کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همه ساله فستیوالی در تایلند برگزار می شود که سونگکران نام دارد. این جشن بزرگ بسیار پر طرفدار است و در همه شهرهای تایلند نیز برگزار می شود. اهمیت سونگکران آن قدر زیاد است که یکی از تعطیلات رسمی مهم این کشور به شمار می آید و از محبوب ترین مراسم ملی در تایلند است. ما امروز به معرفی این جشن جذاب می پردازیم تا از چند و چون و فلسفه آن با خبر شویم. اگر شما هم از دوست داران آب بازی هستید کارناوال را در ادامه همراهی کنید. می خواهیم به میان تایلندی ها برویم و چند ساعتی را با آن ها آب بازی کنیم. مردم این دیار جشن سونگکران را آغاز سال نوی خود می پندارند؛ آغازی بسیار متفاوت و جذاب.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

چرا سونگکران؟


  • جشن آغاز سال نو به سبک تایلندی است.
  • بزرگترین جنگ با استفاده از تفنگ های آبی در سراسر جهان است که در گینس نیز با همین عنوان نامش به چشم می خورد.
  • بزرگترین جشنواره آب بازی در سراسر دنیا به شمار می آید.
  • با شرکت در آن با بسیاری از عقاید مردمان تایلند آشنا خواهید شد.
  • مهم ترین جشن در تایلند است.

آشنایی با سونگکران | جشن آغاز سال نو در تایلند

هر ملتی سال نوی خود را با آداب و رسوم خاصی آغاز می کنند. جشن های آغاز سال، همه ریشه در افکار گذشتگان اهالی آن دیار دارد و آشنایی با آن ها می تواند دریچه ای نو به روی شناخت بومیان مناطق گوناگون دنیا بگشاید. از جمله سرزمین هایی که از دیرباز در زمینه فستیوال ها و جشن های مختلف پیش گام بوده اند، کشورهای آسیایی و به خصوص آسیای شرقی و میانه هستند.

سونگکران (Songkran) یکی از بزرگترین جشنواره هایی است که هر سال در تاریخ 13 آوریل مصادف با 24 فروردین ماه، در تایلند برگزار می شود. به مناسبت این مراسم بزرگ، چهاردهم و پانزدهم آوریل (25 و 26 فروردین) نیز تعطیل رسمی اعلام می شود تا اهالی همه شهرهای تایلند بتوانند در این جشن شرکت کنند، به این ترتیب سونگکران 3 روز به طول می انجامد.

واژه سونگکران "Songkran" ریشه در کلمه سمکرانتی "saṃkrānti" دارد. این کلمه به زبان سانسکریت و به معنای معجزه آسمانی است، برخی هم آن را معادل کلمه عبور یا نزدیک شدن می دانند. اگر هیچ تصوری در رابطه با جشن سونگکران ندارید، باید بگوییم که این فستیوال یکی از فوق العاده ترین رسم ها در سراسر دنیا به شمار می آید زیرا هر کاری که در آن انجام می شود نماد و نشان دهنده موضوع خاصی است. مهم نیست که هر فردی چه سنی دارد، برای او ماموریت خاصی تدارک دیده می شود تا همه در کنار هم سال نوی خود را شروع کنند. آب بازی قسمتی از جشن سونگکران است؛ اما به دلیل این که افراد بسیاری طی این فستیوال به آب بازی می پردازند، اغلب آن را با رسم آب بازی می شناسند و حتا در برخی شهرها با نام جشن آب از آن یاد می شود.

فلسفه اصلی سونگکران، پاک شدن از گناهان و زدودن بدبختی ها از زندگی است و هر کاری که طی چند روز جشن سونگکران انجام می شود، ریشه در همین موضوع دارد. در طی این جشن، تایلندی ها سعی می کنند لباس های سنتی شان را به تن کرده تا فرهنگ شان را بیشتر به شرکت کننده های خارجی نشان دهند. پس اگر قصد شرکت در سونگکران را دارید، از حالا بدانید که جشنی منحصر به فرد و هیجان انگیز پیش رو خواهید داشت.

سونگکران در سرزمین هایی چون میانمار، لائوس، سریلانکا، کامبوج، هند، ویتنام و... نیز برگزار می شود؛ اما اگر می خواهید شاهد یک سونگکران تمام عیار باشید باید به تایلند بروید. همراه ما بمانید تا سه روز متوالی آب بازی را در تایلند تجربه کنیم و از آداب آن برای تان بگوییم.

Photo by : Unknown

آداب جشن | مردم تایلند چگونه سونگکران را گرامی می دارند؟

از چند روز پیش از فرا رسیدن جشن سونگکران، محل های خاصی در کوچه و خیابان های شهرهای مختلف تایلند مشخص می شوند که افرادی که علاقه مندند در آب بازی شرکت کنند به این مکان ها بروند. در گذشته افراد مسن بیشتر در سونگکران شرکت می کردند؛ اما امروزه این جشن بسیار مورد علاقه جوانان و به ویژه پسر بچه ها قرار گرفته است و آن ها بیشترین جمعیت حاضر در این جشن را تشکیل می دهند.

در ابتدای شروع جشن در سراسر شهرها تصاویری از بودا را نصب می کنند تا نشان دهنده آمدن جشنی مذهبی باشد. در زمانی که عکس های بودا پخش می شود، شرکت کننده ها تمیزکاری خانه های شان را به اتمام رسانده اند و برای آب بازی از منزل ها خارج می شوند.

بدون شک، آب مهم ترین عنصر در سونگکران است. از حدود ساعت 8 صبح آرام آرام سر و کله شرکت کننده های این جشن در خیابان های شهرهای تایلند پیدا می شود. همه لباس های رنگارنگ به تن کرده اند تا شادی خود را به نمایش در آورند. تجهیزاتی چون تفنگ های آب‌پاش و سطل آب نیز به وفور در میان شرکت کننده ها به چشم می خورد که برای آغاز جنگ آب بازی همراه آورده اند. 

در طی سونگکران، اهمیتی ندارد که چه کسی مقابل شما قرار گرفته است؛ حق شلیک آب به سوی همه در این فستیوال هیجان انگیز وجود دارد و باید به همه شلیک کنید. حالا که به صورت کلی نگاهی داشتیم بر جشن سونگکران به بررسی آداب آن می پردازیم.

*لباس مناسب | حفظ سنت در کنار امنیت

پوشیدن لباس مناسب از مهم ترین نکته ها درباره جشن سونگکران است. برای شرکت در این فستیوال همه از شلوارک استفاده می کنند و لباس هایی با رنگ های شاد می پوشند تا هم گرمای هوا آزارشان ندهد و هم نشان دهند که برای این جشن شاد هستند و به سنت های دیرین خود احترام می گذارند. اگر برای اولین بار است که در این جشن شرکت می کنید با خود عینک محافظ هم همراه داشته باشید تا پاشیده شدن آب به درون چشم های تان موجب ناراحتی شما نشود.

*آزادی حیوان ها

یکی از آداب شایسته ای که در طی جشن سونگکران انجام می دهند آزادسازی حیوان ها است، به خصوص ماهی و پرنده ها. البته دیده شده که بوفالو و گاوها را نیز آزاد می کنند تا این جانداران نیز در سال جدید آزاد باشند.

*دید و بازدید | احترام به بزرگترها

در طی جشن سونگکران، تایلندی ها به سوی معبدها می روند و با خود برای راهبان، غذا و خوراکی های جورواجور همراه می برند. با این کار می خواهند ادای احترامی کرده باشند به بزرگان مذهبی شان و همچنین از آن ها بابت حفظ سنت های دیرین تشکر کنند. البته خیلی ها نیز برای زیارت بوداها به سوی معابد می روند و برای مجسمه ها غذا می برند. راهبان نیز برای تشکر از مراجعه کننده ها به آن ها غذا و خوراکی های خوشمزه ای نظیر شیرینی می دهند. راهب ها اغلب در روزهای سونگکران، مردم را به یک صبحانه لذیذ و تمام عیار میهمان می کنند. بعضی ها هم که به معبدها رفته اند، بعد از صرف صبحانه، روی دست مجسمه های بودا آب می ریزند و آن آب را متبرک و مایه پاکیزگی تلقی می کنند.

تایلندی ها عقیده دارند دیدار پدر و مادرها طی جشن، کار پسندیده ای است به همین خاطر خیلی ها به زادگاه شان باز می گردند و از بزرگان شان دیدن می کنند.

Photo by : Unknown

*آداب پاکیزگی

همان طور که قبل تر هم گفتیم، دلیل آب بازی در جشن سونگکران، پاک شدن از آلودگی هاست. در همین راستا افرادی که به دین بودایی گرویده اند و به آیین های شان اهمیت می دهند، از بزرگان خود می خواهند که روی آن ها آب بریزند. ریختن آب پاکی توسط افراد مسن روی جوانان، نشان دهنده منزه شدن از آلودگی هاست. راهبان معابد بودایی و هندو نیز در طول جشن سونگکران وظیفه ریختن آب روی جوان ها را بر عهده می گیرند و برای آن ها طلب آمرزش می کنند.

اگر با دقت بیشتری به چهره شرکت کننده های این جشن نگاه کنید متوجه خواهید شد که برخی از آن ها به صورت های شان گِل (اغلب از خاک رس) مالیده اند. این کار نیز به صورت نمادین انجام می شود زیرا در پایان جشن، گل ها را تمیز می کنند و گویی از پلیدی ها پاک شده اند و آماده ورود به سال جدید هستند. بعضی ها نیز عقیده دارند که این گل ها در قدیم توسط راهبان روی صورت مردم عادی مالیده می شد و نشانه برکت بود. در این میان شاید افرادی را هم ببینید که روی خود گچ پاشیده اند، گچ نیز در سونگکران نشان برکت به شمار می آید. لازم است ذکر کنیم که برخی بر این عقیده هستند که رسم مالیدن گچ به سر و صورت مخصوص به هندی ها بوده است.

گذشته از تمیز شدن جسم و روح، تمیز کردن خانه ها نیز در روزهای سونگکران اهمیت ویژه ای دارد زیرا تایلندی ها ترجیح می دهند که سال نوی خود را در محیطی عاری از آلودگی ها آغاز کنند.

Photo by : Unknown

*موسیقی

در چند سال اخیر شاهدیم که موسیقی هم به جشن سونگکران راه پیدا کرده است. این موضوع ارتباطی به آداب و رسوم کهن بومیان تایلند ندارد و تنها برای بیشتر شدن هیجان است. موسیقی هایی که در سونگکران به گوش می رسند شاد و گاهی غربی هستند.

Photo by : Unknown

*عطر پراکنی

نکته جالبی که در رابطه با سونگکران وجود دارد این است که افراد بسیاری همراه با آب، به دیگران عطر می زنند. این کار به دو موضوع اشاره دارد؛ نخست این که عطر زدن کاری بهداشتی است و به نظافت افراد کمک می کند و باعث خواهد شد که با بدن های پاکیزه تری وارد سال جدید شوند. مورد دیگر این که همان طور که اشاره کردیم سونگکران به مناسبت فرا رسیدن سال نو برپا می شود و همیشه بهار با گل های رنگارنگ و بوی خوش شان شناخته می شود. پراکنده کردن عطر نیز روشی برای یادآوری فرا رسیدن فصل بهار است.

Photo by : Unknown

محل برگزاری جشنواره سونگکران

بدون شک سونگکران مخصوص کشور تایلند است و در سراسر آن گرامی داشته می شود؛ اما با این وجود باز هم شرکت در این جشن در برخی مکان ها لذت بیشتری دارد. از جمله بهترین جاها برای شرکت در سونگکران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چیانگ مای | Chiang Mai در بانکوک: شهرستانی مسکونی شمال کشور. بزرگترین و طولانی ترین جشن سونگکران در چیانگ مای برگزار می شود.
  • خیابان تانون خائو سان | Thanon Khao San در بانکوک: یکی از خیابان های بانکوک که همه ساله سونگکران بسیار با شکوه در آن برگزار می شود. در زمان سونگکران، سراسر این خیابان پر می شود از سطل های بزرگ آب و مجسمه ها و عکس های بودا و پادشاه تایلند بومیپول آدولیاده (Bhumibol Adulyadej).
  • اگر علاقه مندید که در سونگکران شرکت کنید اما سفر به تایلند برای تان دشوار است می توانید به کشور لائوس نیز سر بزنید. در این سرزمین هم سونگکران به صورت گسترده برگزار می شود که البته به شکوه این مراسم در تایلند نمی رسد ولی در نوع خود دیدنی است.
  • جشن سال نو در کامبوج نیز شباهت زیادی به سونگکران دارد با این تفاوت که بانوان این دیار، لباس های مبدل به تن می کنند و خود را شبیه ملکه ها کرده و در مسابقه انتخاب بانوی برتر شرکت می کنند.
  • در میانمار نیز جشنی با عنوان تینگ یان (Thingyan) وجود دارد که بی شباهت به سونگکران نیست و به عبارتی می توان گفت که با آداب این جشن تلفیق شده است بنابراین اگر راهی میانمار هم هستید می توانید از این جشن لذت ببرید.
  • تایلند طبیعت زیبا و فوق العاده ای دارد و در اغلب شهرهای آن رودخانه های طویلی به چشم می خورند. افرادی که با هدر دادن آب در طی سونگکران مخالف هستند به سوی رودخانه ها رفته و در رودها آب بازی می کنند. 
  • در تایلند و کشورهای آسیای شرقی، فیل سواری و استفاده از این جانوران رواج دارد، در طول سونگکران نیز از فیل ها غافل نبوده اند و آن ها را آموزش می دهند تا با خرطوم شان به مردم در حال رفت و آمد آب بپاشند. بنابراین اگر به مراکز نگهداری و یا نمایش فیل ها نیز در سراسر تایلند مراجعه کنید، مکان های خوبی برای جشن سونگکران خواهند بود.
Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

قانون های جشنواره سونگکران

برای امنیت و آرامش بیشتر شرکت کننده ها و حفظ سنت های ارزشمند بومیان تایلند، قانون هایی وضع شده است که هر شرکت کننده ای که در سونگکران حضور دارد باید از آن ها پیروی کند. این قانون ها به شرح زیر هستند:

  • نباید به پول آب پاشید چرا که چهره پادشاه تایلند روی آن است، همچنین تا جایی که امکان داشته باشد نباید در این چند روز از پول استفاده کرد تا دستان خیس به پول نخورند.
  • هیچ کس حق آسیب رساندن به حیوان ها یا دیگر انسان ها را ندارد.
  • هیچ کس نباید دروغ بگوید.
  •  بومی ها باید با گردشگران خارجی خوش رفتار باشند.
  • پاشیدن آب داغ روی دیگران ممنوع است.
Photo by : Unknown

تاریخچه جشن سونگکران

جالب است بدانید که در گذشته سونگکران معانی جالبی داشته است که متاسفانه امروز حتا بسیاری از تایلندی ها نیز از آن ها بی خبرند. در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که یکی از معانی سونگکران، عبور و حرکت است. بر خلاف تصور عامه منظور از این واژه گذر از پلیدی ها و پاک شدن نیست بلکه هدف حرکت سیاره ها و خورشید است. می دانیم که گذر سال ها بر اساس یک دسته بندی 12 گانه یا همان 12 ماهِ سال، اندازه گیری می شود. در اصطلاح فلکی به گذر این دوازده برج، زودیاک (zodiac) می گویند. پس منظور از گذر و حرکت در واژه سونگکران، حرکت صور فلکی و پایان یک سال و آغاز سال جدید است. در گذشته سونگکران را جشن می گرفتند تا از آغاز سال نو خبر بدهند و همچنین به استقبال بهار بروند به همین خاطر خانه های شان را با گل و گلدان های طبیعی می آراییدند و آمدن بهار را خوش یمن می دانستند.

اگر به تاریخچه به وجود آمدن سونگکران نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که مردم و جشن های متعددی در آن تاثیر داشته اند برای مثال برخی عقیده دارند که سونگکران از عقاید سرخپوستان نشات گرفته است زیرا آن ها از دیرباز به شکار و کشاورزی می پرداختند و آب نقشی حیاتی در زندگی شان داشت، همچنین با آغاز بهار برای رونق کشاورزی مراسمی را برپا می کردند و به دیدار پدر و مادرهای شان نیز می رفتند.

نظریه دیگری که از دیدگاه قبلی معتبرتر است، بیان می کند که سونگکران تغییر یافته جشنی به نام ماکار سانکرانتی (Makar Sankranti) است. این جشن در هند به مناسبت گرامی‌داشت برداشت محصول برپا می شود. در ماکار سانکرانتی، موقعیت خورشید و گذر ماه ها اهمیت زیادی دارد و این موضوع، مهم ترین دلیلی است که سونگکران را پیشرفته شده ماکار سانکرانتی می دانند.

در سال های ابتدایی برگزاری سونگکران، کارمندان دولتی و اعضای بلند مرتبه تایلند، به پادشاه ادای احترام می کردند و همه به دست بوسی او می رفتند؛ اما امروزه این کار برای همه اجباری نیست و به صورت صوری انجام می شود. منظور از این کار، ادای احترام و تجدید میثاق با پادشاه بود و در عوض حاکم نیز قول می داد که خوراک مردم را تامین کرده و زندگی شان را بهتر کند.

تاریخ دقیق به وجود آمدن جشن سونگکران مشخص نیست؛ اما می دانیم که در زمان پادشاه راتاناکوسین (Rattanakosin) چنین جشنواره ای وجود داشت. او در سال 1782 میلادی حکومتش را آغاز کرد و پایتختش بانکوک بود. گفته می شود که سونگکران برای سرگرم کردن این پادشاه قدرتمند به وجود آمد؛ اما شواهد تاریخی نشان می دهند که به احتمال زیاد پیش از وی نیز سونگکران وجود داشته اما در بین طبقه متوسط جامعه رواج داشته است.

سونگکران به عید نوروز نیز شباهت هایی دارد؛ به دلیل آن که این جشن را باستانی می دانند و پیشینه اش را به سال ها پیش نسبت می دهند. احتمال این که سونگکران برگرفته از جشن ایرانیان باشد نیز وجود دارد زیرا ایرانی ها از دیرباز با آغاز سال نو به تمیز کردن خانه ها می پرداختند و به دیدار پدر و مادرهای شان می رفتند. 

با همه این تفاصیل مطمئن هستیم که از سال 1888 میلادی سونگکران به عنوان یک جشن و تعطیلی رسمی در تقویم تایلند به ثبت رسیده است.

افسانه سونگکران

در ورای جشن بزرگ سونگکران، افسانه جذابی وجود دارد که علت برگزاری این مراسم را روایت می کند، با هم این داستان زیبا را می خوانیم:

در زمان های دور، خدایی به اسم کابیلا پروم (Kabilla Phrom) در آسمان ها زندگی می کرد. او که خدای مهربانی بود، یک اخلاق ناشایست داشت و آن هم حسودی بود. کابیلا به هر چیزی که از خودش برتر بود حسودی می کرد. روزی به گوشش می رسد که روی زمین پسرکی وجود دارد که می تواند زبان پرنده ها را متوجه شده و با آن ها صحبت کند. این موضوع به شدت حسادت کابیلا را بر می انگیزد و باعث می شود به زمین رفته و پسرک را با خود به آسمان ها ببرد؛ اما چهره پسرک باعث بر انگیختن ترحم کابیلا می شود به همین خاطر، خداوند برای او سه معما طرح می کند و شرط می گذارد که اگر پاسخ آن ها را پیدا کند پسرک نه تنها از مرگ جان سالم به در می برد بلکه کابیلا نیز گردن خودش را می زند.

پسرک داستان یک هفته تمام روی معماها فکر می کند اما هیچ پاسخی برای شان نمی یابد. بالاخره از روی ناامیدی به درخت نخلی تکیه می دهد و غرق در افکار ناامیدانه اش می شود. ناگهان از فراز درخت صدای یک عقاب را می شنود که به فرزندانش می گفت:

نگران نباشید، به زودی این پسر ابله خواهد مرد و ما از جنازه او دلی از عزا در می آوریم. او آن قدر خنگ است که معماهایی به این آسانی را نمی تواند حل کند.

بعد از این جمله ها، عقاب جواب هر سه معما را برای فرزندانش توضیح می دهد و پسرک هم که در حال گوش دادن به حرف های شان بود، جواب ها را متوجه می شود.

کابیلا که علاقه زیادی به شرط بندی داشت و همیشه روی قول هایش می ماند، وقتی پاسخ های پسرک را می شنوند، به زدن گردنِ خود راضی می شود و در نهایت کابیلا گردنش را می زند.

اهلِ آسمان به محض مرگ خدا، متوجه یک مشکل بزرگ می شوند؛ این که اگر سر بزرگ کابیلا به زمین بیفتد سبب آتش سوزی خواهد شد و اگر هم درون دریاها سقوط کند آن ها را خشک می کند. بنابراین تصمیم می گیرند که آن سر عظیم الجثه را در اتاقی در آسمان نگهداری کنند. تایلندی ها می گویند که هنوز هم این سر در آسمان ها وجود دارد.

اما این داستان چه ارتباطی با سونگکران دارد؟

بومیان تایلند عقیده دارند که هر سال در زمان سونگکران، درِ اتاقی که سر کابیلا در آن است، باز می شود و از یمن وجود او زمین سرسبز و خرم شده و بهار می آید.

Photo by : Unknown

نکته هایی جالب درباره جشن سونگکران

با هم در اینجا نگاهی داریم بر نکته هایی جالب و خواندنی در رابطه با جشن معروف سونگکران:

  • تایلندی ها اعتقاد دارند که در فستیوال سونگکران، شرکت کننده ها هم از لحاظ معنوی و هم جسمانی پاکیزه می شوند.
  • امروزه اغلب به بُعد سرگرمی سونکگران توجه می شود تا بُعد معنوی آن.
  • خوشبختانه این جشن زمانی برگزار می شود که تایلند آب و هوای گرمی دارد و همه می توانند بدون نگرانی در رابطه با سرماخوردگی، آب بازی کنند.
  • در تاجیکستان نیز جشنی شبیه به سونگکران وجود دارد که به نوعی گرامی داشت سالمندان است.
  • جالب است بدانید که اصول سونگکران بر این است که در روز اول با آب پاکیزه شوند و در روز دوم به بازدید از بزرگان بپردازند و روز آخر را در معبدها به سر ببرند اما به مرور زمان این جشن به یک آب بازی سراسری تبدیل شده است.
  • می توان گفت که سونگکران جشن سال نو به سبک تایلندی هاست درست مانند جشن هولی در هند یا سال نوی چینی و حتا عید پاک و کریسمس مسیحیان.
  • اهمیت آب بر هیچ کسی پوشیده نیست به خصوص برای کشاورزی که مستقیم با زندگی انسان سر و کار دارد، برخی از کاوشگران معتقدند که چون در آسیای شرقی کشاورزی از مهم ترین شغل ها بوده و هست، موجب به وجود آمدن سونگکران و نمایش دادن اهمیت آب در کشورهای این منطقه شد.
  • در طول سونگکران به صورت میانگین دمای هوا در تایلند 40 درجه سانتی گراد است به همین خاطر بهترین زمان برای آب بازی به شمار می آید.
  • در بعضی از روستاهای تایلند در طول سونگکران، برای دور کردن ارواح آتش روشن می کنند یا به آتش بازی می پردازند.

نظرهای مخالفان جشن سونگکران

جشن سونگکران طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد و به صورت سالانه گردشگران خارجی را هم به سوی خود می کشاند اما بد نیست بدانید که مخالفت های بسیاری هم با این مراسم می شود که به برخی از دلیل ها و نظرهای مخالف می پردازیم:

  • سونگکران به مناسبت گرامی‌داشت بهار و اهمیت به این فصل و همچنین پاکیزگی انجام می شود. این موضوع ها همه خوب و مثبت هستند اما آب بازی ها باعث می شود که مردم دنیا، تایلندی ها را افرادی مصرف گرا و بی فکر بشناسند که این دید، با هدف اصلی جشن فاصله دارد.
  • در طول جشن سونگکران میزان تصادف در کشور تا دو برابر افزایش می یابد.
  • با این که در قانون جشن آمده که هیچ کس، حق آسیب رساندن به دیگری را ندارد؛ اما باز هم تعداد مجروحان این جشن زیاد است. شرکت کننده ها قصدشان نشان دادن تایلند به عنوان کشور وحشی نیست ولی آسیب های چنینی باعث خدشه دار شدن چهره تایلند می شود.
  • گذشته از تصادف، سونگکران سبب افزایش میزان ترافیک در سراسر شهرها نیز می شود و مردم مجبور می شوند ساعت های بسیاری را در ترافیک به سر ببرند.
  • درست است که سونگکران در حقیقت 3 روز است؛ اما حدود 7 روز همه شرکت کننده ها را درگیر خود می کند و همین موضوع بر شمار مرگ و میر و تصادف ها می افزاید.
  • مشهور شدن سونگکران باعث تحریف در آن هم شده است. برای مثال در 2014 میلادی در سنگاپور نیز چنین جشنی برپا شد و از آن به عنوان "بزرگترین جشنواره آب در سنگاپور" یاد کردند؛ همین موضوع باعث ایجاد اختلاف بین این کشور و تایلند شد زیرا تایلند خود را مالک سونگکران می دانست و بیان می کرد که چیزی با عنوان نوشیدنی های الکلی در این جشن وجود نداشته و سنگاپوری ها سونگکران را تحریف کرده اند. این اختلاف نظرها و درگیری ها هنوز هم ادامه دارد چون افراد زیادی بر این عقیده هستند که هیچ کشوری نمی تواند ادعای مالکیت یک سنت را داشته باشد. به طور کلی یک جشن باید باعث استحکام ملت مختلف شود نه تفرقه افکنی بین آن ها.
Photo by : Unknown

سخن آخر

با هم به جشن سونگکران در تایلند رفتیم و با این جشن بزرگ و کهن آشنا شدیم. آب بازی آن هم در طیف وسیعی چون بازی در سراسر شهرها، حسی توصیف ناپذیر دارد. نظر شما در رابطه با سونگکران چیست؟

فکر می کنید این جشن با نوروز ارتباطی دارد؟

اگر تجربه شرکت در سونگکران را دارید نظرها و پیشنهادهای تان را با ما در میان بگذارید.

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست