کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 شهریور 1401

به روز رسانی

16 آبان 1401

در این مقاله با برترین جاذبه های قطر آشنا خواهید شد؛ جاذبه‌هایی که شاید تا به امروز آن‌ها را نمی‌شناختید یا حتی نام آن‌ها را هم نشنیده بودید. همراه ما باشید تا جاذبه های گردشگری قطر را بیشتر بشناسید؛ مکان های دیدنی و توریستی کشور قطر بسیارند که در این مقاله تنها به تعداد محدودی از آن‌ها که در لیست پربازدیدترین مکان‌های این کشورند اشاره کرده‌ایم. 

Photo by : Unknown

موزه مشیرب قطر | Msheireb Museums

این موزه یکی از بهترین مکان‌های قطر است که در میان جاذبه‌های پربازدید دوحه قرار دارد. در این مجموعه تاریخ ماهیگیری دوحه به شما نشان داده می‌شود و علاوه بر این می‌توانید با چگونگی تغییرات دوحه و تبدیل شدن آن از یک دهکده کوچک ماهیگیری به آنچه امروز است، آشنا شوید. اینجا مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به اصل و ریشه تاریخ قطر است. خانه بن جلود، خانه بن جاسم، خانه کمپانی و خانه ردوانی چهار بخش مختلف این موزه است. این موزه تاریخ و سبک زندگی مردم قطر و نقش آن‌ها در تبدیل شدن قطر به کشوری توسعه‌یافته ومدرن را روایت می‌کند.

ساعات و روزهای بازدید:  شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 09:00 الی 17:00 و جمعه‌ها از ساعت 15:00 الی 21:00. مجموعه در روزهای یکشنبه تعطیل است.

موزه ملی قطر | National Museum Of Qatar 

موزه ملی قطر با الهام از گل رز (گل صحرا یا کریستال) بیابانی در سال 2019 افتتاح شد؛ ژان نورل معمار این مجموعه از صفحه‌های خمیده و تیز که در زوایای مختلف یکدیگر را قطع می‌کنند، استفاده کرده است. داخل مجموعه هم فضایی منحنی شکل دارد و از بخش‌های مختلف آن می‌توان به تالار کنفرانس ۲۲۰ نفره، مرکز مطالعاتی، چند آزمایشگاه، رستوران در پشت‌‌بام و پارکی با گیاهان محلی قطر اشاره داشت. این مجموعه دارای سه بخش آغاز، زندگی در قطر و تاریخ مدرن قطر است.

ساعات و روزهای بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 09:00 الی 19:00 و جمعه از ساعت 13:30 الی 19:00

موزه هنر اسلامی | Museum of Islamic Art

موزه هنر اسلامی در سال 2008 در دوحه پایتخت قطر تاسیس شد؛ این مجموعه را به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه اسلامی می‌شناسند که آثار تاریخی از سال ۶۰۰ میلادی تا قرن نوزدهم در آن به چشم‌ می‌خورد. موزه هنر اسلامی دوحه از هفت طبقه تشکیل شده است که دو طبقه آن در زیر آب قرار دارد؛ کتاب‌های خطی، پارچه‌های نفیس، سنگ‌های گران‌بها و سکه‌های قدیمی از طلا، نقره و برنز که تاریخ برخی از آن‌ها به پیش از اسلام و عهد ساسانیان باز می‌گردد، در این مجموعه در معرض دید عموم قرار دارد.

نمای ساختمان موزه مدرن و با توجه به اصول مبانی اسلامی ساخته شده است. چرخش مکعب‌ها، به‌نوعی پیچیدگی مفهومی معماری اسلامی را به یاد می‌‌آورد و ورودی آن‌هم یادآور مساجد اسلامی است. از دیگر آثار این مجموعه می‌توان به دست‌نوشته‌های مصری، اسپانیایی ‏و ترکی قرون ۱۱، ۱۳ و ۱۵ با موضوعات علمی و ریاضیات و یک نسخه عربی ارزشمند و نایاب اشاره داشت. مجموعه در حال حاضر بسته است و از 5 اکتبر مجددا بازگشایی می‌شود.

ساعات و روزهای بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 09:00 الی 19:00 و جمعه از ساعت 13:30 الی 19:00

موزه شیخ فیصل‌بن قاسم آل‌ثانی | Sheikh Faisal Bin Qassim Al Thani Museum

موزه شیخ فیصل‌ اثر هنری شگفت‌انگیزی است که چهار بخش شامل سکه و ارز، وسایل نقلیه، میراث قطر و هنر اسلامی دارد. این مجموعه نتیجه علاقه یک تاجر بانفوذ بوده که در آن اشیایی از دوران ژوراسیک تا تاریخ مدرن به چشم می‌خورد.

بخش خودروی این موزه از جالب‌ترین بخش‌های آن است که بیشتر از ۶۰۰ ماشین از کامیون گرفته تا کانورتیبل و ماشین‌های بخار تا لیموزین در آن قرار دارد. این موزه در ۲۲ کیلومتری غرب دوحه، بعد از مرکز خرید قطر قرار گرفته و به دلیل حجم زیاد بازدید از این موزه، بهتر است حتما از قبل بلیت رزرو کنید.

ساعات و روزهای بازدید: شنبه از ساعت 10:00 الی 18:00، یکشنبه از ساعت 09:00 الی 16:00، دوشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 09:00 الی 16:30، جمعه از ساعت 14:00 الی 19:00

دهکده فرهنگی کاتارا | Katara Cultural Village

کاتارا دهکده‌ای زیباست که از یک طرف به ساحل و از طرف دیگر به تپه منتهی می‌شود. نام این دهکده برگرفته از یک کلمه عربی به معنی قطره آب و متعلق به یک قبیله عربی به نام آب است. این دهکده در دل خود جاذبه‌های دیدنی زیبایی را جای داده که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مسجد کاتارا: این مسجد را زینب فادیل اوغلو معمار ترکیه‌ای طراحی کرده و در ساخت آن از کاخ دلمه باغچه استانبول الهام گرفته است. رنگ آبی و طلایی این مسجد زیبایی خاصی به آن بخشیده است؛ منبر، گنبد و طاقچه نماز (مهراب) آن نیز با اقتباس از مساجد معروف در سراسر جهان اسلام ترسیم شده‌اند.

مسجد طلایی: این مسجد از مسجد کاتارا کوچک‌تر است و در مقابل آمفی تئاتر کاتارا قرار دارد. پوشش سراسر طلا این مسجد در برابر نور آفتاب درخشش فوق‌العاده‌ای دارد که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

آمفی‌تئاتر: سالن آمفی‌تئاتر روباز در یک فضای کلاسیک یونانی قرار دارد که تاثیر معماری اسلامی در طاق‌های قوس‌دار ورودی‌های آن به چشم می‌خورد. این آمفی‌تئاتر حدود ۵۰۰۰ تماشاچی ظرفیت دارد که از یک طرف به آسمان پر‌ستاره ساحل و از طرف دیگر به دهکده کاتارا مشرف است.

خیابان ۲۱: نماد شروع این خیابان فوق لوکس یک جعبه کادو غول‌پیکر است. نصب سیستم خنک‌کننده قوی در محیط باز و استفاده از شیشه‌های مورانو باعث شده تا شما به‌راحتی بتوانید در خیابان‌های کاتارا قدم بزنید و ناهار خود را در یکی از کافه‌های معروف این خیابان سرو کنید.

گالری‌ها: گالری‌های هنری متعدد، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های متفاوت و اجراهای جذاب، کاتارا را  به بهشت هنرمندان تبدیل کرده است. گالری موزه قطر نیز در میان کوچه‌های کاتارا قرار دارد و محلی برای تجمع هنرمندان قطری و بین‌المللی است تا آثار خود را در این گالری به نمایش بگذارند؛ موضوع این آثار نیز معمولا مسائل انسانی است.

تفریحات ساحلی: کاتارا دارای یک ساحل بزرگ و عمومی با امکاناتی از قبیل: تخت و چتر آفتاب، خدمات تفریحی مانند قایق سرعتی، موج‌سواری، پاراسیلینگ و اسکی روی آب است.

تور سیاره‌شناسی: مجموعه الثریا محیطی مناسب برای علاقه‌مندان به آسمان و ستاره‌شناسی است. از امکانات این مجموعه می‌توان به یک سیستم دیجیتالی کامل، فضایی با ظرفیت ۲۰۰ بازدیدکننده، نمایشگاه‌هایی درباره مسائل ستاره‌شناسی، جو، زمین شناسی و گفت‌وگوهایی با موضوع نقش ستاره‌شناسی در تاریخ قطر و سنت‌های مذهبی اشاره کرد.

پیاده‌روی در دشت‌های کاتارا: در شمال و جنوب دهکده فرهنگی کاتارا، تپه‌های سرسبزی وجود دارد که دارای آب‌نماهای جالبی‌اند و مکان مناسبی برای پیاده‌روی و پیک‌نیک است. 

چشیدن طعم‌های گوناگون: انواع مختلفی از خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه در کاتارا انتظار شما را می‌کشد. می‌توانید انواع متنوعی از غذاهای خاورمیانه‌ای و آسیایی را در این منطقه امتحان کنید.

کتابخانه ملی قطر | Qatar National Library

دولت قطر تاکید زیادی بر فرهنگ کتاب‌خوانی و گسترش این فرهنگ دارد. در سال ۲۰۱۲، ساختمانی بسیار بزرگ به‌نام ساختمان علم و توسعه جامعه قطر در شهر آموزش تاسیس شد و در سال ۲۰۱۸ کتابخانه ملی قطر را در آنجا افتتاح کردند. در این کتابخانه با حدود ۴۲۰۰۰ متر مربع زیربنا بیش از هزاران جلد کتاب‌ بسیار ارزشمند جمع‌آوری شده است.

كتابخانه عمومی، كتابخانه دانشگاه، مجموعه ميراث فرهنگی (متشكل از متون و دست‌نوشته‌های ارزشمند مربوط به تمدن عرب و اسلامی)، بیش از ۵۰۰ هزار نشریه، کتاب الکترونیکی و مواردی دیگر، از بخش‌ها و اسنادی است که در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

کتابخانه ملی قطر فضایی مناسب برای یادگیری، بازی و نوآوری است؛ بازدیدکنندگان با استفاده از ابزارها و تجهیزات در ایستگاه‌های نوآوری کتابخانه می‌توانند مجموعه‌ای از فعالیت‌ها نظیر ویدیوگرافی (ترکیب متن، تصویر و صدا)، عکاسی، طراحی، ویرایش صدا و چاپ سه‌بعدی را انجام دهند. این کتابخانه بر حفظ اقلام مهم فرهنگی و تاریخی تمرکز دارد، از این‌رو دارای آزمایشگاه حفاظت و محل نگهداری مخصوص آثار است.

از دیگر نقاط قوت این مجموعه که گردشگران را مجذوب خود می‌کند، معماری آن است. استفاده از ستون‌های باریک، نمای چندوجهی و دهانه‌های اغراق‌آمیز بخش‌هایی از این معماری دیدنی محسوب می‌شود. در فضای داخلی هم لایه‌های تکراری قفسه‌ها با میلیون‌ها کتاب متراکم شده و سقف فراگیر و گسترده در بالای سر نیز جلب توجه می‌کند.

شهر فیلم دوحه | Doha Film City

در روستایی کوچک و در نزدیکی یک دره، شهر ارواح، شهر فیلم دوحه قرار دارد. شهری در بیابان شبه جزیره زکریت که در آن خانه‌های کاهگلی و درختان نخل در گوشه‌وکنارش به چشم می‌خورد. هدف اصلی ساخت این دهکده اسرارآمیز به‌درستی مشخص نیست اما گمان می‌رود این شهر را برای تهیه یک فیلم یا سریال ساخته باشند؛ شهری که امروز تبدیل به یک جاذبه پربازدید شده است.

شهر ارواح را کپی معاصر از یک روستای زیبا و باستانی به سبک بادیه‌نشین‌ها می‌دانند. به‌طور معمول هیچ آدم یا ماشینی در اطراف مجموعه دیده نمی‌شود؛ هنگام بازدید می‌توانید آزادانه در میدان اصلی خالی قدم بزنید، از برجک‌ها بالا بروید و در فضای این شهر متروکه در بیابان غرق شوید.

در سفر به این شهر عجیب چند نکته را رعایت کنید

  • با تور به دیدن این شهر بروید؛ این‌کار علاوه بر اینکه سفری ایمن را برایتان رقم می‌زند به شما در کسب اطلاعات بیشتر درباره این شهر نیز کمک می‌کند.
  • اگرچه در شهر فیلم یک مغازه کوچک است اما با توجه به فاصله زیاد مجموعه از شهر حتما وسایل ضروری مثل آب آشامیدنی، داروهای ضروری و غیره را با خود همراه داشته باشید.
  • در مسیر به دیدن خرابه‌های قلعه زکریت و کاروان شترها هم بروید.
  • حداکثر یک‌ساعت‌ونیم پیش از غروب آفتاب به مبدا خود برگردید.

قلعه الزباره | Zubara Fort 

قلعه‌ای تاریخی که قدمت آن به قرن 17 یا 18 میلادی بازمی‌گردد و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به چشم‌ می‌خورد. قلعه الزباره در روستایی متروکه قرار دارد که در سال 1986 فردی به نام شیخ عبدالله با هدف محافظت از منطقه ساحلی آن را بازسازی کرد.

برج‌ های بارزان | Barzan Towers

برج‌های تاریخی قطر که به‌نوعی نماد تاریخی این کشور نیز محسوب می‌شود در اواخر دهه 1800 میلادی ساخته شده‌اند. درباره این برج افسانه‌های زیادی وجود دارد؛ برخی این برج‌ها را محل دیده‌بانی می‌دانند که دیده‌بانان در آنجا مراقب حمله عثمانی‌ها به قطر بودند و عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که این برج‌ها محلی برای اخترشناسی و رصد بوده است.

برج‌های بارزان 16 متر ارتفاع دارند که گردشگران می‌توانند با رساندن خود به بالای برج از مناظر اطراف لذت ببرند. در ساخت این برج‌ها از سنگ‌های مرجانی و سنگ آهک استفاده شده و دیوارهای آن نیز یک متر ضخامت دارند. یک مسجد کوچک و همچنین اتاق پذیرایی از دیگر بخش‌های این جاذبه گردشگری است.

اردوگاه بادیه‌ نشینان | Bedouin camp in Qatar

بادیه‌نشینی نوعی سبک زندگی در میان اعراب بوده است؛ در گذشته خبری از برج و آسمان‌خراش نبود و ساکنان این خطه در بیابان چادر برپا می‌کردند. این سبک زندگی هنوز هم در قطر رواج دارد و می‌توانید در بیابان‌های اطراف به محل استقرار بادیه‌نشینان بروید و زندگی سنتی اعراب را تجربه کنید.

تجربه بازدید از این اردوگاه می‌تواند به بخش جذابی از سفرتان تبدیل شود، در این اردوگاه‌ها، انواع امکانات رفاهی و تفریحی، شب‌نشینی دور آتش، موسیقی سنتی عربی و دیگر تفریحات برای علاقه‌مندان مهیا است؛ در طول روز هم می‌توانید از آفرود‌سواری لذت ببرید.

برج‌های بارزان قطر
اردوگاه بادیه ‌نشینان قطر

سوق واقف |  Souq Waqif Bazaar

بازار واقف، سوق واقف یا بازار ایستاده از جاذبه‌های دیدنی قطر است که چیزی حدود یک قرن قدمت دارد. هنگامی که به این بازار قدم می‌گذارید در راه پرپیچ‌وخم آن و جنب‌وجوش مردم گم می‌شوید. ادویه، صنایع‌دستی، پوشاک، طلا و حتی پرنده شاهین در این بازار پیدا می‌شود. بازار طلای سوق واقف یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های آن است که بازدیدکنندگان زیادی دارد، علاوه بر این می‌توانید سری به مغازه مروارید بزنید و درباره صید مروارید اطلاعات کسب کنید یا انواع مروارید را ببینید. گالری‌های هنری، نمایش‌های فرهنگی، موسیقی، رستوران‌های شیک و مجلل، محلی برای فروش غذاهای خیابانی و محلی قطر از دیگر بخش‌های این بازار است.

کورنیش | Cornich 

کورنیش را قلب دوحه می‌دانند؛ تفرجگاهی زیبا که منظره خلیج را دیدنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند. در کورنیش منظره پانورامای عالی از آسمان‌خراش‌های را شاهد خواهید بود؛ کافه، رستوران، فضای سبز و تفرجگاه، همگی در کورنیش و اطراف آن ساخته شده‌اند. این جاذبه پرطرفدار مسیری هفت کیلومتری دارد که مرکز مناسبت‌های مختلف مثل جشن‌های ملی به شمار می‌رود. پیک‌نیک، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شکم‌گردی از تفریحاتی است که در اینجا می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

سوق واقف قطر
کورنیش دوحه
سوق واقف قطر

فستیوال سیتی دوحه |  Doha Festival City 

از مراکز خرید بسیار جذاب دوحه که با داشتن تم پارک، مکانی مهیج برای کودکان است. پارک انگری برد، پارک برفی دست‌ساز، فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها با انواع کالاها و برندهای مختلف، یک مجتمع سینمایی با 18 سالن سینما، یک مرکز بازی‌های کامپیوتری، رستوران‌ها و کافه‌های بسیار شیک با انواع غذاهای با کیفیت بین‌المللی و سنتی از بخش‌های مختلف این مجموعه محسوب می‌شود. در بیرون مرکز خرید نیز فضای ورزش و دوچرخه‌سواری تعبیه شده است.

جزیره مروارید | Pearl Qatar 

جزیره مروارید قطر جاذبه‌ای ساخته دست انسان است که برای رسیدن به آن یک دریانوردی به سمت شمال خلیج‌فارس در پیش دارید. این جزیره فضایی کاملا تجملاتی و مدرن دارد که در آنجا می‌توانید سبک زندگی ثروتمندان عرب را از فاصله خیلی نزدیک ببینید. برای بازدید از این جزیره باید بودجه بیشتری کنار بگذارید؛ قایق‌های تفریحی، فروشگاه‌های گران، ویلاها، رستوران‌ها و کافه‌های لوکس از بخش‌های متنوع این مجموعه است.

کوارتیر قنات | Qanat Quartier

در جزیره مروارید بخشی به نام کوارتیر قنات وجود دارد که از ونیز ایتالیا الهام گرفته شده است. در این قسمت از جزیره کانال‌های فیروزه‌ای در کنار ساختمان‌های آب نبات رنگ،  پل‌های کمانی قوس‌دار، بوتیک‌ها و کافه‌های متنوع به چشم می‌خورد.

ویلاجیو مال | Villaggio Mall

ویلاجیو مال یک مرکز خرید بسیار دیدنی و پرطرفدار در قطر است که فضایی مناسب برای تفریح و خوشگذرانی دارد. گذرگاه‌های آبی و ساختمان‌های زیبای این منطقه را شبیه به شهر تاریخی ونیز ساخته‌اند. در این مجموعه انواع برندهای لوکس، سرگرمی‌های متنوع و غذاخوری‌های مختلف برای علاقه‌مندان مهیا شده است.

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب | Imam Muhammad ibn Abd al-Wahhab Mosque

مسجد امام محمد بن عبدالوهاب که به نام مسجد قطر نیز معروف است در جنوب کورنیش دوحه قرار دارد. این مسجد که در سال 2011 و با ترکیبی از معماری مدرن و عربی ساخته شده است، بزرگ‌ترین مسجد کشور قطر به شمار می‌رود؛ وجود 93 گنبد کوچک و مناره بزرگ، زیبایی این مسجد را دوچندان کرده است. مسجد امام محمد بن عبدالوهاب 20 درب ورودی دارد که 3 ورودی اصلی و 17 ورودی فرعی را شامل می‌شود؛ وجود این درب‌ها به ورود و خروج راحت‌تر نمازگزاران و بازدیدکنندگان در ساعات شلوغی کمک شایانی می‌کند.

بازدید از این مسجد برای تمامی افراد در ساعات غیر از اقامه نماز آزاد است. هنگام بازدید باید پوشش مناسب داشته باشید؛ همچنین ورود کودکان زیر هفت سال به داخل مسجد و عکاسی از نمازخانه بانوان اکیدا ممنوع است.

سخن آخر

گشت‌وگذار امروزمان در قطر با معرفی تعدادی از معروف‌ترین دیدنی‌های آن به اتمام رسید. اگر در بازدید از کشور قطر زمان محدودی دارید به شما توصیه می‌کنیم تا تعدادی از برترین جاذبه های کشور قطر را ببینید. از میان این لیست کدام جاذبه برای شما جذاب‌تر بود؟ در صورت سفر به کشور قطر اولین جاذبه‌ای که از آن بازدید می‌کنید کدام است؟

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست