کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

زندگی پر مشغله در شهرهای بزرگ و شلوغ، آن قدر شهرنشینان را درگیر خود می کند که گاهی سفر به رویایی شیرین تبدیل می شود. گهگداری به سفر پناه می بریم تا برای چند لحظه هم که شده از همه چیز دور شویم... 

برخلاف تصور عموم مردم لازم نیست که چند هفته زمان در اختیارتان باشد تا سفری آرامش بخش و به دور از هیاهو را تجربه کنید. ما امروز شما را با مقصدی آشنا می کنیم که زیاد درباره آن صحبت کرده ایم؛ اما اغلب تصور می کنند سفر به آن هزینه گزافی دارد. مقصد ما جایی نیست جز آنتالیا؛ شهر پر زرق و برق و محبوب ترکیه. در این شهر هتل های متعددی وجود دارند که با هر بودجه ای می توانید جایی در یکی از آن ها دست و پا کنید. لازم نیست هزینه های خیلی زیادی بپردازید کافیست کمی ایده پرداز و اهل ماجراجویی باشید. ما امروز تفریحی جذاب و کمیاب را در آنتالیا معرفی خواهیم کرد که هم هیجان دارد و هم با انجام آن از طبیعت فوق العاده آنتالیا لذت خواهید برد. 

همه ساله جشنواره ای در آنتالیا برپا می شود به نام فستیوال مجسمه های شنی که هر کسی از هر شهر و دیاری می تواند در آن شرکت کرده و مجسمه های شنی بسازد. این فستیوال از محبوب ترین جشن های این شهر است که گردشگران زیادی هم در آن شرکت می کنند. تجربه ساخت و تماشای مجسمه هایی درخشان همیشه به دست نمی آید و همین دلیلی شده تا همه ساله هزاران نفر در جشنواره مجسمه های شنی حضور داشته باشند. با کارناوال همراه شوید تا با هم بیشتر با این جشنواره جذاب آشنا شویم.

Photo by : Unknown

چرا جشنواره مجسمه های شنی؟


  • معروف ترین جشنواره آنتالیاست.
  • در این فستیوال می توانید شن بازی کنید و در بازی هم برنده شوید.
  • این جشنواره تفریحی جذاب است که می توانید در آن با خانواده ساعت هایی شاد را سپری کنید.
Photo by : Unknown

معرفی جشنواره مجسمه های شنی | Sandland festival

سالانه میلیون ها جشنواره در سراسر دنیا برگزار می شوند که هر یک هدف و دلایل مخصوص به خود را دارند؛ اما همیشه فستیوال هایی هستند که تا نام‌شان را می شنویم تصویری جذاب در ذهن‌مان نقش می بندد، جشن هایی که در سطح جهانی هم از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردارند. فستیوال مجسمه های شنی آنتالیا هم در بین همه جشنواره های شنی جهان زبانزد است و طرفداران بسیاری دارد. هر سال هزاران نفر در این جشن شرکت می کنند. همیشه حتما نمایندگان وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری ترکیه، شهرداری آنتالیا، بنیاد ارتقای آنتالیا، انجمن روزنامه نگاران و بسیاری از موسسه های مهم دیگر هم در آن حضور دارند و از آن حمایت می کنند.

هر فردی که علاقه مند به شرکت در این جشنواره باشد به راحتی می تواند در آن حضور پیدا کند. هر سال این جشنواره موضوعی خاص دارد و همه شرکت کننده ها باید در راستای همان موضوع شروع به ساخت مجسمه های شنی کنند و با هم به رقابت بپردازند. تقریبا در طول این جشن 10000 تُن شن استفاده می شود و فضای وسیعی در اختیار شرکت کننده ها قرار می گیرد که گاهی مساحتش به 10000 متر مربع می رسد. 

این جشنواره در دو دوره مختلف برپا می شود؛ یکی از 1 ماه می تا 31 اکتبر (11 اردیبهشت تا 9 آبان) و 1 نوامبر تا 30 آوریل (10 آبان تا 10 اردیبهشت). موضوع سال 2017 این جشنواره 14 اسطوره عجیب جهان (14Wonders of the World&Mythology) بود. حضور در این جشنواره هیچ محدودیت سنی ندارد و بزرگسالان در کنار کودکان و نوجوانان همگی تلاش می کنند تا بهترین اسطوره را به تصویر بکشند.

جشنواره مجسمه های شنی تا پاسی از شب هم ادامه می یابد؛ چرا که ساخت مجسمه های غول پیکر شنی کار آسانی نیست به همین دلیل با غروب خورشید فضای فستیوال نورپردازی شده و بسیار زیبا و دیدنی می شود و گویا به نمایشگاهی از مجسمه های رنگی رفته اید.

ایده و پیاده سازی جشنواره زیبای مجسمه های شنی آنتالیا از موسسه آرت دیزاین ورکز جهانی (Art Design Works Global) بود که با استقبال زیادی هم رو به رو شد.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

مراحل جشنواره مجسمه های شنی در آنتالیا

اگر با لمس شن های ساحلی حس خوبی به شما دست می دهد یا به مجسمه سازی و آثار شنی علاقه مندید جشنواره مجسمه های شنی آنتالیا بهترین مکان برای شماست که با توجه به سلیقه خود مجسمه های فوق العاده خلق کنید. تنها کافی است به مکان برپایی جشنواره مراجعه کرده و با تهیه بلیت به یکی از هنرمندان مجسمه ساز تبدیل شوید. ما در قسمت مسیر و هزینه به طور کامل چگونگی رسیدن به محل این فستیوال را بیان کرده ایم.

هنر مجسمه سازی موقت، چند سالی است که در دنیا محبوبیت خاصی پیدا کرده و در  سطوح مختلف انجام می شود. مجسمه های یخی، شنی و... هم از انواع همین هنرها هستند. در هنر مجسمه سازی با شن، سازنده تنها می تواند از آب و شن برای ساخت اثر هنری خود استفاده کند، پس نیاز به وسایل زیادی ندارید مگر آن که برای فرم دادن به مجسمه خود، از ابزارآلات مجسمه سازی استفاده کنید که امری ضروری نیست.

شرکت کننده ها به محض ورود به محوطه مجسمه سازی که در فضای باز است کار خود را آغاز می کنند. در ابتدا باید شکل مجسمه ای که قصد ساخت آن را دارند در ذهن مجسم کنند سپس با توجه به ابعاد مورد نظر به گروه های 1 الی 3 نفری تقسیم شوند. حالا که تیم ها برای ساخت مجسمه آماده هستند، زمان شروع ساخت مجسمه است.

تا به حال صدها مجسمه شنی در طی این فستیوال ساخته و ویران شده اند؛ اما همیشه برخی از مجسمه ها که به راستی خارق العاده و زیبا هستند در جای خود باقی می مانند.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

اطلاعات ضروری شرکت در فستیوال مجسمه های شنی

در ادامه به بررسی نکاتی می پردازیم که دانستن شان برای رفتن به این جشنواره ضروری است:

اگر آب و هوا برای برپایی فستیوال مناسب نباشد برگزاری جشن به زمانی دیگر موکول می شود.

محوطه جشنواره برای صندلی های چرخدار هم مناسب سازی شده است و معلولان حرکتی بدون هیچ مشکلی می توانند به این جشنواره بروند.

حضور حیوانات خانگی مانعی ندارد، به شرطی که در جعبه مخصوص حمل شان باشند.

همه مجسمه ها به راستی فقط با استفاده از شن و آب تهیه شده اند و برای ساخت شان از ابزارهایی که لبه های نوک تیز دارند استفاده می کنند.

استفاده از قالب برای ساخت مجسمه ها اشکالی ندارد.

اگر باران خفیف ببارد مانع کار هنرمندان نمی شود و نم نم باران آسیبی به مجسمه های شنی نمی رساند و صدمه ها قابل تعمیر خواهند بود. تنها زمانی فستیوال برگزار نمی شود که طوفان شدید در راه باشد.

در پایان کار به برخی از مجسمه ها که خیلی زیبا هستند اسپری هایی زده می شود. این محلول باعث می شود آب کمتر به مجسمه نفوذ کند و مدت زمان بیشتری سالم بماند و کاملا هم سازگار با محیط زیست است.

هر مجسمه شنی می تواند حدود یک سال سالم بماند؛ اما روش هایی وجود دارد که بتوان عمر آن ها را به بیشتر از یک سال هم رساند.

ساخت مجسمه شنی بسیار سخت است پس اگر می خواهید مجسمه ای زیبا بسازید باید آماده جنگ با شن های نرم باشید.

زمان ساخت هر مجسمه متفاوت است؛ اما برای مثال سال 2017 حدود 15 مجسمه زیبا ساخته شد که 9 تا 10 روز زمان بردند و هر روز حداقل 8 ساعت برای ساخت شان زمان صرف شد و 10000 تن شن مصرف کردند. 

هیچ فسیوالی به این صورت نه در ترکیه و نه در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد که در تمام طول سال امکان ساخت مجسمه شنی داشته باشد البته ممکن است در آینده جشنواره ای شبیه به آن را در کشورهای دیگر هم ببینیم.

در این فستیوال مجسمه های برگزیده تا 1 سال نگهداری شده و در نهایت ویران می شوند.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

هزینه و زمان برپایی فستیوال

همان طور که در ابتدا هم بیان کردیم این جشنواره در دو دوره زمانی مختلف برپا می شود که شرح آن ها به صورت زیر است:

۱ ماه می تا ۳۱ اکتبر (۱۱ اردیبهشت تا ۹ آبان)

از ساعت 9:00 تا 23:00

*۱ نوامبر تا ۳۰ آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت)

از ساعت 9:00 تا 21:00

*تا جایی که ممکن است در زمان باران تلاش می شود تا فستیوال برپا شود و امکان این وجود دارد که روی مجسمه ها را بپوشانند تا آسیبی نبینند.

هزینه بلیت:

بزرگسالان: 24 لیر ترکیه (57,120 تومان)

کودکان (3 تا 12 سال): 10 لیر ترکیه (23,800 تومان)

کودکان (0 تا 2 سال): رایگان 

تخفیف هزینه های بلیت:

دانشجویان با ارایه کارت دانشجویی، می توانند از تخفیف 45 درصدی روی بلیت بزرگسالان بهره مند شوند. 

شهروندان کشور ترکیه شامل 30 درصد تخفیف روی بلیت بزرگسالان می شوند.

افرادی که به صورت گروهی به فستیوال مراجعه می کنند شامل 10 درصد تخفیف می شوند.

*می توانید هزینه شرکت در فستیوال مجسمه های شنی را با استانبول کارت پرداخت کنید. استانبول کارت را می توانید با پرداخت 50 الی 85 لیر (حدود 50 تا 85 هزار تومان) تهیه کنید و با استفاده از آن 300 مجموعه که تحت نظارت میراث فرهنگی ترکیه هستند را ببینید که شرکت در فستیوال مجسمه های شنی نیز شامل این 300 مکان دیدنی می شود. 

برای تهیه این کارت از این لینک استفاده کنید و در نظر داشته باشید که با استفاده از این نوع کارت ها با هزینه کمتری می توانید از مکان های دیدنی استفاده کنید.راهنمای ورود به صفحه اختصاصی استانبول کارت

امکان خرید آنلاین بلیت برای شرکت در جشنواره مجسمه های شنی هم وجود دارد که تنها کافی است از این لینک دیدن کنید.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

مسیر و نقشه رسیدن به فستیوال مجسمه های شنی آنتالیا

برای شرکت در جشنواره هیجان انگیز مجسمه های شنی باید به ساحل لارا بروید؛ این ساحل اغلب به صورت اختصاصی به هتل های این ناحیه تعلق دارد؛ اما استفاده از قسمتی از ساحل که به ساحل عمومی لارا یا لارا بیرلیک (Lara Birlik Public Beach) مشهور است برای عموم مردم امکان دارد که همین مکان محل برگزاری فستیوال مجسمه های شنی آنتالیاست.

شما به راحتی می توانید به ساحل لارا برسید؛ این منطقه بسیار مشهور است و تورهای گردشگری که از ایران مسافران را به آنتالیا می برند اغلب آن ها را تا لارا نیز همراهی می کنند؛ اما اگر بخواهید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به این ساحل برسید باز هم بسیار آسان است و برای این کار اتوبوس، تاکسی و موتورهای اجاره ای در اختیار شما خواهند بود. بهترین و ارزان ترین وسیله نقلیه اتوبوس است که تنها با خریدن کارت اتوبوس می توانید از آن استفاده کنید و در ایستگاه های مورد نظر از اتوبوس پیاده شوید.

آدرس: ترکیه، شهر آنتالیا، محله مراد پاشا، خیابان لارا، پلاژ لارا، محله گیزلوبا

.Address: Güzeloba Mahallesi, Lara Caddesi Lara Birlik Halk Plajı, 07230 Muratpaşa/Antalya, Turkey

Phone:+90 242 349 11 55

جشنواره مجسمه های شنی آنتالیا را در ویدیو تماشا کنید

نکاتی جالب درباره فستیوال مجسمه های شنی آنتالیا

همه ساله افراد زیادی به لارا می روند و مجسمه های شنی زیبایی را خلق می کنند؛ اما تنها برخی از آن ها آن قدر خوب از آب در می آیند که تا 8 ماه تا 1 سال در این مکان نگهداری شوند. در بین سال های 2015 ا 2016 میلادی 22 مجسمه غول پیکر شانس باقی ماندن در این ساحل را به دست آوردند که سازنده های آن ها از 22 کشور مختلف بودند. در بین این آثار هنری باغ های معلق بابل، هالیکارناسوس، هرم جیزه و معبد آرتمیس از محبوبیت بیشتری برخوردار شدند، سازندگان اصلی این مجسمه های معروف لاتویان کارلیس (Latvian Karlis) و ماجا پاکیو (Maija Puncule) بودند که قسمت اعظم آن ها را در 10 روز ساختند.

سِم کاراکا (Cem Karaca) مدیر این جشنواره گفت:

استقبال مردم از جشنواره شنی بی نظیر است و ما آن ها را به سفر به مصر می بریم.

با هم مرور کوتاهی می کنیم بر برخی نکته های ناگفته درباره فستیوال مجسمه های شنی آنتالیا:

  • دو سال گذشته (2016) این فستیوال با یک ماه تاخیر آغاز به کار کرد و در هفته اول ماه نوامبر (آذر ماه) موضوع فستیوال اعلام شد، بنابراین اعلام موضوع جشنواره زمان دقیقی ندارد.
  • همچنین بد نیست بدانید که تا به حال شرکت کننده هایی از 20 کشور مختلف در این فستیوال شرکت کرده اند.
  • این فستیوال نزد ساکنان کشورهای کانادا، برزیل، فرانسه، هلند، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، روسیه، اوکراین، پرتغال، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، سوئیس، بلغارستان و ترکیه طرفداران زیادی دارد.
  • در سال 2015 میلادی مجسمه ای در این فستیوال ساخته شد که عنوان بلندترین مجسمه شنی جهان را از آن خود کرد.
  • برخی از شرکت کننده ها مجسمه های شان را با لامپ های ال ای دی تزیین می کنند تا زیباتر جلوه کنند.
  • کودکان اگر علاقه مند باشند می توانند به مدت 45 دقیقه تحت آموزش قرار گیرند و با روش های ساخت مجسمه های شنی آشنا شوند.
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

توصیه کارناوال

شرکت در فستیوال مجسمه های شنی آنتالیا، هم برای بزرگسالان و هم کودکان روزی شاد را رقم خواهد زد، حتا اگر به بازی با شن علاقه ای ندارید، کافه و رستوران های متعددی در ساحل لارا فعال هستند که با نوشیدنی و خوراکی های خوشمزه‌شان روزی شاد را برای‌تان مهیا می کنند در ضمن ساحل لارا بسیار پاکیزه و زیباست و مناظر چشم نوازی هم دارد.

اگر با قصد ساخت مجسمه های شنی به این فستیوال می روید پیشنهاد می کنیم حتما یک سطل برای جمع آوری شن و بیلچه برای آسان تر شدن کارتان همراه داشته باشید تا با سرعت بیشتری مجسمه ها را بسازید.

جالب است بدانید که هر مجسمه به طور میانگین 8 ماه سالم باقی می ماند بدون این که بازسازی شوند بنابراین حاصل دسترنج شما برای چندین ماه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. توصیه می کنیم همه تلاش تان را برای ساخت مجسمه ها به کار گیرید زیرا نام شما به عنوان سازنده مجسمه زیر اثر هنری شما ذکر می شود.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

سخن آخر

نمی دانیم تا حالا مجسمه های شنی ساخته اید یا نه و یا لمس شن و ماسه حس خوبی را به شما القا می کند یا خیر اما پیشنهاد می کنیم اگر به آنتالیا می روید در این فستیوال شرکت کنید. اگر از آن دیدن کرده اید تجربه های تان را با ما در میان گذارید.

منتظر نظرها و دیدگاه های شما خوبان هستیم.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست