کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 مرداد 1398

به روز رسانی

01 مرداد 1398

تحصیل در آلمان یکی از راه های موردعلاقه بسیاری از جوان ها برای مهاجرت است و برای آن ها حکم ورود به کشورهای اروپایی را دارد. به همین دلیل در این مقاله راهنمای تحصیل در آلمان را برای شما گردآوری کردیم  و صفر تا صد این مسیر را به شما نشان می دهیم. در انتها همچنین درباره مهاجرت دانش آموزی به آلمان نیز توضیحاتی داده ایم. همراه کارناوال باشید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان بسته به سن متقاضی، انواع مختلفی دارد. در این جا می خواهیم انواع راه های مهاجرت تحصیلی به آلمان را بررسی می کنیم:

  1. مهاجرت دانشجویی
  2. مهاجرت دانش آموزی
  3. مهاجرت کارورزی

در ادامه به صورت جداگانه به توضیح هر یک از روش ها می پردازیم.

Photo by : Unknown

مهاجرت دانشجویی به آلمان

در ادامه به طور خلاصه مراحل مهاجرت دانشجویی به آلمان را شرح داده ایم:

1- تائید مدرک تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متقاضی

اولین مرحله برای تحصیل در دانشگاه های آلمان آن است که ببینید مدرک و دانشگاه شما در ایران، از نظر دولت آلمان معتبر محسوب می شود یا نه. برای این کار باید به سایت آنابین (anabin) سر بزنید و این موضوع را بررسی کنید. در صورتی که مدرک تحصیلی و دانشگاه شما در لیست این سایت درج شده باشد شما می توانید به سراغ سایر مراحل ذکر شده در ادامه مطلب بروید. در غیر این صورت ابتدا باید به مدت یک سال در یکی از موسسات Studienkolleg ثبت نام و تحصیل کنید تا برای تحصیل در دانشگاه های آلمان آمادگی پیدا کنید. در انتهای این یک سال تحصیل، آمادگی شما با یک آزمون سنجیده می شود. 

2- انتخاب رشته تحصیلی

حالا نوبت آن است که مشخص کنید قصد تحصیل در چه رشته ای را دارید؛ چرا که روند تحصیل آکادمیک در آلمان، با ایران تفاوت دارد و در این کشور خبری از کنکور نیست. 

رشته های تحصیلی محبوب در آلمان عبارت اند از:

  • رشته های مهندسی
  • مدیریت بازرگانی
  • رشته های علوم انسانی
  • ریاضی و علوم کامپیوتر
  • هنرهای زیبا و کاربردی

3- انتخاب دانشگاه 

پس از انتخاب رشته، نوبت به انتخاب دانشگاه می رسد. بد نیست بدانید در آلمان دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد که هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان ارزان و یا در مواردی رایگان است. برای آشنایی با بهترین دانشگاه های رایگان اروپا و شرایط‌شان مطلب مرتبط را بخوانید.

برای آن که راحت تر بتوانید دانشگاه خود را انتخاب کنید می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • بورسیه: اگر از دانشجویان ممتاز هستید و یا در شرایط خاص، می توانید از فرصت بورسیه تحصیلی بهره مند شوید، خود به خود انتخاب های شما محدودتر خواهند شد و راحت تر انتخاب می کنید. در این سایت می توانید بورسیه های مختلف در کشور آلمان را ببینید. 
  • رتبه دانشگاه: با جستجوی مختصری می توانید بهترین دانشگاه های آلمان و رتبه و امتیاز آن ها در دنیا و منطقه را بیابید. وبسایت تاپ‌یونیورسیتی‌ز (Top Universities) سالانه این رده بندی را برای رشته های مختلف منتشر می کند. 
  • شهر و منطقه: در صورتی که شهر محل تحصیل و زندگی برای شما اهمیت دارد، حتما این مورد را در پیدا کردن دانشگاه در نظر داشته باشید.
  • هزینه تحصیل: توجه داشته باشید که هزینه تحصیل، بسته به دانشگاه می تواند متفاوت باشد. به طور مثال معمولا دانشگاه های خصوصی و برتر، هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی دریافت می کنند. بنابراین از آن جا که همیشه بودجه نقش تعیین کننده ای دارد، در انتخاب دانشگاه این مورد را از قلم نیندازید.
  • محل قرارگیری دانشگاه: پس از انتخاب دانشگاه، محل قرارگیری آن نسبت به شهر و راه های دسترسی به آن را بررسی کنید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که دانشگاه شما در حومه شهر قرار گرفته باشد؛ به این ترتیب شما در دسترسی به دانشگاه و یا شهر، زمان و هزینه بیشتری صرف می کنید.

اگر در انتخاب بهترین دانشگاه برای خودتان مرددید و یا نمی دانید از کجا شروع کنید، کافیست فرم مشاوره کارناوال را پر کنید.

4- بررسی شرایط پذیرش دانشجویان بین الملل

هر دانشگاه ضوابط و شرایط خاص خودش را برای پذیرش دانشجویان دارد که برای بررسی باید به وبسایت دانشگاه سر بزنید. 

حداقل شرایط لازم:

  • مدرک زبان انگلیسی: آیلتس 6 به بالا
  • مدرک زبان آلمانی: حداقل B1
  • معدل: حداقل معدل 14

مدارک لازم

  • کپی تائید شده آخرین مدرک تحصیلی
  • ترجمه نمرات مقطع گذشته
  • عکس پاسپورت
  • کپی پاسپورت

5- ارسال درخواست تحصیل | Apply 

برای ارسال درخواست تحصیل خود، به وبسایت دانشگاه موردنظر مراجعه و فرم درخواست را پر کنید. 

توجه داشته باشید که:

  • برای تحصیل در دانشگاه های آلمان، دو ترم زمستانه و تابستانه را در پیش دارید. معمولا آخرین مهلت ارسال درخواست برای ترم زمستان، 15 جولای (24 تیر) و ترم تابستان، 15 ژانویه (25 دی) است. البته مهلت نهایی می تواند در هر دانشگاه متفاوت باشد، بنابراین باید این موارد را در وبسایت دانشگاه بررسی کنید. 
  • توصیه می کنیم حداقل 6 هفته قبل از تمام شدن مهلت، درخواست خودتان را ارسال کنید تا برای اصلاح احتمالی یا تکمیل مدارک زمان کافی داشته باشید. 
  • در نهایت پذیرش یا عدم پذیرش شما از طریق ایمیل به اطلاع شما می رسد. 
Photo by : Unknown

ویزای دانشجویی آلمان

پس از قطعی شدن پذیرش شما، حالا نوبت دریافت ویزای تحصیلی آلمان است. در این جا برخی از مهمترین مدارک لازم را ذکر کرده ایم:

مدارک لازم:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • نامه اصلی پذیرش
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی
  • بودجه کافی یا مدارک بورسیه: به طور میانگین زندگی دانشجویی در آلمان، سالانه به 10,000 دلار (526,100,000 تومان) بودجه احتیاج دارد. برای دریافت ویزا باید نشان دهید که شما یا خانواده‌تان از سرمایه کافی برخوردار است. البته اگر بورسیه شده اید، در مقابل باید مدارک بورسیه را نشان دهید. 
  • عکس گذرنامه
  • گذرنامه معتبر
  • بیمه سلامت دانشجویی

اگر به دنبال دریافت ویزای تحصیلی آلمان هستید، کارناوال این کار را برای شما انجام می دهد. این فرم را پر کنید تا در اولین فرصت به درخواست شما رسیدگی کنیم. 

پیدا کردن اقامتگاه

پس از قطعی شدن دریافت ویزای تحصیلی، حالا باید به فکر محلی برای اقامت باشید؛ چرا که متاسفانه اغلب دانشگاه های آلمانی فاقد خوابگاه هستند. هزینه اقامت ماهانه، یکی از بزرگترین خرج هایی است که روی دست دانشجویان مقیم آلمان می ماند. بسته به آن که دانشگاه شما در کدام بخش آلمان قرار دارد، هزینه های متفاوتی انتظار شما را می کشند. معمولا هزینه های اجاره اقامتگاه در غرب آلمان (شهرهایی مانند کلن، دوسلدروف و ..) بیشتر از شهرهای شرق آلمان (برلین) هستند.

دریافت بیمه مسافرتی

پیش از خروج از کشور ایران، باید برای ثبت نام و دریافت بیمه مسافرتی اقدام کنید. در صورتی که این کار را در ایران انجام ندهید، ناچارید با پرداخت پول بیشتر این بیمه را در آلمان بگیرید. البته اغلب اوقات در حین کارهای اداری و پایانی ویزا، ارائه بیمه نیز الزامی است. 

ثبت نام نهایی

پیش از شروع ترم تحصیلی و استفاده از خدمات دانشگاه، باید کارهای ثبت نام نهایی را انجام دهید. در این ثبت نام همچنین هزینه ای در حدود 150 یورو (8,475,900 تومان) تا 250 یورو (14,126,500 تومان) برای خدمات دانشگاه دریافت می شود.

Photo by : Unknown

هزینه تحصیل در آلمان

میزان شهریه ها در دانشگاه های آلمان بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل در دانشگاه های معتبر و دولتی این کشور بسیار پایین و در دانشگاه های خصوصی بسیار بالاست. میزان شهریه در دانشگاه های خصوصی به مقطع تحصیلی، رشته و خود دانشگاه بستگی دارد. در این دانشگاه ها مقطع کارشناسی بسیار گران، ارشد متوسط و دکترا هزینه مناسبی دارد.

  • دانشگاه های دولتی سالانه حدود 150 یورو (8,475,900 تومان) تا 250 یورو (14,126,500 تومان)
  • دانشگاه های خصوصی سالانه حدود 2,000 یورو (113,012,000 تومان) تا 20,000 یورو (1,130,120,000 تومان)

تحصیل رایگان در آلمان

 آلمان جزو بهترین کشورها برای تحصیل رایگان محسوب می شود. شما در صورتی که شرایط خاصی را رعایت کنید، می توانید از مزیت تحصیل رایگان برخوردار شوید.

هزینه های زندگی در آلمان

هزینه های زندگی در آلمان بالاست و بسته به نوع خرجکرد و البته شهر محل زندگی، سالانه در حدود 8,500 یورو (480,301,000 تومان) تا 13,200 یورو (745,879,200 تومان) بودجه نیاز دارید.

هزینه های حدودی ماهانه:

  • اجاره اقامتگاه (بسته به نوع): بین 250 یورو (14,126,500 تومان) تا 1,000 یورو (56,506,000 تومان)
  • غذا: حدود 170 یورو (9,606,020 تومان)
  • حمل و نقل عمومی: 80 یورو (4,520,480 تومان)

درس و کار هم زمان در آلمان

اگر قصد دارید برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل مشغول به کار شوید، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • اگر بخواهید بخشی از هزینه تحصیل تان را از راه کار کردن تامین کنید، اجازه دارید 120 روز کامل یا 240 روز پاره وقت در سال کار کنید.
  • اگر در یک دوره کارآموزی شرکت کنید که در چارت درسی شما تعریف نشده باشد، باز هم برای کار کردن محدودیت زمانی مذکور را دارید؛ حتا اگر حقوقی دریافت نکنید. 
  • در صورتی که بخواهید دستیار تحقیقات باشید و یا در دانشگاه کار کنید، در تعداد روز اشتغال محدودیتی ندارید اما لازم است کار خود را به دفتر ثبت نام اتباع خارجی آلمان گزارش دهید.
  • شما در دوره تحصیلی خود امکان کار به عنوان فریلنسر یا آزادکار را ندارید.
  • به عنوان دانشجوی بین الملل نمی توانید همزمان با تحصیل در دانشگاه، کسب و کار خودتان را راه بندازید مگر آن که تابعیت این کشور را داشته باشید.
  • اگر درآمد ماهانه شما بیش از 450 یورو (25,427,700 تومان) باشد، مشمول پرداخت مالیات می شوید.
Photo by : Unknown

مهاجرت دانش آموزی به آلمان

باید بدانید مهاجرت دانش آموزی به آلمان با انجام یکی از اقدامات زیر امکان پذیر است:

  1. مهاجرت خانوادگی: اگر خانواده به دلایل کاری یا تحصیلی به آلمان مهاجرت کرده باشند و کودک نیز به عنوان همراه رفته باشد.
  2. شرکت در برنامه تبادل دانش آموز: در صورتی که دانش آموز به صوت موقتی و به عنوان جایگزین دانش آموز دیگری به آلمان برود.
  3. شرکت در دوره فشرده یادگیری زبان

به غیر از این چند حالت، در حال حاضر نمی توان به آلمان مهاجرت دانش آموزی داشت.

مهاجرت کارورزی به آلمان

در صورتی که مشتاقید تا یک دوره کارورزی در آلمان بگذرانید، باید برای ویزای تحصیلی درخواست دهید. معمولا با این ویزا اجازه دارید تا دو سال در آلمان اقامت موقت داشته باشید و همچنین فارغ از نوع آموزش دریافتی، 10 ساعت در هفته کار کنید. اگر مدت کارورزی شما کوتاه تر باشد، طبیعتا زمان اقامت شما نیز محدود می شود. همچنین اگر نیاز باشد به دلایل آموزشی زمان بیشتری را در آلمان بمانید، می توانید اعتبار ویزای خود را تمدید کنید. 

مشاوره رایگان کارناوال برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

همان طور که تا به این جا متوجه شدید، فرآیند مهاجرت تحصیلی بسیار پیچیده و حساس است. حساس از آن جهت که اگر درست عمل نکنید و یا مدارک لازم را درج نکنید، احتمال ریجکت شما وجود دارد. با ریجکت شدن، شانس شما برای مهاجرت به آلمان بسیار پایین می آید. بنابراین اهمیت زیادی دارد که از اول با آگاهی کامل بهترین راه را برای خود انتخاب کنید و سپس طبق قاعده پیش بروید. برای جلوگیری از هر گونه خطا می توانید از مشاوره رایگان کارناوال استفاده کنید و سپس تصمیم بگیرید برای ادامه دادن باقی راه چه کنید. برای استفاده از مشاوره رایگان کافیست بر روی نوار زیر کلیک کنید و اطلاعات خود را وارد کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم. 

البته اگر می خواهید پیش از پر کردن فرم مشاوره، اطلاعات تان را در زمینه مهاجرت به آلمان بالا ببرید و با شیوه های مختلف زندگی در این کشور مانند ثبت شرکت در آلمان آشنا شوید، می توانید سری به صفحه مهاجرت کارناوال بزنید و اطلاعات مورد نیازتان را با یک جستجوی ساده به دست بیاورید. 

فرم مشاوره مهاجرت

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست