کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 آذر 1399

به روز رسانی

28 مهر 1399

امروز عازم جنوب کشور می‌شویم و به معرفی شهر پارسیان ، شهر چشمه‌ها، در استان هرمزگان خواهیم پرداخت. در این مطلب با جاهای دیدنی شهرستان پارسیان ، اقامت در شهر پارسیان و تاریخچه این شهر بیشتر آشنا خواهید شد. پس این سفر را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید.

چرا شهر پارسیان هرمزگان؟


  • شهرستان پارسیان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان هرمزگان است.
  • همه شهرها و دهستان‌های پارسیان مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هستند.
  • پارسیان شهرستان چشمه‌ها و قطب کشاورزی هرمزگان محسوب می‌شود.
persiadigest.com 
ISNA 

آشنایی با پارسیان هرمزگان

جغرافیا: یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است که تا بندر لنگه ۲۲0 کیلومتر فاصله دارد. این شهر از سمت شمال به شهرستان لامرد (استان فارس)، از سمت جنوب به خلیج فارس، از غرب به شهرستان عسلویه (استان بوشهر) و از سمت شرق به بخش شیب‌کوه بندر لنگه محدود است.

جمعیت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان پارسیان برابر با ۵۰٬۵۹۶ نفر بوده ‌است.

دین و مذهب: مردم این خطه اکثرا مسلمان و از پیروان مذاهب شیعه و سنی هستند.

زبان و نژاد: زبان مردم این منطقه فارسی است و با گویش‌های مختلف با هم سخن می‌گویند؛ در برخی از روستاها مردم به زبان عربی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

اقتصاد: در پارسیان مردم بیشتر به صید و کشاورزی مشغول هستند و محصولات خود را به سایر شهرستان‌ها ارسال می‌کنند؛ عمده محصولات کشاورزی این منطقه گوجه‌فرنگی، تنباکو، سبزیجات و خرما است، همچنین مردم این خطه در گذشته، بیشتر خرما و غله را به سایر کشورها صادر می‌کردند.

Photo by : Unknown

اطلاعات گردشگری پارسیان هرمزگان

سوغات و صنایع دستی

سوغات: خرما و فرآورده‌های خرما، مرکبات، گواوا (امرود یا زیتون محلی، نوعی گیاه گرمسیری با درختچه‌ای همیشه ‌سبز است)

صنایع دستی: صنایع دستی دریایی، چنته، حصیر بافی، سفال میناب، خرسک ‌بافی، زیورآلات و لباس‌های سنتی، چادر بافی، بادبزن،کَتَل، خورجین، مَهتک (گهواره)

اگر می‌خواهید با دیگر سوغات و صنایع دستی این خطه آشنا شوید روی مطلب معرفی سوغات و صنایع دستی هرمزگان کلیک کنید و به دنیای جذاب‌ها خوشمزه‌ها و ساخته‌های هنری این استان سری بزنید.

میوه گرمسیری گوآوا
خرسک بافی

غذاهای محلی

  • مچبوس
  • پلیل
  • قلیه ماهی
  • نان مهیاوه
  • هریسه (حلیم)
  • برنج سرخ
  • برنج رشتکو
  • دیشک

شیرینی‌های محلی

  • لقیمات
  • رنگینک
  • خمفروش
  • خرما دیشو
  • حلوای انگشت
  • نان برزه 
نان مهیاوه
هریسه
خمفروش

اقامت در پارسیان هرمزگان

هتل و البته ستاد اسکان فرهنگیان برای اقامت شما در پارسیان وجود دارد؛ اما اگر برای اقامت در این شهر دنبال اقامتگاه بوم‌گردی می‌گردید باید بدانید که داخل خود شهر پارسیان اقامتگاه بوم‌گردی وجود ندارد و برای شب‌مانی در یکی از این اقامتگاه ها باید راهی شهرها و روستاهای اطراف شهر پارسیان شوید. 

اگر هم می‌خواهید در یکی از هتل‌های هرمزگان مانند شهر بندرعباس، کیش و یا قشم اقامت کرده و از امکانات متنوع آنها استفاده کنید؛ می‌توانید سری به صفحه اقامت در هرمزگان در کارناوال بزنید و محل اقامت مورد نظرتان را به صورت آنلاین رزرو کنید.

Photo by : Unknown

جاذبه‌های مهم پارسیان هرمزگان

نخلستان‌ها: یکی از ویژگی‌های پارسیان وجود نخلستان‌های وسیع آن است؛ در گذشته محصولاتی مانند خرما و غله از این نخلستان‌ها به هند و مومباسا فرستاده می‌شد. از معروفترین نخل‌های پارسیان می‌توان به نخل فولاد، نخل جنگل غربی، نخل خلفانی، نخل خواجه و... اشاره داشت.

دره‌های پارسیان: این شهر دره‌های متعدی دارد که یا به صورت رودخانه فصلی و یا مسیل (آب‌رو) روان‌اند. درواه گبری، درواه حلوای، درواه گز آبدین، درواه چا درواه، دروای پیاله‌ای و... از مشهورترین دره‌های منطقه هستند.

بنادر، سواحل و چشمه‌های پارسیان: ساحل زیبای بندر بستانو، ساحل نیرم، بندر تبن، چشمه تنگه بردول، چشمه تنگه سرید، چشمه شمس و... از دیگر جاذبه‌های دیدنی این خطه به شمار می‌آیند.

مناظر طبیعی: چشمه‌ها، باغ‌های زیبا، دشت‌های سرسبز و مزارع کشاورزی در پارسیان، علاوه بر خلق مناظری زیبا از دیگر جاذبه‌های طبیعی و چشم‌نواز این شهر محسوب می‌شوند.

ساحل پارسیان
Abdolreza Sheibani 
تونل (غار) گیری

مهمترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی

  • چشمه و آبشار بوچیر: در شرق پارسیان روستای زیبای بوچیر قرار دارد که چشمه و آبشار آن زیبایی روستا را دو چندان کرده است. برای گذر از چشمه به آمادگی جسمانی بالا، مهارت در صخره‌نوردی، دره‌نوردی و توانایی شنا کردن نیاز دارید؛ در غیر این صورت باید از جلیقه، تیوپ و یا قایق‌های بادی برای گذر از این مسیر استفاده کنید. برای بازدید از آبشار، چشمه، غار و تنگه بوچیر حتما باید با راهنمای محلی عازم شوید.
  • شهر کوشکنار: در همسایگی پارس جنوبی و مرز بوشهر و در غربی‌ترین نقطه شهرستان پارسیان، کوشکنار قرار دارد. منطقه‌ای که پوشیده از درختان کُنار و طبیعتی بکر با دریا، دشت و کوه است. در کوه‌های جنوبی کوشکنار، تنبوی شمالی، تنبوی جنوبی و اسکله و بندر تبن را می‌توان نام برد. 
  • شهر دشتی: پس از گذر از کوشکنار به شهر دشتی می‌رسیم که شهری کوچک از توابع پارسیان است. در این شهر می‌توانید به دیدن ارگ کلات سرخ معروفترین اثر این شهر بروید که  مخروبه‌ای باقی‌مانده از قلعه‌های جنگی پیش از ظهور اسلام است. ساحل دستیر یکی دیگر از دیدنی‌های این شهر است که محلی مناسب برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌‌هاست.
  • روستای مغدان: مغدان در شرق پارسیان قرار دارد و با تپه‌های شنی معروفش مکانی مناسب برای گشت در ساحل با پای پیاده است. این روستا گردنه‌ای به نام ریگی دارد که در پایین دست آن سواحل صخره‌ای زیبای نیرم به چشم می‌خورد. 
  • شوتاریکو و اودبه: از تنگه‌های معروف پارسیان که در نزدیکی روستای چک چک قرار دارند. شوتاریکو را با صخره‌های عجیب و غریب و پیچ در پیچ و اودبه را با آبشارهای کوچک و درختان نخلش می‌شناسند. در مسیر رسیدن به این جاذبه‌ها گیاهان دارویی و معطر در کنار چشمه‌ها، فراوان روییده‌اند. برای دیدن این جاذبه حتما باید با راهنمای محلی عازم شوید.
دره بوچیر
تنگه شوتاریکو هرمزگان
@alirezabagherzadeh_social 
  • جاده ساحلی بستانو: اگر مسیر خود را به سمت شرق از بندر بستانو تا بندر مقام ادامه دهید، جاده‌ای زیبا و رویایی با سواحلی بکر را نظاره‌گر خواهید بود که از عمر آن 20 سال می‌گذرد. در ابتدای این جاده ساحلی روستای زیارت قرار دارد؛ پیر زیارت نام محلی در این روستاست که مردم محلی برای دعا و زیارت به آنجا می‌روند. 
  • گردنه عشاق: از روستای زیارت، مغدان و ساحل نیرم که بگذریم، به بندر مقام خواهید رسید. در کنار جاده ساحلی، صخره‌ای عظیم قرار دارد که به نام «گردنه عشاق» معروف است؛تماشای غروب خورشید در چشم‌انداز دریا، بر فراز این صخره، منظره‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم می‌زند. ساحل مکسر یکی از جذاب‌ترین سواحل هرمزگان که اعجاز طبیعت در تلاقی کوهستان و دریاست، در بندر مقام قرار دارد.

  • روستای بهده: روستایی در 38 کیلومتری پارسیان که به نظر می رسد قدمتی بالغ بر 3000 سال دارد و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. غار گیری، دره فاریاب، قلعه‌ای خشتی با کتیبه‌ها و دست‌نوشته‌هایی از دوره صفویه، قلعه بهده با ۴۰۰ سال قدمت، غار کلته عالی گنا و... برخی از جاذبه‌های این روستا به شمار می‌رود.

  • سایر دیدنی‌ها: مقبره پرگوده، گاله مزرو و زاخر در برکه دوکا، بندر صیادی جوادالائمه، آبدان و آبشار چله، طبیعت سرکوه شنبه در ارتفاعات روستای فومستان، آسیاب‌های آبی فاریاب و....
مکسر
Photo by : Unknown

حمل و نقل برون شهری هرمزگان

برای رسیدن به پارسیان باید ابتدا به بندرعباس بروید و از آنجا با ماشین‌های پارسیان و یا از طریق پایانه اتوبوسرانی خود را به این شهر برسانید. حدود 5 تا 6 ساعت از بندرعباس تا پارسیان مسافت است. توجه داشته باشید اتوبوس‌های بندرعباس به مقصد اهواز و بوشهر در گاوبندی توقف دارند.

پارسیان ترمینال ندارد اما سه تعاونی اتوبوس دارد که می توانید برای رفتن به شهرهای مختلف از آن کمک بگیرید. 

Photo by : Mojtaba Rahmanifard

آب و هوای هرمزگان

هرمزگان آب ‌و هوایی گرم و خشک دارد و به دلیل نزدیک بودن به خلیج فارس، معمولا شرجی است. شهرستان پارسیان نسبت به دیگر مناطق این استان، آب‌ و هوای معتدل‌تری دارد. برای سفر به هرمزگان بهترین زمان نیمه دوم سال یا اوایل بهار است. آب و هوای گرم و شرجی این استان در فصل‌های گرم سال برای غیر بومیان قابل‌ تحمل نخواهد بود.

tabnakhormozgan.ir 

تاریخچه شهر پارسیان

پارسیان با نام پیشین گاوبندی در گذشته از بخش‌های بندر لنگه محسوب می‌شد؛ این شهر را دورترین شهرستان استان هرمزگان می‌دانند و آن ‌را با نام شهرستان چشمه‌ها نیز می‌شناسند. باغ‌های میوه و طبیعت دلنشین این شهر، به علاوه سواحل زیبا و نخلستان‌های سرسبز، جذابیت آن‌را دوچندان کرده است. در پارسیان از گذشته‌های دور، کشاورزی رواج داشته است و برخی علت نام‌گذاری آن در گذشته را وجود گاوچاه‌های متعدد در منطقه‌ای معروف به گاوبندی می‌دانند.

در گذشته مردم منطقه از راه تجارت و سفر به هند و آفريقا امرار معاش می‌کردند؛ شغل اهالی در گذشته صيد، ماهی‌گيری، کشاورزی، تجارت و سفر بود که با گذر زمان کم‌رنگ‌تر شد و فروشندگی و کارهای اداری جای آن‌ را گرفت. وجود ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی و زمین‌های مساعد، این شهرستان را به یکی از قطب‌های کشاورزی استان تبدیل کرده است. سفال‌ها وکوزه‌های کشف شده در این منطقه نشان می‌دهد که تاریخچه سکونت در پارسیان به بیش از ۱۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد. پوشش گیاهی سرسبز منطقه با گیاهان کهور و نخل در هوای گرم هرمزگان، این‌جا را به منطقه‌ای مناسب برای سفر تبدیل کرده است. 

سخن آخر

خطه جنوبی کشورمان پر از شگفتی‌هایی است که خیلی از آنها یا ناشناخته مانده‌اند و یا به درستی و به طور کامل شناخته نشده‌اند.

از تجربه سفر خود به پارسیان برای مان بگویید.

کدامیک از جاذبه‌های شگفت‌ انگیزی را که از آن برایتان گفتیم از نزدیک دیده‌اید؟

 

 

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ما هنوز قصد داریم اگر قسمت بشه عید امسال این سفر رو تجربه کنیم بریم سمت پارسیان جذاب، ان شا الله برای ما و همه مسافرانی که در نظر دارن به این شهر زیبا سفر کنن پر از خاطرات قشنگ و به یاد ماندنی باشه.

17 اسفند 1402

با سلام و ادب ضمن عرض تشكر، شما اطلاعات شهرستان پارسيان را ارايه داده‌ايد ليكن در غالب متن عنوان شهر مطرح شده و اين صحيح نيست. با تشكر

20 آذر 1402

سلام دوره هاي زيادي در اين منطقه زندگي كردن كه ميشه به دوران هخامنشي وساساني اشاره كرد البته از اثار بجامانده دخمه هاوبناها وهمچنين ازتكه هاي سفال هاي ان دوران

28 تیر 1402

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست