کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 دی 1401

به روز رسانی

10 دی 1401

با نزدیک شدن به کریسمس مردم کشورهای مختلف به‌ویژه مناطقی که مسیحیان در آن‌ها ساکن‌اند، تکاپو و هیجان بسیاری را تجربه می‌کنند؛ همه در تلاش‌اند تا این شب را به بهترین شکل ممکن جشن بگیرند و یک شب کریسمس فراموش‌نشدی را برگزار کنند. درخت کریسمس و تزیینات آن یکی از مهم‌ترین عناصر این شب است. بر روی درخت کریسمس نمادهای مانند ستاره، گوی، فرشته و چیزهای دیگر قرار می‌گیرد؛ در این مقاله به شما خواهیم گفت که نمادهای کریسمس کدامند ؟ و چه معنایی دارند، همچنین با نمادهای کریسمس و رازهای هر کدام آشنا خواهید شد. بنابراین اگر کنجکاوید درباره نمادهای مشهور کریسمس و رازهای آن‌ ها بدانید و نمادهای کریسمس را بشناسید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

Photo by : Unknown

کریسمس و نمادهای آن

کریسمس از ترکیب دو کلمه انگلیسی Christ’s Mass تشکیل شده است که این کلمه به رسم کهن کاتولیک‌ها و برگزاری جشن بزرگی برای گرامیداشت حضرت مسیح (ع) اشاره دارد. برای پیروان مسیحیت این روز، روزی مقدس است که در 25 دسامبر یا 7 ژانویه برای مسیحیان ارتودوکس جشن گرفته می‌شود. در واقع تاریخ دقیق میلاد مسیح به‌درستی مشخص نیست و در این زمینه اختلاف‌نظر وجود دارد؛ اولین تاریخ ثبت شده از جشن کریسمس، به 25 دسامبر سال 336 میلادی باز می‌گردد. می‌گویند تاریخی که به مریم گفته شده باردار است 25 مارچ بوده که 9 ماه بعد از آن 25 دسامبر می‌شود. این جشن امروزه در سراسر جهان برگزار می‌شود و علت گرامیداشت جشن کریسمس در تاریخ 25 دسامبر، از دلایل دینی و جغرافیایی برخواسته است. در این جشن نمادهایی به چشم می‌خورد که شاید برایتان جالب باشد تا درباره چرایی آن‌ها و معنایی که پشت هر کدام است بیشتر بدانید.

 درخت کریسمس  Christmas Tree

درخت کریسمس نماد سرسبزی است، همانند ما که بر سر سفره هفت‌سین از سبزه استفاده می‌کنیم برای جشن کریسمس هم از درخت استفاده می‌کنند. درخت کاج یا صنوبر نماد شور و زندگی، در زمستان‌های سرد و طولانی است. بلندای این درخت را، اشاره آن به آسمان می‌دانند که یادآور این نکته است که خداوند همیشه بر اعمال بندگانش نظارت دارد. اولین کشوری که استفاده از درخت کریسمس نورانی را رواج داد آلمان بود؛ نقل شده که شبی مارتین لوتر، کشیشی آلمانی، در حال عبور از جنگل بود که زیبایی ستارگان را از میان درختان کاج دید. او شاخه‌ای از کاج را برید و در خانه با شمع تزیین کرد تا زیبایی آن صحنه را به خانواده خود نشان دهد، از آن زمان به بعد بود که ایده درخت کریسمس و تزیین آن تا امروز ادامه یافت.

درخت کریسمس امروزه یکی از مهم‌ترین نمادهای کریسمس است؛ بسیاری از خانواده‌ها هدایای خود را در زیر این درخت قرار می‌دهند و روی درخت را با نمادهای دیگر تزیین می‌کنند. در قرن نوزدهم همسر آلمانی ملکه ویکتوریا درخت کریسمس را به انگلیس معرفی کرد؛ اوج محبوبیت این درخت هم به همین قرن باز می‌گردد و در حال حاضر در شرق و غرب استفاده از آن گسترش یافته است.

تاج گل Wreaths

بر اساس باور مشرکان اروپا، در انقلاب زمستانی خورشید که مانند چرخی بود از زمین دور می‌شد، به‌همین دلیل خانه‌های خود را با حلقه‌های سبز رنگ تزیین می‌کردند تا در زمستان خورشید را به‌سمت خود بکشانند. پس از مسیحیت این دایره سبزرنگ نشانه‌ای از عشق پایان‌ناپذیر به خدا و نجات عیسی مسیح محسوب می‌شود. این تاج گل بدون هیچ آغاز و پایانی زندگی ابدی را یادآوری می‌کند و به حیات جاودانی اشاره دارد. 

هالی Holly

هالی گیاهی است که برگ‌های خاردار و میوه قرمزرنگی دارد؛ هالی را در زبان‌های اسکاندیناویایی "خارمسیح" ترجمه کرده‌اند. این گیاه مقدس نماد جاودانگی و همچنین تاج خارهایی است که منجی را پوشانده بودند و توت‌های قرمز آن نیز نشان‌دهنده خون ریخته شده مسیح در زمان به صلیب کشیده شدن، است. اگرچه این گیاه در جشن شادی مانند کریسمس یادآور غم است اما در تمام اعصار از آن استفاده می‌کردند. 

Photo by : Unknown

بنت قنسول  Pointsettias

بنت قنسول  یا گل کریسمس در فرهنگ عامه مکزیک ریشه دارد؛ بر اساس افسانه‌ها دو کودک فقیر مکزیکی برای هدید به مسیح، دسته‌ای علف را می‌چینند و به کلیسا می‌برند. علف‌ها به اذن خدا به دسته گلی زیبا با برگ‌های قرمز آتشین تبدیل می‌شود؛ از آن روز به بعد از این گل برای تزیین کریسمس استفاده می‌کنند.

آب نبات عصایی  Candy Canes

این آب‌نبات شبیه یک عصا است که یادآور عصای چوپانان برای بره‌هایی است که از گله جدا می‌شدند. مسیحیان منجی را چوپان خوبی می‌دانند که مردم را به‌سوی خود می‌خواند؛ رنگ سفید  آب‌نبات نشان‌دهنده خلوص حضرت مسیح (ع) و راه‌راه قرمز آن نماد خون ریخته شده او است.

Photo by : Unknown

هدایا Gifts

مسیحیان ، عیسی را پسر خدا و هدیه‌ای از جانب او می‌دانند و معتقدند که مسیح بزرگ‌ترین هدیه را برای آن‌ها به ارمغان آورد. در کریسمس هدایا نشانی از عشق و مهربانی است و معمولا آن را زیر درخت کریسمس قرار می‌دهند.

Photo by : Unknown

بابانوئل Santa Claus

بابانوئل را همه می‌شناسند، همانند درخت کریسمس این شخصیت هم در شب‌های سال نو میلادی نقش مهمی دارد. بابانوئل برای نشان دادن عشق  و مهربانی و گسترش آن از خانه‌ای به خانه دیگر می‌رود؛  نماد دوست‌داشتنی کریسمس در این شب‌ها با کوله‌باری از هدایا راهی خانه‌ها می‌شود. بابا نوئل، که با نام سانتا کلاس یا پدر کریسمس نیز شناخته می‌شود، شخصیتی افسانه‌ای در فرهنگ مسیحیت شرقی است که با کمک گوزن‌های پرنده‌ای که سورتمه او را در هوا می‌کشند، خانه‌به‌خانه برای دادن هدایا به بچه‌ها می‌رود. ظاهر بابانوئل مردی چاق با ریش سفید، عینکی گرد، کت قرمز با یقه خزدار سفید، کمربند و چکمه چرمی است.

Photo by : Unknown

جوراب ساق بلند کریسمس  Christmas Stockings

از دهه 1800 میلادی بود که جوراب‌های ساق بلند هم به تزیینات کریسمسی اضافه شد، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست این رسم از کجا آمده است. بر اساس داستانی که نقل می‌شود، پیرمردی فقیر که سه دختر داشت و برای تهیه جهیزه و برگزاری مراسم عروسی دخترانش با مشکل مواجه بود. وی از پذیرفتن خیرات هم خودداری می‌کرد، بنابراین شبی فردی به نام سنت نیکلاس دودکش خانه‌ پیرمرد را پایین کشید و جوراب‌های دختران را که هر کدام برای شستن آویزان شده بود، پر از طلا کرد.

شمع  Candle

شمع روشنایی است که راه را نشانمان می‌دهد و عیسی در باور مسیحیان نور جهان است. عیسی راه را در تاریکی برایمان روشن کرده و ما را برای یافتن مسیری درست هدایت می‌کند. شمع نمادی از عیسی مسیح (ع) است.

Photo by : Unknown

تاپر ستاره Star Tree-Toppers

ستاره نمادی است از ستاره‌ای که هنگام تولد مسیح منجی در آسمان ظاهر شد و سپس سه انسان خردمند به دیدار او رفتند. این ستاره یکی از معروف‌ترین نمادهای کریسمس کتاب مقدس است که در جشن‌های سکولار نیز از آن استفاده می‌کنند. این ستاره به مسیحیان یادآوری می‌کند که مانند نور هدایت خود، از عیسی پیروی کنند و امید درخشانی برای همه بشریت است.

تزیین با ریسه Decorating With Lights

کریسمس در فصلی تاریک و سرد جشن گرفته می‌شود، تزیین درخت با ریسه همه چیز را نورانی و روشن می‌کند. این نور هم نمادی از عیسی به‌عنوان نور جهان و نجات مردم از تاریکی‌ها است. تزیین درختان با ریسه‌های نورانی، جلوه‌ای تماشایی به شهر می‌دهد.

زنگوله‌های درخت کریسمس Christmas Bells

در افسانه مسیحیان با به صدا در آمدن زنگ‌ها، گوسفندان گمشده به سمت گله می‌روند و راه را پیدا می‌کنند. این نماد کریسمس، آدمیان را هوشیار کرده و در پیدا کردن و شناختن راه هدایت به آن‌‌ها کمک می‌کند.

فرشتگان Angels

هنگام تولد مسیح، فرشتگان این اتفاق را بشارت دادند، آن‌ها آواز خواندند و به‌شکل علنی در همان شب کریسمس مژده آمدن مسیح را به گوش همه رساندند.

سخن آخر

کریسمس یکی از دیدنی‌ترین جشن‌هایی است که در سراسر جهان به زیباترین شکل ممکن برگزار می‌شود. شناختن نمادهای مشهور کریسمس و رازهای آن ها به ما در آشنایی با فرهنگ این روز کمک می‌کند. نظر شما درباره این نمادها و معنای هر یک چیست؟ اگر درباره هر یک از این نمادها و معنایی که پشت آن‌ها است، مطلب متفاوتی دارید، با ما و همراهان کارناوالی در میان بگذارید.

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

لوقا ۲: ۱۰ اما فرشته به آنان گفت:《مترسید، زیرا بشارتی برایتان دارم، خبری بس شادی بخش که برای تمامی قوم است: امروز در شهر داوود، نجات دهنده ای برای شما به دنیا آمد. او خداوند° مسیح است.

09 دی 1402

بدون شناخت آیین میترا شناخت نمادهای کریسمس میسر نیست.

15 مرداد 1402

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست