کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 مرداد 1397

به روز رسانی

23 دی 1398

اغلب ما آدم ها عاشق سفر کردنیم! این که چند روز مناسب گیر بیاوریم تا از روزمرگی و دغدغه های همیشگی فاصله بگیریم و بگذاریم احساس مان هوایی بخورد، اتفاقی همیشگی نیست. در سال شاید چند موقعیت انگشت شمار به پست مان بخورد که مرخصی داشته باشیم، وضعیت مالی مان خوب باشد و البته زمان مناسبی برای سفر باشد. به همین دلیل وقتی که در نهایت تصمیم قطعی می گیریم تا سفر کنیم، آن قدر هیجان زده ایم و آن قدر مسایل زیادی هست که باید بررسی شوند که اگر حواس‌مان را جمع نکنیم، خیلی از موارد به سادگی فراموش می شوند. 

در این مواقع بهترین و سریع ترین کار آن است که به سراغ راهنمای جامعی برویم؛ کارناوال این جاست تا در زمانی کوتاه، بهترین اطلاعات سفر را به شما بدهد و دغدغه و فشار قبل از سفر را از روی دوش شما بردارد. به طور مثال در مطلب پیش رو فقط در عرض چند دقیقه نه تنها به طور مفصل و جامع با شهر دبی آشنا می شوید، بلکه جواب اغلب سوال های خود را دریافت می کنید و برای سفرتان آمادگی خوبی کسب می کنید. یعنی ابتدا در شمایی کلی با دبی آشنا می شوید، بهترین دیدنی هایش را خواهید شناخت و متوجه خواهید شد کاربردی ترین عبارات در سفر شما چه هستند. در ادامه درباره انواع وسایل حمل و نقل عمومی دبی و هزینه های‌شان می خوانید، خواهید دانست که وضعیت آب و هوای این شهر دقیقا به چه شکل است و برای بستن چمدان و برداشتن لباس مناسب آماده می شوید.... 

Photo by : Unknown

چرا سفر به دبی؟


  • یکی از مدرن ترین شهرها در غرب آسیاست.
  • سفر به دبی، موقعیت های تفریحی و هیجانی بسیاری را به همراه دارد.
  • یکی از بهترین مقاصد سفر در نیمه دوم سال است.
Photo by : Unknown

آشنایی با دبی | منهتن خاورمیانه

دبی، نام شهر و بزرگترین و پرجمعیت ترین شیخ‌نشین (استان) در امارات متحده عربی است که در ساحل جنوب شرقی خلیج فارس جا خوش کرده است. این شهر زیبا و مدرن همچنین یک شهر جهانی و مرکزی تجاری در منطقه غرب آسیا محسوب می شود. دبی گرچه پیشینه چندانی ندارد و به زحمت می توان قدمتش را به دویست سال پیش نسبت داد؛ اما درایت حاکمانش سبب شد تا سیری صعودی را طی کند و بتواند از هیچ، همه چیز بسازد و به یکی از محبوب ترین شهرهای گردشگری دنیا بدل شود. این روزها گردشگران دبی نه تنها به ساکنان کشورهای همسایه محدود نمی شود که بسیاری از دورترین نقاط دنیا کنجکاوند تا به این شهر کویری پا بگذارند و عجایبش را از نزدیک ببینید. از بلندترین برج دنیا تا وسیع ترین مرکز خرید جهان را در همین شهر خواهید دید. البته تمام جذابیت های دبی در ساختمان ها و مراکز تفریحی اش خلاصه نمی شود و یکی از عمده دلایلی که گردشگران را به سوی این شهر می کشاند، برگزاری رویدادهای بین المللی و مسابقات جهانی است. 

بد نیست بدانید وسعت شیخ نشین دبی برابر 4,114 کیلومتر مربع است و خود شهر به زحمت وسعتی برابر با 35 کیلومتر مربع دارد. امروزه جمعیتی در حدود ۳,۰۸۹,۰۰۰ نفر ساکن شیخ نشین امارات هستند. جالب که از این مقدار، تنها 15 درصد از ساکنان بومی هستند و 85 درصد از جمعیت را مهاجران آسیایی تشکیل می دهند. 

در ادامه همراه کارناوال باشید تا بیشتر دبی را بشناسید. 

Photo by : Unknown

بهترین جاذبه های دبی

در این جا به طور مختصر تنها با نام تعدادی از بهترین جاذبه های دبی آشنا می شوید که از قضا از برترین جاذبه ها در دنیا نیز به شمار می آیند. جاذبه هایی که گزینه اول اغلب گردشگران هستند و نباید دیدن‌شان را از دست بدهید.

1- برج خلیفه | Burj Khalifa: همان طور که احتمالا می دانید، برج خلیفه با ارتفاعی برابر با 828 متر، بلندترین آسمان خراش در دنیاست و مجموعه ای از بهترین امکانات رفاهی و تفریحی را در خود دارد. یکی از دلایل انتخاب برج خلیفه برای بازدید، رفتن بر فراز بلندترین برج دنیا و تماشای مناظر اطراف است.

2- آبنمای دبی | The Dubai Fountain: آبنمای دبی نیز یکی از «ترین» های این شهر پر زرق و برق است که عنوان بلندترین آبنمای جهان را در دست دارد. این آبنما درست در کنار برج خلیفه قرار گرفته است و از روی حجم جمعیت به راحتی می توانید پیدایش کنید. 

3- دبی مال | The Dubai Mall: در ادامه تکمیل برترین های دنیا، به دبی مال بروید و بزرگترین مرکز خرید دنیا را از نزدیک ببینید. وسعت این مرکز خرید به 502 هزار متر مربع می رسد و در خود مجموعه ای از نمایندگی بهترین برندهای دنیا، بهترین رستوران ها و انبوهی از تفریحات مختلف را گردآوری کرده است. بد نیست بدانید دبی مال بیش از 1200 فروشگاه مختلف دارد.

4- پارک آبی آکواونچر آتلانتیس | Aquaventure Waterpark: حتما نام این پارک آبی را شنیده اید، پارک آبی بزرگ و جذابی که در جزیره آتلانتیس و نخلی شکل دبی قرار دارد. این پارک آبی که آکواونچر نام دارد، چهارمین پارک آبی برتر دنیاست.  

5- آکواریوم دبی و دنیای زیر آب | Dubai Aquarium & Underwater Zoo: آکواریوم دبی یکی دیگر از پرطرفدارترین جاذبه های این شهر جذاب است که درست در طبقه دوم دبی مال قرار دارد. در این آکواریوم، تونلی آکواریومی و بزرگ را خواهید دید که شما را به عمق دنیای زیر آب می برد و انواع متفاوتی از جانداران اقیانوس را از فاصله کم به شما نشان می دهد. این تونل نیز یکی از بزرگترین ها در دنیاست و گنجایشی برابر با 10 میلیون لیتر دارد.

6- باغ گل معجزه دبی | Dubai Miracle Garden: باغی جذاب، وسیع و رنگارنگ است و بدون شک یکی از زیباترین باغ های دنیا محسوب می شود. فضای این باغ کاملا فانتری است و در واقع متفاوت از باغ های گل عادی دنیاست، چرا که در باغ گل معجزه، شاهد اشکالی غول پیکر و پوشیده از گل خواهید بود. 

7- مرکز خرید امارات مال | Mall of the Emirates: امارات مال دیگر مرکز خرید محبوب در دبی است که بیش از ۵۶۰ فروشگاه و سرگرمی هایی چون اسکی دبی، شهربازی و پردیس سینمایی دارد. 

8- تورهای تفریحات کویری: یکی از پرطرفدارترین تورهای دبی، گشت در کویر دبی است. از جمله تفریحات این تورها می توان به سافاری در کویر، موتور چهار چرخ سواری، شن اسکی، سندبوردینگ، سر خوردن از روی تپه های شنی و شترسواری اشاره کرد. 

9- تفریحات آبی: دبی که شهری ساحلی است موقعیت بسیار مناسبی برای تفریحات آبی دارد. شما در دبی می توانید قایق سواری، غواصی، جت اسکی، فلای برد، موج سواری و پاراسل را تجربه کنید.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی بهترین جاذبه های دبی

دانستنی های کاربردی دبی

در این جا با برخی از دانستنی های جالب و کاربردی از دبی و ساکنانش آشنا می شوید:

جمعیت دبی: 3,089,000 نفر در سال 2018 

اختلاف ساعت با تهران: 30 دقیقه عقب تر

سطح قیمت: بسیار گران تر از تهران، تفاوتی 60 تا 166 درصدی دارد

پول رایج: درهم (AED)، هر 1 درهم امارات (14,592 تومان)

زبان رسمی: عربی. خوب است بدانید به دلیل وجود مهاجران بسیار از سایر کشورها، زبان های انگلیسی و فارسی نیز بسیار رایج هستند. 

دین رسمی: دین رسمی امارات متحده عربی اسلام است و نزدیک 76 درصد از ساکنان این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند. پس از مسلمانان، مسیحیان و پیروان دین هندو در رده های بعدی قرار دارند.

سوغات شهر: مجسمه برج خلیفه، خرما، بُخور، شکلات شتری، عطر عربی، خنجر، شال ابریشمی و ...

وضعیت بهداشتی: دبی از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار است پس خیال تان از این بابت راحت باشد. آب شیر دبی نیز برای آشامیدن مناسب است؛ اما بسیاری از ساکنان طعم آب های بطری را ترجیح می دهند. آب های بسته بندی شده ارزان و در تمام شهر قابل تهیه هستند. 

Photo by : Unknown

در سفر به دبی بدانید

شماره های ضروری و عباراتی به زبان بومی مقصد، به شما کمک می کنند تا در سفری خارجی برای پیشامدهای مختلف آمادگی داشته باشید و در عین حال از سفرتان بیشتر لذت ببرید:

شماره های ضروری:

پیش شماره امارات متحده عربی

971+

کد دبی

04

پلیس

999

آتش‌نشانی

997

آمبولانس

998

گشت ساحلی

996

اتفاقات برق

911

عبارات کاربردی:

هنگامی که به مقصد ناشناخته ای سفر می کنید، دانستن عباراتی کوتاه و ساده شما را در برقراری ارتباط با ساکنان آن شهر یاری می دهند. برخی از پرکاربردترین عبارت عربی از این قرارند:

فارسی

عربی

سلام

السلام علیکم

صبح بخیر

صباح الخیر

عصر بخیر

مسا الخیر

شب بخیر

تصبح علی الخیر

بله

نعم

خیر

لا

لطفا

من فضلک

ممنونم / خیلی ممنونم

شکرا / شکرا جزیلا

ببخشید

عفوا

خدانگهدار

مع السلامه

در صورتی که درباره برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش های کاربردی زیر را از دست ندهید. 

ورود به صفحه راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

Photo by : Unknown

امنیت در دبی

با آن که دبی شهر بسیار گردشگرپذیری است، اما نرخ جرم و جنایت در این شهر بسیار پایین است و طبق آمار و شاخص های جهانی امنیت، کشور امارات متحده عربی در رده 61 دنیا قرار دارد. این بدان معناست که رنک امنیت امارات از کشورهایی چون آرژانتین، عمان، قزاقستان، گرجستان، آمریکا و ایران بهتر است. یکی از دلایل امنیت بالای دبی، شهروندان چند ملیتی این شهر است که در نتیجه اگر مرتکب جرم و جنایتی شوند، بلافاصله از کشور امارات اخراج می شوند. 

بنابراین با خیال راحت می توانید برای سفر به شهر دبی برنامه ریزی کنید. منتها توجه داشته باشید کیف زنی و جیب بری در شلوغی بازارهای محلی رخ می دهد بنابراین لازم است مراقب وسایل ارزشمند خود باشید و پول های خود را در معرض دید قرار ندهید. 

Photo by : Unknown

نکات فرهنگی و قانونی در دبی

اغلب ما از دبی تصور شهری اروپایی و بدون محدودیت داریم؛ اما در این جا با نکاتی آشنا می شویم که انجام دادن شان در سطح شهر دبی برای شما دردسر ساز خواهد شد. در هنگام سفر به دبی نکات زیر را جدی بگیرید و از انجام دادن شان خودداری کنید. 

  • 1- در فضای عمومی دست یکدیگر را نگیرید، همچنین بوسیدن و بغل کردن همسر در ملاعام ممنوع است. 
  • 2- در مکالمه با مردم بومی لازم است جوانب ادب را حفظ کنید. استفاده از کلمات رکیک، دشنام و یا رفتار نامحترمانه می تواند عواقبی چون مجازات و زندانی را برای شخص خاطی در پی داشته باشد. 
  • 3- هیچگاه در ملاعام نرقصید، این کار زشت و دور از عرف است.
  • 4- شما حق ندارید بدون اجازه از زنان عرب عکاسی کنید. این کار هم از لحاظ عرفی و هم قانونی ممنوع است. 
  • 5- به هیچ عنوان نمی توانید بدون لباس در سطح شهر حاضر شوید. 
  • 6- هیچ وقت در ملاعام و بلند بلند از اشخاص سیاسی و مسوولان دبی انتقاد نکنید و یا در هیچ بحث سیاسی شریک نشوید.
  • 7- به دین اسلام و هیچ دین دیگری بی احترامی نکنید و خصوصا در طی روزهای ماه رمضان از خوردن و آشامیدن در ملاعام خودداری کنید.
  • 8- کارهایی مانند: تف کردن، پخش موسیقی با صدای بلند در فضای عمومی، آشغال ریختن در سطح شهر و کثیف کردن شهر با مدفوع حیوان خانگی، هم در نظر عموم مردم ناپسند است و هم از لحاظ قانونی با جریمه مواجه خواهد شد. 
  • 9- نوشیدن مشروبات الکلی در سطح شهر و خارج از مکان های مشخص شده، ممنوع است.
  • 10- مصرف مواد مخدر ممنوع است و با جریمه های سنگینی همراه است.
Photo by : Cristian Negroni

جشنواره ها و تعطیلات رسمی دبی

توجه به تعطیلات رسمی و آگاهی از جشنواره های هر شهر، به شما کمک می کند تا به بهترین حالت به برنامه های دلخواه خود برسید. البته به این نکات توجه داشته باشید:

  • آخر هفته ها در امارات متحده عربی جمعه و شنبه هستند.
  • به جهت قمری بودن ماه ها، تعطیلات رسمی ممکن است جا به جا شوند.
  • در صورتی که تعطیلی رسمی بین دو روز کاری بیفتد، احتمال جا به جایی آن به اول یا آخر هفته وجود دارد.

تعطیلات رسمی امارات در سال 2020

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

23 تا 26 می (3 تا 6 خرداد 1399): عید فطر

30 جولای (9 مرداد): روز عرفه

31 جولای تا 2 آگوست (10 تا 12 مرداد): عید قربان

23 آگوست (2 شهریور): سال نوی هجری

29 اکتبر (8 آبان): ولادت پیامبر اکرم

1 دسامبر (11 آذر): روز شهید

2 و 3 دسامبر (11 و 12 آذر): روز ملی امارات متحده عربی

Photo by : Unknown

جشنواره ها و رویدادهای دبی در سال 2020

خوب است بدانید شهر دبی سالانه میزبان فستیوال های بزرگ و کوچک جذابی است. 

  • جشنواره خرید دبی | Dubai Shopping Festival: از 26 دسامبر 2019 تا 1 فوریه 2020 (5 دی تا 12 بهمن 1398)
  • مسابقه گلف دبی دیزرت کلاسیک | Dubai Desert Classic: از 23 تا 26 ژانویه (3 تا 6 بهمن)
  • ماراتن دبی | Dubai Marathon: در 24 ژانویه (4 بهمن)
  • مسابقات تنیس دبی | Dubai Tennis Championships: از 17 تا 29 فوریه (28 بهمن تا 10 اسفند)
  • نمایشگاه بین المللی قایق دبی | Dubai International Boat Show: از 10 تا 14 مارس (20 تا 24 اسفند)
  • نمایشگاه هنر دبی | Art Dubai fair: از 25 تا 28 مارس (6 تا 9 فروردین 1399)
  • جام جهانی اسب سواری دبی | Dubai World Cup: در 28 مارس (9 فروردین)
  • رویداد بازار سفر عربی | Arabian Travel Market: در 19 تا 22 آپریل (31 فروردین تا 3 اردیبهشت)
Photo by : Unknown

بهترین فصل سفر به دبی

از آن جا که شهر دبی در شمال کمربند کویری قرار گرفته، آب و هوایی کویری دارد. این بدان معناست که در تمام طول سال شاهد آب و هوای گرم و خشکی در شهر دبی هستیم. اگر بخواهیم این شهر را از لحاظ آب و هوایی بررسی کنیم، می توان به طور کلی آن را به دو بازه شش ماه اول و شش ماه دوم سال تقسیم کرد.

شش ماه اول (بهار و تابستان): در مجموع شش ماه اول سال در دبی بسیار گرم، خشک و شرجی است و سفر به این شهر در این زمان اصلا توصیه نمی شود. بالاترین دمای ثبت شده تابستان های دبی ۵۲ درجه سانتیگراد بوده و متوسط دما در حدود ۳۵ درجه سانتیگراد خواهد بود. البته باید بدانید که می توان ماه اول سال را از سایر روزهای بهار و تابستان دبی متمایز کرد. در این ماه که شهر تازه از آب و هوای زمستانی اش فاصله می گیرد، دمای هوا هنوز هم مناسب است و گرمای هوا غیرقابل تحمل نیست.

شش ماه دوم (پاییز و زمستان): آب و هوای دبی در شش ماهه دوم سال، شکل متفاوتی به خودش می گیرد و حال که اغلب کشورهای شمالی و منطقه استوا، از سرمای هوا رنج می برند، به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری بدل می شود. در این شش ماه، گرمای هوا در طی روز به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. متوسط دما در زمستان های این شهر حدود ۲۵ درجه سانتیگراد و دمای شب در بخش ساحلی شهر نیز به حدود ۱۲-۱۵ درجه سانتیگراد می رسد.

بارندگی: بارش باران در دبی بسیار نادر است و اگر بارشی باشد در طی ماه های آذر تا اسفند رخ می دهد. به طور کلی می توان گفت مجموع بارش باران در دبی ۵ روز در سال خواهد بود!

با این وجود می  توان گفت شش ماهه دوم سال، بهترین زمان سفر به دبی محسوب می شود.

Photo by : Unknown

فرودگاه بین‌المللی دبی | Dubai International Airport

فرودگاه بین المللی دبی نه تنها مهم ترین پایانه هوایی این شهر که پر رفت و آمدترین فرودگاه کشور امارات متحده عربی محسوب می شود. این فرودگاه در 4.6 کیلومتری شرقی از شهر دبی قرار گرفته است. 

دسترسی: برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه دبی می توانید از مترو، اتوبوس، تاکسی های فرودگاه و تاکسی آنلاین استفاده کنید. 

سایت فرودگاه: کلیک کنید.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی

  Address: Dubai, United Arab Emirates

سفر به دبی را با خرید مناسب‌ترین قیمت بلیط هواپیما تهران به دبی از وبسایت کارناوال تجربه کنید.

حمل و نقل عمومی دبی

دبی شهری مدرن و پیشرفته است و گزینه های حمل و نقل درون شهری متفاوتی را پیش روی شما قرار می دهد. از جمله مهم ترین این وسایل مترو و اتوبوس های شهری هستند که برای استفاده از آن ها باید پول نقد را فراموش کرده و برای پرداخت هزینه‌ آن ها بلیت الکترونیک دبی را تهیه کنید.

خوب است بدانید که این بلیت ها را با نام «نول کارت» می شناسند و در مجموع ۴ نوع متفاوت از آن ها وجود دارد که عبارت اند از: نول کارت قرمز، نول کارت طلایی، نول کارت نقره ای و نول کارت آبی. اگر تنها چندین روز مسافر دبی هستید و استفاده محدودی از نول کارت خواهید داشت، نول کارت قرمز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. نول کارت های قرمز کاغذی هستند، می توانید آن ها را از هر دستگاه فروش بلیت تهیه کرده و از آن ها برای پرداخت هزینه مترو، اتوبوس و یا اتوبوس آبی استفاده کنید. 

در ادامه به صورت مختصر با انواع گزینه های حمل و نقل دبی می پردازیم:

1- مترو: متروی شهر دبی در مجموع ۲ خط قرمز و سبز دارد. این دو خط در دو ایستگاه یونین (Union Station) و ایستگاه برجومان (BurJuman Station) با هم تقاطع دارند. خط قرمز مترو از نزدیک فرودگاه بین المللی دبی شروع شده و با طول 52.1 کیلومتری تا ساحل جبل علی پیش می رود. در هر ایستگاه مترو، تاکسی و اتوبوس هایی برای رساندن شما به مقصد وجود دارد. برای پرداخت هزینه متروی دبی باید از نول کارت استفاده کنید و هزینه آن بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است.

2- تاکسی: اغلب تاکسی ها در دبی از برند فولکس واگن و دیگر برندهای برتر دنیا هستند. شما می توانید برای گرفتن تاکسی از شماره تلفن ۲۰۸۰۸۰۸ و یا این وبسایت استفاده کنید و یا سوار تاکسی های گذری شوید. از طریق این وبسایت نیز می توانید نرخ هزینه تاکسی را بر حسب کیلومتر محاسبه کنید. 

3- تاکسی های آنلاین: حتما از وجود نرم افزارهای موبایلی تاکسی آنلاین خبر دارید. نرم افزارهایی مانند اسنپ که تنها کافیست بر روی گوشی تان نصب کنید و به راحتی تاکسی های آنلاین نزدیک خود را بیابید و با سرعت بالا و البته هزینه ای کمتر به مقصد برسید. خوب است بدانید که این تاکسی ها تنها محدود به ایران نمی شوند و در بسیاری از شهرهای بزرگ نمونه شان را خواهید دید. از جمله تاکسی های آنلاین دبی می توان به اوبر (Uber)، کریم (Careem) و کیوی تاکسی (Kiwitaxi) اشاره کرد.

4- اتوبوس: اتوبوس راهی ارزان و راحت برای جا به جایی درون شهر محسوب می شوند. این اتوبوس ها تمیز، راحت، ارزان و با تهویه مناسب اند. اتوبوس های دبی به ۴ شکل دو طبقه، استاندارد، طولانی و اتوبوس های خط مترو در سطح شهر فعالیت می کنند. تمام اتوبوس های دبی به جز اتوبوس خط مترو که آبی است، به رنگ سفید و قرمز هستند. برای پرداخت هزینه اتوبوس باید از نول کارت استفاده کنید و هزینه آن بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است.

5- تراموا: یکی دیگر از وسایل حمل و نقل شهر دبی، ترامواها هستند که دبی مارینا را به برج العرب و جزیره نخل جمیرا متصل می کند. هزینه سواری تراموا بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است. 

6- مونوریل: مونوریل های بدون راننده، جزیره نخل جمیرا را به دبی مارینا متصل می کنند. این مونوریل ها تنها دو ایستگاه دارند و کل مسیر را در طی 5 دقیقه طی می کنند. 

7- حمل و نقل آبی دبی: چندین وسیله حمل و نقل آبی در دبی وجود دارد که عبارت اند از: اتوبوس آبی، تاکسی آبی، انواع قایق های موتوری و چوبی. 

برای آشنایی کامل با سایر وسایل حمل و نقل عمومی دبی و هزینه های آن، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید:

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای جامع حمل و نقل عمومی دبی

آشنایی با فرهنگ غذایی امارات متحده عربی

با نگاهی به فرهنگ غذایی امارات خواهیم فهمید که خوشمزه های این سرزمین ترکیبی از غذاهای کشورهای غرب و جنوب آسیا مانند ایران، عربستان، پاکستان، هند و عمان هستند. با بررسی دقیق تر غذاهای اماراتی متوجه خواهیم شد که اجزایی همیشگی چون برنج، ماهی و گوشت سفید و قرمز دارد. ماهی و غذاهای دریایی قرن هاست که در سفره اماراتی ها جای دارد که آن هم به جهت موقعیت جغرافیایی این کشور است. از میان انواع گوشت سفید و قرمز نیز، گوشت شتر کاربرد بیشتری دارد. از آن جا که پرورش شتر در امارات رایج است، گوشت این حیوان نیز ارزان تر است و بنابراین در بسیاری از غذاهای منطقه به چشم می خورد. 

از جمله معروف ترین غذاها و خوراکی که امروزه در دبی رایج است می توان به شاورما (Shawerma)، شيش طاووق (Shish taouk)، چیپس عمانی رولی (Chips Oman Roll)، سمبوسه (Samboosa)، مناکیش (Manakkish)، بامیه (Luqaimat) و مناقیش (Manakish) اشاره کرد. کارناوال به زودی مطلبی درباره خوشمزه های رایج در دبی برای شما منتشر خواهد کرد. 

چند نکته درباره غذاهای دبی:

  • دبی در کشوری مسلمان نشین قرار دارد و بنابراین در رستوران های آن اثری از گوشت خوک نخواهید دید. اغلب آشپزها در مقابل از گوشت بره، شتر، گاو و مرغ استفاده کرده و اکثر اوقات آن را با ادویه زیاد طبخ می کنند. 
  • اگر با غذاهای ادویه دار خیابانی و محلی مشکل دارید، به سراغ فست فودها بروید. 
Photo by : Unknown

تاریخچه شهر دبی

بر اساس شواهد و مدارک، قدمت دبی به اوایل قرن هجدهم بر می گردد، زمانی که تنها یک روستای ماهی گیری کوچک بود. البته اوضاع تا صد سال بعد به کلی متفاوت شد به طوری که در سال 1822، دبی از روستا به شهرستانی کوچک بدل و جمعیتش در حدود 700 - 800 تن شد. دبی در آن روزها زیر نظر فرماندهان ابوظبی قرار داشت؛ اما این روند ادامه پیدا نکرد و پس از یک جنگ قبیله ای، دبی از ابوظبی جدا شد. رهبری دبی به دست دو شخص عبید ابن سعید و مکتوم بن بطی افتاد و چند سالی به همین منوال گذشت. سه سال بعد از فوت عبید، حاکمیت دبی تماما به مکتوم منتقل و فرصتی شد تا سلسله مکتوم را پایه گذاری کند. پس از آن در قرن نوزده دو فاجعه بزرگ، زندگی ساکنان دبی را تحت تاثیر قرار داد. نخستین اتفاق، شیوع آبله در میان مردم بود که باعث شد بسیاری از خور دبی به منطقه دیره مهاجرت کنند. دومین اتفاق نیز یک آتش سوزی وسیع در منطقه دیره بود که دامن اغلب خانه ها را گرفت. با همه این ها، تمایل امیر دبی برای تجارت و جذب بازرگانان، وضعیت خوبی را برای شهر رقم زد. امیر دبی ترتیبی داد تا مالیات تجارت پایین بیاید و به این ترتیب توانست توجه بازرگانان ایرانی را به خودش جلب کند. بسیاری از ایرانی ها از بندر لنگه به دبی رفتند و شمارشان آن قدر بالا رفت که حتا منطقه ای به نام «بستکیا» ایجاد کردند. انتخاب نام بستکیا به جهت شهر بستک در استان هرمزگان بود. 

دبی که از لحاظ جغرافیایی بسیار مشابه ایران بود، توانست از این ویژگی امتیاز دریافت کند و به بندر مهمی در اوایل قرن بیستم بدل شود. تا سال 1930 دبی به جهت تجارت مرواریدش شناخته شده بود؛ اما به ناگاه و با رخداد رکود بزرگ در قرن بیستم، این تجارت به کل نابود شد. با از بین رفتن صنعت پرورش و فروش مروارید، شرایط اقتصادی دبی به شدت آشفته شد و بنابراین بسیاری از ساکنان دبی به دیگر شهرهای اطراف خلیج فارس مهاجرت کردند. دبی که از ابتدا با استان ابوظبی در کشمش بود، در اواسط قرن بیست سر مرزبندی های بخش شمالی این دو سرزمین، جنگی درگرفت. با پادرمیانی انگلیس و مرزبندی جدید، این قائله برای مدتی خوابید. در همین اوضاع حاکم وقت دبی با استفاده از درآمدهای تجاری خود، شروع به ساخت زیربنای دبی کرد. بنابراین شرکت های خصوصی بسیاری برای تجهیز دبی به برق، خدمات تلفن و اپراتورهایی بندر و فرودگاه در دبی پا گرفتند و به رونق هر چه بیشتر شهر کمک کردند.

در سال 1966 با کشف نفت در آب های دبی، فصل جدیدی برای تاریخ این شهر گشوده شد. امیر دبی در این زمینه توجه بسیاری نشان داد و روی آن سرمایه گذاری های جدی انجام گرفت. 

دولت انگلیس که از سال 1892 بر روی دبی و دیگر مناطق ساحلی اطراف تسلط داشت، در نهایت با تصمیم و اعلام نخست وزیر بریتانیا در سال 1896، از منطقه خارج شد. به این ترتیب سربازان انگلیسی دبی را ترک کردند و دبی با دیگر سرزمین های اطراف مانند قطر و بحرین متحد شد تا بتواند این خلا را جبران کند. نخست بخش های دبی و ابوظبی در سال 1968 با هم متحد شدند و سپس در سال 1971 چند سرزمین همسایه دیگر نیز به این اتحاد پیوستند و کشور امارات متحده عربی را شکل دادند. با این حال، حتا پس از اتحاد ابوظبی و دبی، اختلاف ها و مناقشات سر مرزهای دو امارت وجود داشت.

در اواخر قرن بیستم دبی با استفاده از سود تجارت و صنعت نفت، با سرعتی باورنکردنی در حال رشد و پیشرفت بود و همین خود دلیلی شد تا مهاجران بسیاری دبی را برای زندگی انتخاب کنند. پس از آن نیز تغییرات و جنگ های منطقه ای ابتدا دبی را تحت تاثیر منفی خود قرار داد؛ اما پس از اندکی، دبی توانست جان سالم به در ببرد و از اوضاع جنگی منطقه، سود بسیاری کند. تمام این ها موقعیت خوبی بود تا مدیران این شهر بر روی تجارت آزاد و صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنند و روز به روز بر وجود مدرنیته و پیشرفت شهر بیافزایند. 

Photo by : Unknown

سخن آخر

با هم سری به شهر زیبا و پیشرفته دبی زدیم و تمام دانستنی هایش را مرور کردیم و از نکات بسیاری آگاه شدیم.

نظر شما درباره این مجموعه اطلاعات درباره شهر دبی چه بود؟

جای چه بخشی را در این میان خالی دیدید؟

تا به حال به دبی سفر کرده اید؟ در سفر خود با چه چالش هایی رو به رو شدید که می توانست وجود نداشته باشد؟

دیدگاه ها و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار به سراغ معرفی کدام یک از شهرهای گردشگرپذیر دنیا برویم.

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

کلمه مسخره آب نما بعوض فواره

30 مهر 1401

میشه توضیح بیشتری راجع به این بك پكر ها داشته باشین و بگین آیا تور های خاصی تو کشور های خارجی برای این نوع مسافرت کم هزینه هست؟

10 فروردین 1399

مبينا شميرانى

2 تا سوال داشتم اگه جواب بدین ممنون میشم . یکی اینکه من هم می خوام برم دبی منتها تورها زمانشون 3-4 روزه است . غیر تور آژانس از ما چک ضمانت برگشت میخواد . می خواستم بدونم چون شما هم بدون چک ضمانت نميشه رفت ؟ سوال دوم در مورد خرید موبایل هست . آیا میدونید خرید موبایل از دبی به صرفه هست یا نه ؟

چک صمانت رو خیلی جاها نمیخوان. میخوای زمان طولانی باشه میتونی ویزا بگیری خودت بری و برگردی در مورد گوشی هم اصولا سه جهارتومن ارزونتره نه بیشتر

29 بهمن 1401

09 فروردین 1399

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست