کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 آذر 1398

به روز رسانی

21 آذر 1398

اگر دوست دارید اطلاعات جامعی درباره معرفی شهر رشت بخوانید این مطلب را از دست ندهید. بی شک رشت یکی از جذاب ترین ترین شهرهای شمال ایران است که دیدنی های بسیاری دارد و ما تلاش کرده ایم تا مهم ترین جاذبه های رشت را برشمریم. همچنین در ادامه حقایق جالب در مورد رشت را برایتان بازگو می کنیم که شاید تا کنون هیچ کدام را نمی دانستید. با کارناوال همراه شوید و در سفری جذاب، بیشتر با این شهر دیدنی آشنا شوید.

چرا سفر به رشت ؟


  • رشت یکی از شهرهای زیبا و متفاوت استان گیلان است.
  • بازار رشت یکی از جذاب ترین بازارهای ایران است که فرصت خرید محصولات محلی و هم‌صحبتی با مردم خونگرم رشت را برای تان فراهم می کند.
  • شهر رشت یکی از بهترین مقاصد شمال ایران برای خرید است.
  • اگر طرفدار شکم گردی هستید و غذاهای شمالی برای تان جذاب است، بی شک رشت می تواند اولین گزینه شما برای سفر و تجربه غذاهای این خطه باشد.
  • شهر زیبای رشت در فصل بهار و پاییز آب و هوای بسیار مطبوعی دارد و به دلیل نزدیکی به طبیعت بکری که در اطرافش وجود دارد می تواند گزینه خوبی برای دوستداران طبیعت گردی باشد.
Photo by : Unknown

اطلاعات کلی درباره رشت

جمعیت: 956971 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

دین و مذهب: جمعیت غالب شهر رشت مسلمان و شیعه هستند و سایر ادیان مثل زرتشتی ها، کلیمیان و مسیحیان درصد بسیار کمی از جمعیت شهر را تشکیل می دهند.

زبان: مردم شهر رشت به زبان گیلکی صحبت می کنند، همچنین زبان رسمی جلسات شورای شهر رشت گیلکی است.

اقتصاد: به طور کلی استان گیلان در دو بخش مهم کشاورزی و صنعت فعالیت گسترده دارد. این استان در بخش کشاورزی در رده اول تولید ماکیان، کشت مکانیزه برنج و محصولات کشاورزی متنوع در کل کشور قرار دارد. در کنار بخش کشاورزی، شهر رشت با دارا بودن دو شهر صنعتی بزرگ سپیدرود و شهر صنعتی رشت (پنجمین شهر صنعتی بزرگ ایران) در بخش های مختلف صنعتی نیز فعالیت می کند.

شهرهای خواهر خوانده: مسکو، قازان و آستاراخان در روسیه، تزابزون در ترکیه، کوتائیسی در گرجستان، مولتان پاکستان، شوبیش هال در آلمان

Photo by : Mo Firouz

نکات جالب درباره شهر رشت

ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا در سازمان جهانی یونسکو

شهر رشت به دلیل داشتن تنوع بالای غذایی (بالغ بر 170 نوع غذا) و همچنین وجود مدرسه های آشپزی در بخش ها و زمینه های مختلف، به شبکه شهرهای خلاق در سازمان جهانی یونسکو پیوسته است؛ در کل شاید بتوان گفت شهر رشت به عنوان نماینده ای از سوی تمام شهرهای گیلان در این فهرست قرار دارد. 

شبکه شهرهای خلاق چیست و هدف شکل گیری آن چه بود؟

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ در میان شهرهایی رواج پیدا کرد که از فاکتور خلاقیت برای پایداری در شهر استفاده می کنند؛ به این معنا که این شهرها از ایده های نو بهره می برند تا ابعاد مختلف فرهنگ بومی شان از جمله غذا، لباس، موسیقی و ... را حفظ کنند. در این فهرست حدود ۱۱۶ شهر وجود دارد که رشت هم یکی از آن هاست.

روز رشت | 12 دی ماه

12 دی روز رشت نام دارد؛ چرا که حدود 450 سال پیش در چنین روزی این شهر به عنوان مهم ترین مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان گیلان انتخاب شد.

اولین ها در رشت

  • افتتاح اولین شعبه بانکی ایران پس از تاسیس اولین بانک ایران (بانک سپه در تهران) در سال 1304 
  • تاسیس اولین کتابخانه ملی در سال 1306 در میدان شهرداری شهر رشت
  • شروع به کار اولین نمایش تئاتر به صورت کلاسیک و در سالن سربسته
  • ورود و شروع به کار اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در رشت 
  • اولین راه آهن ایران در مسیر بندر انزلی به پیربازار و رشت ساخته شد و بقایای آن نیز هنوز وجود دارد.
  • احداث اولین داروخانه و خانه سالمندان و معلولین در رشت توسط یک ارمنی نیکوکار ایرانی به نام آرسن میناسیان
Meysam Gilvanejad 

اطلاعات گردشگری رشت

خوشمزه های رشت

  • رشته خوشکار
  • کلوچه فومن
  • انواع ماهی دریاچه کاسپین
  • ماهی دودی

باید گفت که خوشمزه های شهر رشت تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود، اگر شب ها در این شهر زیبا قدم بزنید، چرخ دستی های زیادی را خواهید دید که انواع کباب، باقالی پخته و ... می فروشند.

Melody Momeni 

صنایع دستی رشت

  • حصیر بافی: ماده اولیه این صنعت لی یا سوف است که به صورت خودرو اطراف مرداب ها یا آبگیرهای کوچک رشد می کند و بافتن آن در فصول غیر کشاورزی جایگزین مناسبی برای کشاورزان و زمین‌داران روستایی به شمار می رود. از محصولات حصیربافی می توان به انواع سبد، زیرانداز، آبکش، زیرداغی و... اشاره کرد.
  • بامبو بافی: بامبو یا همان نی خیزران از دیگر موادی ست که با آن صنایع دستی زیبایی در این خطه تولید می شود و قدمت بافت آن با کشت چای در گیلان برابری می کند. این نی مانند سوف، اطراف آبگیرها و تالاب ها رشد می کند.
  • مروار بافی: این صنعت دستی از نظر ظاهر و کاربرد شباهت زیادی با بامبو بافی دارد؛ اما از انعطاف کمی برخوردار و مقاوم تر است.
  • رشتی دوزی: در رشتی دوزی روی پارچه هایی از جنس ماهوت و با استفاده از نخ های ابریشمی رنگی و قلاب، طرح های بسیار زیبایی را خلق می کنند. این هنر دستی زیبا در فهرست میراث معنوی ایران نیز به ثبت رسیده است.
Kalagil.ir 
mefda.ir 

غذاهای محلی رشت

  • کته کباب
  • کباب ترش
  • مرغ ترش گیلانی
  • میرزا قاسمی 
  • ترش تره

 

  • شوید قرمه
  • واویشکا
  • انار بیج
  • سیر قلیه
  • باقلا قاتق و ...
Unknown | ghazaland 
Unknown | gilishop 

اقامت در رشت

در شهر رشت انواع مراکز اقامتی اعم از هتل، مسافرخانه و اقامتگاه بوم گردی به ویژه در اطراف شهر وجود دارد. از آن جا که رشت یکی از محبوب ترین شهرهای شمالی کشور است و سالانه مسافران زیادی به آن جا سفر می کنند در پیدا کردن خانه، ویلا و سوئیت دچار مشکل نخواهید شد.

جاذبه های گردشگری رشت

بازار رشت: این بازار در مرکز شهر قرار دارد و نقش مهمی در اقتصاد، تجارت و فرهنگ رشت ایفا می کند. روزانه هزاران نفر از شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان گیلان و استان های همسایه برای خرید و فروش به این بازار می آیند. بازار رشت، همچنین با 24 هکتار مساحت، بزرگترین بازار روباز کشور نیز هست و حال و هوا و فضای جذاب آن در کنار تنوع بالای محصولات و تازگی شان باعث شده تا هر ساله هزاران مسافر و گردشگر از آن دیدن کنند.

میدان شهرداری: قدمت این میدان به دوره پهلوی بر می گردد و یکی از اولین ساختمان های شهرداری ایران در آن قرار گرفته است. جالب که بدانید ساخت این مکان به این شکل تحت تاثیر حضور روس ها در منطقه اتفاق افتاد.

پیاده راه علم الهدی: خیابان علم الهدی رشت یکی از جذابترین خیابان های این شهر تماشایی ست؛ خیابانی که از میدان معروف شهرداری آغاز و به سبزه میدان ختم می شود. البته این خیابان بعد از بازسازی محوطه میدان شهرداری رشت، به پیاده راهی سنگفرش شده تغییر شکل داد و با نیمکت های شهری، گل‌کاری های زیبا و چراغانی چشم‌نواز به گزینه ای جذاب برای گشت و گذار به ویژه در شب ها تبدیل شد.

موزه میراث روستایی گیلان: این موزه متفاوت در پارک جنگلی سراوان قرار دارد و در آن می توانید با پوشش و معماری سنتی مردم گیلان آشنا شوید. جالب است بدانید که کارشناسان این موزه را اولین اکوموزه ایران نامیده اند.

بلوار گلسار: این بلوار در محله گلسار رشت قرار دارد و به نوعی یکی از لوکس ترین و بهترین خیابان های شهر هم به حساب می آید. در این بلوار انواع و اقسام بوتیک ها و مغازه های خرید لباس های شیک و برند به چشم می خورد که به شما یک تجربه عالی از خرید می دهد.

خانه و موزه میرزا کوچک خان جنگلی: همان طور که از نام این مکان پیداست این خانه متعلق به سردار جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی ست که در آن تعدادی از وسایل شخصی وی نیز نگهداری می شود.

Mohammad Sharif 
Mohammad Ranjbar | Tasnim 

تفریحات در رشت

پارک جنگلی سراوان: یکی از جذاب ترین جاذبه های شهر رشت در سراوان قرار دارد؛ پارک جنگلی وسیع که در هر فصل یک رنگ زیبا به خود می گیرد. در این پارک علاوه بر طبیعت گردی می توانید از تفریحات جذابی مثل پینت بال، قایق سواری در دریاچه سراوان و ... نیز بهره مند شوید.

شکم گردی: شما می توانید تا پاسی از شب در شهر باشید و با بوی انواع کباب، باقالی پخته، سیر تازه و بادمجان های کبابی سرخوش شوید. در کنار این غذاهای خوشمزه چای ذغالی و گشت شبانه در شهر را نیز فراموش نکنید.

خرید: وجود خیابان های متعدد خرید در کنار پاساژها و بازارهای کوچک و بزرگ و متنوع باعث شده تا شهر رشت به عنوان یکی از معروف ترین شهرهای شمال ایران برای خرید شناخته شود. 

Mona Taher | Hamshahri 

حمل و نقل برون شهری رشت

فرودگاه سردار جنگل رشت

آدرس: جاده رشت- انزلی، بلوار ولی عصر

شماره تماس: 01333727001

مسیرهای پروازی: مشهد، تهران، تبریز، کیش، بندرعباس، اهواز، عسلویه، اصفهان و برعکس

 

پایانه اتوبوسرانی رشت

آدرس: رشت، میدان گیل

شماره تماس: 01333665675

مسیر ها:تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و...

 

حمل و نقل درون شهری رشت

برای جابه جایی در شهر می توانید از تاکسی های خطی، تاکسی تلفنی، اتوبوس های درون شهری و سرویس های حمل و نقل آنلاین استفاده کنید.

Mo Firouz 

آب و هوای  رشت در فصول مختلف

بهار و تابستان: در فصل بهار، رشت آب و هوایی مطبوع و گاها بارانی دارد. با نزدیک شدن به فصل تابستان کم کم رطوبت بیشتر و هوا گرم تر می شود.

پاییز و زمستان: در فصل پاییز شهر با آب و هوایی مطبوع و بارانی و دلپذیر از شما میزبانی می کند؛ و در فصل زمستان دمای هوا در رشت کاهش زیادی خواهد داشت.

تاریخچه رشت

به احتمال خیلی زیاد تاریخچه شهر شدن رشت به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانیان بر می گردد. روایت دیگری نیز وجود دارد که می گوید شهر رشت در گذشته جزو خشکی هایی زیر دریای کاسپین بوده و به آرامی سر از آب درآورده است. این خطه به خاطر داشتن خاک خوب و آب و هوای مناسب به سرعت به دهکده ای برای سکونت تبدیل شد و در اواخر سلسله ساسانیان یک حکومت مستقل به نام گیلان‌شاه داشت.

گفته می شود که بعد از ورود اسلام به ایران از این شهر برای اولین بار در سال 61 هجری قمری نام برده شد. می توان گفت که شهر رشت اوج شکوفایی خود را در زمان صفویان تجربه کرده است. این شهر در دوره شاه اسماعیل صفوی به دو بخش مهم بیه پس و بیه پیش که امروزه آن ها را به نام های فومن و لاهیجان می شناسیم تقسیم شده بود و حکومتی مستقل داشت. پس از روی کار آمدن شاه عباس اول این منطقه استقلال خود را از دست داد و به دستور او به مرکز اصلی معاملات ابریشم تبدیل شد و همین امر موجب شد تا ارامنه و روس ها در این شهر برو و بیا داشته باشند و شهر آرام آرام رونق پیدا کند. حدود 60 سال بعد پتر کبیر روسیه به گیلان حمله و آن را تصرف کرد و این منطقه را تا حدود 70 سال در تصرف خود نگه داشت تا آن که منطقه به دست یک غارتگر روس دیگر یعنی استپان رازین افتاد و این کشمکش ها و تصرفات از سوی روس ها تا سال ها بعد ادامه یافت.

در دوره قاجار و سلطنت مظفرالدین شاه افراد زیادی نظیر میرزا کوچک خان جنگلی و تعدادی از مشروطه خواهان گیلانی برای صدور فرمان مشروطیت مبارزه کردند و نتیجه یکی از مهم ترین مبارزات آن ها قیام گیلان بود که در پی آن تعداد زیادی از مشروطه خواهان گیلانی و تبریزی وارد تهران شدند و این شهر را فتح کردند که در نهایت شاه وقت مجبور به امضای فرمان مشروطیت شد.

نام های دیگر رشت: دارالامان، دارالمرز، سایروپلیس

سخن آخر

با کارناوال گشتی در یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران یعنی شهر رشت زدیم. از غذاهای لذیذ این شهر تا دیدنی های تاریخی شهر را بررسی کردیم  تا هر چه بیشتر با این شهر دیدنی آشنا شوید. اگر شما اهل این شهر هستید و یا تجربه سفر به رشت را دارید، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با درود و خسته نباشین. لطفا از محله.های اقامتی و گردشگری و یا کلبه.های جنگلی در گیلان هم مطالبی بزارین..... و دراخر از مردم فخیم و فهمیده تقاضا میکنم که مواظب طبیعت زیبای شمال باشین. این طبیعت باید به نسل.های بعدی برسد، و فرهنگ اصیل ایرانی رو نشون بدین

20 آبان 1402

فاطمه نظری

تشکر فراوان میکنم از نویسنده ی محترم خانم بگیری تشکر از زحمات فراوان و بیکران تون خسته نباشید بهتون میگم اطلاعات تون کامل و زیبا بود امیدوارم همیشه موفق باشین🙏🙏❤♥💋😘

27 بهمن 1401

ترانه معنوى

لطفا از هتلهاى خوب كه بشه دو سه روزى اقامت كرد هم مطلب بزاريد در رشت ؟

من برا رشتم هتل کادوس رو پیشنهاد میدم

24 بهمن 1401

اردیبهشت

26 آذر 1401

06 فروردین 1399

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست