کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 دی 1396

به روز رسانی

25 دی 1398

در این مقاله به معرفی شهر باکو پرداخته ایم. در ابتدا با دیدنی های باکو آشنا می شوید و خواهید دانست در سفر به این شهر، دیدن چه جاذبه هایی را از دست ندهید. شاید ندانید اما سفر به باکو به جهت نزدیکی جغرافیایی، حمل و نقل نسبتا آسان و هزینه های مناسبش، چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل نیز ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آن چه که قبل از سفر نیاز دارید بدانید را در اختیارتان بگذاریم. همراه کارناوال با آمادگی به باکو سفر کنید. 

چرا باکو؟


  • پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری آذربایجان است.
  • باکو مقصدی ساحلی و جذاب برای ایرانی هاست که دسترسی بسیار خوبی دارد.
  • هزینه های سفر به این شهر مناسب و مقتصدانه است.
  • مراکز خرید مدرن و جاذبه های جدید باکو بسیار دیدنی اند.
Photo by : Unknown

آشنایی با شهر باکو | پایتخت کشور آذربایجان

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که در حاشیه دریای کاسپین قرار دارد. باکو نه تنها وسیع ترین شهر کشور آذربایجان، که بزرگ ترین شهر منطقه قفقاز است و امروزه به سبب ویژگی هایی مانند بافت اروپایی و پیشرفت قابل توجهش، به قطب گردشگری آذربایجان بدل شده است. این شهر همچنین مرکز علمی، فرهنگی و صنعتی جمهوری آذربایجان محسوب می شود و بنابراین اهمیتی دو چندان دارد. 

شهر باکو جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر را در خود جای داده و از لحاظ تقسیمات شهری به 12 بخش تقسیم می شود. مرکز این شهر، میدان فواره یا (Fəvvarələr Meydanı) است که در اطراف با انبوهی از پاساژها، مغازه ها، رستوران ها و ... احاطه می شود. از خیابان های مهم شهر نیز می توان به خیابان نظامی (Nizami Street) اشاره کرد که در واقع پیاده رویی بزرگ و عریض است، بوتیک ها و فروشگاه های مختلفی داشته و محبوبیت بسیاری در نزد باکونشنینان و گردشگران دارد.

شاید جالب باشد بدانید که نام پایتخت آذربایجان ریشه ای فارسی دارد، البته درباره آن که باکو دقیقا از چه کلمه ای گرفته شده است اختلافاتی وجود دارد. برخی معتقدند باکو از کلمه ای پهلوی گرفته شده که در لغت به معنای «شهر خدا»ست . برخی دیگر نیز درباره ریشه نام باکو نظر دیگری دارند. به گمان این افراد نام «باکو» از کلمه فارسی «بادکوبه» گرفته شده و انتخاب این اسم به جهت بادهای شدید شهر باکو بوده است. در واقع در تمام طول سال در باکو بادهای پرقدرتی می وزد که باعث شده این پایتخت را با عنوان «شهر بادها» بشناسند. 

از دیگر ویژگی های مشخص این شهر می توان به ارتفاع منفی 28 متری اش اشاره کرد که در واقع پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است. به این ترتیب باکو عنوان کم ارتفاع ترین پایتخت دنیا را به خود اختصاص داده و همچنین بزرگترین شهر دنیاست که پایین تر از سطح دریا قرار دارد. 

Photo by : Unknown

دانستنی های شهر باکو

خواندن و دانستن اطلاعات زیر، می تواند در حین سفر به باکو برای شما بسیار مفید باشد:

ویزا: دارد

پول رایج: منات (AZN)، هر 1 منات آذربایجان (25,593 تومان)  

زبان اصلی: زبان رسمی مردم کشور آذربایجان، آذری است که به زبان و لهجه ترکی آذری زبان های ایرانی شباهت بسیاری دارد.

زبان دوم: جالب است بدانید که زبان دوم مردم آذربایجان و شهروندان باکو، زبان روسی است که به صورت گسترده ای در شهر کاربرد دارد. با این حال زبان انگلیسی نیز در برخی از شهرهای باکو توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

دین مردم: 90 درصد جمعیت آذربایجان را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند اما با این حال خوب است بدانید آذربایجان کشوری سکولار است و در این سرزمین آزادی مذهبی وجود دارد. این بدان معناست که قوانین مذهبی در این کشور وجود ندارد. 

سوغات شهر: از جمله سوغاتی های شهر باکو و آذربایجان می توان به فرش و قالیچه، مگنت هایی با تصاویری از برج های شعله، آبنما و برج میدین اشاره کرد. همچنین روسری، کیف، کیف پول، انواع ظروف مسی و فلزی و نقاشی رنگ و روغن از جمله صنایع دستی و سنتی آذربایجان است.

در سفر به باکو بدانید

از دیگر اطلاعات و نکات ضروری پیش از سفر می توان به عبارات کوتاه و پرکاربرد مقصد و شماره های ضروری آن شهر اشاره کرد. دانستن این اطلاعات، هم سفر را برای شما راحت تر خواهد کرد و هم آمادگی شما را برای عکس العمل بجا در اتفاقات غیر منتظره بالا می برد.

شماره های ضروری:

پیش شماره آذربایجان

994

پیش شماره شهر باکو

12

پلیس

102

آتشنشانی

101

حوادث گاز

104

اورژانس

103

کنسولگری ایران در باکو

۴۳۳۰۳۶۱

عبارات کاربردی:

دانستن عبارات کاربردی از جمله چیزهایی است که شما را در برقراری ارتباط با مردمان شهر مقصد یاری می دهد. در ادامه با برخی از پرکابردترین عبارات اشنا می شویم.

فارسی

تلفظ

ترکی

سلام

salam

salam

آدرس

oonvani

Ünvanı

حال شما چطوره؟

nejesan

Necəsən?

قیمتش چقدره؟

boo nechey dish

Bu neçəyədir?

کرایه‌ش چقدر میشه؟

necheya apararsan

Neçəyə apararsan?

متشکرم

teshekur edirik

Təşəkkür edirik

می توانید انگلیسی صحبت کنید؟

siz inglishche danishir-sinizme

Siz Ingiliscə danışırsınızmı?

ببخشید

bashlin

Bağışlayın

خداحافظ

sa-ooloon

Sağolun

بله

beli

Bəli

خیر

kheyr

Xeyr

آره

hii

نه

yok

Yox

در صورتی که درباره برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن مطلب مرتبط زیر را از دست ندهید. 

Photo by : Unknown

امنیت در باکو

خوشبختانه نرخ جرم و جنایت در شهر باکو بسیار پایین است و آذربایجان از لحاظ شاخص‌های جهانیِ امنیت، تنها یک پله پایین تر از ایران ایستاده است. همچنین این کشور از لحاظ امنیت از کشورهایی ماند هند، ترکیه، اوکراین و روسیه در درجه بالاتری قرار می گیرد. جالب آن که نرخ جرم هایی چون : دزدی، کیف قاپی، پخش مواد مخدر و … نیز در شهر باکو بسیار پایین است. همچنین طبق آمار و ارقام، امنیت پیاده روی در طی روز و شب در این شهر بالاست.

بهترین فصل سفر 

باکو که در ساحل دریاچه کاسپین قرار گرفته، اقلیمی نیمه خشک و معتدل دارد که می توان از آن انتظار تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و مرطوب را داشت. البته باکو بر خلاف شهرهایی با موقعیت مشابهش، تابستان های بسیار داغی ندارد و گرمای آن قابل تحمل است.

فصل اول سال دمای هوا معتدل با گرمای ملایم است. تابستان های باکو زیاد توصیه نمی شوند، چرا که گرم ترین اوقات سال هستند و هوا نیز شرجی است. گرچه در این فصل تفریحات تابستانی و دریایی رونق بسیاری دارد و به سبب تعطیلات، زمان مناسبی برای سفر بسیاری در نظر گرفته می شود. البته اگر اهل طبیعت گردی باشید، ماه اول تابستان برای کوهنوردی در کوه های مرتفع اطراف باکو مناسب به نظر می رسد. در این کوه ها دمای هوا به نسبت گرمای بسیار پایتخت، دلپذیر و فرحبخش است. ماه های ابتدایی پاییز بسیار مطول اند در حالی که دمای روزانه در ماه آذر پایین می رود و بارش باران اغلب زیاد است. بارش باران و برف در ماه های زمستان بسیار متداول است و هوا باکو سردترین زمان خود را سپری می کند. همین موضوع باکو و اطرافش را در طی ماه های دی و بهمن به مقصد مناسبی برای ورزش ها و تفریحات زمستانی بدل می کند. 

به طور کلی سه ماه بهار و ماه مهر و ابان، زمان دلپذیری برای سفر به شهر باکو هستند.

Photo by : Unknown

معرفی برخی از جاذبه های معروف باکو

شهر ساحلی باکو دیدنی ها و جاذبه های مختلفی دارد که در این جا با برخی از آن ها آشنا می شویم:

مرکز حیدر علیف | Heydar Aliyev Center: سازه ای زیبا و یکی از مهم ترین و پربازدیدترین دیدنی های باکو است. این ساختمان در واقع مجموعه ای از موزه ها و گالری های مختلف است که در قسمت عمده خود به ارائه اطلاعاتی درباره حیدر علیف، رهبر ملی جمهوری آذربایجان می پردازد. در دیگر بخش ها و گالری های این مجموعه وسیع می توانید از موزه های مختلفی بازدید کنید. 

برج میدن | Maiden Tower: برج میدن سازه ای تاریخی است که در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده و امروزه یکی از محبوب ترین جاذبه های باکوست. این برج یکی از نمادهای ملی کشور آذربایجان است که تصویرش را روی اسکانس های منات می توانید ببیینید. امروزه برج میدن میزبان موزه ای از تاریخ شهر باکوست. همچنین بد نیست بدانید برج میدن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ شروان شاهان | Palace of the Shirvanshahs: این کاخ متعلق به قرن پانزدهم میلادی است و به عنوان یکی از مرواریدهای معماری آذربایجان شناخته می شود. این کاخ در کنار برج میدن از اهمیت بسیاری برای باکو و گردشگران این شهر برخوردار است. خوب است بدانید این کاخ از جمله میرات ثبت شده جهانی یونسکو است.

بافت تاریخی شهر: این بخش از باکو درست همان جایی است که می توانید وجوه باستانی باکو را لمس کنید و به دل تاریخ این شهر قدم بگذارید. در این بخش دیوار تاریخی شهر را خواهید دید و پس از آن می توانید به سراغ برج میدن و کاخ شروان شاه بروید. 

میدان فواره | Fountains Square: میدان فواره میدانی عمومی در مرکز شهر باکوست که به عنوان محلی برای گرد هم آمدن، گشت و گذار و پیاده روی شناخته می شود. در اطراف این میدان تعداد بسیاری رستوران، مغازه، هتل و ... وجود دارد که دلیل اصلی جذابیت برای گردشگران محسوب می شود.

آتشگاه | Ateshgah: آتشگاه باکو معبدی برج مانند است که در حومه شهر باکو قرار دارد. بر اساس اسناد به جا مانده ایرانی و هندی، زرتشتیان و هندوها از این معبد برای پرستش و راز و نیاز استفاده می کردند. 

موزه فرش | Azerbaijan Carpet Museum: فرش ها و قالیچه ها مهم ترین صنایع دستی و سوغات کشور آذربایجان محسوب می شوند، بنابراین منطقی است که بازدید از موزه فرش یکی از اولویتهای گردشگران شهر باکو باشد. البته جذابیت موزه فرش تنها به مجموعه نفیسش خلاصه نمی شود و فضای مدرن و دوست داشتنی موزه را هم نمی توان از قلم انداخت.

باغ وحش باکو | Baku Zoo: باغ وحش باکو قدیمی ترین باغ وحش کشور آذربایجان است که قدمتش به اوایل قرن بیستم میلادی برمی گردد. با بازدید از این باغ وحش می توانید مجموعه ای از حیوانات را از نزدیک ببینید.

ورود به صفحه اختصاصی مراکز خرید شهر باکو

Mohammad Sulaiman 

جشنواره ها و تعطیلات رسمی باکو

از دیگر نکات جالب توجه پیش از سفر می توان به جشنواره ها و تعطیلات رسمی هر شهر اشاره کرد. با در اختیار داشتن این اطلاعات می توانید برنامه ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشید، چرا که تعطیلات عمومی و جشنواره ها ممکن است بر روی وضعیت بازدید از جاذبه ها و اماکن و دیدنی تاثیر داشته باشند.

جشنواره های باکو: جشنواره نوروز، جشنوراه رنگ باکو (اوایل ژوئن، اوایل خرداد)، مراسم ماه رمضان، مراسم عید قربان، جشنواره بین المللی موسیقی جاز باکو (ماه اکتبر، اواخر مهر)

تعطیلات رسمی سال 2020 باکو

مناسبت

تاریخ میلادی

تاریخ شمسی

تعطیلات سال نو

1 تا 6 ژانویه

11 تا 16 دی 1398

روز عزای ملی

20 ژانویه

30 دی

روز زن

8 و 9 مارس

18 و 19 اسفند

عید نوروز

20 تا 27 مارس

1 تا 8 فروردین 1399

روز پیروزی

11 می

22 اردیبهشت

عید فطر

24 و 25 می

4 و 5 خرداد

روز جمهوری

28 می

8 خرداد

روز ملی رهایی

15 جون

26 خرداد

روز ملی ارتش

26 جون

6 تیر

عید قربان

31 جولای و 1 آگوست

10 و 11 مرداد

روز ملی پرچم

9 نوامبر

19 آبان

روز جهانی همبستگی آذربایجانی ها

31 دسامبر

11 دی

Photo by : Unknown

فرودگاه بین المللی حیدر علیف | Heydar Aliyev International Airport

فرودگاه بین المللی حیدر علیف تنها فرودگاه بین المللی باکو و یکی از شش فرودگاه بین المللی جمهوری آذربایجان است که در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر باکو قرار دارد. جالب آن که این فرودگاه وسیع و مدرن، پر رفت و آمدترین فرودگاه در منطقه قفقاز محسوب می شود. خوشبختانه پروازهای مستقیمی از این فرودگاه به تهران و تبریز وجود دارد و می توانید به راحتی از پروازهای آن برای رسیدن به باکو استفاده کنید.

دسترسی: این فرودگاه با یک بزرگراه مدرن به پایتخت متصل می شود و امکانش را دارید تا با استفاده از اتوبوس، تاکسی و مینی بوس خود را از فرودگاه حیدر علیف به مرکز شهر باکو برسانید. 

آدرس: آذربایجان، باکو

Address: AZ1109, settlement, Baku, Azerbaijan

Photo by : Unknown

حمل و نقل عمومی در باکو

باکو در مقایسه با کلانشهرهای دنیا، شهر چندان وسیعی نیست اما سیستم حمل و نقل عمومی کارآمدی دارد.

باکی کارت: بلیت الکترونیک باکو است که دو نوع پلاستیکی و کاغذی دارد. کارت های پلاستیکی قابل شارژ اند و هزینه آن 2 منات آذربایجان (51,186 تومان) است. کارت های کاغذی غیر قابل شارژ هستند و حداکثر تا 4 بار می توانید از آن ها استفاده کنید. هزینه این کارت ها 0.2 منات آذربایجان (5,119 تومان) هستند. در حال حاضر می توانید از این کارت ها برای پرداخت هزینه مترو و اتوبوس های قرمز رنگ جدید باکو استفاده کنید. برای پرداخت هزینه سایر وسایل حمل و نقل عمومی لازم است که همیشه تعدادی سکه و قپیک در جیب خود داشته باشید. 

برای اطلاعات بیشتر، حمل و نقل عمومی باکو را بخوانید. هزینه حمل و نقل در شهر باکو به این ترتیب است:

  • بلیت الکترونیک: باکی کارت به همراه شارژ: 2 منات آذربایجان (51,186 تومان) ؛ بلیت کاغذی: 0.3 منات آذربایجان (7,678 تومان)
  • اتوبوس: 0.3 منات آذربایجان (7,678 تومان)
  • مترو: 0.3 منات آذربایجان (7,678 تومان)
  • تاکسی: از 2.4 منات آذربایجان (61,424 تومان) به بالا
  • هزینه بنزین: 0.9 منات آذربایجان (23,034 تومان) تا 1.25 منات آذربایجان (31,991 تومان)

ماشین شخصی: باکو یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفرهای زمینی و با ماشین شخصی محسوب می شود. باید بدانید هر لیتر بنزین بدون سرب حدود 0.7 منات آذربایجان (17,915 تومان) تا 0.95 منات آذربایجان (24,314 تومان) است. اما در نظر داشته باشید که پلیس آذربایجان بر روی قوانین راهنمایی و رانندگی حساسیت دارد و بسیاری از قوانین کوچکی که در ایران نادیده گرفته می شوند و برای ما جریمه ای در پی ندارند، در آذربایجان مهم هستند. بنابراین از آن جا که شما عادت به رعایت چنین قوانینی ندارید، ممکن است در انتهای سفر با لیست بلند بالایی از جریمه های رانندگی به خانه برگردید. به همین دلیل توصیه ما آن است که تا حد امکان تمام قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنید.

فرهنگ غذایی آذربایجان

 شاید ندانید اما فاصله نزدیک کشور آذربایجان با کشور عزیز ما تنها در مرزهای جغرافیایی محدود نمی شود و وقتی خوب به مردم و فرهنگ غذایی شان نگاه کنیم، با نام های آشنا و طعم های مشابهی رو به رو می شویم و چندان احساس غربت به ما دست نمی دهد. فرهنگ غذایی مردم آذربایجان به فرهنگ غذایی آذری های ایران شباهت بسیاری دارد و در کل در موارد زیادی با فرهنگ غذایی ایران و ترکیه همخوانی دارد. به گونه ای که بسیاری از غذاهای بومی آذربایجان را قبلا خورده ایم و یا با شکل و شمایلش آشنایی داریم. 

از معروف ترین غذاهای آذربایجان می توان به دوشبارا، دلمه، لاوانگی، لوله کباب، قطاب، سبزی قرمه، بالیق، کوفته آرزومان، تکه کباب و ... اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این غذاها، خواندن بهترین غذاهای محلی آذربایجان را از دست ندهید.

Photo by : Unknown

تاریخچه شهر باکو

 شاید ندانید اما تاریخچه شهر باکو به چند هزار سال پیش بر می گردد. سرزمین باکو به سبب تنوع گیاهان و جانورانش، محل مناسبی برای زندگی قلمداد می شده و نشانه هایی از انسان های باستان و مربوط به دوره نوسنگی و عصر برنز در این منطقه پیدا شده است. به این ترتیب می توان گفت قلمروی باکو حداقل قدمتی در حدود 3300 سال دارد. با این حال، این نشانه ها دلیلی بر وجود تمدن و شکل شهری در این منطقه نمی شود و با قدری جستجو در دل تاریخ، می بینیم تا قرن ششم میلادی خبری از باکو نیست. البته که تا پیش از آن شهر باکو و سرزمین های اطرافش همگی بخشی از ایران وسیع و پهناور بودند و بنا به اشیا کشف شده در این محدوده، به راحتی می توان رد ایرانی ها را در اینجا زد. 

باکو در واقع به لطف زلزله ای بزرگ، باکو شد! جریان از آن قرار بود که در قرن دوازدهم میلادی، زلزله ای ویران کننده رخ داد و شهر شماخی، پایتخت منطقه را نابود کرد. خاندان شروان شاهان که حاکم وقت این سرزمین ها بودند، تصمیم گرفتند پایتخت خود را به باکو منتقل کنند. پس از آن بود که باکو مورد توجه قرار گرفت و در طی قرن های بعد به ساختمان های مستحکم و قلعه های بسیار مسلح شد. البته پای لشکرکشی ها و جنگ های بی پایان سران قدرت جهان نیز به باکو باز شد. ابتدا مغول ها به باکو حمله کردند و سپس باکو به دست تیموریان افتاد. این داستان با به روی کار آمدن شاه اسماعیل اول، نخستین پادشاه امپراتوری صفوی ادامه پیدا کرد و این پادشاه آذری توانست باکو را نیز به قلمروی خودش اضافه کند. وی در همین زمان مذهب رسمی شهر را به شیعه تغییر داد. به این ترتیب باکو به سرزمین ایران اضافه شد و تا مدت ها بخشی از ایران باقی ماند. در قرن هجدهم بود که پتر یکم، تزار معروف روسی باکو را به چنگ آورد؛ اما این تازه اول ماجرا بود. تا نزدیک یک قرن بعد، شهر باکو بارها و بارها میان دولت ایران و روسیه دست به دست شد تا آن که طی عهدنامه معروف گلستان، حکومت قاجار باکو را به همراه دیگر بخش های سرزمین قفقاز مانند ارمنستان و شرق گرجستان را به روسیه واگذار کرد. پس از آن باکو روزهای پر فراز و نشیبی را در دوران سلطنت تزارها و حکومت اتحاد جماهیر شوروی پشت سر گذاشت تا در نهایت در دهه 1990 توانست استقلال خود را بازیابد و برگ جدیدی از تاریخ را برای خودش رقم بزند. از آن پس باکو با عنوان پایتخت جمهوری آذربایجان شناخته شد. 

Photo by : Unknown

سخن آخر

با هم به باکو رفتیم و دانستنی ها و نکات این شهر ساحلی را از جهات مختلف بررسی کردیم. باید بدانید این مقاله مختص به دانستنی های شهر باکو بود و در مطالبی جداگانه می توانید درباره جاذبه های باکو، اقامتگاه ها و دیگر دانستنی ها مانند هزینه های سفر بیشتر بدانید.

نظر شما درباره این اطلاعات چگونه بود؟ آن طور که مایل بودید با شهر باکو آشنا شدید؟

به نظر شما جای چه بخشی در این معرفی شهر خالی بود؟

نظرها، خاطره ها و تجربه های خود از سفر به باکو را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید این بار کارناوال به سراغ معرفی کدام شهر برود. 

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام زبان مردم آذربایجان تورکی هستش نه اذری، ما تورکیم آذری نداریم

11 تیر 1400

عالی و کامل احسنت برای مطالبتون

چه گاها

06 مرداد 1399

29 مهر 1398

خیلی خوب و کامل بود . ممنون

20 مرداد 1398

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست