کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 اردیبهشت 1402

به روز رسانی

05 اردیبهشت 1402

به نقل از رسانه قطبنما

با وجود موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیط هواپیما، این تصمیم منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است، اما شرکت‌های هواپیمایی و فروشندگان بلیط، در سکوت خبری قیمت‌ها را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های گذشته نیز تلاش‌ کردند تا قیمت بلیط هواپیما را تغییر دهند اما این اتفاق رخ نداد و با وجود کارشکنی‌ برخی ایرلاین‌ها، در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد هرگونه افزایش قیمت منوط به تصمیم ستاد تنظیم بازار است و با هر گران‌شدن بدون تصویب ستاد تنظیم، برخورد خواهد شد.

به‌گزارش مردم سالاری، شرکت‌های هواپیمایی تیرماه ۱۴۰۰، به افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی اقدام کردند، هرچند همان زمان اعلام شد که این اقدام غیرقانونی است و درنهایت در آبان‌ماه همان سال، قیمت بلیط پروازهای داخلی نسبت به آنچه که ایرلاین‌ها از ابتدای تیر ماه افزایش داده بودند، حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد تا از اول آذر ۱۴۰۰، نرخ‌های جدید اعمال شود و از آن پس تاکنون، مصوبه‌ای برای افزایش قیمت بلیط هواپیما صادر نشده است.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، به‌تازگی با بیان اینکه از تیرماه ۱۴۰۰ تاکنون، قریب به‌مدت ۲۲ ماه هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است، گفت: «انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کردند که مقرر شده در ستاد تنظیم بازار ارائه شود؛ البته نظر سازمان هواپیمایی کشوری افزایش ۱۰۰ درصدی نیست.» او درباره زمان افزایش قیمت بلیط نیز گفته بود: «صنعت به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این‌صورت دچار مشکل جدی می‌شود.»

حال با وجود اینکه شرکت‌های هواپیمایی ملزم هستند قیمت‌های سابق را برای پروازها اعمال کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز اصرار به ثابت ماندن قیمت‌ها از تیر ماه ۱۴۰۰ دارند، بررسی قیمت‌های مسیرهای مختلف پروازی نشان می‌دهد، نرخ بلیط پرواز در برخی مسیرها حدود ۲.۵ برابر قیمت‌های مجاز است.

برای مثال در مسیر تهران به اهواز، در حالی که حداکثر نرخی که دی ماه ۱۴۰۰، ۹۰۲ هزار تومان تصویب شده، قیمت‌هایی تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم دیده می‌شود. سقف قیمت بلیط تهران به مشهد نیز ۹۸۳ هزار تومان است، اما بلیط‌هایی به قیمت یک میلیون و ۶۲۲ هزار تومان هم در میان نرخ‌ها دیده می‌شود. نرخ بلیط تهران به شیراز نیز حداکثر باید ۸۹۵ هزار تومان باشد، اما قیمت بلیط پرواز به این شهر تا دو میلیون و ۲۶۹ هزار تومان هم پیش رفته است. قیمت بلیط تهران به اهواز هم رکورد زده و با وجود حداکثر نرخ ۹۰۱ هزار تومانی، دو میلیون و ۴۲۱ هزار تومان به فروش می‌رود. حداکثر نرخ بلیط تهران به اصفهان نیز ۷۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شده، اما برخی بلیط‌های این مسیر تا یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است.

سقف قیمت پرواز تهران به بیرجند هم ۸۹۷ هزار تومان اعلام شده، اما یک میلیون و ۴۷۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. بلیط تهران به ماهشهر هم باید حداکثر ۹۵۲ هزار تومان باشد، اما به دو برابر قیمت و با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است. نرخ بلیط تهران به کرمان هم حداکثر باید ۹۸۷ هزار تومان باشد، اما تا یک میلیون و ۸۰۷ هزار تومان هم پیش رفته است.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که مسافران در صورت مواجهه با قیمت‌های نامتعارف، می‌توانند به این سازمان مراجعه و شکایت خود را اعلام کنند تا به این شکایات رسیدگی شود، اما به نظر می‌رسد قیمت‌های نامتعارف از حد معمول فراتر رفته‌اند و در چندین مسیر پروازی و توسط چندین شرکت هواپیمایی تخلف صورت گرفته است. از سوی دیگر، ایرلاین‌ها معتقدند در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و هزینه‌های دلاری، افزایش دستمزد و مشکلات تحریمی، افزایش قیمت‌ها را می‌طلبد و تنها منتظر ابلاغ ستاد تنظیم بازار هستند تا قیمت‌ها را تغییر دهند.

حال باید دید بالاخره هماهنگی‌های نهایی میان سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار کی به نتیجه می‌رسد و چه تصمیمی برای این صنعت گرفته خواهد شد.

Photo by : Unknown

جدیدترین خبرهای گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست