کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 مهر 1398

به روز رسانی

11 مهر 1398

یکی از سوال های همیشگی کاربران در کامنت ها این است: مراحل مهاجرت دانشجویی چیست؟ همراه کارناوال باشید تا در عرض چند دقیقه به پاسخ این سوال برسیم و با تمام نکات لازم آشنا شوید. در این مقاله خیلی سریع هر آن چه برای مهاجرت تحصیلی نیاز است را برای شما توضیح می دهیم تا از پروسه کلی تحصیل در کشوری دیگر آگاه شوید و بتوانید برای مسیر تحصیلی خود تصمیم بگیرید. 

مراحل مهاجرت تحصیلی چیست؟

اگر قصد دارید برای مهاجرت تحصیلی به کشور دیگری بروید، باید کارهای مختلفی را انجام دهید. از آن جا که طیف این کارها بسیار متنوع و گسترده هستند، یک دسته بندی کلی ایجاد کردیم تا راحت تر مسیر مهاجرت تحصیلی را نشان دهیم. باید بدانید اغلب این مراحل برای مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف، مهم هستند؛ اما گاه ممکن است ترتیبی متفاوت و یا جزئیات و مراحل بیشتری داشته باشند. در اینجا فقط با پروسه کلی و ملزومات مهاجرت تحصیلی آشنا می شوید.

باید بدانید برای اطلاعات بیشتر مقالات جداگانه ای درباره مهاجرت تحصیلی منتشر کرده ایم که به طور مثال مهاجرت دانشجویی به کانادا، تحصیل در کانادا و تحصیل در آلمان از آن جمله هستند. 

Photo by : Unknown

تهیه رزومه تحصیلی

برای مهاجرت تحصیلی پیش از هر چیزی باید یک رزومه تحصیلی قابل توجه داشته باشید. رزومه تحصیلی قابل توجه هم رزومه ای است که مجموعه ای از نمرات خوب، فعالیت های تحصیلی و فعالیت های غیر تحصیلی مرتبط را نشان دهد. در واقع شما با رزومه، خودتان را معرفی می کنید و می گویید چرا این شایستگی را دارید تا در یکی از برترین دانشگاه های دنیا درس بخوانید. 

خوب است بدانید رزومه تحصیلی بیش از آن که نوشتنی باشد، ساختنی است! یعنی شما باید در طی چند سالِ دانشجوییِ خود، با هدف مهاجرت، خوب درس بخوانید، مقاله بنویسید، پژوهش داشته باشید و یا در دیگر فعالیت های دانشجویی شرکت کنید. علاوه بر همه این ها می توانید درباره مهارت ها و کارهایی که تا به حال انجام داده اید و به نوعی به رشته تحصیلی شما مربوط می شوند، توضیح دهید. تمام این ها یک نوع امتیاز مثبت برای شما محسوب می شود و روند مهاجرت را تسریع می کند. 

  • اگر لیسانس خود را گرفته اید و می خواهید برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به کشور دیگری مهاجرت کنید، داشتن رزومه تحصیلی یکی از واجبات برای شماست. 
  • اگر برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام می کنید، باز هم رزومه تحصیلی مهم است، منتها محتوای رزومه متفاوت خواهد بود. باید در این رزومه به نمرات و وضعیت تحصیلی خود در دبیرستان اشاره کنید و درباره فعالیت ها، مهارت ها و علایق خود بنویسید. 
Photo by : Unknown

1- انتخاب رشته تحصیلی 

شاید بدیهی به نظر بیاید، اما بسیاری آن قدر درگیر استرس و شروع پروسه مهاجرت تحصیلی می شوند که به موضوع انتخاب رشته توجه چندانی نشان نمی دهند. خصوصا این موضوع زمانی اهمیت دارد که بخواهید برای تحصیل در مقطع کارشناسی مهاجرت کنید. توصیه ما آن است که کلیشه رشته های محبوب مثل پزشکی و مهندسی را کنار بگذارید و اول از همه علایق خود را در اولویت قرار دهید. سپس به آینده کاری رشته تحصیلی خود فکر کنید و در نهایت دست به انتخاب بزنید. 

2- انتخاب کشور مقصد

قدم بعدی آن است که ببینید می خواهید در کدام کشور مشغول به تحصیل شوید. برای انتخاب کشور مقصد می توانید این موارد را در نظر بگیرید:

  • تخصص و بازار کاری رشته مورد نظر شما در کشور: حتما می دانید که برخی از کشورها، در یک حوزه تخصصی شهرت دارند و یا بازار کاری خوبی در فناوری یا هنر به خصوصی دارند. بنابراین مهم است که چه کشوری را برای تحصیل انتخاب می کنید. 
  • هزینه های زندگی: هزینه های زندگی، کشور به کشور متفاوت هستند. به طور مثال در کشورهای اروپایی، هزینه های زندگی در انگلیس بسیار بالاتر از کشوری مثل مجارستان است. 
  •  آب و هوای مقصد: حتما به اقلیم و آب و هوای کشور مقصد توجه کنید. به طور مثال کشور کانادا که در شمال آمریکا و نزدیکی قطب قرار دارد، کشوری سردسیر است که حتا میانگین دمایش در تابستان ها هم چندان بالا نمی رود و بسته به ایالت محل زندگی، همچنان هوا خنک است. بنابراین پیش از انتخاب قطعی، حتما درباره آب و هوا تحقیق کنید. 
  • مسیرهای دسترسی: هر چه کشوری که انتخاب می کنید از ایران دورتر باشد، این یعنی دسترسی سخت تری برای برگشت به ایران و دیدار با خانواده دارید. علاوه بر این هزینه رفت و آمدتان هم افزایش پیدا می کند.

3- یادگیری و تسلط به زبان

برای تحصیل در کشوری دیگر لازم است به خوبی زبان انگلیسی را بدانید و تسلط ویژه ای بر روی این زبان داشته باشید؛ به گونه ای که به راحتی مکالمه کنید، پس از دیدن فیلم متوجه جزئیات آن شوید و مهم تر از همه بتوانید به زبان انگلیسی، متنی تخصصی با موضوع رشته تحصیلی خود بنویسید. تقریبا در قوانین اغلب دانشگاه های دنیا، ارائه نمره آیلتس و تافل برای پذیرش دانشجوی بین المللی الزامی است؛ مگر آن که بخواهید به زبان بومی کشور مقصد تحصیل کنید. در این صورت باید آزمون های ویژه ای را به زبان موردنظر بگذرانید و مدارک مرتبط ارائه دهید. به طور مثال اگر بخواهید در دانشگاه های دولتی آلمان درس بخوانید، لازم است آلمانی بدانید.

Photo by : Unknown

4- انتخاب دانشگاه 

پس از انتخاب کشور مقصد، باید به سراغ لیست دانشگاه های معتبر و معروف آن کشور بروید و ببینید برای تحصیل در کدام دانشگاه ها می توانید درخواست بدهید. برای انتخاب می توانید مواردی چون رتبه دانشگاه در بین دانشگاه های جهان و طیف هزینه های تحصیل را مدنظر قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر کافیست به وبسایت آن دانشگاه سر بزنید و ببینید شرایط تحصیل در هر کدام به چه شکل است. 

5- اپلای یا درخواست تحصیلی

پس از پیدا کردن دانشگاه، مهم ترین مرحله پیش رو، ارائه درخواست تحصیلی یا به اصطلاح اپلای کردن است. پس از آن که شرایط تحصیلی هر یک از دانشگاه های منتخب خود را بررسی کردید، باید مدارک را طبق ضوابطی که ارائه شده آماده کنید. مواردی مانند مدرک آخرین مقطع تحصیلی، ریز نمرات، نمره آیلتس و رزومه تحصیلی از جمله چیزهایی است که باید برای تحصیل ثبت کنید. 

توجه داشته باشید در برخی از کشورها، شما برای ارسال درخواست تحصیل به دانشگاه ها محدودیت دارید. به طور مثال در روسیه فقط برای 6 دانشگاه می توانید درخواست بدهید. از هر استان روسیه نیز فقط دو دانشگاه را می توانید انتخاب کنید و لازم است باقی دانشگاه ها از سایر استان ها باشند.

Photo by : Unknown

6- ثبت نام در دانشگاه

اگر با درخواست شما موافقت شد، این موضوع به اطلاع شما داده می شود. مرحله بعدی هم ثبت نام در دانشگاه و پرداخت شهریه است. معمولا بخشی از پروسه ثبت نام را می توان آنلاین سپری کرد و باقی پروسه، پس از ورود به کشور مقصد و حضوری انجام می شود.

7- دریافت ویزای مقصد

ایرانی ها برای ورود به اغلب کشورها (152 کشور) لازم است ویزا داشته باشند. بنابراین بعد از موافقت با درخواست تحصیل شما، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید درخواست ویزاست. مدت زمان دریافت ویزا بسته به کشور مقصد بسیار متفاوت است ولی برای آن که زمان را از دست ندهید، بهتر است در اولین فرصت ممکن برای آن اقدام کنید. 

Photo by : Unknown

8- انتخاب اقامتگاه

برای اقامت در حین تحصیل، گزینه های مختلفی پیش روی شماست:

  • اقامتگاه‌های دانشگاه: معمولا در فضای دانشگاه ها انواعی از اقامتگاه ها مانند خانه و خوابگاه قرار دارد که دسترسی راحت و هزینه های مناسبی دارند. 
  • پانسیون های خصوصی: هزینه های این اقامتگاه ها نسبت به خوابگاه های دانشگاه بیشتر است و معمولا درون شهر قرار دارند.
  • اجاره آپارتمان: اگر به دنبال فضای راحت تری هستید، اجاره آپارتمان گزینه بهتری برای شماست. برای تقسیم هزینه ها هم می توانید از هم اتاقی استفاده کنید. 
Photo by : Unknown

9- تهیه بیمه سلامت

از دیگر مدارکی که برای مهاجرت تحصیلی نیاز دارید، بیمه سلامت است. این بیمه را می توانید هم در ایران و هم در کشور مقصد تهیه کنید که مسلما تهیه آن در ایران، برای شما ارزان تر تمام می شود. 

Photo by : Unknown

مشاوره رایگان کارناوال برای مهاجرت تحصیلی

همان طور که تا به این جا متوجه شدید، فرآیند مهاجرت تحصیلی بسیار پیچیده و زمان بَر است. یعنی اگر درست عمل نکنید و یا مدارک لازم را درج نکنید، احتمال رد درخواست شما وجود دارد. همچنین ممکن است با موفقیت از دانشگاهی پذیرش بگیرید؛ اما در مرحله بعدی و دریافت ویزا به مشکل بخورید و ریجکت شوید. به این ترتیب چیزی جز اتلاف وقت و هزینه برای شما نمی ماند! 

بنابراین اهمیت زیادی دارد که از اول با آگاهی کامل بهترین راه را برای خود انتخاب کنید و سپس طبق قاعده پیش بروید. برای جلوگیری از هر گونه خطا می توانید از مشاوره رایگان کارناوال استفاده کنید و سپس تصمیم بگیرید برای ادامه باقی راه چه کنید. برای استفاده از مشاوره رایگان کافیست بر روی نوار زیر کلیک و اطلاعات خود را کامل وارد کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم. 

فرم مشاوره مهاجرت

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست