کارناوال
نویسنده ارشد کارناوال
انتشار
19 مهر 1395
به روز رسانی
15 شهریور 1398
صنعت گردشگری نه تنها با مسائل و مشکلاتی که سازمان های خدماتی دارند رو به رو است بلکه با توجه به ویژگی های خاص محصولات آن که در مطلب تعریف و بررسی بازاریابی در صنعت گردشگری به آنها اشاره کردیم همواره در بخش بازاریابی با چالش هایی دست و پنجه نرم می کند. امروز در کارناوال به بررسی چالش های بازاریابی در صنعت گردشگری می پردازیم.
چالش های بازاریابی در صنعت گردشگری
بازاریابی در صنعت گردشگری به دلیل ماهیت خاص محصولات آن با چالش هایی که در ادامه به آنها می پردازیم رو به رو است:
* در واکنش به تغییر تقاضای مشتری نمی توان خدمات این صنعت را به سرعت تغییر داد. برای مثال، برای ساختن یا دایر کردن منطقه ی تفریحی، ساختن مهمانخانه یا راه اندازی سیستم حمل و نقل، زمان زیادی لازم است. پس از ساخت، نمی توان به راحتی ظرفیت این تاسیسات یا تشکیلات را کاهش یا افزایش داد. از آنجا که نمی توان، خدمات را همانند موجودی کالا در انبار نگه داشت، بنابراین برنامه ریزان، دست اندرکاران و افراد مسئول به شدت زیر فشار قرار می گیرند تا ظرفیت آینده را به صورتی دقیق تر پیش بینی کنند؛ همچنین از متصدیان و مسئولان این تشکیلات خواسته می شود که این امکانات را در وضعیت خوب و عالی نگه دارند، به نحوی که همواره بتوان مورد استفاده قرار داد.
* تقاضا برای خدمات این صنعت از کشش بالایی برخوردار است. این بدان معنی است که اندک تغییری در قیمت خدمات یا درآمد می تواند موجب تغییرات نسبتا زیادی در تقاضا شود. همچنین ماهیت این صنعت، فصلی است و خواسته های شخصی مانند سلیقه و شیوه ی زندگی خاص فرد بر آن اثر می گذارد. گذشته از این، از دیدگاه مشتری یا مسافر، این خدمات بین سازمان های ارائه کننده مبادله می شود.
* محصولات صنعت گردشگری، مجموعه ای از خدمات متفاوت است. هر سفر شامل خدماتی متفاوت مانند بلیط هواپیما، اتاق هتل، غذایی که در رستوران عرضه می شود، تماشای منظره و رفتن به گردش، کرایه خودرو برای رفت و برگشت به فرودگاه و از این قبیل چیزها می شود که این خدمات به وسیله ی سازمان های مختلف ارائه می گردند. هر گاه در یکی از این خدمات نقطه ضعفی مشاهده شود، موجب نارضایتی مشتری یا مسافر خواهد شد و این ضعف محصول یا خدمات بر کل سفر اثر می گذارد.
با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.
دیدگاه جدید