کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 آبان 1398

به روز رسانی

16 آبان 1398

همراه کارناوال باشید تا با عواقب اقامت بیش از حد مجاز در منطقه شنگن آشنا شوید. در این مقاله خیلی راحت و ساده از تبعادت اقامت غیرمجاز در کشورهای اروپایی گفتیم و نوشتیم در شرایط خاص باید چه راه کارهایی را در پیش بگیرید. 

Photo by : Unknown

اقامت غیر مجاز در اروپا به چه معناست؟

در مقاله ویزای شینگن مفصل توضیح دادیم که برای گرفتن این ویزا، باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم. در پروسه ای سخت و طلانی، باید مدارک زیادی را ارائه بدهیم و اگر مدارک‌مان بی کم و کاست بود، تازه به غول مرحله آخر  می رسیم که مصاحبه حضوری است. اگر بتوانیم این مرحله را هم با موفقیت پشت سر بگذاریم ویزای شینگن را به دست می آوریم. حالا بعد از همه این ها، یک ویزای توریستی داریم که نهایتا یک یا دو هفته اعتبار دارد. درست است که به مراد دل‌مان رسیدیم و به زودی می توانیم مسافرتی اروپایی را تجربه کنیم؛ اما همه‌ش یک یا دو هفته؟! اگر بیشتر بمانیم چه؟ 

شاید عجیب نباشد بدانید که این سوالِ خیلی هاست. خیلی ها درست در همین لحظه دچار افکاری شیطانی می شوند که اگر دو سه روز بیشتر بمانیم که به جایی بر نمی خورد؛ اما باید بدانید به این سادگی ها هم نیست. به ازای هر روزی که بیشتر در حوزه شینگن بمانید، اقامت شما غیرمجاز محسوب می شود و تبعات زیادی دارد. در این جا می خواهیم انواع تبعات و جریمه های اقامت غیر مجاز در کشورهای حوزه شینگن (Overstaying in Schengen Zone) را بررسی کنیم.

اگر یک روز بیشتر از اعتبار در حوزه شینگن بمانم چه می شود؟

باید بدانید که شما نمی توانید حتا یک روز بیشتر از مدت زمان اعتبار ویزا، در حوزه شینگن بمانید. ماموران مهاجرت هر کشور، اطلاعات دقیق و کاملی از تاریخ ورود و خروج هر گردشگر دارند و بنابرین هر شخصی حتا با یک روز تاخیر از کشورهای حوزه شینگن خارج شود، ماموران مهاجرتی هر کشور خبردار می شوند و این اقامت غیر مجاز به اطلاع آن ها می رسد. 

اگر ناخواسته اقامت غیرمجاز داشته باشم چه می شود؟

فرقی نمی کند که خواسته یا ناخواسته اقامت غیرمجاز داشته اید، باید بدانید این کار شما بی پاسخ نمی ماند! این موضوع می تواند با جریمه نقدی همراه باشد. از آن بدتر ممکن است شما را از کشور موردنظر اخراج کنند و دیگر حق ورود به آنجا را نداشته باشید. در بدترین حالت ممکن نیز طبق قوانین می توانند ورود شما به کل حوزه شینگن را ممنوع کنند. به این ترتیب تا یک مدت طولانی نمی توانید وارد کشورهای اروپایی شوید!

بنابراین لازم است برنامه ها‌یتان را طوری تنظیم کنید که چند روز زودتر از پایان مدت اقامت، از کشور خارج شوید تا با هیچ مشکلی رو به رو نشوید. 

جریمه اقامت غیر مجاز در اروپا چیست؟

باید بدانید میزان و شدت جرایم اقامت غیرمجاز به دو مورد بستگی دارد:

  1. قوانین کشور موردنظر: برخی از کشورها مانند آلمان در این مورد بسیار سختگیرند و با افراد خاطی به شدت برخورد می کنند. 
  2. تعداد روزهای اقامت غیر مجاز: هر چه تعداد روزهای اقامت غیرمجاز شما بیشتر باشد، با جریمه سنگین تری رو به رو خواهید شد.

در مجموع با توجه به این که در چه کشوری اقامت غیر مجاز داشته اید و این اقامت چند روز بوده است، یکی از موارد زیر شامل حال شما می شود:

1- دیپورت یا اخراج از کشور 

اگر در حین اقامت غیرمجاز در اروپا دستگیر شوید، از حوزه شینگن اخراج یا به اصطلاح دیپورت می شوید و شما را به کشور خودتان بر می گردانند. همان طور که گفتیم نحوه اجرای اخراج شما بستگی به کشور موردنظر و تعداد روزهای اقامت غیر مجاز دارد؛ یعنی ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز شما دیپورت شوید. 

بسته به شرایط شما علاوه بر دیپورت، تنبیه جدی تری نیز وجود دارد: در صورتی که شما در روزهای اقامت غیرمجازتان مشغول به کار و یا درگیر فعالیت های غیرقانونی شوید و دستگیر شوید، راهی زندان خواهید شد. پس از برگزاری دادگاه شما، مجازاتی معادل با جریمه نقدی سنگین یا زندان به شما تعلق می گیرد. پس از اتمام مجازات، به کشور خود برگردانده می شوید و ورود شما به کشورهای حوزه شینگن ممنوع خواهد شد. 

باید بدانید همیشه دیپورت با ترکیبی از مجازات دیگر همراه است که در همان زمان دستگیری اعلام می شود.

در موارد نادری، اگر اقامت غیرمجاز شما فقط چند روز و در کشوری با قوانین آسان رخ داده باشد، احتمال این وجود دارد که فقط شما را اخراج کنند و هیچ تنبیه دیگری شامل حال تان نشود.

2- مشکلات برای سفرهای بعدی به اروپا

حتا اگر بتوانید با وجود اقامت غیرمجازتان بدون مشکل از حوزه شینگن خارج شوید، برای سفرهای بعدی به مشکل خواهید خورد. یعنی احتمال آن که بتوانید دوباره ویزای شینگن بگیرید، بسیار پایین است. چرا که مسئولان سفارت و ماموران مرزی با شک و تردید به شما نگاه می کنند و عملا اعتمادی وجود ندارد.

همچنین به طور مثال اگر در سفر قبلی، اقامت غیر مجاز شما در کشور مجارستان بوده و این بار می خواهید به فنلاند سفر کنید؛ باز هم این احتمال وجود دارد که تقاضای ویزای شینگن شما با موافقت رو به رو نشود.  

3- جریمه نقدی

یکی از رایج ترین جرایم در قبال اقامت غیر مجاز، جریمه نقدی است که میزان آن کاملا به قوانین کشور موردنظر بر می گردد. البته اگر طول اقامت غیرمجاز شما بسیار زیاد باشد؛ به غیر از جرایم نقدی، مجازات دیگری نیز در انتظار شما خواهد بود.

4- منع ورود به کشورهای شنینگن

اگر در طی اقامت غیرمجاز خود مشغول به کار بودید و یا در غعالیت های غیرقانونی نقش داشته اید، این جریمه در انتظار شماست. یعنی در بازه زمانی مشخص شده دیگر اجازه ورود به کشورهای حوزه شینگن را نخواهید داشت. معمولا این ممنوعیت ورود، سه سال یا بیشتر است. 

5- استثنائات بدون جریمه

در برخی از موارد استثنایی، برای اقامت غیرمجاز جریمه ای در نظر گرفته نمی شود. این موارد نادر مخصوص کودکان و افراد مریض و ناتوان است که بدون همراه نمی توانند سفر کنند. پس توصیه می کنیم در صورتی که به مریضی دچار شدید و یا در وضعیتی گیر افتادید که نمی توانستید به سفر ادامه بدهید، بهترین کار آن است که برای افزایش اعتبار ویزای خود اقدام کنید و نه آن که سرخود اقامت بیش از حد داشته باشید. 

راه‌ های جلوگیری از اقامت غیرمجاز چیست؟

بسیاری از مردم دچار این اشتباه می شوند، آن هم از سر ناآگاهی! یعنی وقتی ویزای شینگن خود را دریافت می کنند به تاریخ اتمام اقامت دقت نمی کنند، فکر می کنند تایخ اعتبار با تاریخ اقامت یکی است و یا به اطلاعات قبلی و اشتباه خود بسنده می کنند و بر اساس آن برنامه سفر خود را تنظیم می کنند. بنابراین پس از دریافت ویزای شینگن اولین کاری که باید بکنید، کنترل تاریخ اعتبار و مدت زمان اقامت در کشورهای حوزه شینگن است. 

مدت زمان اعتبار و مدت زمان اقامت با هم چه تفاوتی دارند؟ 

یکی از مواردی که دارندگان ویزای شینگن را سردرگم می کند، ندانستن تفاوت مدت زمان اعتبار و اقامت است. برای درک بهتر این تفاوت، داستان بهزاد را می خوانیم:

بهزاد عبایی 35 سالشه و برنامه نویس یه شرکت بزرگه. بهزاد در کنار کارش، به طبیعت گردی و سفر علاقه زیادی داره و از هیچ فرصتی برای سفرهای داخلی و اون ور آبی دریغ نمی کنه. یکی از آرزوهای بزرگ آقای عبایی یه طبیعت گردی و هیچهایک طولانی مدت تو کشورهای اروپاییه. بهزاد برای اون که یه سفر بی نقص داشته باشه، شروع کرده تو گوگل جستجو می کنه، سفرنامه ها رو می خونه و از خوندن هیچ مطلب مشابهی نمی گذره. این پسر عشق طبیعت‌گردی، با اطلاعاتی که به دست آورده، متوجه شده اغلب ویزاهای توریستی یک بار ورود، اعتبار کمی دارند و با این ویزا فرصت زیادی برای گشت و گذار در اروپا نداره. از طرفی بهترین گزینه برای یه سفر طولانی، ویزای چندبار ورود شینگنه. وقتی بهزاد مدت اعتبار این ویزا رو دید گل از گلش شکفت: 180 روز! مصمم شد به هر قیمتی که شده این ویزا رو بگیره و به سفر دور اروپا بره. تو همین اوضاع و احوال که آقای عبایی داشت برای اطلاعات بیشتر تحقیق می کرد، به مطلب ویزای شینگن کارناوال رسید و متوجه شد با وجودی که ویزای چند بار ورود 180 روز اعتبار داره، اجازه داره فقط 90 روز توی اروپا بمونه! و حتا اگه سفرش بشه 91 روز، به معنای اقامت غیرمجاز برداشت میشه و باید تاوانش رو بده. به طور دقیق تر، بهزاد عبایی متوجه شد این فرصت رو داره تا از 180 روز اعتبار ویزاش، 90 روز رو در اروپا بگذرونه. 

Photo by : Unknown

مشاوره رایگان کارناوال برای مهاجرت

فکر می کنید با مهاجرت بتوانید زندگی تازه ای شروع کنید؟ پش بهتر است از مطمئن ترین روش شروع کنید. برای شروع کافیست اطلاعات خود را در فرم مشاوره وارد کنید، مشاوران کارناوال وضعیت‌تان را بررسی می کنند و به شما می گویند بهترین روش برای شما کدام است. 

البته اگر می خواهید پیش از پرکردن فرم، در مورد مهاجرت به کشورهای مختلف دنیا مانند مهاجرت به آمریکا، مهاجرت به آلمان و ... بدانید و اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید تنها کافی ست سری به صفحه مهاجرت کارناوال بزنید و با یک جستجوی ساده اطلاعات مورد نیازتان را کسب کنید. 

فرم مشاوره مهاجرت

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با ادب و احترام. سپاس از اطلاع رسانی شما. دختر خانم بنده ویزای تحصیلی کشور اتریش رو دریافت کردند و روزای اول به شهرداری مراجعه تشکیل پرونده دادند محل سکونت رو اعلام کردند حساب بانکی افتتاح کردند در دانشگاه ثبت نام و شروع به تحصیل کردند. اما به علت اینکه دقیقا مراحل اقامت رو نمیدونستیم برا دریافت مجوز و کارت اقامت که فرآیند ساده در آخرین مرحله است و یه مراجعه ساده به شهرداری داره اقدام نکردند. الان بعد از ده ماه که قصد سفر به ایران از مسیر وین-فرانکفورت-تهران رو داشتند توسط پلیس آلمان بازجویی و تشکیل پرونده شدند که به علت نداشتن کارت اقامت شش ماه حضور غیر مجاز در اتریش و یه ورود غیرمجاز در آلمان داشته اند و باید منتظر تصمیم مقامات بین الملل باشند البته اجازه خروج به ایران رو به ایشون دادند و در ایران هستند. الان ما نگران تصمیم پلیس بین الملل در مورد اهمال اداری ناخواسته و نادانسته خودمون هستیم. میتونید در این مورد راهنمایی بفرمایید. جریمه و مراحل دفاع قانونی رو بفرمایید. سپاسگزارم

04 مرداد 1402

من ۱۵ روز بیش از حد مجاز به علت مریض شدن به کرونا در حوزه شنگن موندم ولی روز برگشت مامور گذرانده نه جریمه ام کرد و نه بازداشت فقط مهر خروج رو زد رو پاسپورتم و اومدم ایران آیا این در سیستم vis ثبت شده و برای اخذ مجدد شنگن برام دردسر میشه ؟

19 بهمن 1401

safoora zaki

كدوم كشور حوزه شينگن راحتتر ويزا ميشه گرفت؟

24 اسفند 1398

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست