کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 مرداد 1398

به روز رسانی

23 مرداد 1398

با معرفی شهر ترابزون می خواهیم بیشتر به این شهر مهم و توریستی ترکیه بپردازیم و آن را از جنبه های مختلف بررسی کنیم. جاذبه های گردشگری ترابزون و البته راه های ارزان و راحت سفر، هر ساله ایرانیان زیادی را به این شهر می کشانند. به همین خاطر لازم دیدیم که اطلاعات مهمی را در اختیارتان بگذاریم که ممکن است در حین سفر به ترابزون احتیاج داشته باشید؛ اطلاعاتی مانند شماره های ضروری، حمل و نقل عمومی و امنیت ترابزون؛ همچنین چندی از معروف ترین جاذبه های ترابزون را در یک فهرست به شما معرفی می کنیم. کارناوال را در ادامه مطلب همراه کنید. 

Photo by : SİNAN ERAYDIN

چرا سفر به ترابزون؟


  • از مهم ترین شهرهای توریستی ترکیه نزد ایرانی ها به شمار می آید.
  • در این شهر می توانید هم به سراغ جاذبه های طبیعی بروید و هم از جاذبه های تاریخی دیدن کنید.
  • گرچه ترابزون شهر کوچکی است؛ اما با این حال جاذبه ها، دیدنی ها و تفریحات متنوعی را در خود جای داده است. 
  •  ترابزون فاصله کمی تا کشورمان دارد و هزینه های سفرش نسبت به دیگر شهرهای ترکیه کمتر است.
Photo by : Unknown

آشنایی با شهر ترابزون

ترابزون یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور ترکیه است و قدمت سکونت در آن به 5 هزار سال پیش باز می گردد. این شهر در شمال شرقی کشور ترکیه و در ساحل دریای سیاه قرار گرفته و از طبیعتی تماشایی برخوردار است. در گذشته این شهر زیبا در مسیر جاده ابریشم واقع بود و به همین خاطر، مردمی از فرهنگ ها و ادیان مختلف، در این جا به گرد هم آمدند و به مرور شهر رونق پیدا کرد. 

در ادامه سفری به این شهر خواهیم داشت تا بیشتر با جنبه های مختلف آن آشنا شویم.

Abdullah Hashim 
Cavid Qurbanov 

دانستنی های سفر به ترابزون

بد نیست پیش از سفر به ترابزون این اطلاعات کاربردی را بدانید: 

ویزا: سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارد. 

زبان رسمی: ترکی

پول رایج: لیر ترکیه، هر 1 لیر ترکیه (2,380 تومان)

اختلاف ساعت با تهران: 1 ساعت و نیم عقب تر

دین رسمی: ترکیه کشوری سکولار است و بنابراین این سرزمین دین رسمی ندارد، با این حال جمعیت غالب این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند که اغلب سنی هستند و جمعیت شیعه در اقلیت است.

سوغات: علاوه بر سوغات شناخته شده ترکیه مانند قهوه، شیرینی‌جات، صنایع دستی، پوشاک و ... ، سوغاتی های ویژه ای نظیر چای، دستبندهای طلا، صنایع دستی مسی و چرمین در شهر ترابزون به چشم می خورد. این شهر ساحلی همچنین یک سوغاتی به خصوص دارد و آن، ساز کمانج است. 

وضعیت بهداشت: ترابزون از نظر بهداشتی وضعیت به نسبت خوبی دارد. با این حال حواس تان باشد که آب در شبکه ترابزون مانند باقی شهرهای ترکیه برای آشامیدن مناسب نیست و توصیه نمی شود؛ در عوض شما می توانید از بطری های آب معدنی ارزانی استفاده کنید که در تمامی مغازه ها فروخته می شوند. همچنین خوبست در هنگام صرف غذاهای خیابانی به بهداشت محل توجه داشته باشید و ترجیحا غذاهای تازه و داغ را انتخاب کنید. 

اطلاعات کاربردی در سفر به ترابزون

شماره های ضروری :

پیش شماره ترکیه

90+

پیش شماره استانبول

212 و 216

پلیس

155

آمبولانس

112

آتش‌نشانی

110

امنیت ساحل

158

عبارات کاربردی ترکی :

دانستن عبارات کاربردی از جمله مواردی ست که به شما در برقراری ارتباط با مردم شهر مقصد کمک می کند. 

فارسی

تلفظ

ترکی

سلام

SELAM

Selam

خداحافظ

HOSH-CHA-KAL

Hoşçakal

متشکرم

TE-SHE-KOR ED-ER-IM

Teşekkür ederim

لطفا

LUT-FEN

Lütfen

می توانید انگلیسی صحبت کنید؟

INN-GLIZ-JE CON-NUSH-OR MUS-UN-UZ

İngilizce konuşur musunuz

متوجه نمی شوم

SI-ZI ANN-LA-MA-YOR-UM

Sizi anlamıyorum

قیمتش چقدره؟

NAY KAD-AR

Ne kadar?

ببخشید

AFF-ED-DAR-SAN-IZ

Afedersiniz

می توانی کمکم کنی؟

YARR-DIM ED-EBB-ILL-EAR MISS-IN-IZ

Yardım edebilir misiniz?

بله

EV-ET

Evet

خیر

HAI-YER

Hayır

نمی دانم

BILL-ME-YOR-UM

Bilmiyorum

اکی

TAMAM

Tamam

اگر باز هم در رابطه با برقراری ارتباط با مردم ترابزون مشکل داشتید لینک مطلب مرتبط می تواند در این مساله به شما کمک کند. 

Photo by : Oğuzhan Şahinoğlu

امنیت در سفر به ترابزون

اگر بخواهیم به طور خاص امنیت شهر ترابزون را بررسی کنیم، خواهیم دید که در مقایسه با تهران امنیت بسیار بیشتری دارد و ممکن است این امنیت به این خاطر باشد که ترابزون شهر کوچکی ست و جرم و جنایت ها را می توان راحت تر در آن کنترل کرد. طبق آمار و ارقام، در این شهر امنیت تنها پیاده روی کردن هم در طول روز و هم در طول شب بالاست؛ همچنین آمار خلاف هایی چون دزدی، کیف قاپی، گروگان گیری، ماشین دزدی و پخش و فروش مواد مخدر و ... در این شهر بسیار پایین هستند.

بهترین فصل سفر به ترابزون

بهار: دمای ترابزون در فصل بهار، بین 15 تا 24 درجه سانتیگراد است و این میانگین دما در هنگام شب کمتر می شود. همچنین امکان ریزش باران به ویژه در ماه های فروردین و اردیبهشت وجود دارد. 

تابستان: همان طور که انتظار می رود دمای روزهای تابستانی ترابزون بیش از سایر اوقات است و متوسط دما به 28 درجه سانتیگراد هم می رسد؛ با این وجود ترابزون هنوز هم می تواند مقصد تابستانه مناسبی باشد. البته در طی روزهای تابستان رطوبت هوا افزایش پیدا می کند و این می تواند قدری آزاردهنده شود. در مجموع تابستان های ترابزون برای تفریحات آبی و دریایی بسیار مناسب هستند.

پاییز: در اوایل پاییز میانگین دمای هوا، 19 درجه سانتیگراد است و تا آخر پاییز به 9 درجه می رسد. میزان بارش هم در این فصل به طرز قابل توجهی افزایش می یابد. 

زمستان: در اوایل این فصل میانگین دما در کمترین حالت خود که 8 درجه سانتیگراد است قرار دارد و میزان بارش برف و باران در بیشترین حالت خود هستند.

Photo by : Oğuzhan Şahinoğlu

دیدنی های معروف ترابزون

موزه ایا صوفیه | Hagia Sophia: ایاصوفیه موزه ای با معماری و هنر بیزانسی ست که در قرن 13 و دوران قدرت امپراتوری ترابزون به عنوان کلیسا ساخته شد؛ اما بعدها با اشغال ترابزون تغییر کاربری داد و به مسجد تبدیل شد. این بنای تاریخی از سال 1964 به عنوان موزه شناخته می شود و یکی از شاخص ترین جاذبه های ترابزون به شمار می آید که در حین سفرتان به این شهر حتما باید از آن بازدید کنید. 

عمارت آتاترک ترابزون | Ataturk Pavilion: عمارت آتاترک یکی از زیباترین بناهای شهر ترابزون و کشور ترکیه است که باید در سفرتان به این شهر از آن دیدن کنید. این عمارت کلاه فرنگی در سال 1913 ساخته شد و آتاترک در یکی از سفرهایش به ترابزون به مدت 2 روز در آن اقامت داشت. هم اکنون این ساختمان به موزه ای از وسایل شخصی، عکس ها و ابزار به جای مانده از آتاترک تبدیل شده است. 

دریاچه اوزون گل | Uzungöl: یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی شهر ترابزون، دریاچه زیبای اوزون گل است که در جنوب این شهر و در ناحیه چایکارا قرار دارد. این دریاچه محیطی را فراهم آورده تا گردشگران بتوانند چند ساعتی را در دامان طبیعت و در آب و هوایی بسیار خوب سپری کنند. اگر شما هم راهی ترابزون می شوید تا از طبیعت جذاب آن استفاده کنید، دریاچه اوزون گل را فراموش نکنید.

بزتپه ترابزون | Boztepe Hill: بزتپه از جاذبه های طبیعی و دیدنی شهر ترابزون به شمار می رود که در 3 کیلومتری جنوب شرق ترابزون قرار گرفته است. این تپه علاوه بر بعد طبیعی و گردشگری، از حیث مذهبی نیز اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا در اطراف آن چندین مسجد و کلیسا قرار دارند و همچنین 4 چشمه مقدس در این منطقه سر از زمین بر آورده اند. بر فراز بز تپه می توانید نمایی کامل از شهر را شاهد باشید، چای بنوشید و از چشم انداز لذت ببرید.

موزه ترابزون | Trabzon Museum: بنای موزه باستان شناسی و قوم شناسی ترابزون، در سال های آغازین قرن بیستم توسط یک معمار ناشناس ایتالیایی ساخته شد و بسیاری از لوازم به کار رفته در آن از ایتالیا به ترابزون فرستاده شدند. این عمارت، اقامتگاه خصوصی یک بانکدار به نام کوستاکی تئوفیلاکتوس (Kostaki Teophylaktos) از ناحیه یونان بود که از سال 2001 تحت نام موزه ترابزون برای بازدید عمومی گشوده شد. موزه ترابزون در حدود 3650 شی از دوران مختلف عصر برنزی، عصر هلنیستی، روم باستان و دوران بیزانسی را در خود جای داده است؛ البته به این نکته توجه داشته باشید که درحال حاضر، این موزه به دلیل مرمت تا اطلاع ثانوی تعطیل است. 

Özcan MALKOCER 
hayazici 
Ulaş YURTSEVER 
Murat yıldız 

تعطیلات رسمی ترکیه سال 2020

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

23 آپریل (4 فروردین 1399): روز حاکمیت ملی و روز کودک

1 می (12 اردیبهشت): روز کارگر

19 می (30 اردیبهشت): روز بزرگداشت آتاتورک، روز جوانان و ورزش

24 تا 27 می (4 تا 7 خرداد): تعطیلات عید فطر

15 جولای (25 تیر): روز دموکراسی و روز ملی همبستگی

31 جولای تا 3 آگوست (10 تا 13 مرداد): تعطیلات عید قربان

 30 آگوست (9 شهریور): روز پیروزی

29 اکتبر (8 آبان): روز جمهوری

Photo by : Unknown

فرودگاه ترابزون

در شهر ترابزون تنها یک فرودگاه وجود دارد به نام فرودگاه ترابزون (Trabzon Airport). از این فرودگاه هم پروازهای داخلی و هم پروازهای خارجی صورت می گیرد؛ اما از آن جایی که پروازهای خارجی بسیار محدود هستند فرودگاه ترابزون یک فرودگاه بین المللی به حساب نمی آید. 

آدرس: ترکیه، استان ترابزون، منطقه اورتاهیسر، محله کوناکلار 

Address: Turkey, Trabzon, Ortahisar, Konaklar Mahallesi

Photo by : Unknown

حمل و نقل عمومی در ترابزون

در میان شهرهای ترکیه، ترابزون شهر کوچکی به حساب می آید و به همین خاطر سیستم حمل و نقل عمومی این شهر، به چند گزینه محدود ختم می شود. در شهر ترابزون هیچ خط مترو یا تراموایی به چشم نمی خورد و به جای اتوبوس، مردم بیشتر از وسیله نقلیه ای به نام دولوموش (Dolmuş) استفاده می کنند. دولوش ها در تمامی شهرهای ترکیه فعالیت دارند و در ترابزون هم از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی شمرده می شوند. هزینه بلیت این وسایل نقلیه هم در حدود 1.75 لیر ترکیه (4,165 تومان) است. 

ترمینال اتوبوس شهری ترابزون | Trabzon Şehirlerarası Otobüs Terminali:

در محله سنایی (Sanayi Mahallesi) ترابزون، در تقاطع بزرگراه دِولِت (Devlet Karayolu) و خیابان ترمینال (Terminal Sk) ترمینال اتوبوس های شهری ترابزون قرار گرفته است. در این ترمینال اتوبوس و بیشتر از آن، دولوموش ها در انتظار مسافران هستند. اگر می خواهید با این وسایل نقلیه به منطقه آتاترک بروید که بیشتر بناهای تاریخی شهر را در خود جای داده است، می توانید در ترمینال از اتوبوس ها یا دولوموش هایی استفاده کنید که علامت Parkı یا Meydan را دارند؛ البته برخی از این اتوبوس و دولوموش ها برای مسافران بین راهی هم توقف می کنند.

برای رفتن به مناطقی که در مرکز شهر نیستند هم چند ایستگاه برای توقف دولوموش ها در خیابان قهرمان مراش (Kahramanmaraş Street) قرار دارد و مسافران را در مسیرهایی نظیر ایاصوفیه تا غرب شهر و پارک شهری تی گاردن بزتپه (Boztepe tea garden) تا جنوب شرقی شهر جا به جا می کند. 

تاکسی

همانند بیشتر شهرهای دنیا، در ترابزون نیز تاکسی از گزینه های خوب برای حمل و نقل به حساب می آید، اما فراموش نکنید که هزینه کرایه تاکسی ممکن است برای تان گران تر تمام شود. هزینه ورود به تاکسی ها در این شهر حدود 3.5 لیر ترکیه (8,330 تومان) است و به ازای هر کیلومتر نیز باید حدود 2.7 لیر ترکیه (6,426 تومان) پرداخت کنید. برای بار اضافی هم باید مبلغ 2.2 لیر ترکیه (5,236 تومان) گرفته می شود. 

آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه

کشور ترکیه در همسایگی ایران واقع شده است و فرهنگ غذایی اش شباهت هایی با ما دارد. به ویژه آن که هر دو سرزمین، تحت تاثیر اسلام و خوراکی های حرام و حلال، رژیم غذایی مشابهی را دنبال می کنند. از طرفی ویژگی های فرهنگی امپراتوری عثمانی تاثیر قابل توجهی در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مساله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکی در میان برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان قرار داشته باشد.

میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد اولیه غذاها در آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان پدید آمده است و ساختاری چند فرهنگی دارد. وقتی نگاهی به خوشمزه های ترکیه می اندازیم، می بینیم طیف وسیعی از انواع غذا و خوراکی ها پیش روی مان است که انواع مختلف کباب، غذاهای اصلی، سوپ ها و ... را شامل می شود. در غذاهای ترکیه به سبزیجات، ماهی تازه و روغن زیتون توجه ویژه ای می شود و همین سبب شده تا خوراکی های این کشور سالم و دارای خاصیت کافی باشند. البته گوشت قرمز و مرغ نیز در این سرزمین به طرز قابل توجهی استفاده می شود و غذاهای آبکی و خورش هم محبوبیت خاصی در این جا دارند.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی مردم ترکیه به حساب می آید و شامل مواد سالم، مغذی و خوشمزه ای ست که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می شوند. سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه و شیر خورده می شود. نان های محلی هر منطقه، نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده غذایی به شمار می آیند. 

Photo by : Onur OZBAS

تاریخچه ترابزون

ترابزون یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور ترکیه است و پیشینه سکونت در آن، به پیش از میلاد باز می گردد. گفته می شود اولین ساکنین این شهر از منطقه خاورمیانه بودند و با گذر از منطقه قفقاز راه ترابزون را پیش گرفتند. با گذشت زمان و با ورود تاجران به ترابزون، این منطقه رونق قابل توجهی پیدا کرد. در سال 258 میلادی گوت ها که یکی از قبال ژرمن شرقی بودند ترابزون را غارت کردند و شهر تا قرن 8 میلادی، نتوانست دوباره روی پای خود بایستد. قرن هشتم میلادی بود که ژوستینین یکم (Justinian) بر جایگاه امپراتوری بیزانس نشست و شروع به کشورگشایی کرد. پس از مدت کوتاهی ترابزون به پایگاه نظامی او در حین جنگ با پارس ها تبدیل شد.

امپراتوری ترابوزان

امپراتوری ترابوزان دودمانی بودند که از قرن 13 تا 15 میلادی بر آناتولی (ترکیه کنونی) حکمرانی می کردند. پادشاهان این امپراتوری به آندرونیکوس یکم (Andronikos I) که یکی از پادشاهان رومی بود حمله کردند و چنین شد که ترابزون به دست امپراتوران ترابوزان افتاد. از این به بعد شهر آرام آرام رو به پیشرفت گذاشت و تجار خارجی از اروپا و آسیا به سوی این سرزمین آمدند. 

امپراتوری عثمانی

آخرین پادشاه ترابوزان در برابر سلطان محمد فاتح، حاکم عثمانی شکست خورد. در سال 1461 میلادی ترابوزان به کلی از بین رفت و شهر ترابزون به دست عثمانی ها افتاد. عثمانی ها دین اسلام را در این منطقه رواج دادند و شرایط طوری شد که اغلب مسیحیان طی چند سال، مسلمان شده بودند. در این زمان ترابزون به شهری ثروتمند تبدیل شد و از مهم ترین بندرهای منطقه به حساب می آمد.

دوران معاصر 

در طول جنگ جهانی اول، با شکست امپراتوری عثمانی، ترابوزان تحت تصرف روس ها در آمد. اما در ادامه، به دنبال جنگ استقلال ترکیه و تبدیل این کشور به جمهوری در سال 1923، ترابوزان دوباره بخشی از ترکیه شد و در زمینه اقتصادی و تجاری پیشرفت هایی داشت. اما مجددا در طول جنگ جهانی دوم، به خاطر قرارگیری دریای سیاه در منطقه جنگ، فعالیت های کشتیرانی ترابزون محدود شدند. امروزه با ثبات وضعیت سیاسی ترکیه و جهان، دوباره شهر ترابزون در شرایط آرامی به سر می برد. 

سخن آخر

معرفی کاملی از شهر ترابزون داشتیم و آن چه در طول سفر لازم است بدانید را به شما معرفی کردیم. اگر مایلید درباره هزینه های سفر به ترابزون بدانید پیشنهاد می کنیم لینک مطلب مرتبط را بخوانید.

آیا تا به حال به ترابزون سفر کرده اید؟

مایلید درباره چه نکته دیگری را درباره ترابزون بدانید؟

نظرات خود را با ما و دیگر همراهان کارناوال در میان بگذارید.

11 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

درودبرشما، طالب بودم مطلبی هم در مورد سفر زمینی به ترابزون مینوشتید.

20 دی 1402

فاصله شهر ترابزن تا استامبول چقدر هست

09 دی 1401

سلام‌من قصد مهاجرت با خانواده به ترابزون رادارن وخرید ملک .چقدر سرمایه میخواد که یک غذاخوری کوچک جهت سرو غذاهای محلی ایرانی ویک خانه ۱۵ یا ۲۰ سال ساخت ویلایی خرید.ممنونم

کارناوال

همراه گرامی کارناوال
درصورتی که متقاضی دریافت مشاوره مهاجرت هستید باید فرم درخواست مشاوره را پر کنید. رسیدگی به پرونده مهاجرت شما و ارائه مشاوره تنها پس از تکمیل فرم امکان پذیر است.
هر گونه نظر در مورد مقاله و یا سوالات کلی را می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که به درخواست‌های مشاوره در بخش دیدگاه‌ها رسیدگی نمی‌شود.

20 ملیارد

24 مهر 1402

17 آذر 1398

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست