کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 آبان 1401

به روز رسانی

09 آبان 1401

هالووین جشنی سراسر شور و هیجان است که در آن شرکت‌کنندگان لباس‌های عجیب‌و‌غریب و ترسناک به تن می‌کنند. چه تصوری از جشن هالووین دارید؟ در این مراسم شرکت‌کنندگان خود را شبیه جادوگران می‌آرایند و با قدم زدن در کوچه و خیابان، یکدیگر را می‌ترسانند. کدوتنبل‌های ترسناک، شیرینی و شکلات هالووینی و لباس‌های خاص، از نمادهای هالووین محسوب می‌شوند. اگر از شرکت‌کنندگان در این جشن بپرسید که جشن هالووین چیست ؟ بسیاری از آن‌ها پاسخ دقیقی برای این سوال ندارند. همراه ما در این جشن هیجان‌انگیز و ترسناک شرکت کنید تا با آن بیشتر آشنا شوید.

Photo by : Unknown

چرا جشن هالووین؟


  • یکی از جشن‌های معروفی است که هر ساله در اکثر نقاط دنیا برگزار می‌شود.
  • هالووین از محبوب‌ترین جشن‌های دنیا است که فضایی پر از شادی، اشتیاق و ترس را به همراه دارد.
  • این جشن ما را با آداب‌ورسوم و مراسم‌های خاص کشورهای دیگر و باورهای آن‌ها بیشتر آشنا خواهد کرد.
  • برگزاری جشن‌ هالووین در حقیقت انعکاسی از فرهنگ دیگر کشورها است که ریشه در اعتقادات مردمان دارد.

هالووین | Halloween

جشن هالووین مراسمی است که در برخی کشورها مانند کانادا، سوئیس، فنلاند، انگلیس، ایرلند، آمریکا، آلمان و اسکاتلند هر ساله در 31 اکتبر برپا می‌شود؛ از هفته‌ها قبل علاقه‌مندان به شرکت در مراسم هالووین در فروشگاه و بازارها به دنبال لباس‌های ترسناک می‌گردند. کوچه و خیابان‌ها پر می‌شود از اشیای ترسناکی مثل ماکت جمجمه انسان، کدو تنبل‌های ترسناک تزیین شده، عروسک‌های شیطانی جادوگران، تارهای عنکبوت مصنوعی و خلاصه هر چیزی که بتواند بیننده را بترساند.

به هالووین جشن ارواح هم می‌گویند زیرا روح یکی از پدیده‌های ترسناک نزد بشریت است؛ در هالووین شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند چهره‌ها، تزیین کوچه و خیابان‌هایشان را شبیه به روح کنند و رعب و وحشت به وجود آورند. در روزهای هالووین همه با لباس‌های وحشتناکشان به این‌طرف و آن‌طرف می‌روند، همه جا پر می‌شود از آدم‌های رنگارنگ و شیطانی، همه باهم در خانه‌ها و خیابان‌ها جمع شده، آتش می‌افروزند و شادی می‌کنند.

شکلات و کدو تنبل نقش مهمی در هالووین دارند؛ شب هالووین کودکان  با لباس های ترسناک و عجیب‌وغریبشان زنگ خانه‌ها را می‌زنند و از صاحب‌خانه‌ها درخواست شکلات می‌کنند و تا شکلات نگیرند از آنجا نمی‌روند. به همین دلیل بزرگسالان در این شب‌ها مقدار زیادی شکلات مخصوص کودکان تهیه می‌کنند و منتظر  آن‌ها می‌مانند. حتما کدو تنبل‌های هالووین را با شکل‌های خبیث دیده‌اید؛ در شب هالووین داخل این کدوها شمع روشن می‌کنند تا چهره آن‌ها ترسناک‌تر شود.هالووین امروزی رنگ‌و‌بوی گذشته را ندارد؛ ارواح در جشن‌های کهن هالووین نقش پررنگ‌تری داشتند اما امروزه هالووین در لباس و شکلات خلاصه می‌شود.

Photo by : Unknown

پیش از مراسم هالووین

شاید ندانید اما برای برگزاری مراسم سه روزه هالووین از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند؛ همه در تکاپوی آماده شدن برای این جشن بزرگ و جهانی‌اند. در ادامه نگاهی داریم به کارهایی که پیش از هالووین انجام می‌شود.

  • لباس هالووینی: از مهم‌ترین مقوله‌هایی که رنگ‌وبوی هالووین را با خود می‌آورد، لباس‌های زیبا و منحصربه‌فردش است، از ماه‌ها پیش، تولیدکنندگان پوشاک در حال طراحی لباس‌هایی با ایده‌هایی نو برای این مراسم‌اند. علاقه‌مندان در فروشگاه‌های لباس به جست‌وجو لباس مورد نظرشان می‌پردازند؛ برای انتخاب لباس هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد. لباس‌های مخصوص این مراسم بیشتر شبیه چهره‌های مافوق طبیعی مانند خون آشام، هیولا، ارواح و اسکلت‌ها، مومیایی، جادوگران و شیاطین‌اند. امروزه شخصیت‌های محبوب فیلم و یا انیمیشن‌ها مثل لاک‌پشت‌های نینجا یا زیبای خفته و سیندرلا هم در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.
  • شکلات: هزاران‌هزار شکلات و شیرینی در طعم، رنگ و طرح‌های مختلف در روزهای پیش از هالووین فروخته می‌شود. میزان مصرف شکلات در روزهای هالووین از همه روزهای دیگر سال بیشتر است، در آمریکا حدودا یک چهارم شکلات تولید شده در سال در هالووین مصرف می‌شوند. مردم شکلات‌ها را می‌خرند تا به بچه‌هایی بدهند که شب هالووین به در خانه آن‌ها می‌آیند.
  • مناطق متروکه و وحشتناک: یکی از آدابی که در حال حاضر کم‌رنگ‌تر شده، گردش، تفریح و سر زدن به مناطق خالی از سکنه، متروک و هولناک است. در هالووین به مناطق وحشتناک می‌روند تا بیشتر بتوانند ترس را لمس کنند. از سنت‌های موجود در هالووین ترسناک‌تر جلوه دادن مناطق متروکه و حتی وحشتناک کردن اماکن مختلف است؛ چند روز پیش از هالووین تزیین این مناطق آغاز می‌شود.
  • سفر: هالووین از روزهای پر رفت‌وآمد است، اغلب مردم دوست دارند تعطیلات هالووین را در کنار خانواده و آشنایانشان سپری کنند. به همین دلیل از روزها قبل از هالووین خود را برای سفر آماده می‌کنند.
  • گورستان: گورستان در شب همیشه از مناطق ترسناک بوده است، به همین دلیل در هالووین بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در هالووین افرادی که عاشق هیجان‌اند به گورستان‌ها رفته و روی قبرها شمع روشن می‌کنند. برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم از چند روز قبل برای تزیین کردن قبرستان‌ها و شستشوی قبرها اقدام می‌کنند.

اجرای جشن هالووین

جالب است بدانید که هالووین امروزی که برگزار می‌شود با چیزی که در گذشته اتفاق می‌افتاده متفاوت است:

هالووین امروزی: مراسم هالووین از شب 31 اکتبر آغاز می‌شود و بهانه‌ای برای شادی، تفریح و گذاراندن اوقاتی بیاد ماندنی در کنار دوستان و آشنایان است. همه با پوشیدن لباس‌هایشان آماده اجرای مراسم‌اند. کوچه و خیابا‌ن‌ها پر می‌شود از کسانی که خود را شبیه به هیولاها، شیطان و نمادهای مورد علاقه‌شان کرده‌اند. در این شب‌ها آتش می‌کنند و با تعارف شیرینی و شکلات به یکدیگر این شب را جشن می‌گیرند.

کودکان هم به در خانه همسایه‌های خود می‌روند و شیرینی و شکلات درخواست می‌کنند. امروزه هالووین همانند گذشته برگزار نمی‌شود، تنها برخی مناطق معدود مراسم هالووین را شبیه به گذشتگان برپا می‌کنند، شاید بهترین چیزی که در حال حاضر از مراسم هالووین باقی مانده یاد کردن از روز رستاخیر و مردگان باشد.

هالووین در گذشته: در گذشته هالووین بیشتر با دین و مراسم مذهبی آمیخته بود؛ مردم بر سر مزار اموات می‌رفتند و با روشن کردن آتش و قربانی یاد آن‌ها را گرامی می‌داشتند. آتش روشن و قربانی می کردند. مردم با برگزاری مهمانی‌ها و تهیه غذاهای مختلف این شب را جشن می‌گرفتند؛ آن‌ها معتقد بودند که در این شب پلی میان این جهان و دنیای دیگر ایجاد می‌شود و ارواح می‌توانند به دیدن آشنایان خود بیایند و با آن‌ها غذا بخورند. بر اساس باورهایی که وجود داشت، افرادی که سخاوت بیشتری در سیر کردن دیگران داشتند تا هالووین بعد از آسیب و گزند دور می‌ماندند.

در قدیم بیشتر لباس‌هایی این روز از پوست حیوانات تهیه می‌شد، کشیشان کلیساها به پیشگویی می‌پرداختند و به یکدیگر سیب (نماد بخشندگی و نشانه‌ای از میوه‌ها و درختان و یکی از نمادهای هالووین)  تعارف می‌کردند. کشیشان در هالووین نقش بسیار پر‌رنگ‌تری داشتند و هالووین با دعای آن‌ها پایان می‌یافت.

از دیرباز سحر و جادو و پیش‌گویی قسمت اعظمی از هالووین را احاطه کرده بود؛ برای مثال در گذشته با پایان پاییز و آغاز زمستان آتش روشن می‌کردند تا ارواح از خانه‌هایشان دور شوند، از گرمای آن استفاده کنند و یا در آن قربانی‌هایشان را می‌انداختند. امروزه روشن کردن آتش هم در حال منسوخ شدن است. قبلا هالووین چهره‌ای دوستانه‌تر داشت و مردم با ارواح به خوردن شام می‌پرداختند اما امروزه بعدی شوم، ترسناک و خشن پیدا کرده است. همچنین در گذشته به برخی خرافات مانند شوم بودن گربه سیاه یا راه رفتن زیر نردبان در هالووین اعتقاد داشتند اما در حال حاضر این افکار کم‌رنگ‌تر شده است.

بازی و فعالیت های دیگر هالووین

چند بازی از قدیم‌الایام در شب‌ هالووین انجام می‌شد؛ این فعالیت و سرگرمی‌ها اغلب جنبه پیشگویی آینده را داشت؛ مثلا برای مشخص کردن زمان مرگ، بچه‌دار شدن و ازدواج از آن‌ها استفاده می‌کردند. بازی‌ها و فعالیت‌های هالووین ممکن است در کشورهای گوناگون با کمی تغییرات انجام شود اما در اینجا به برخی از این بازی‌ها و سرگرمی‌ها می‌پردازیم که در ایرلند و بریتانیا رواج دارند. لازم به ذکر است که فعالیت‌ها و برخی بازی‌های هالووین ریشه‌ای بسیار تاریخی دارند.

  • دوکینگ (dooking): در این بازی ظرفی بزرگ را پر از آب می‌کنند و در آن چند سیب می‌اندازند؛ شرکت‌کنندگان که اغلب آن‌ها کودک‌اند باید با دهان و بدون استفاده از هیچ کمک دیگری سعی کنند تا سیب‌ها را گاز بزنند. سیب در هالووین نشان‌دهنده دنیای دیگر و جاودانگی است.
  • پرتاب پوست: در این بازی سیب را به‌صورت یک دست و طولانی پوست می‌کنند، سپس می‌ایستند و از روی شانه پوست سیب را به پشت سرشان می‌اندازند و اعتقاد دارند که شکل پوست سیب حرف اول نام همسر آینده را نشان می‌دهد.
  • خوردن بلغور: در این شب چند دانه بلغور می‌خوردند و بدون اینکه چیزی پس از آن بخورند یا بیاشامند می‌خوابند، باور بر این است که می‌توانند در خواب همسر آینده خود را ببینن.
  • فندوق کبابی و بلوط: دو فندق یا بلوط را به‌سمت آتش پرتاب می‌کنند؛ اگر آن‌ها به آرامی و بدون سروصدا در آتش کباب شدند نشانه خوبی از رسیدن به آرزوهایشان است و اگر سروصدا کرد و به سوی آتش رفت نشانه بدی است.
  • آینه: گفته می‌شود اگر دختران مجرد در شب هالووین در اتاقی تاریک بنشینند و به آینه‌ خیره شوند چهره همسر آینده خود را خواهند دید.
  • کارت تبریک: از فعالیت‌های محبوب دیگر در هالووین فرستادن کارت پستال‌های رنگین به دوستان و آشنایان برای تبریک هالووین است.
  • فوت کردن آتش: در گذشته، برای پیشگویی، از آتش زیاد استفاده می‌کردند؛ برای مثال به سمت آتش فوت می‌کردند و شعله‌ها به هر شکلی که در می‌آمد معنای خاصی داشت.
  • قصه گویی: تعریف کردن داستان‌های ترسناک یکی از فعالیت‌های رایج در هالووین است.
  • فیلم ترسناک: در شب هالووین دیدن فیلم‌های هولناک بسیار رواج دارد.
  • مکان‌های خالی از سکنه: گردش و تفریح در اماکن خالی از سکنه یکی از فعالیت‌های جذاب هالووین است، بسیاری از علاقه‌مندان به هالووین خانه‌هایشان را به‌صورت ترسناک و همانند مکان‌های خالی از سکنه تزیین می‌کنند. با ورود مردم به این خانه‌ها افرادی برای ترساندن آن‌ها در کمین‌اند. کسانی که وارد این خانه‌ها می‌شوند باید بسیار شجاع باشند و خود را برای هر اتفاقی آماده کنند.

غذاهای هالووین

خوراکی و غذاهای هالووین هم مانند جشن‌های دیگر تابع قوانین مخصوص به خودش است. اغلب در شب هالووین تلاش می‌شود که از گوشت در غذاها استفاده نکنند و کسی گوشت نخورد، غذاها با گیاهان و سبزیجات گوناگون پخته می‌شوند.

از سیب در این مراسم زیاد استفاده می‌شود و انواع خوراکی و نوشیدنی‌ها با طعم سیب سرو می‌گردد. همچنین هالووین آجیل مخصوصی دارد که در دورهمی‌ها خورده می‌شود و صد البته  انواع شکلات و شیرینی‌ها با طعم‌های مختلف نیز در هالووین سرو می‌گردد.

تاریخچه هالووین

هالووین مصادف است با تغییر فصل پاییز و شروع فصل زمستان، به همین دلیل از گذشته تا به امروز هالووین را نمادی میان زیادی و کمبودها و زندگی و مرگ می‌دانند؛ این مراسم در حقیقت نشان‌دهنده پایان فصل برداشت محصولات بود. جشن هالووین را برگرفته از جشن سلتیک (Celtic festival) می‌دانند. برپاکنندگان این جشن را مردمانی به نام سوون (Samhain) که ساکن در مناطق غربی اروپا بودندف می‌دانند؛ قدمت مراسم سلتیک حدودا به 2000 سال پیش باز می‌گردد و بیشتر در ایرلند، انگلستان و شمال فرانسه به مراسم سلتیک اعتقاد داشتند.

در سلتیک مردمان لباس‌های ترسناک می‌پوشیدند و آتش به دست پرسه می‌زدند تا ارواح را از محله‌هایشان دور کنند، برخی منابع اقوام سوون را بت‌پرست و برخی دیگر پیرو مسیحیت می‌دانند. در قرن هشتم میلادی پاپ گرگوری سوم (Gregory III) تصمیم گرفت که روز 31 اکتبر را تعطیل اعلام کند و علتش را هم افتخار به تمامی مقدسات اعلام کرد و از آن پس جشن هالووین به‌صورت رسمی پایه‌گذاری شد. غروب 31 اکتبر را به‌عنوان هوالووین ایو (All Hallows’ Eve) یا شب همه یادگاران و 2 روز بعد با عنوان هالووین (Halloween) نام‌گذاری کردند. تمرکز این مراسم بر روی دوستی با کودکان، شادی، عشق و محبت و جادو است.

در بسیاری از کشورها از این روز به بعد هوا سرد می‌شود و باید لباس گرم بپوشید؛ به همین دلیل هالووین زمانی است که فصل زمستان آغاز می‌شود. اغلب شرکت‌کنندگان در هالووین از دلیل و تاریخچه به وجود آمدن این جشن بی خبرند و آن را تنها زمانی برای جشن، شادی و میهمانی رفتن می‌دانند. در این شب بزرگترها در خانه می‌مانند و منتظرند تا کودکان زنگ خانه‌هایشان را بزنند و عبارت جادو یا درمان (trick-or-treat) را به کار ببرند؛ کودکان هم منتظرند تا زودتر به شکلات‌های که برایشان آماده شده، برسند.

نفوذ دین مسیحیت را در جشن هالووین نمی‌توان نادیده گرفت، همان‌طور که اشاره کردیم شب قبل از هالووین، همه یادگاران حوا نام دارد که مبحثی کاملا مسیحی است که امروزه به‌عنوان مراسمی برای ادای احترام به شهدای این دین شناخته می‌شود و می‌توان گفت هالووین جشنی مخصوص آیین مسیحیت است.

معنی هالووین

استفاده از کلمه هالووین (Halloween) یا (Hallowe'en) یا (Allhalloween) به سال 1745 میلادی باز می‌گردد و ریشه در اعتقادات دین مسیحیت دارد و به معنای شب‌های مقدس یا شب مقدس است. این کلمه در اسکاندیناوی به معنای آستانه بوده و (ween) را همان کلمه (even) به معنای حتی دانسته‌اند که به مرور زمان به (ween) تبدیل شده است. هالووین را به معنای (All Hallows) شب یادگاران حوا معنا می‌کنند و معتقدند که همه فرزندان حوا در این شب‌ها کنار هم جمع می‌شوند.

Photo by : Unknown

هالووین در دیگر کشورها

  • هالووین در اسکاتلند: از حدود بیش از 2000 سال پیش هالووین در اسکاتلند، ایرلند و ولز به‌عنوان نخستین روز زمستان جشن گرفته می‌شد، از این جشن‌ها در برخی کتاب‌های تاریخی با نام سلتیک هالووین (Celtic Halloween) یاد شده است، اعمالی که در آن مراسم انجام می‌شد بیشتر جنبه دور کردن شیاطین را داشت، برخی فانوس‌هایی که در این مراسم مورد استفاده قرار می‌گرفت در حال حاضر در موزه کانتری لایف (Museum of Country Life) ایرلند نگهداری می‌شوند.
  • هالووین در فرانسه: در فرانسه، در شب همه یادگاران حوا، بر سر قبور عزیزانشان می‌روند و برای آن‌ها ظرف‌هایی پر از شیر، شکلات و شیرینی می‌برند.
  • هالووین در ایتالیا: در این کشور یک وعده غذایی با شکوه برای مردگان و ارواحشان آماده می‌کردند و آن را بر روی مزار مردگان می‌بردند یا به کلیساها می‌دادند.
  • هالووین در اسپانیا: در شب یادگاران حوا غذاهایی خاص برای مردگان، به نام استخوان‌های مقدس (bones of the holy) می‌پختند و آن‌ها را بر روی قبرهایی که در کلیساها قرار داشت می‌گذاشتند؛ امروزه این رسم کمابیش اجرا می‌شود.
Photo by : Unknown

هالووین در آمریکا

در ابتدا هالووین مختص انگلستان بود به همین دلیل در مناطق استعماری انگلستان نیز برپایی جشن هالووین رواج پیدا کرد و این جشن در اروپا محبوب شد. کم‌کم برپایی هالووین در میان سرخپوستان آمریکا هم نفوذ کرد و هالووین آمریکایی به وجود آمد. در شب هالووین مردم آمریکا در خیابان‌ها به رقص و آواز پرداختند و به مرور داستان ارواح و مردگان در آمریکا پررنگ‌تر شد. در قرن نوزدهم جشن هالووین، اول پاییز در سراسر آمریکا همه‌گیر شد. در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی با ورود سیل عظیمی از مهاجران ایرلندی به آمریکا، هالووین بیشتر رواج پیدا کرد.

هم اکنون هالووینی که در آمریکا برگزار می‌شود تلفیقی از هالووین آمریکایی، انگلیسی و ایرلندی است. یکی از نکات مثبت رود هالووین به آمریکا، حمایت سازمان حمایت از کودکان (یونیسف) بوده است. در سال 1950 میلادی این سازمان برای کودکان بی‌سرپرست در شب هالووین کمک مالی جمع‌آوری کرد و توانست 118 میلیون دلار هزینه  نقدی جمع‌آوری کند، همچنین این سازمان جعبه‌هایی برای کمک به کودکان تهیه کرد.

در برخی کشورها مانند آلمان و اسکاندیناوی در این زمان مردم با آرایش‌های مختلف در خیابان‌ها رژه می‌روند و یا در سکوت به بازی‌های فکری می‌پردازند. این رسوم در کشورهای مختلف کمی با هم تفاوت دارد.

آشنایی با علامت ها و نمادهای هالووین

در گذر زمان بر نمادهای هالووین افزوده شده است، برخی نمادها مانند فانوس و مشعل از دیرباز در این مراسم حضور داشتند و برای ترساندن و دور کردن ارواح استفاده می‌شدند اما رفته‌رفته ساخت مصنوعات مخصوص به هالووین به یکی از تجارت‌های پر سود تبدیل شد و این روند همچنان هم ادامه دارد.

  • شیطان: یکی از نمادهای ترسناک در دنیا شیطان است که در مراسم هالووین جایگاه ویژه‌ای دارد. در این شب انواع عروسک‌های شیطانی را بر روی درختان و یا خانه‌ها قرار می‌دهند تا جلوه‌ای ترسناک ایجاد کنند و یا از ماسک‌هایی شیطانی برای ترساندن یکدیگر استفاده می‌کنند.
  • کدو: همان‌طور که اشاره کردیم، کدو تنبل یکی از نمادهای اصلی هالووین است و زمانی که به‌صورت شیطانی تزیین می‌شود جلوه‌ای کاملا خبیث و شیطانی به خود می‌گیرید؛ کدو را  به‌عنوان اصلی‌ترین علامت هالووین می‌شناسند.
  • شلغم: در ایرلند و اسکاتلند برای شب هالووین، شلغم را هم مانند کدو تنبل به شکل شیطانی حکاکی و تزیین می‌کنند.
  • نمادهای مدرن: در سال‌های اخیر برخی نمادهای جدید و مدرن مانند دراکولا یا سوپر قهرمانان فیلم‌های تخیلی وارد هالووین شده‌اند.
  • فرشته: از نمادهایی که در هالووین به چشم می‌خورد آرایش و لباس‌هایی شبیه به فرشتگان است که جنگ میان خوبی و بدی را نشان می‌دهد.
  • جمجمه: از جمجمه‌های مصنوعی انسان و حیوان از دیرباز در هالووین استفاده می‌کردند که آن را نمادی برای یادآوری مرگ و گذرا بودن زندگی و روز رستاخیز می‌دانند.
  • عناصر پاییزی: در هالووین از عناصری مانند برگ‌های زرد و نارنجی رنگ پاییز، ذرت و مترسک هم استفاده می‌کنند و آن‌ها را با اشیایی که یادآور مرگ باشند، تزیین می‌کنند.

سنت Trick or Treat

تریک اُر تریت (trick-or-treat) عبارتی است که در هالووین زیادشنیده می‌شود که به معنای جادو شو (ترفند) و تقدیم کن (درمان کن) است.

این عبارت در مراسمی استفاده می‌شود که در آن کودکان با لباس‌های عجیب‌و‌غریب به خانه‌های مختلف محله می‌روند و از صاحب‌خانه درخواست شیرینی و شکلات می‌کنند، تریک اُر تریتنوعی تهدید به حساب می‌آید که به این معناست، اگر به ما شیرینی و شکلات ندهید خانه و کاشانه شما را به هم می‌ریزیم.

این واژه، تاریخی کهن دارد؛ در زمان برپایی جشن سلتیک مردمان فقیر که با سرد شدن هوا بر سختی‌هایشان افزوده می‌شد به‌سوی خانه افراد ثروتمند می‌رفتند و از آن‌ها درخواست شیرینی و شکلات می‌کردند و می‌گفتند شیرینی بدهید در ازای آن برای روح بستگان از دست داده شما دعا می‌کنیم.

فقرا با خواندن یک بیت شعر، دعا، ترانه و یا تعریف کردن لطیفه سعی می‌کردند تا توجه ثروتمندان را به خود جلب کنند، افراد ثروتمند هم به آن‌ها شیرینی، سکه و یا میوه می‌دادند. این سنت بیشتر در اسکاتلند انجام می‌شد و عبارت تریک یا تریت هم از آن زمان باقی‌مانده است.

مورخ و نویسنده‌ای به نام روت کلی (Ruth Edna Kelley) در سال 1919 میلادی در کتابش در رابطه با هالووین می‌گوید: رسوم هالووین در ایالات متحده آمریکا همگی اقتباس از سنن و آداب دیگر کشورهاست، برای مثال او مرجع جشن تریت اور تریک را نامعلوم می‌داند و می‌نویسد این آداب برای اولین بار در سال 1927 میلادی در کانادا دیده شد و منابع هر یک از آداب هالووین مربوط به یک نقطه جهان است.

معایب جشن هالووین

آمارها نشان می‌دهند میزان خراب‌کاری و تخلفات در شب‌های هالووین بسیار بالا می‌رود و برخی شوخی‌ها به اعمال خشونت‌آمیز و حملات فیزیکی ختم می‌شوند. شاید این اتفاق به‌دلیل عدم نظم در چگونگی برپایی مراسم باشد.

از دیگر نکات مخرب هالووین می‌توان به اسراف اشاره کرد. میزان زیادی از خوراکی و شکلات‌ها در هالووین بی‌استفاده دور ریخته می‌شوند، بارها تلاش شد تا میزان تولید شیرینی و شکلات در این شب کنترل شود اما تاکنون موفق نبوده و مراسم هالووین هنوز در آمریکا پس از کریسمس دومین تعطیلات پر سود در آمریکا است. این کشور سالانه حدود 6 میلیارد دلار صرف برپایی مراسم هالووین می‌کند، و حدودا 100.000 دلار خسارت متقبل می‌شود.

هالووین در ادیان دیگر

  • یهودیت: در آیین یهودیت جشن گرفتن هالووین جایز نیست و به صراحت پیروان این دین از شرکت در مراسم ادیان دیگر منع شده‌اند، با این حال بسیاری از یهودیان در سراسر جهان در مراسم هالووین شرکت می‌کنند اما به جنبه‌های مسیحیت این مراسم توجهی نمی‌کنند.
  • اسلام: مسلمانان هالووین را جشن نمی‌گیرند و اعتقادی به این مراسم ندارند.
  • هندو: برای پیروان هندو مراسم یادگاران حوا مورد احترام است و آن را نوعی احترام به مردگان می‌دانند. در این دین جشنواره‌ای به نام دیوالی وجود دارد که شباهت زیادی به هالووین دارد.
Photo by : Unknown

حقایقی جالب درباره جشن هالووین

  • حدود یک چهارم کل شکلات‌هایی که در آمریکا تولید می‌شود برای هالووین خریداری می‌گردد.
  • این جشن ادغام عقاید بت‌پرستی و مسیحیت با یکدیگر است.
  • در گذشته‌های دور در مراسم سلتیک، زمانی که آتش را می‌افروختند تا ارواح را دور کنند، داخل آن انسان‌ها و حیوانات را می‌سوزاندند و برای خدایان قربانی می‌کردند.
  • در مراسم سلتیک لباس‌هایشان را با استخوان، پوست و حتی جمجمه حیوانات تزیین می‌کردند.
  • 43 سال پس از میلاد مسیح، امپراتوری رم، غرب اروپا را فتح کرد و از آن پس مراسم سلتیک با دیگر مراسم‌ها ادغام شد و رفته‌رفته عقاید اولیه‌اش را از دست داد.
  • پاپ گریگوری، هالووین را بزرگداشتی برای همه شهدای مسیحیت دانسته است.
  • از رنگ‌های سفید، سیاه، بنفش، نارنجی و قرمز بیشتر در هالووین استفاده می‌شود.

سخن آخر

بسیاری از آداب و مراسمی که در هالووین برگزار می‌شوند در حال تغییرند؛ ممکن است آدابی وجود داشته باشد که در این مطلب به آن اشاره نکردیم یا نکاتی را گفته باشیم که در حال منسوخ شدن است. در این مطلب سعی کردیم تا هالووین را به شما معرفی کنیم، جشنی که به‌نوعی فرهنگ دیگر کشورها را به ما نشان می‌دهد. اگر نکته‌ای بوده که به آن اشاره نکردیم، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید. نظر شما درباره جشن هالووین چیست؟ آیا تاکنون در این جشن شرکت کرده‌اید؟

13 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خدارو شکر که دین اسلام اومد تا ما بیشتر از عقلمون بهره ببریم

10 آبان 1401

سلام. هالووین قراره توی ایران هم بیاد؟؟؟؟

03 آبان 1399

محرم و ماه رمضان از همه این جشنا ترسناک تره پس نیازی به هالووین نداریم

یه سری به آمار خلاف تو این دو ماه بندازی میبینی از همه ماهها کمتره ولی کمک به همنوع بیشتره !؟ دقیقا با چی مشکل داری

15 شهریور 1402

27 شهریور 1399

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست