کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 خرداد 1399

به روز رسانی

22 خرداد 1399

تهران، پایتخت ایران زمین، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. شهری که برای بیش از 200 سال به عنوان پایتخت انتخاب شده و بیشتر تصمیم‌های مهم اداری، اجرایی و سیاسی در آن گرفته می‌شود. تهران با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع، قلب تپنده ایران به شمار می‌آید و بسیاری از جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی کشور متاثر از فعالیت‌های آن است. به همین دلیل امروز در کارناوال به سراغ معرفی شهر تهران رفته‌ایم تا در مطلبی جامع و مهم به بررسی جنبه‌های مختلف این کلان‌شهر دوست داشتنی بپردازیم و شما را با زیر و بم این شهر آشنا کنیم. برای بررسی دقیق‌تر این شهر می‌توانید از نقشه و مسیریابی ایران کارناوال استفاده کنید و جزییات خیابان‌ها و شهرهای آن را ببینید.

Photo by : Amir Mobayen

چرا سفر به تهران؟


  • پایتخت کشور ایران است. 
  • میزبان برنامه‌ها و همایش‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی، آموزشی، علمی، هنری و ... فراوانی ست. 
  • جاذبه‌های متعدد تاریخی، فرهنگی، ورزشی، هنری، فرهنگی، طبیعی و ... را در خود جای داده است. 
  • یکی از پنج مقصد برتر گردشگری ایران است. 
  • بازارهای سنتی و مدرن و مراکز خرید بسیاری با محصولات متنوع در آن به چشم می‌خورد. 
  • تعدادی از معروف‌ترین زیارتگاه‌ها و امامزاده‌های کشور مانند امامزاده صالح، شاه عبدالعظیم حسنی و ... در این شهر واقع شده‌اند. 
پل طبیعت
برج آزادی

اطلاعات کلی شهر تهران 

نژاد و زبان: ساکنان اصلی شهر تهران فارسی زبان بودند؛ اما به مرور زمان و با وسیع شدن این شهر، گروه‌های مختلفی از اقوام آذری، کرد، مازندرانی، گیلک، ارمنی، عرب، لر و ... به این شهر مهاجرت کردند. البته امروزه اکثر مردم تهران به زبان فارسی صحبت می‌کنند و بسیاری از آنها لهجه تهرانی دارند. 

جمعیت: جمعیت تهران بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شده، به 8,737,510 تن رسیده است. این جمعیت در 22 منطقه شهری و در 374 محله زندگی می‌کنند. 

دین و مذهب: اکثر مردم تهران مسلمان و شیعه هستند؛ اما اقلیت‌های یهودی، مسیحی، ارمنی و سنی نیز در این شهر زندگی می‌کنند. 

شهرهای خواهرخوانده: تهران با شهرهای سئول، لس آنجلس، دوشنبه (تاجیکستان)، هاوانا (کوبا)، برزیلیا (برزیل)، خارطوم (سودان)، پاریس، قدس، کاراکاس (ونزوئلا)، پرتوریا (آفریقای جنوبی)، صنعا (یمن)، مینسک (بلاروس)، استانبول، بغداد، هانوی (ویتنام)، آنکارا، پکن، بوداپست، تفلیس، کابل و مسکو خواهرخوانده است. 

14 مهرماه روز تهران | روز امضای فرمان مشروطه 

 تیرماه 1395 به پیشنهاد شورای شهر تهران، روز 14 مهرماه به عنوان روز تهران انتخاب شد اما چرا این روز به این نام لقب گرفت و دلیل آن چه بود؟ 

درست 111 سال پیش، در چهاردهم مهرماه 1286 خورشیدی، تقریبا یک سال و سه ماه بعد از امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار، متمم قانون اساسی مشروطه توسط محمدعلی شاه قاجار امضا شد و طبق اصل چهارم آن، طهران به عنوان پایتختی ایران رسید. 

به همین مناسبت، شهرداری تهران برنامه‌های مختلفی مانند نیم بهاکردن هزینه ورودی سینماهای تهران، بازدید رایگان از خانه موزه‌های تحت نظر شهرداری و ... را اجرا می‌کند. 

مناطق و محله‌های تهران 

تهران از 22 منطقه و 376 محله تشکیل شده است؛ اگر دوست دارید اطلاعات کاملی در مورد مناطق به دست بیاورید می‌توانید به وبسایت شهرداری تهران قسمت پرتال مناطق مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با هر محله تهران نیز می‌توانید سری به وبسایت محله های شهر تهران بزنید. 

تقسیم بندی‌های شهری تهران

برای معرفی ساده و کاربردی‌تر مناطق و محله‌های پایتخت آنها را به پنج بخش تقسیم کرده‌ایم. به طور کلی نیز مردم از این دسته‌بندی برای آدرس دادن و صحبت در مورد مناطق مختلف استفاده می‌کنند. این پنج بخش شامل شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز می‌شود. شمال تهران لوکس‌ترین و گران‌ترین بخش شهر است و آب و هوای کوهستانی دارد. بخش مرکزی پایتخت شلوغ‌ترین قسمت شهر است و بیشترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی تهران را در خود جای داده است. منطقه شرق تهران برای جشن‌های مذهبی و ملی آن مشهور است و تعدادی از معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید پایتخت در این گوشه از شهر قرار دارد. غرب تهران از بخش‌های نسبتا نوساز پایتخت محسوب می‌شود و فروشگاه‌ها، مراکز خرید، جاذبه‌های تفریحی و شکم‌گردی متعدد، غرب تهران را به گزینه‌ای جذاب برای خوشگذرانی تبدیل کرده است. جنوب تهران نیز در سال‌های گذشته توسعه بسیاری پیدا کرده و تعدادی از مشهورترین جاذبه‌های مذهبی و بازارهای سنتی و مدرن شهر در خود جای داده است. 

Ivan Tykhyi 
Photo by : Unknown

حقایق جالب در مورد تهران 

1- در لیست بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد و یکی از مگاشهرهای جهان به حساب می‌آید. 

2- در سال 1788 میلادی (1167 ه.ش) به دستور آغامحمدخان قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. 

3- آخرین زلزله شدید تهران در سال 1830 میلادی (1209 خورشیدی) اتفاق افتاده است. 

4- تهران روی گسل‌های فعالی قرار دارد که می‌توانند هر لحظه باعث رانش و زمین لرزه در این شهر شوند. 

5- این شهر در لیست ده شهر خطرناک دنیا برای وقوع بلایای طبیعی قرار دارد. عامل اصلی ورود تهران به این لیست، قرار گرفتن روی گسل زلزله در عین وجود سازه‌های غیراستاندارد فراوان در سطح شهر و همین‌طور تراکم جمعیت بالا است. 

6- در سال 1393 اسکلت فردی در منطقه مولوی کشف شد که قدمت آن به 7000 سال پیش باز می‌گردد. 

7- در تهران به ازای هر نفر، 4 موش وجود دارد. 

8- خیابان ولیعصر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، در این شهر قرار دارد.  

9- برآورد شده است که روزانه 27 نفر از مردم شهر تهران جان شان را به دلیل بیماری‌های مربوط به آلودگی هوا از دست می‌دهند.

10- هر فرد تهرانی به طور متوسط سالانه 6 برابر وزن خود زباله تولید می‌کند. متوسط تولید زباله در تهران 320 کیلوگرم و ارزش روزانه زباله آن 1800 میلیون ریال است.

11- اولین کبابی و چلوکبابی، چراغ، بستنی، عکس، تلگراف، پرواز و خط تلفنِ ایران، در تهران مورد استفاده قرار گرفت. 

تئاتر شهر
برج میلاد

اطلاعات سفر و گردشگری تهران

آداب و رسوم 

بسیاری از آداب و رسوم بومی شهر تهران در گذر سال‌ها و با پیشرفت و مدرن شدن شهر به بوته فراموشی سپرده شد. هرچند مواردی مانند عزاداری ماه محرم، آداب و رسوم سال نو و عید نوروز و ... هنوز این شهر را از دیگر کلان شهرهای دنیا متمایز می‌کند. 

آداب و رسوم محرم در تهران: یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌های ماه های محرم و صفر کشور، در شهر تهران و شهرری برگزار می‌شود. وجود امامزاده‌هایی نظیر شاه عبدالعظیم حسنی، امامزاده صالح، امامزاده داوود و ... در تهران باعث شده است که عزاداری‌های باشکوهی برای امام حسین (ع) گرفته شود. مراسم عزاداری محرم در بازار تهران نیز بسیار معروف است و قدمت چند صد ساله دارد.

نقالی: یکی از هنرهای پرطرفدار روزهای قدیم تهران، نقالی خوانی ست که در فهرست آثار جهانی ناملموس یونسکو نیز قرار دارد. هنری که بیشتر در قهوه خانه ها اجرا می‌شد و در آن فرد نقال با صدایی دلنشین داستان‌های حماسی مانند شاهنامه و نبرد کربلا را برای مردم بیان می‌کرد. امروزه رسم نقالی خوانی بیشتر در برنامه‌های خاص فرهنگی اجرا می‌شود.

سیاه بازی: سیاه بازی یا روحوضی یکی از هنرهای رو به فراموشی ست که در سال‌های نه چندان دور در تهران رونق فراوانی داشت. سیاه بازی نوعی نمایش کمدی بود که در آن سیاه بازان به اجرای نمایش، رقص و موسیقی و آواز می‌پرداختند. در گذشته در حیاط خانه‌های ایرانی در جشن‌ها و میهمانی‌ها، ساکنان خانه روی حوض خانه تخته بزرگی می‌گذاشتند و بازیگران روی آن به اجرای نمایش می‌پرداختند.

نذری دادن و مولودی خوانی، مراسم سمنو پزان، آش دندانی، پاتختی و ... از دیگر آداب و رسوم مهم مردم تهران به شمار می‌آید. 

نقالی
سمنوپزان

سوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی تهران چندان غنی نیست و بسیاری از انواع آن در گذر زمان و مدرن شدن شهر از یاد رفته‌اند. با این همه تعدادی سوغات و صنایع دستی وجود دارد که می‌توان از این شهر به یادگار برد:

  • پُشته دوزی، گلیم و جاجیم بافته ایلات تهران
  • کارهای خراطی با چوب
  • انواع جواهرات و زیوارآلات، کیف و کفش چرمی، آثار شیشه‌ای، نمدمالی
  • زیورآلات مدرنی که با سنگ‌های مصنوعی، کاموا، چرم و فلزاتی نظیر استیل و برنج ساخته می‌شوند 
  • وسایل تزیینی از جنس سفال، شیشه، کاشی، چوب و لباس‌ها و کیف‌های دست دوز با طرح سنتی

خیابان‌های ولیعصر، استاد نجات اللهی (ویلا)، امام خمینی، بازار تهران، بازار صنایع دستی عودلاجان و بازار تجریش مهم‌ترین مراکز خرید سوغات و صنایع دستی در تهران محسوب می‌شوند. 

Photo by : Unknown

غذا و خوشمزه 

بستنی سنتی: بستنی سنتی یا بستنی زعفرانی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای ست که برای اولین بار در تهران تهیه و فروخته شد. در تهیه این بستنی خوشمزه از شیر، تخم مرغ، زعفران، گلاب، شکر، آرد، وانیل و ثعلب استفاده می‌شود. نخستین بستنی ایرانی، بستنی اکبر مشدی بود که حوالی میدان راه آهن، مغازه بستنی فروشی خود را افتتاح کرد. او در شیوه تولید بستنی تغییراتی ایجاد کرد و معتقد بود که ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند در بستنی‌های شان از خامه، گلاب، زعفران و ... استفاده کنند. 

سرگنجشکی: یکی از غذاهای محلی تهران سرگنجشکی ست که از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و گوجه فرنگی تهیه می‌شود. 

دمی بلغور جو: از دیگر غذاهای سنتی تهران می‌توان به دمی بلغور جو اشاره کرد. این غذا بیشتر در منطقه لواسان تهیه می‌شود و محلی‌ها در پخت آن از نوعی سبزی محلی به نام تبله استفاده می‌کنند. 

 اشکنه اسفناج: اشکنه غذایی ست که در تمام مناطق ایران پخته می‌شود اما نوع اشکنه اسفناج آن از غذاهای محلی تهران به حساب می‌آید.

آش رشته، کباب کوبیده، قیمه و قرمه سبزی از دیگر غذاهای خوشمزه پایتخت محسوب می‌شود. همچنین خوب است بدانید شهر تهران منبع خوبی از انواع میوه‌های تابستانی مانند گیلاس، آلبالو، توت، هلو، گلابی و زردآلوست که در باغ‌های روستاها و شهرهای اطراف آن به طور گسترده کشت می‌شود. سیب دماوند نیز از میوه‌های بسیار مشهور و محبوب استان تهران است. 

اقامت در تهران 

تهران چندین هتل پنج ستاره، چهارستاره و ... دارد و بعد از مشهد بیشترین تعداد هتل را در خود جای داده است. مهمانخانه، هتل آپارتمان، اتاق‌ها و خانه‌های اجاره‌ای و مسافرخانه از دیگر گزینه‌های انتخابی اقامت در تهران هستند. خانه‌های معلم متعددی نیز در سطح شهر وجود دارد که کارمندان آموزش و پرورش می‌توانند برای اقامت روی آنها حساب باز کنند. 

با وجود این همه گزینه، انتخاب بهترین اقامتگاه در زمان سفر به تهران، کاری دشوار محسوب می‌شود. از این رو بهتر است قبل از سفر به تهران، با مراجعه به صفحه معرفی و رزرو هتل های تهران در کارناوال با انواع هتل‌های این شهر و امکانات و ویژگی های آنها آشنا شوید و هتل مورد نظرتان را انتخاب و رزرو کنید. اگر هم در سفر به این شهر به دنبال اقامتی لوکس هستید، می‌توانید به صفحه هتل های پنج ستاره تهران در کارناوال بروید و هتل مورد علاقه تان را رزرو کنید. همچنین اگر بخواهید با فهرستی از سوئیت‌های اجاره‌ای در تهران آشنا شوید و آنها را به صورت آنلاین رزرو کنید، می‌توانید از صفحه اجاره سوئیت در تهران کمک بگیرید. 

جنبه‌های فرهنگی و هنری 

جشنواره‌ها و فستیوال‌ها: برگزاری انواع جشنواره‌های فیلم، موسیقی، تئاتر و ... فجر، جشنواره بادبادک‌های پارک پردیسان، جشنواره انار، جشنواره‌های محلی برج میلاد و ... 

گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراها: نمایش آثار مختلف از برترین عکاسان، نقاشان، مجسمه سازان و ... در گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراهای سرتاسر تهران

نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی تهران: برپایی نمایشگاه‌های مختلف در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، شهر آفتاب، مصلای امام خمینی، برج میلاد و ... .

از مهم‌ترین این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صنایع دستی و گردشگری، مطبوعات، گل و گیاه، رسانه های دیجیتال، ایران تله کام، اسباب بازی، جواهرات و ... اشاره کرد. 

سینما و تئاتر: تهران بیشترین تعداد سالن تئاتر و سینما را در کشور در اختیار دارد و تئاترشهر مشهورترین و مهم‌ترین مجموعه سالن نمایش تئاتر در ایران در این شهر قرار گرفته است.  

موسیقی: تهران مرکز برگزاری کنسرت‌های موسیقی نیز هست و مرکز همایش‌های برج میلاد، تالار وحدت و رودکی و ... از معروف‌ترین مراکز برگزاری کنسرت‌های مختلف موسیقی در رشته‌های مختلف در این شهر محسوب می‌شوند. در کنار اینها ارکستر فیلارمونیک شهر تهران نیز بعد از ارکستر فیلارمونیک کشور شهرت و اعتبار بالایی دارد و هنرمندان بزرگی را در خود پرورش داده است.

حراج بزرگ تهران: از معروف‌ترین جنبه‌های فرهنگی هنری پایتخت، حراج بزرگ تهران است که آثار برگزیده و عالی هنری از برترین هنرمندان ایران در آن به نمایش درآمده و به فروش می‌رسند. این حراج از آغاز کار خود در سال 1391 با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و بر اعتبار هنری کشور افزود. آثار هنرمندان کشور در این حراج با رقم‌های میلیاردی فروخته شد و جان تازه‌ای به بازار فرهنگ و هنر کشور بخشید. 

جشنواره‌های مد و لباس، هنرهای خیابانی مانند تئاتر خیابانی، موسیقی خیابانی و ...، دیوارنگاری‌ها از دیگر ویژگی‌های هنری و فرهنگی شهر تهران هستند که جذابیت سفر به این شهر را بالاتر می‌برند. 

نمایشگاه کتاب
Mehdi Ebrahimi 
پردیس سینمایی ملت
Ashkan sadri 

جنبه‌های ورزشی  

تهران به دلیل داشتن مجموعه بزرگ ورزشی آزادی، مجموعه ورزشی انقلاب و چندین ورزشگاه کوچک و بزرگ و در کنار آنها وجود فدراسیون‌های مختلف ورزشی، میزبان مسابقه‌های داخلی و بین‌المللی بزرگی ست که گردشگران و علاقه‌مندان به ورزش را برای تماشای این مسابقات به سوی خود می‌کشاند. فوتبال محبوب‌ترین و پردرآمدترین ورزش کشور است و شهر تهران نیز به دلیل داشتن دو تیم قدیمی و رقیب پرسپولیس و استقلال همواره شور و حال خاصی به فضای مسابقه‌های فوتبال ایران داده است. برگزاری بازی‌های مختلف تیم ملی در استادیوم آزادی نیز یکی از دلایل دیگر حضور تماشاچیان از سراسر کشور در اینجاست. تهران علاوه بر فوتبال در ورزش‌هایی مانند والبیال، بسکتبال، اسکی روی برف و چمن، دو و میدانی، فوتسال، تنیس، کشتی‌های فرنگی و آزاد و ... سرآمد است.

جنبه‌های آموزشی و علمی 

وجود معتبرترین دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی، شریف و ... در تهران باعث شده است این شهر از نظر آموزشی و علمی نیز مهم‌ترین شهر کشور محسوب شود. همچنین سالانه افراد بسیاری چه از داخل کشور چه از خارج از کشور، برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های متعدد علمی برگزار شده در تهران، راهی این شهر می‌شوند. جشنواره خوارزمی، مسابقه بین المللی ربوکاپ ایران، کتابخانه ملی و بنیاد سعدی تنها نمونه‌ای اندک از هزاران موسسه و نهاد و رویداد علمی مرتبط با پایتخت هستند که غنای آموزشی و علمی این شهر را نشان می‌دهند. 

دانشگاه تهران

جنبه‌های سلامت و پزشکی

از آنجایی که پایتخت ایران به بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی پزشکی درجه یک و تخصصی بسیاری مجهز است، می‌توان آن را یکی از مراکز عمده گردشگری سلامت در ایران و منطقه برشمرد. شهر تهران به ویژه در دنیا برای جراحی‌های زیبایی به خصوص جراحی زیبایی بینی بسیار معروف و مشهور شده است و هر ساله بسیاری از کشورهای مختلف حتی کشورهای پیشرفته برای انجام این عمل به این شهر می‌آیند. 

جنبه‌های تجاری و اقتصادی

تهران نبض اقتصاد ایران را در درست دارد و بیش از نیمی از فعالیت‌های صنعتی کشور در این شهر و استان انجام می‌شود. تهران گران‌ترین شهر ایران نیز هست و هزینه‌های متوسط خانوار در آن دو برابر دیگر شهرها و استان‌های ایران است. همچنین مردم این شهر 44 درصد از مالیات‌های کشور را پرداخت می‌کنند. 

جاذبه های گردشگری تهران 

تهران یکی از پنج مقصد برتر ایران برای گشت و گذار است و ما در ادامه به معرفی مختصری از مهم‌ترین جاذبه‌های پایتخت می پردازیم. البته اگر بخواهید با معرفی کامل و نقد و بررسی این جاذبه‌ها َآشنا شوید و به اطلاعاتی مانند هزینه، ساعت بازدید، مسیر و نقشه و ... دسترسی پیدا کنید؛ می‌توانید به سراغ صفحه دیدنی ها و تفریحات تهران بروید. البته اگر دوست دارید در قالب تور و گشت‌های شهری از جاذبه‌های مختلف پایتخت دیدن کنید، می توانید وارد صفحه رزرو تورهای تهران در کارناوال شوید و تور دلخواه‌تان را به صورت آنلاین انتخاب کنید. 

مکان های تاریخی تهران

برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تهران:

مجموعه کاخ و موزه گلستان: کاخ گلستان مشهورترین بنای تاریخی تهران است و در فهرست آثار ثبت جهانی یونسکو ایران قرار دارد.

مجموعه کاخ‎های نیاوران: مجموعه نیاوران کاخ‌هایی از دوران قاجار و پهلوی را در خود جای داده است و از بخش‌های آن می‌توان به کاخ نیاوران، کوشک احمدشاهی و کاخ صاحبقرانیه اشاره کرد. 

مجموعه کاخ و موزه سعدآباد: مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها، کاخ‌ها و موزه‌هایی گفته می‌شود که در دربند و در شمالی‌ترین نقطه تهران ساخته شده است. 

بازار تهران: بازار تهران یکی از مشهورترین جاذبه‌های پایتخت محسوب می‌شود و نبض اقتصاد سنتی شهر را در دست دارد. 

خانه و موزه مقدم: خانه مقدم یکی از مجلل‌ترین خانه های تاریخی تهران در دوره قاجار به شمار می‌آید و امروزه به صورت یک موزه درآمده است. 

سر در باغ ملی: از بناهای به جامانده از دوره قاجار است و پیش از ساخت برج آزادی نماد تهران به شمار می‌رفت. 

عمارت شمس العماره کاخ گلستان
بازار تاریخی تهران

پارک ها و بوستان های تهران 

برخی از مهم‌ترین پارک های تفریحی تهران:

پارک ملت: در خیابان ولیعصر قرار دارد و یکی از خاطره‌انگیزترین و زیباترین پارک های شهری تهران محسوب می‌شود.

پارک آب و آتش: پارک آب و آتش مجموعه‌ای از چند پارک است و دیدنی‌های جذابی مانند پل طبیعت، برج های آتش، فواره‌های آب، گنبد مینا و فانوس دریایی را در خود جای داده است.

پارک جنگلی لویزان: از معروف‌ترین پارک های جنگلی تهران به شمار می‌رود که در بخش شمیرانات واقع شده است. پارک‌ جنگلی یاس و باغ پرندگان در نزدیکی این پارک قرار دارند. 

بوستان مینیاتوری: بوستانی در شرق تهران که ماکت‌های مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران در آن به نمایش درآمده است. 

باغ گیاه شناسی ملی: این باغ در منطقه چیتگر در اتوبان تهران-کرج قرار دارد و طراحی آن بر اساس الگوی باغ ایرانی ست. 

باغ ایرانی
amir-esabat 
پارک ملت
hosein zabet 

موزه های تهران 

از مهم‌ترین موزه های تهران می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

موزه ملی ایران: قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه ایران است و دو بخش موزه ایران باستان و موزه بخش‌های اسلامی دارد. این موزه در خیابان سی تیر واقع شده و آثاری از پیش از تاریخ تا دوره قاجار را در خود جای داده است. از این موزه به عنوان موزه مادر نیز یاد می‌شود. 

موزه جواهرات ملی: گنجینه بی‌مانند "خرانه جواهرات ملی" مجموعه‌ای از گرانبهاترین جواهرات دنیاست که نمونه آنها را در هیچ جای دیگری در دنیا نمی‌توانید ببینید. 

موزه برادران امیدوار: نخستین موزه مردم‌شناسی ایران در مجموعه سعدآباد قرار دارد که مجموعه‌ای از آثار اهدایی برادران امیدوار که سفری به دور دنیا داشتند در آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. 

باغ موزه دفاع مقدس: این مجموعه در سال 1391 با هدف به نمایش گذاشتن حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس افتتاح شد. 

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد: این موزه که در شمال تهران قرار دارد، به نمایش گونه‌های مختلف حیوانات و جانوران تاکسیدرمی شده می‌پردازد و اطلاعات متنوعی از تنوع زیستی ایران در اختیارتان می‌گذارد.  

موزه ملی ایران
موزه هنرهای معاصر

مجموعه های تفریحی تهران 

برخی از مهم‌ترین مجموعه های تفریحی تهران:

مجموعه تفریحی-تجاری چیتگر: بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور محسوب می‌شود و با داشتن تفریحات و دیدنی‌هایی نظیر قایق سواری، مجموعه تفریحی-تجاری بام لند، راید اسکیت هوایی، سرسره سقوط آزاد و ... جذابیت‌های بسیاری را برای خوشگذارنی ایجاد کرده است. 

مجموعه تفریحی-هیجانی ارم: پارک ارم بزرگ‌ترین پارک هیجانی و تفریحی ایران است و یک دریاچه مصنوعی، سه شهربازی با نام‌های لونا 1، 2 و 3 با 70 وسیله بازی و باغ وحش از مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. 

مجموعه تفریحی-هیجانی بام تهران: بام تهران در بلندترین کوه پایتخت، قله توچال واقع شده و مکان مناسبی برای تماشای شهر از بلندی و لذت بردن از منظره فوق‌العاده تهران است. 

مجموعه تفریحی-طبیعی دربند: مجموعه تفریحی-طبیعی دربند تهران نخستین انتخاب مردم پایتخت برای خوشگذرانی و تفریح و معرفی به گردشگران ایرانی و خارجی ست. دربند همچنین اصلی‌ترین مسیر کوه‌نوردی در تهران محسوب می‌شود. 

مجموعه تفریحی-هنری شهرک سینمایی غزالی: شهرک تلویزیونی سینمایی ایران یا شهرک غزالی، نام مکانی در غرب تهران است که لوکیشن بسیاری از سریال‌های ایرانی مانند لوکیشن سریال مریم مقدس، دکور شهر کوفه، خیابان لاله زار، گراند هتل و ... در آن قرار دارد. 

بام لند و چیتگر تهران
Photo by : Unknown

جاذبه‌های شهری تهران 

برج میلاد: یکی از نمادهای شهری تهران ست و با 435 متر ارتفاع بلندترین برج ایران نیز محسوب می‌شود. از جمله تفریحات و دیدنی‌های آن می‌توان به مرکز خرید لوکس، سکوی دید باز و بسته، سینما، اتاق فرار، موزه شهرداری، زیپ لاین، گنبد آسمان و رستوران گردان اشاره کرد. 

پل طبیعت: سومین نماد شهری تهران است و دو بوستان آب و آتش و طالقانی را به هم متصل می‌کند. نورپردازی‌های زیبا در شب، رستوران‌ها و کافه‌های مختلف و چشم‌انداز زیبا از تهران، از جذابیت‌های این پل است.

برج آزادی: مشهورترین نماد شهری پایتخت محسوب می‌شود و ساخته دست معمار مشهور حسین امانت است. در داخل این برج چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد. 

باغ کتاب: باغ کتاب تهران بزرگ‌ترین مجموعه کتاب فروشی ایران است و در منطقه گردشگری تفریحی عباس آباد جای دارد.

گنبد مینا: آسمان نمای گنبد مینا یکی از زیباترین سازه‌های شهری تهران است که در قلب پارک آب و آتش قرار دارد و برنامه‌های نمایش فیلم‌های مرتبط با فضا و رصد ستارگان در آن برگزار می‌شود. 

آسمان نمای گنبد مینا
باغ کتاب

شکم‌گردی در تهران 

شکم‌گردی در تهران داستان طول و درازی دارد و در چند خط نمی توان به همه موارد آن پرداخت و به خوبی آن را معرفی کرد؛ اما اینجا سعی می‌کنیم شما را با چند مرکز مهم و جذاب شکم گردی در پایتخت آشنا کنیم و در مقاله‌ای جداگانه به معرفی کامل این موضوع جذاب بپردازیم. 

  • کافه‌های خیابان ویلا، میرزای شیرازی، مفتح، انقلاب و هفت تیر شهرت بسیار خوبی در ارائه نوشیدنی‌های خوش طعم و حال و هوای دلچسب به دست آورده‌اند.
  • نخستین استریت فود ایران نیز در خیابان سی تیر ایجاد شده است که شما را به ضیافتی از انواع خوراکی‌ها دعوت می‌کند.
  • منطقه بازار با غذاها و سفره‌خانه‌های سنتی طرفداران همیشگی‌اش را دارد و کوچک‌ترین قهوه خانه دنیا در اینجا گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.
  •  فودکورت‌ها نیز در تهران جایگاه بسیار خوبی برای خود پیدا کرده‌اند که از آنها می‌توان به فودکورت مرکز خرید پالادیوم، فودکورت آدرس فود هال و .. اشاره کرد.
  • تجریش نیز با مغازه‌های آش خوری و حلیم خوری در کنار انواع کافه‌ها و فست‌فود فروشی‌ها بسیار مشهور شده است و خوراکی‌های جذاب و عجیب و غریبی نیز در بازار تجریش به فروش می‌رسد.
  • رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی درکه و دربند نیز طرفداران خاص خود را دارند.
  • مجموعه بام لند دریاچه چیتگر نیز با وجود رستوران‌ها و کافه‌هایی که دید زیبایی به دریاچه دارند محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. 
رستوران های دربند
رستوران های سنتی تهران
کافه های تهران

خرید در تهران 

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین بورس‌های کالا برای خرید در تهران را به شما معرفی می‌کنیم. 

بازار تهران- همه چیز از همه جا: بازار تهران یکی از شاهرگ‌های مهم و حیاتی اقتصاد شهر را در دست دارد و تقریبا می‌توان همه چیز از همه جا را در بازار تاریخی پایتخت پیدا کرد؛ اما ادویه‌جات، لباس، فرش، لوازم خانگی، مس و آهن، پارچه، صنایع دستی و ... در اینجا بازار بهتری دارند.

بازار تجریش- از شیرمرغ تا جان آدمیزاد: بازار تجریش نمونه‌ای کوچک از بازار تهران است و برای میوه‌ها و سبزیجات تازه و خاص خود که معمولا در جاهای دیگر پیدا نمی‌شود بسیار مشهور شده است. صنایع دستی، ادویه، گیاهان دارویی، لباس و ... از دیگر کالاهای اینجا هستند.

بازار لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی: خیابان جمهوری و حافظ

بازار کتاب و کالاهای فرهنگی : خیابان انقلاب

بازار صنایع دستی : خیابان ویلا

بازار ظروف خانگی : میدان شوش

بازار پارچه و پرده :‌ خیابان زرتشت، مولوی و عبدل آباد

بازار کیف و کفش :‌ خیابان سپهسالار و میدان بهارستان

جمعه بازار پارکینگ پروانه : اجناس دست دوم، لوزام دست‌ساز هنری و عتیقه 

Photo by : Unknown

اماکن مذهبی و زیارتی تهران

برخی از مهم‌ترین اماکن مذهبی و زیارتی تهران:

شاه عبدالعظیم حسنی: حرم شاه عبدالعظیم حسنی معروف‌ترین مرکز مذهبی شهر تهران و شهر ری است. امامزاده طاهر و امامزاده حمزه از دیگر مزارهای موجود در این حرم هستند. حرم شاه عبدالعظیم همچنین قبر بسیاری از افراد معروف مانند ناصرالدین شاه، حاج طیب رضایی و ... را در خود جای داده است.

امامزاده صالح: دومین مرکز مذهبی مشهور تهران، امامزاده صالح است که در منطقه تجریش واقع شده و مدفن یکی از پسران امام موسی کاظم است. 

مسجد سپهسالار: نخستین و بزرگ‌ترین مسجد و مدرسه عالی در تهران مسجد سپهسالار است که با الهام از معماری ایرانی و معماری مسجدهای استانبول ساخته شده است.

کلیسای سرکیس مقدس: کلیسای سرکیس مقدس، کلیسایی متعلق به ارمنیان پایتخت است که در خیابان کریم خان قرار دارد و از آن به به عنوان نماد مسیحیت تهران یاد می‌شود.

آتشکده آدریان: قدمت این آتشکده به دوران قاجار باز می‌گردد و در خیابان سی تیر قرار دارد.

کنیسه حییم: این کنیسه در خیابان سی تیر و محله عودلاجان قرار گرفته است و نخستین کنیسه شهری تاریخ ایران به شمار می‌رود. 

کلیسای سرکیس مقدس
شاه عبدالعظیم حسنی
Ali Jabbari 

خیابان ها و میدان های مهم تهران 

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین خیابان ها و میدان های مهم تهران را به شما معرفی می‌کنیم. 

خیابان ولیعصر: بلندترین خیابان تهران، ایران و خاورمیانه با 17.9 کیلومتر طول که از میدان راه آهن شروع می‌شود و به میدان تجریش در شمال می‌رسد. از مهم‌ترین جاذبه‌های این خیابان می‌توان به پارک ملت، پارک ساعی، تئاتر شهر، پارک دانشجو، باغ فردوس و ... اشاره کرد.

میدان امام خمینی: میدان امام خمینی با نام‌های قدیمی میدان توپخانه و سپه از تاریخی‌ترین میدان‌های شهر است و در مرکز تهران قرار دارد. خیابان لاله زار، ناصرخسرو، سردر باغ ملی، موزه بانک سپه و ... از مهم‌ترین دیدنی‌های اطراف آن به حساب می‌آیند. 

میدان حسن آباد: حسن آباد نام میدانی در جنوب غرب تهران است که در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی قرار دارد و یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های بافت قدیمی تهران به شمار می‌رود. 

میدان تجریش: از زیباترین و مهم‌ترین میدان‌های شهر است و در بالاترین نقطه خیابان ولیعصر قرار دارد. مراکز تجاری، تاریخی و تفریحی بسیاری در اطراف این میدان به چشم می‌خورد. بازار قدیمی، تکیه بزرگ تجریش، امامزاده صالح، دربند، نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و ... از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های این اطراف میدان تجریش هستند. 

خیابان فرشته: از لوکس‌ترین خیابان‌های تهران است و تعدادی از گران‌ترین و زیباترین خانه‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌های شهری پایتخت در آن قرار گرفته‌اند. ماشین‌هایی که در این خیابان تردد می‌کنند نیز بسیار لوکس هستند. خیابان فرشته یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های افراد ثروتمند در تهران به شمار می‌رود. 

خیابان ولیعصر
بلوار کشاورز

دیدنی های طبیعی تهران

قله توچال: بلندترین قله تهران است و با داشتن پیست اسکی، تله کابین، منطقه تفریحی بام تهران، مسیر پیاده‌روی، منطقه آبشار و غار، سورتمه، زیپ لاین و .... مجموعه جذابی را برای استراحت و تفریح در اختیارتان قرار می‌دهد. البته این قله مشهورترین و محبوب‌ترین مسیر کوه‌نوردی تهران نیز به حساب می‌آید. 

درکه: یکی دیگر از مجموعه‌های تفریحی طبیعی و مسیرهای محبوب کوه‌نوردی شمال تهران درکه است. 

چشمه علی شهرری: از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری در جنوب تهران است و تخمین زده شده که قدمت این چشمه به 8000 سال پیش بر می‌گردد. در گذشته مردم تهران فرش‌ها، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را در آب این چشمه می‌شستند. آنها اعتقاد داشتند آب این چشمه خاصیتی دارد که فرش را خوب تمیز می‌کند و رنگ آن را روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد. 

درکه تهران
بام تهران
mehdi-mohammadiyan 

دیدنی های اطراف تهران 

برخی از مهم‌ترین گزینه های طبیعت گردی اطراف تهران

(فاصله این جاذبه‌ها از مرکز شهر تهران اندازه‌گیری شده است.)

پیست دیزین: در فاصله 123 کیلومتری

پیست شمشک: در فاصله 60 کیلومتری

ابتدای جاده چالوس: در فاصله 40 کیلومتری

روستای آهار: در فاصله 55 کیلومتری

روستای شهرستانک: در فاصله 105 کیلومتری

تنگه واشی فیروزکوه: جاده تنگه واشی در فاصله 170 کیلومتری

دماوند: در فاصله 78 کیلومتری

لواسان: در فاصله 37 کیلومتری

پیست دیزین
دماوند

حمل و نقل در تهران 

 سفر و جابه‌جایی در تهران از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و مردم از وسایل نقلیه مختلفی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند. در اینجا قصد داریم تا این راه‌ها را به صورت مختصر و مفید به شما معرفی کنیم. البته شما می‌توانید با کلیک روی مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی تهران اطلاعات کاملی در این زمینه به دست بیاورید. 

حمل و نقل برون شهری 

برای رسیدن به پایتخت ایران می‌توانید از سیستم‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای استفاده کنید. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه مهرآباد، ایستگاه راه آهن تهران و پایانه‌های اتوبوس‌رانی غرب (نزدیک میدان آزادی)، جنوب (بزرگراه بعثت) و شرق (تهرانپارس) در مسیرهای ورودی شهر، به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند. 

حمل و نقل درون شهری

تردد در شهر تهران بر عهده تاکسی‌های متعدد خطی، تاکسی‌های آنلاین، خطوط اتوبوس‌رانی شهری خصوصی و تندرو (بی آر تی)، متروی تهران، موتوری‌ها و ماشین‌های شخصی است.

آب و هوای تهران 

آب و هوای تهران از دو عنصر کوهستان در شمال و دشت در جنوب تاثیر می‌گیرد. منطقه‌های شمالی تهران، تحت تاثیر کوهستان تا اندازه‌ای معتدل و مرطوب و دیگر منطقه‌ها کم و بیش گرم و خشک است. گرم‌ترین ماه‌های سال در پایتخت، تیر و مرداد است که دما بین 35 الی 45 درجه بالا می‌رود و سردترین ماه‌های سال نیز دی و بهمن است که دمای هوا به 5 درجه زیر صفر نیز می‌رسد. 

بهار: بهار تهران تا دو ماه فروردین و اریبهشت بسیار دل‌انگیز است و این دو ماه بهترین زمان برای بازدید از این شهر محسوب می‌شود. خرداد ماه اما دمای هوا رو به گرمی می‌رود. 

تابستان: روزهای تابستان در تهران به ویژه در ماه‌های تیر و مرداد بسیار گرم و طولانی ست. البته به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه، از حجم ترافیک شهر در این زمان کم می‌شود که این موضوع گردش در شهر را به ویژه در تیر و مرداد آسان‌تر می‌کند. 

پاییز: پاییز تهران بسیار دلفریب و تماشایی ست. تبدیل رنگ درختان چنار شهر به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز و باران‌های گاه و بیگاه پاییزی، گردش در تهران را بسیار جذاب می‌کند. 

زمستان: این فصل پربارش‌ترین فصل سال برای تهران است. در بیشتر زمان‌ها کوه‌های شمالی شهر پوشیده از برف هستند و دمای هوا به وضوح در ماه‌های دی و بهمن کاهش می‌یابد. از طرفی اما آلودگی هوا و پدیده وارونگی، باعث می‌شود تا برخی روزها هوای تهران بسیار کثیف و آلوده باشد و حتی در روزهایی موجب تعطیلی شهر ‌شود. 

Photo by : Unknown

تاریخچه تهران

در جنوبی‌ترین دامنه کوه‌های البرز، زمانی که خبری از ساختمان‌ها، راه‌ها و شهرهای کنونی نبود، روستایی کوچک و ناشناخته به نام تهران روزگار می‌گذراند. تحقیقات باستان‌شناسی جدید و کشف‌های تازه، تاریخ تهران را به گذشته های بسیار دور می‌برد و صفحات جدیدی از قدمت ۷۰۰۰ ساله پایتخت را پیش روی شما قرار می‌دهد.

نام تهران برای نخستین بار در تذکره‌های قرن سوم هجری آمده است. "ابوعبدالله محمد بن حماد طهرانی" مشهور به "حافظ تهرانی" شخصی است که نام تهران را در شهرت خود یدک می کشد و به این صورت، اسم تهران برای اولین بار در اسناد تاریخی به ثبت می‌رسد. در قرن هفتم هجری قمری، غازان خان، مشهورترین پادشاه ایلخانی، روستای خوش آب و هوای تهران را به عنوان استراحت‌گاه خود انتخاب می‌کند. از این پس، اندک اندک این منطقه خوش منظره جای خود را میان جاذبه‌های ایران باز می‌کند و سیاحان زیادی وصف آن را در سفرنامه‌های خود می‌آورند.

تهران که حالا از شرق و غرب گسترش یافته است، میزبان شاه طهماسب، دومین پادشاه صفویان می‌شود. او که خسته از جنگ با ازبکیان به سوی پایتخت آن روزهای صفویان، یعنی قزوین روانه بود، آوازه زیبایی‌های تهران را شنیده و تصمیم می‌گیرد در این مکان نفسی تازه کند. وجود قبر "سید حمزه (ع)"، جد صفویان، در شهر ری و علاقه‌مندی شاه به تهران از یک طرف و حمله مداوم راهزنان به این شهر از طرفی دیگر، باعث شد شاه طهماسب صفوی دستور دهد تا 114 عدد حصار و برج و باروی بلند در اطراف شهر ساخته شود. این حصار با ۴ دروازه به نام‌های دروازه عبدالعظیم، دروازه شمیران، دروازه قزوین و دروازه دولاب تا دوره ناصرالدین شاه قاجار پایدار ماند. علاوه بر این دروازه‌ها، بازار تهران یادگار دیگری ست که شاه طهماسب برای تهران برجای گذاشت.

ساخت و ساز در این شهرِ ییلاق مانند اما به اینجا ختم نشد و در دوران شاه عباس کبیر، مقتدرترین پادشاه صفوی نیز ادامه یافت. او با اینکه در ابتدا در شهر تهران به مریضی سختی دچار شد و این شهر را نفرین کرد اما بعدها دلش با حال و هوای چهار فصل آن نرم شد و دستور داد تا چنارهای متعددی در جای جای تهران کاشته شود؛ به گونه‌ای که بعد از آن تهران به چنارستان مشهور شد. در دوران زندیه، کریم خان زند به تهران و به ویژه منطقه شمیران علاقه بسیاری نشان داد. او چندبار از این مکان خوش آب و هوا بازدید کرد و دستور آبادانی آن را صادر کرد. 

پس از آن آغامحمدخان قاجار بر مسند قدرت در ایران تکیه زد و تهران را به عنوان پایتخت جدید حکومت انتخاب کرد. تهران تا پایان حکومت فتحعلی شاه، چندان گسترش پیدا نکرد و معدود ساختمان‌ها و محلاتی مانند کاخ صاحبقرانیه، محله‌های دروازه شمیران و نگارستان به مجموعه شهری آن اضافه شد. 

ناصرالدین شاه اما مرزهای تهران را فراتر از جایی که از شاه طهماسب و نادرشاه به یادگار مانده بود برد؛ بناهای شهری فراوانی را در آن تاسیس و مقدمات مدرن شدن آن را مهیا کرد. وجود افرادی مانند امیرکبیر در کنار سفرهای متعدد شاه به خارج موجب شد تهران رنگ و بوی شهرهای مهم دنیا را به خود بگیرد، صاحب مدرسه دارالفنون و شفاخانه دولتی شود، آب رودخانه کرج در آن جریان پیدا کند و خیابان‌های مدرنی مانند لاله زار و ناصریه در آن ساخته شود. نخستین آسمان خراش آن زمانِ تهران، شمس العماره نیز در همین زمان ساخته شد. در زمان وزارت میرزاحسین خان سپهسالار، نهاد بلدیه برای اولین بار در تهران پاگرفت و در دوره مظفرالدین شاه ساختمان پارلمان نیز به این مجموعه شهری اضافه شد. 

کار توسعه تهران در زمان سلطنت پهلوی اول با سرعت ادامه پیدا کرد. با حکم رضاخان دروازه‌های قدیمی این شهر تخریب شد و تهران از هر جهت گسترش پیدا کرد. مهم‌ترین ساختمانی که در این زمان در این شهر ساخته شد، دانشگاه تهران بود. خیابان ولیعصر نیز در زمان رضاشاه ساخته شد. کم کم راه مهاجرت به سوی تهران باز و این شهر میزبان مهاجرانی از بسیاری نقاط ایران و دنیا شد. 

رشد و توسعه برای تهران در دوره محمدرضا شاه سرعت بسیاری داشت و هر روز پایتخت ایران شاهد سازه، محله، خیابان و افرادی تازه بود. به این صورت طهران قدیم جای خود را به تهران کنونی داد. 

عکس قدیمی دروازه شمیران
عکس قدیمی از میدان امام خمینی
خیابان ولیعصر در سال 1315
عکس قدیمی از میدان توپخانه
عکس قدیمی از میدان تجریش

پیشینه نام تهران

در مورد نام تهران نظرهای مختلفی وجود دارد که در این قسمت به صورت مختصر آنها اشاره می‌کنیم: 

برخی پژوهشگران بیان می‌کنند که "ران" پسوندی به معنای دامنه است و شمیران بالادست و تهران پایین دست معنی می‌دهد. 

برخی اعتقاد دارند تهران تغییر یافته واژه "نهرام" به معنی منطقه گرمسیر است. در مقابل شمیرام یا شمیران منطقه سردسیر معنی می‌دهد. 

برخی نیز بر این باورند از آنجایی که تهران در دشتی پهناور و گود قرار گرفته به همین دلیل "ته ران" خوانده شده است. 

در برخی پژوهش ها نیز به این موضوع اشاره شده که تهران پس از شهر ری معروف توسعه یافته است. اینجا یکی از توابع ری بوده و در ته یا آخر آن قرار داشته است به همین دلیل تهران از عبارت "ته ری ان" به معنی محلی که در ته ری قرار دارد به شکل امروزی خود درآمده است. 

اعتماد السلطنه نیز در مورد نام تهران می‌نویسد:

" چون اهل آنجا (تهران) در وقتی که دشمن برای آن‌ها به هم می‌رسید در زیر زمین پنهان می‌شدند، از این جهت به این اسم موسوم شده‌است که به "ته ران" یعنی زیر زمین می‌رفته‌اند". 

Photo by : Unknown

معماری و شهرسازی | سیر تحول معماری مدرن در تهران 

پایتخت بودن تهران باعث شد تا این شهر زودتر از دیگر شهرهای کشور، با نمادهای زندگی مدرن آشنا شود. از این جمله نمادها، معماری مدرنی بود که پایه‌های آن در دوران ناصرالدین شاه گذاشته شد و تا دوره پهلوی ادامه پیدا کرد و به امروز رسید. 

ناصرالدین شاه همان‌گونه که خواندیم نخستین آسمان خراش تهران، شمس العماره را در این شهر پایه گذاری کرد، خیابان‌هایی نظیر لاله زار، مدرسه دارالفنون، شفاخانه دولتی و بلدیه در زمان حکومت او به مجموعه شهری پایتخت اضافه شد و تهران تا اندازه‌ای شکل و شمایل شهرهای روز دنیا را به خود گرفت. ساختمان پارلمان از نشانه‌های دیگر مدرن شدن در تهران بود. در دوره رضا شاه اما معماری شهری راه خود را بازتر کرد و بانک‌ها، ساختمان‌های دولتی و نهادهایی مانند موزه، دانشگاه و ... چهره شهر را دگرگون کردند. طراحی این سازه‌ها با دانش آن روز معماران ایرانی امکان پذیر نبود و نیاز به دانش نو برای طراحی آنها احساس می‌شد. در این مقطع زمانی بود که معماران اروپایی یا ایرانی‌هایی دانش آموخته در دانشگاه و مکتب معماری اروپایی وارد ایران شدند و روح تازه‌ای به معماری شهری تهران بخشیدند. از مهم‌ترین و مشهورترین آنها می‌توان به نیکلای مارکف معمار گرجستانی‌تبار دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای سن پترزبورگ، ماکسیم سیرو، آندره گدار معمار فرانسوی، محسن فروغی معمار ایرانی، گابریل گورکیان معمار ایرانی-ارمنی، وارطان هوانسیان و ... اشاره کرد. دستاورد این افراد، ساخت سازه‌هایی با معماری مدرن و با الهام از معماری سنتی یا باستانی ایران بود که هنوز در گوشه و کنار شهر و کشور می‌توان سراغ آنها را گرفت. هدف آنها از ساخت چنین سازه‌هایی بازسازی شکوه از دست رفته ایران بود. از شاخص ترین آنها می‌توان به ساختمان موزه ملی ایران، ساختمان شهربانی در میدان مشق و ... اشاره کرد. 

در دوره محمدرضاشاه پهلوی پایتخت ایران دیگر به طور کامل از حالت شهری با کاخ و برج و بارو در زمان شاهان قبلی در آمد و مدرن‌تر و به روزتر شد. طرح جامع تهران مهم‌ترین طرح شهری بود که در دوره محمدرضا شاه پهلوی با طراحی ویکتور گروئن آمریکایی بر سر زبان‌ها افتاد اما به طور کامل اجرایی نشد. این طرح، این روزها در شهرداری تهران با تغییراتی در حال اجراست. 

Photo by : Unknown

نکاتی که بهتر است در مورد تهران بدانید

از جمله مواردی که سفر شما به تهران را راحت‌تر می‌کند شماره تماس 137 شهرداری است. شما می‌توانید با استفاده از این شماره به خدمات زیر دسترسی پیدا کنید:

1- مشکلات، انتقادات و شکایات خود را از این طریق به گوش مسئولان شهری برسانید.

2- در مورد طرح ترافیک، محدودیت‌های ترافیکی، طرح زوج و فرد و ... اطلاعات به دست آورید. 

3- با ستاد گردشگری شهر در تماس باشید.

4- خدمات مربوط به شهرداری را پیگیری کنید. 

البته با استفاده از این لینک نیز می‌توانید به دیگر خدمات این سامانه دسترسی پیدا کنید.

در زمان زلزله به کجا پناه ببریم؟ 

اگر مسافر تهران هستید و نمی دانید که در زمان زلزله باید به کجا مراجعه کنید و پناه بگیرید می‌توانید از لیست مراکز تخلیه امن اضطراری در تهران استفاده کنید. شهرداری در هر منطقه مکان‌های خاصی را مشخص کرده و آن را با امکانات مورد نیاز زمان زلزله تجهیز کرده است. برای دریافت مراکز تخلیه امن اضطراری در تهران می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.  

niloufar-karimian 
Zeynab Shirazi 

مشکلات زندگی در شهر تهران 

در کنار زیبایی‌ها و جذابیت‌های شهر تهران برای اینکه بتوانیم به شناخت دقیقی از این شهر برسیم باید به مشکلات و دغدغه‌های آن نیز اشاره‌ای داشته باشیم. البته صحبت از تمام مشکلات شهری پایتخت خود به مقاله‌ای جداگانه نیاز دارد اما ما در این مطلب سعی می‌کنیم به طور خلاصه مروری بر آن داشته باشیم. 

ترافیک: نخستین معضل شهری در تهران به موضوع ترافیک و وجود تعداد بیش از ظرفیت خودرو در سطح شهر باز می‌گردد. مساله‌ای که تردد را به ویژه در ساعت‌های ابتدایی و انتهایی روز به شدت سخت می‌کند. به طور متوسط هر شهروند تهرانی در هر روز 40 دقیقه از زمانش در ترافیک تلف می‌شود.

آلودگی: معضل بعدی دیگر تهران آلودگی در انواع آن است. آلودگی هوای تهران که سالانه جان بسیاری از شهروندان را می‌گیرد و در برخی روزها به ویژه در زمستان شهر را به تعطیلی می‌کشاند. در کنار اینها آلودگی صوتی، آلودگی بصری، آلودگی آب و ... از دیگر مشکلات جدی شهر تهران محسوب می‌شود. 

حاشیه‌نشینی: حاشیه‌نشینی از دیگر مشکلات شهری پایتخت به شمار می‌آید. هزاران هزار نفر در گوشه و کنار تهران حتا در محله‌های بالای شهر در خانه‌های وقفی یا قدیمی سکونت دارند. افرادی که به دلیل بیکاری، فقر، بحران آب و خشکسالی و ... از شهر و روستای خود مهاجرت کرده و به امید کار و زندگی بهتر به پایتخت آمده‌اند و در محله‌هایی با وضعیت نامناسب آب و فاضلاب، مسکن، برق و گاز زندگی می‌کنند. 

آسیب‌های اجتماعی: میزان آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران بسیار بالاست و انواع این آسیب‌ها در میان شهروندان رواج دارد. در واقع تهران بنا به دلایل متعدد در صدر آسیب‌های اجتماعی کشور قرار دارد که به قشر خاصی محدود نمی‌شود و تمام گروه‌های جامعه را درگیر خود کرده است. دختران فرار، اعتیاد، خودکشی، کودکان کار، قتل‌های خانوادگی، زورگیری و ... از جمله مهم‌ترین موارد آسیب‌های اجتماعی شهر به حساب می‌آیند. به همین دلیل در سال های اخیر اورژانس اجتماعی با شماره تماس 123 ایجاد شده است تا شهروندان برای کمک گرفتن و مطلع ساختن مددکاران از مشکلات، به آن مراجعه کنند. 

ساخت و سازهای بی‌قاعده و بی‌برنامه: از دیگر معضلات شهری تهران می‌توان به ساخت و سازهای افسارگسیخته و بدون برنامه در سطح شهر اشاره کرد. مساله‌ای که به منظر شهری بسیار آسیب زده و شهر را در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی خلع سلاح کرده است. گسترش بدون برنامه خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، ساختمان‌های عظیم، برج‌های چندین طبقه و ... همچنین موجب بسته شدن راه نفس کشیدن شهر و گردش هوا در آن شده است. 

زلزله، سیل، بافت های فرسوده، عدم آمادگی مسوولان شهری در برابر بحران ها، کم بودن ظرفیت حمل و نقل عمومی در برابر سیل مردم متقاضی، توسعه نابرابر شهری، فاصله افتادن بین طبقه های مختلف جامعه، هزینه های سرسام آور زندگی به ویژه در مناطق شمال تهران، مشکلات محیط زیستی، بحران کمبود آب، مشکل فاضلاب و ... از دیگر معضل های پایتخت محسوب می شوند. مسایلی که زندگی در این شهر را با وجود تسهیلات و امکانات آن سخت می کند. 

سخن آخر

امروز به همراه شما سفری به گوشه‌های مختلف شهر تهران داشتیم. با تاریخچه و نحوه شکل گیری پایتخت ایران بیشتر آشنا شدیم، در مورد جاذبه‌های مختلف آن اطلاعات فراوانی به دست آوردیم.

نظر شما در مورد بزرگ‌ترین شهر ایران چیست؟ به احتمال زیاد سفری به آن داشته‌اید، از کدام جاذبه‌هایش دیدن کرده‌اید؟ کدام جنبه تهران را دوست داشتید و کدام بخش آن به دل‌تان ننشست؟

اگر بخواهید تغییری در این شهر ایجاد کنید، آن تغییر چه خواهد بود؟ اگر بخواهید تفریح یا جاذبه‌ای را در پایتخت توصیه کنید، آن پیشنهاد چیست؟

نظرها، پیشنهادها و تجربه‌های تان را با ما و دوستان کارناوالی‌تان در میان بگذارید. 

33 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عالی بود واقعا ممنون واقعا

14 فروردین 1403

سلام تهران بدترین شهر برای مسافرت. بدترین مردم ایران که در این سالها دیدم تهران بودند بی فرهنگ بی ادب هر چی بگویم کم گفتم عید امسال خیلی اذیت کردند ما را

09 فروردین 1403

خیلی عالی

14 اسفند 1402

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست