گوییم، اشاره‌ای به سوغات ساری داریم و به طور کلی اطلاعاتی را برای شناخت این دیار و سفر به آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. همراه‌مان بمانید...

چرا سفر به شهر ساری ؟


  • یکی از شهرهای ساحلی شمال ایران است که به واسطه همسایگی با دریای خزر، طرفداران زیادی دارد.
  • با سفر به این شهر، هم می‌توانید از سواحل لذت ببرید و هم گشتی در فضای جنگلی داشته باشید.
  • امکانات خوبی برای گردشگران به ویژه در بحث اقامت دارد و فضایی آرامش‌بخش را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. 
Photo by : Unknown

اطلاعات کلی شهر ساری

جمعیت: ۳۴۷٬۴۰۲ نفر بر اساس آخرین سرشماری کشوری در سال 1395

زبان و نژاد: مردم ساری تا دوره صفویان فقط به زبان طبری (مازندرانی یا مازنی) سخن می‌گفتند؛ اما به مروز زبان فارسی هم به آن اضافه شده است. بیشتر مردم این شهر از قومیت طبری هستند.

دین: مردم شهر ساری پیرو اسلام و مذهب شیعه هستند. 

اقتصاد: شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در این شهر فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه است. ماهیگیری و کشاورزی هم از مشاغل اهالی ساری هستند. در این میان گردشگری و صنایع دستی سهم خوبی را در چرخاندن چرخ‌های اقتصاد این شهر دارد؛ اجاره اقامتگاه، تولید صنایع دستی، فروش سوغات، اداره تفرجگاه و .... از منابع درآمد این شهر به شمار می‌روند.

شهرهای خواهرخوانده: گومل در کشور بلاروس، نجف در کشور عراق، دارالسلام در کشور تانزانیا، آستراخان در کشور روسیه، مارکه در کشور ایتالیا، استان سیلوانو دوربا در کشور ایتالیا

نکاتی در مورد ساری

  • پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر استان مازندران است و از بزرگ‌ترین شهرهای شمال کشور به شمار می‌رود.
  • ۱۳ تیر روز ساری است؛ بر اساس منابع تاریخی مثل ویس و رامین، گفته می‌شود در این روز آرش کمانگیر، تیر معروفش را از ساری پرتاب کرده است. 
  • به مردم اهل ساری، سارَوی می‌گویند.
  • در تابستان ۹۶، ساری با بیش از دو میلیون سفر تابستانی، عنوان اولین شهر برتر گردشگرپذیر ایران را به دست آورد.
  • در نوروز ۹۵ ساری و رامسر در فهرست شهرهای برتر گردشگری ایران آورده شدند.
  • ساخت راه‌آهن سراسری ایران از ساری آغاز شد.
  • ساری برای مدتی پایتخت آغامحمدخان قاجار بود.
Photo by : Unknown

غذاهای ساری

غذاهای سنتی متنوعی در ساری طبخ می‌شود که شاید اصالت آنها به گیلان بازگردد؛ اما به هر حال غذاهای شمالی در هر دیاری طعم بی‌نظیری دارند. به برخی از این غذاها می‌توانید در رستوران‌ها دسترسی داشته باشید:

  • اکبرجوجه: جوجه خوشمزه‌ای که با رب انار طعم دار می‌شود.
  • ماهی: انواع ماهی به صورت کبابی، سرخ‌شده و شکم‌پر
  • باقلاقاتوق: خورش خوشمزه‌ای که با سیر، باقلا یا لوبیا، شوید و تخم مرغ طبخ می‌شود.
  • میرزاقاسمی: غذایی که بادمجان کبابی، گوجه، سیر و تخم مرغ مواد اصلی آن هستند.
  • کباب ترش: جوجه یا گوشتی که آن را طعم دار و ترش می‌کنند.

برای آشنایی با سایر غذاهای مازندرانی، مطلب غذاهای مازندران | گشتی در میان خوشمزه های شمالی را بخوانید.

سوغات و صنایع دستی ساری

سوغات ساری، همان سوغات و صنایع دستی متنوعی است که در سراسر مازندران به فروش می‌رسد و معروف‌ترین آنها عبارتند از:

سوغات خوراکی

  • کلوچه و کوکی
  • زیتون شور و پرورده
  • شربت و مرباهای متنوع
  • رب و آلوچه‌های ترش و ملس
  • ترشی‌های متنوع
  • سبزی‌های معطر مخصوص شمال
  • ماهی و خاویار
  • چای و برنج

صنایع دستی

  • سبد و حصیربافی
  • صنایع دستی چوبی
  • سفال
  • جوراب پشمی
  • جاجیم و نمد

اقامت در ساری

برای اقامت در ساری گزینه‌های زیر پیش‌روی‌تان است:

  • هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها
  • هتل‌ها و اقامتگاه‌های ساحلی
  • سوییت‌های اقامتی
  • خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای
  • کمپینگ در مکان‌های مشخص‌شده
  • اقامتگاه‌های بومگردی
Photo by : Unknown

جاذبه های گردشگری ساری

خانه تاریخی کلبادی: خانه‌ای متعلق به منوچهر خان کلبادی که قدمت آن به دوره قاجار و حدود 130 سال پیش بازمی‌گردد. سبک معماری این عمارت برگرفته از تکایای قاجاری بوده و دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. شاه‌نشین طبقه دوم این عمارت، زیباترین بخش آن محسوب می‌شود و هنرهای تزئینی دوره قاجاری به خوبی و در اوج زیبایی در آن به کار رفته‌اند.

پارک ملل: معروف‌ترین پارک شهر که پاتوقی برای خوشگذرانی خانواده‌ها و جمع‌های دوستانه است و به عنوان زیباترین و بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی شمال کشور شناخته می‌شود. این پارک وسیع دارای مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و امکانات ورزشی است و فضاهای مناسب پیک‌نیک، ماهیگیری، قایق‌سواری و پارک بازی هم دارد. پرچم تمام کشورهای جهان در این مجموعه نصب شده است و همین باعث شده آن را پارک ملل بخوانند.

ساحل فرح آباد: ساری شهری ساحلی است و می‌توانید در شمال آن به راحتی به سواحل دسترسی داشته باشید؛ اما ساحل فرح آباد شهرت بسیاری در این شهر دارد. این ساحل با داشتن پلاژ مخصوص بانوان و آقایان، فروشگاه‌های متنوع، وسایل بازی، امکانات تفریحات هیجانی مثل جت‌اسکی، سوییت‌های اقامتی و ... مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت است.

پارک جنگلی شهید زارع: یک پارک جنگلی 70 هکتاری که امکانات خوبی برای گردشگران دارد. گردشگران در این پارک می‌توانند از آلاچیق‌ها، پیست اسکیت، فضای بازی، کلبه‌های اقامتی، باربیکیو، سرویس‌های بهداشتی و ... استفاده کنند.

مسجد جامع ساری: مسجدی متعلق به سده‌های اولیه پس از اسلام که درباره میزان قدمت و بنیانگذار آن اختلاف نظر وجود دارد. بنای کنونی این مسجد حاصل بازسازی‌های دوران قاجار و پهلوی است و داستان‌هایی در مود ساختن آن بر ویرانه‌های یک آتشکده نیز بر سر زبان‌هاست.

Bahareh Fallah 

دیدنی های اطراف ساری

دریاچه چورت: این دریاچه 2.5 هکتاری که با نام دریاچه میانشه هم شناخته می‌شود، عنوان خواهرخوانده دریای خزر را به خود اختصاص داده است و در حدفاصل کیاسر و ساری قرار دارد.

باداب سورت: یک چشمه پلکانی در روستای اروست در بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری که اثری بی‌نظیر در ایران به شمار می‌رود و مانندش در دنیا بسیار کم است. 

تفریحات ساری

تفریحات آبی و ساحلی در ساری در دسترس شما هستند. شما در سواحل این شهر بسته به فصل به جت‌اسکی، قایق‌سواری، شاتل، بنانا، موتورچهارچرخ، اسب‌سواری، والیبال ساحلی و ... دسترسی دارید.

حمل و نقل برون شهری ساری

فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری

آدرس: جاده گوهرباران، بلوار شاه‌آباد

شماره تماس: 33710000-011

پروازهای داخلی: تهران، مشهد، کیش، اهواز، شیراز، اصفهان، عسلویه، بندرعباس

پرواز خارجی: نجف، بغداد، جده، مدینه

ترمینال دولت ساری

آدرس: خیابان ولیعصر

شماره تماس: ۳۳۲۴۸۸۸۲-011

مسیرها: تهران، مشهد، تبریز، شهرکرد، کرج، اردبیل، سمنان، قم، همدان، لاهیجان، کرمانشاه، کلاچای، سبزوار و ...

ایستگاه راه‌آهن ساری

آدرس: میدان راه آهن

شماره تماس: 33325061-034

مسیرها: تهران، مشهد، فیروزکوه و ...

حمل و نقل درون شهری ساری

برای جابه‌جایی در شهر ساری می‌توانید بر روی اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و تاکسی‌های آنلاین حساب باز کنید.

Photo by : Unknown

ساری در فصل های مختلف

بهار: در اوایل بهار هنوز ردپای سرمای زمستان در شهر هست؛ اما به دلیل تعطیلات نوروزی، ساری میزبان مسافران زیادی می‌شود. در اواسط بهار، این شهر آب‌وهوای مطبوعی دارد و گزینه خوبی برای سفر است.

تابستان: در تابستان‌ها باید انتظار آب‌وهوای گرم و شرجی را از ساری داشته باشید؛ اما بازار تفریحات آبی در این فصل داغ داغ است و مسافران زیادی به شهر می‌آیند.

پاییز: بارش باران و آب‌وهوای مطبوع چیزی است که از پاییز ساری نصیب‌تان می‌شود. البته فراموش نکنید که در این فصل طبیعت جنگلی، چهره‌ای دیدنی به خود می‌گیرد و بر زیبایی‌هایش افزوده می‌شود.

زمستان: در زمستان، ساری روزهای سرد و خشکی دارد.

Photo by : Unknown

تاریخچه ساری

شکل‌ گیری شهر ساری

بر اساس مدارک و شواهد به دست آمده، پیشینه زندگی در ساری به دوران مس‌سنگی می‌رسد و سفال‌های ۶۰۰۰ ساله و ابزارهای سنگی در آن کشف شده است. شهر ساری از شهرهای باستانی استان مازندران به شمار می‌رود. در نقشه‌های به جا مانده از دوران هخامنشی تنها یک شهر در کنار دریای خزر مشخص شده که نامش زادکارتاست و محل آن با مختصات کنونی ساری تطابق دارد.

برخی مستندات تاریخی نشان می‌دهند که فرخان بزرگ از فرماندهان لشگر در زمان ساسانیان، در سال ۵۶ هجری قمری، ساری را که شهری از یادرفته بود، بازسازی کرد و بسیاری بنیانگذاری ساری به شکل یک شهر را مدیون زحمات او می‌دانند. در این میان این نظریه کاملا ثابت شده که ساری، روی لایه‌های شهری از قرون ماقبل اسلام ساخته شده که مرکز ایالت شمالی ایران به حساب می‌آمده است.

بلایا و جنگ‌ ها در ساری

ساری پایتخت فرمانفرمایان آل طاهر و پادشاهان آل علی بن حسن و محمد بن زید در قرن سوم هجری بود و تا سال ۶۳۵ هجری هم به عنوان مرکز حکومت آل باوند شناخته می‌شد. روس‌ها در سال ۲۹۸ هجری قمری این شهر را به آتش کشیدند و در سال ۳۲۵ هجری قمری، سیل بزرگی شهر را بلعید. مغولان در قرن هفتم آسیب‌هایی جدی به این شهر زدند و آن را به کلی ویران کردند. در سال ۷۶۹ تا ۷۷۷ هجری قمری، سیدکمال‌الدین مرعشی، (دومین پادشاه سلسله مرعشیان) شهر را با دیواری محصور کرد و خندقی عمیق به دور آن کند. او قلعه و قصری در میان این دیوار بنا کرد و دوباره شهر را ساخت. در سال ۷۹۵ هجری قمری بود که لشکر امیرتیمور از راه رسیدند و شهر را غارت کردند و مردم را قتل عام کردند. پس از این واقعه، حاکم جدید که جمشید بن قارن غوری نام داشت دوباره به آبادانی پرداخت و شهر ساری رونق پیشین خود را بازیافت.

دوره صفوی تا امروز

در دوره صفوی وضعیت ساری بهبود یافت. شاه عباس صفوی علاقه زیادی به مازندران داشت و در راستای آبادانی آن تلاش های بسیاری کرد. او فرح‌آباد ساری را بنا نهاد و آن را مرکز مازندران کرد. متاسفانه این آبادانی خیلی پابرجا نبود چرا که روس‌ها در حمله شبانه فرح‌آباد را به آتش کشیدند و دوباره مرکزیت مازندران از آن ساری شد.

آغامحمدخان قاجار با بنیانگذاری سلسله قاجارها، در نوروز سال ۱۱۵۱ خورشیدی ادعای سلطنت بر ایران را مطرح کرد و ساری را پایتخت خود خواند. او در همین شهر تاج بر سر نهاد و بعدها با آمدن به تهران، پایتخت را به این شهر منتقل کرد. 

شکوفایی ساری بعد از قاجار و در زمان پهلوی رخ داد. ساخت راه‌آهن سراسری ایران از ساری آغاز شد. پس از انقلاب اسلامی ایران، این شهر باز هم توسعه یافت و حالا همچنان مرکز مازندران است و پرجمعیت‌ترین شهر این استان محسوب می‌شود.

Photo by : Unknown

سخن آخر

نگاهی گذرا به شهر ساری داشتیم و اطلاعاتی را درباره این شهر به شما دادیم. اگر به این شهر سفر داشته‌اید یا در آن زندگی می‌کنید، نظر خود را درباره آن بیان کنید. کدام ویژگی این شهر را دوست دارید؟ 

منتظر دیدگاه‌های شما هستیم...

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام.پارک ملل پاتوق برای اوباش شده واصلا جای مناسبی برای اسکان مسافر نیست.باوجود نیروی انتظامی هیچ امنیتی ندارد وحتما تا آخر شب باید اونجارو ترک کر د

06 فروردین 1403

سلام به هموطنان عزیزم ضمن تشکر از شما به خاطر معرفی جامع ساری لطفا روستاهای این شهر را معرفی کنید تا ضمن بوم گردی برای مسافران منبع درآمدی برای روستائی های عزیز و زحمت کش باشد

04 بهمن 1401

ونمک ابرود چون تله کابین هاش انقدر بلنده که سکته میکنه

19 شهریور 1401

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست