کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نامش پنبه است و به عنوان یکی از گیاهان بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سراسر جهان شناخته می شود. این محصول از الیاف نرم و پف داری تشکیل شده که درون کپسولی به دور تخم‌های گیاه پنبه می‌رویند. ظاهری ساده و بی پیرایه دارد اما کاربردهایش بی شمار است و در هر صنعتی که فکرش را بکنید جای دارد. شناخته شده ترین کاربرد این محصول در صنعت نساجی و آرایشی-بهداشتی است اما در هر چیزی که دور و برتان می بینید، می توانید اثری از پنبه را بیابید؛ حتی در فیلتر چای و قهوه ای که هر روز می نوشید و یا در کاغذهای مختلفی که استفاده می کنید. البته کاربرد این گیاه به الیاف سفیدش هم ختم نمی شود و از پنبه‌دانه باقیمانده آن نیز می‌توان برای تولید روغن بهره برد. این ها تنها گوشه ای از کاربردهای پنبه در زندگی بشر هستند و با کمی کند و کاو می توانید رد پای این گیاه را در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی‌تان نیز بیابید.

پنبه آن قدر با ارزش است که در سطح جهانی با عنوان طلای سفید شناخته می شود و دولت ها برای پروش آن سر و دست می شکنند. خاک پاک ایران عزیزمان نیز از این گنج بی بهره نیست و در بخشی از خاک خود کشتزارهایی از آن را در آغوش کشیده است. تعدادی از این کشتزارها در خراسان جنوبی قرار دارند و بخش زیادی از پنبه کشور را تولید می کنند. این گیاه در کشورمان به هنگام پاییز برداشت می شود و با آمدنش شادمانی را در دل کشاورزان می نشاند. عکاس، محسن نوفرستی، راهی این دیار شده و لحظاتی را در کنار کشاورزان زحمتکش گذرانده تا بتواند لحظات برداشت پنبه را ثبت کند. این تصاویر در خبرگزاری مهر منتشر شده اند و کارناوال نیز می خواهد آنها را با شما به اشتراک بگذارد. با ما همراه باشید و از دیدن این تصاویر لذت ببرید...

Photo by : Mohsen Noferesti

1- نمایی از کشتزارهای پنبه

Mohsen Noferesti 
Mohsen Noferesti 

2- طلایی که از دیده ها دور مانده

جرعه جرعه این کشتزارها را سیراب کرده و قطره قطره خون دل خورده اند تا محصول‌شان به سرانجام برسد اما دل‌شان از بی توجهی ها پر است. همه چیز دست در دست هم داده تا این طلا ارزش خود را نزد این مردم از دست بدهد اما چاره شان چیست؟ آیا می توانند محصول‌شان را به امان خدا رها کنند؟

Photo by : Mohsen Noferesti

3- فارغ از نامهربانی ها

 دلش از درد پر است اما تمام عشق و توان خود را در دستانش جاری ساخته تا مبادا در چیدن این گلوله های برفی کم بیاورد. او می داند که قیمت پنبه در این زمان پایین آمده اما فقط من و شما می دانیم که حجم بالای واردات پنبه به دلیل کاهش تعرفه واردات باعث این اتفاق شده است. هزینه‌های کاشت و برداشت این گیاه افزایش یافته و باعث شده است تا دخل و خرج ها با هم نخواند اما کشاورز خم به ابرو نمی آورد؛ او در برابر پدیده خشکسالی نیز قد علم کرده و تلاش می کند تا باز هم بهترین محصول را روانه بازار کند. این تلاش او ستودنی است...

Photo by : Mohsen Noferesti

4- دستانم طلای سفید را لمس می کند اما پاهایم...

16000 تن پنبه در استان خراسان جنوبی برداشت می شود اما آیا در این تصویر اثری از حضور این طلای سفید می بینید؟

Photo by : Mohsen Noferesti

5- کار و تلاش، کوچک و بزرگ نمی شناسد

Photo by : Mohsen Noferesti

6- در انتظار چیده شدن...

Photo by : Mohsen Noferesti

7- دستانی با چاشنی عشق، تلاش و زندگی

Photo by : Mohsen Noferesti
Photo by : Mohsen Noferesti

8- دسترنجش را روانه بازار می کند...

پنبه ها بسته بندی می شوند و به کارخانه ها و کارگاه ها می رسند تا بسته بندی شوند و سر از خانه من و شما در بیاورند. کشاورز می ماند و چشم دوخته شده به آسمان و رحمت خداوند... شاید در سال بعد خشکسالی امان بدهد و بخل این آبی بیکران به پایان برسد.

Mohsen Noferesti 
Mohsen Noferesti 
Mohsen Noferesti 

9- تلاشی که پایان ندارد...

Photo by : Mohsen Noferesti

10- دستانی پر از برکت

Photo by : Mohsen Noferesti

سخن آخر

در کنار هم سری به کشاورزان استان خراسان جنوبی زدیم و لحظاتی را به تماشای برداشت پنبه توسط این عزیزان نشستیم.

نظرتان در مورد این عکس ها چیست؟

آیا از مشکلات این کشاورزان خبر داشتید؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید...

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست