کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 بهمن 1401

به روز رسانی

18 بهمن 1401

تاج شهبانو یا تاج فرح پهلوی، اثری زیبا و فاخر است که در هر گوشه آن هنری وصف‌نشدنی نهفته است؛ شاید برایتان این سوال پیش بیاید که تاج فرح پهلوی کجاست و بخواهید با محل نگهداری تاج فرح پهلوی آشنا شوید. جواب تمام این سوال‌ها پیش ما است؛ در این مطلب برایتان از این تاج باشکوه و چگونگی ساخت آن بیشتر خواهیم گفت.

Photo by : Unknown

تاج شهبانو فرح پهلوی

پادشاهان از تاج‌های اصلی بیشتر در مراسم تاج‌گذاری استفاده می‌کردند؛ به‌دلیل سنگینی بیش از حدِ این تاج‌ها، امکان استفاده از آن‌ها در روزهای عادی نبوده و گاهی در مراسم خاص روی سر قرار می‌دادند. از جمله مهم‌ترین تاج‌های ایرانی می‌توان به تاج پهلوی، تاج کیانی و تاج و نیم‌تاج‌های فرح پهلوی اشاره کرد؛ تمامی این تاج‌ها با سنگ‌های بسیار ارزشمند مزین شده‌اند و تنها در مراسم‌های ویژه از آن‌ها استفاده می‌کردند. در گذشته این تاج‌ها در بانک مرکزی نگهداری می‌شدند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به تأیید چند مقام بود؛ پس از تأیید، تاج‌ها با حفاظت کامل و با تدابیر شدید امنیتی به کاخ مورد نظر فرستاده می‌شدند. امروزه این تاج‌ها و دیگر جواهرات در موزه جواهرات ملی نگهداری می‌شوند.

Photo by : Unknown

چرا تاج شهبانو ساخته شد؟

در ادامه برنامه‌ای موسوم به‌نام انقلاب سفید که در آن سیاست‌های اعطای آزادی به زنان ایرانی مطرح شده بود، محمدرضا پهلوی در 4 آبان ماه سال 1346 تصمیم گرفت تا با تاج‌گذاری همسرش در روز تاج‌گذاری خود، این حرکت نمادین را انجام دهد. پیش از این هیچ‌کدام از همسران شاهان ایرانی تاج‌گذاری نکرده بودند. بنابراین برای چنین روزی نیاز بود تا یک تاج خاص طراحی شود.

این‌کار به جواهرسازان فرانسوی از شرکت ون کلیف آرپلز سپرده شد؛ برای ساخت این تاج نیاز بود تا از سنگ‌ها و جواهرات موجود در خزانه سلطنتی استفاده کنند. از آنجا که خروج جواهرات سلطنتی از ایران ممنوع بود، بنابراین این شرکت گروهی از جواهرسازان خود را برای ساخت تاج به ایران فرستاد، فرآیند ساخت این تاج حدود شش ماه زمان برد.

چه کسانی تاج را ساختند؟

مسئولیت ساخت تاج فرح دیبا را شرکتی به نام Van Cleef & Arpel پذیرفت؛ این شرکت فرانسوی تولیدکننده جواهرات و ساعت است که در سال ۱۸۹۶ تأسیس شد. این مجموعه علاوه بر طراحی و ساخت تاج فرح برای الیزابت تیلور هم جواهراتی را طراحی کرده بود. پس از مشورت‌های زیاد در نهایت برای ساخت این تاج از طلای سفید با کلاهی مخملی به رنگ سبز و جواهرات ارزشمند دیگری استفاده شد.

ویژگی‌ها و سنگ‌های تاج

سنگ‌های به‌کاررفته: ۳6 زمرد، ۳6 یاقوت، ۱۴69 الماس و با یک زمرد شش‌ضلعی ۱۵۰ قیراطی در مرکز تاج، 2 قطعه اسپینل یا لعل حدود ۸۳ قیراط، ۱۰۵ مروارید که بزرگترین آن حدود ۲۲ میلی‌متر طول دارد. 

جنس تاج: بستر طلای سفید که در آن کلاه سبز مخملی کار شده است.

دوران تاریخی: پهلوی دوم

وزن تاج: حدود 2 کیلوگرم

سازنده: شرکت Van Cleef & Arpel فرانسه

محل نگهداری: موزه جواهرات ملی ایران 

Photo by : Unknown

اطلاعات تکمیلی

چندی پیش ادعاهایی از طرف سخنگوی دولت مبنی بر خارج شدن تاج توسط محمدرضا پهلوی و فرح دیبا در اوایل انقلاب مطرح شد؛ یک هفته بعد از این ادعا، وزیر میراث فرهنگی، عزت‌الله ضرغامی، با انتشار تصاویری تأیید کرد که این دو تاج هنوز در موزه جواهرات سلطنتی قرار دارند.

Photo by : Unknown

سخن آخر

تاج فرح پهلوی یکی از ارزشمندترین اشیایی است که با توجه به جواهراتی که در آن به‌کاررفته است، نمی‌توان برای آن قیمتی تعیین کرد و در لیست گنجینه‌های ارزشمند کشورمان قرار دارد. نظر شما درباره این تاج زیبا چه بود؟ این تاکنون آن را از نزدیک دیده‌اید؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

واقعا زیباست...اصالت وابهت یک ایرانی رو میشه ازروی این تاج ها فهمید...

29 دی 1401

قیمتی ترین تاج

02 آذر 1401

این تاج توسط پیر آرپلز از نوادگان استلا آرپلز و آلفرد ون کلیف طراحی و توسط تیم ایشان ساخته شده است. دو خانواده آرپلز و ون کلیف هر دو فرانسوی الاصل بودند.

09 خرداد 1401

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست