کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

16 مرداد 1400

گردش و گشت و گذار در کلانشهر تهران به دلیل وسعت شهر، ترافیک های همیشگی، طرح ترافیک و زوج و فرد و خیلی مسایل دیگر به نسبت سخت است و یک اشتباه در تعیین مسیر می تواند منجر به از دست دادن زمان زیادی شود. به غیر از این مورد تعداد بالای بزرگراه ها، خطوط اتوبوس، مسیرهای تاکسی و مترو و اینکه هر کدام از اینها به کدام قسمت از شهر دسترسی پیدا می کنند مشکل دیگری است که می تواند در زمان سفر به تهران برای شما پیدا شود. اگر برای گردش در تهران و دیدن جاذبه‌هایی مانند برج میلاد، پل طبیعت، بوستان‌های شهر و دیگر دیدنی‌ها از قبل برنامه ریزی درستی داشته باشید و بدانید از کدام وسیله نقلیه می توانید بهتر به مقصد برسید در زمان و انرژی صرفه جویی بسیاری خواهید داشت. این قضیه به شما کمک می کند هم از خستگی و گیر کردن در ترافیک هایی که ممکن است به چند ساعت برسد جلوگیری کنید، هم بتوانید از جاذبه های بیشتری در تهران دیدن داشته باشید. در کنار این می توانید با انتخاب درست مسیر و وسیله نقلیه کارهای بیشتری را در زمان سفر به پایتخت به انجام برسانید. اینجاست که کارناوال وارد می شود و سعی می کند در مقاله ای کاربردی دید خوبی از حمل و نقل در تهران به شما بدهد.

پیش از این در مطلبی جداگانه به معرفی این کلانشهر پرداختیم و آن را از جنبه های مختلف تاریخی، تجاری، گردشگری، آموزشی و فرهنگی بررسی کردیم. در این مطلب نیز قصد داریم شما را با راه های مختلف رسیدن به تهران و شیوه های مختلف گشت و گذار در آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا با حمل و نقل و رفت و آمد در تهران بیشتر آشنا شویم. 

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

آشنایی بیشتر با سایت جامع حمل و نقل و ترافیک تهران |‌ گردشی راحت در پایتخت

یکی از وبسایت های بسیار کاربردی که به تازگی در دسترس شهروندان چند شهر از جمله مشهد،‌ تهران و اصفهان قرار گرفته، سایت جامع ترافیک حمل و نقل هوشمند است که با استفاده از آن می توان با چند کلیک، اطلاعات متنوع و مفیدی از شهر به دست آورد. در ادامه این سایت و خدمات آن را بیشتر خواهیم شناخت.

برای استفاده از این وبسایت بر روی این لینک کلیک کنید. 

پایه این سایت بر روی نقشه تهران قرار گرفته و قصد دارد تا تمام اماکن مهم و ضروری برای شهروندان و مسافران نظیر مکان های اقامتی، ایستگاه های اتوبوس، مترو و تاکسی، انواع غذاخوری ها، جایگاه های پمپ بنزین و گاز، مراکز و بازارهای خرید، جاذبه های تفریحی و تاریخی و ... را به نمایش بگذارد. 

در کنار این ها، این نقشه می تواند در مسیریابی دو نقطه از شهر نیز به شما کمک کند و راه دسترسی از یک نقطه به نقطه ای دیگر با استفاده از اتوبوس، تاکسی، پیاده یا دوچرخه را در اختیارتان بگذارد. همچنین با فعال کردن دکمه ترافیک، می توانید از آخرین وضعیت حمل و نقلی و ترافیک تهران در کسری از ثانیه باخبر شوید.  

چگونه استفاده کنیم؟ | انتخاب مکان 

اگر می خواهید از محل قرارگیری اماکن و خدمات مختلف شهری مانند رستوران، سرویس های بهداشتی،‌ خودپردازهای بانک و ... مطلع شوید تنها کافیست بر روی دکمه انتخاب لایه ها در قسمت چپ و بالای صفحه کلیک کنید. در این قسمت لایه های مختلفی در مقابل شما باز می شود که با کلیک بر روی هر کدام از آنها می توانید به زیر مجموعه های همان بخش دسترسی پیدا کنید. به طور مثال اگر بر روی دکمه آنلاین کلیک کنید سه زیر شاخه ترافیک معابر، دوربین ها و پارکینگ ها برای شما باز می شود. با کلیک بر روی مربع کناری موقعیت مکانی آنها مشخص شده است.

چگونه از این سایت استفاده کنیم؟ | مسیریابی

برای انجام این کار باید از چهار آیکون رنگی بالا که با نام های مسیریابی دوچرخه، اتوبوس، تاکسی و خودرو نشان داده شده استفاده کنید. باید بدانید که این آیکون ها در صفحه موبایل شما در قسمت بالا و سمت چپ به شکل سه خط افقی نشان داده شده است. ابتدا تصمیم بگیرید که با استفاده از کدام یک از این وسایل نقلیه می خواهید به مقصد برسید. بر روی همان وسیله کلیک کنید. یک کارت با دو باکس جستجوی مبدا و مقصد در مقابل شما ظاهر می شود. برای انتخاب مبدا، پین قرمز رنگی با حرف A بر روی نقشه ظاهر می شود. این پین قرمز را بر روی نقطه ای که می خواهید از آن حرکت کنید قرار داده و کلیک کنید. مبدا شما انتخاب شد. 

حال نوبت انتخاب مقصد است. پین آبی رنگی با حرف B بر روی نقشه ظاهر می شود. این پین آبی را بر روی نقطه ای که می خواهید به آنجا بروید قرار داده و کلیک کنید. مسیر شما اکنون مشخص است. دکمه آبی مسیریابی را روی کارت بزنید تا مسیری کامل از راه هایی که باید و می توانید بروید در سمت راست مانیتور مشخص شود. برای استفاده دوباره از این امکان، باید کارت و مسیر را با استفاده از ضربدر قرمز ببندید و دوباره این کار را از اول امتحان کنید.

انتخاب مکان ها بر روی سایت جامع حمل و نقل تهران
Photo by : Unknown
مسیریابی بر روی سایت جامع حمل و نقل تهران
Photo by : Unknown

حمل و نقل برون شهری | چگونه به تهران برسیم؟

گزینه های مختلفی برای رسیدن به تهران وجود دارد که در این قسمت به مجموعه فرودگاه ها، راه آهن و راه های جاده ای مختلف کشور اشاره خواهیم داشت. 

1- فرودگاه امام خمینی (ره) | بزرگترین فرودگاه ایران

فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، بزرگترین فرودگاه ایران در 30 کیلومتری شهر تهران و در سایتی 14 هزار کیلومتری واقع شده و پذیرای مسافران پروازهای خارجی‌ست. فرودگاه امام خمینی به وسیله شرکت فرودگاه های کشور اداره می شود و شرکت های هوایپمایی ایران ایر، ماهان، آسمان، قشم، کاسپین، تابان و زاگرس در این فرودگاه به مسافران خدمات دهی می کنند. هم اکنون فاز یک فرودگاه امام خمینی با یک ترمینال مسافربری و ظرفیت جابه جایی 6.5 میلیون مسافر و صد و بیست هزار تُن بار در سال مورد بهره برداری قرار گرفته است. البته در سال 2015 بیش از 7 میلیون مسافر و در سال 2016 بیش از 8 میلیون مسافر از پایانه یک فرودگاه جابه جا شده اند. فاز دو این فرودگاه نیز در حال ساخت و تکمیل شدن است. فرودگاه بین المللی امام خمینی با کد یاتا (IKA) در بین فرودگاه های دنیا شناخته می شود. 

تاریخچه

تاریخ ساخت و طرح ریزی این فرودگاه به سال 1346 باز می گردد. سازمان بین المللی ایکائو با در نظر گرفتن موقعیت عالی ترانزیتی ایران در میان آسیا و اروپا به کشورمان پیشنهاد داد تا با ساخت فرودگاهی مدرن و مجهز از این مزیت استفاده کند و به قطب پروازی خاورمیانه تبدیل شود. این تصمیم با موافقت مسوولان آن زمان مواجه و کلید ساخت فرودگاه زده شد؛ اما با وقوع انقلاب جمهوری اسلامی و جنگ تحمیلی ساخت آن به تعویق افتاد. پس از پایان جنگ مسوولان کشوری دوباره انجام این طرح را از سر گرفتند تا اینکه در سال 1383 فاز نخست این فرودگاه افتتاح شد و به بهره برداری رسید. 

امکانات موجود

از جمله امکانات فرودگاه امام خمینی می توان به پارکینگ، بانک، صرافی، امور جامه دان، بسته بندی بار، اورژانس، کمک های اولیه، سرویس پست، مرکز اطلاعات گردشگری، اینترنت رایگان، مرکز پرداخت عوارض خروج از کشور، مشاورره ایرانیان خارج از کشور، رسیدگی به شکایات، واحد قرنطینه، مرکز بهداشت مرزی، مرکز اشیای گمشده، بخش کارگو، بخش گمرک، دفاتر شرکت های هواپیمایی، دفاتر حمل بار، حمل و نقل عمومی، اجاره خودرو، فعالسازی تلفن همراه، شاتل هتل، پیگیری بار، بسته بندی بار، امانت بار، اشیا جامانده، شاتل پارکینگ، تاکسی فرودگاهی، هتل، بیزینس لانج، خدمات CIP، هتل، فروشگاه، رستوران و کافی شاپ، سالن های استراحت اختصاصی، نمازخانه ... اشاره کرد. 

 مقصدهای پروازی

 استانبول، اربیل، استکهلم، ازمیر، ایروان، اسپارتا، آتن، ارومچی، آستاراخان، آلماآتی، آمستردام، آنکارا، بارسلون، بانکوک، باکو، بغداد، برلین، بمبئی، پاریس، بیروت، تفلیس، پکن، دوبی، دوسلدورف، رم، دمشق، سن پترزبورگ، دهلی نو، فرانکفورت، دوحه، کپنهاگ، دوشنبه، کلن، بن، شارجه، کیف، شانگهای، گوتنبرگ، کابل، لندن، کراچی، مسکو، کوالالامپور، مونیخ، کویت، میلان، گوانگ ژو، مینسک، مسقط، هامبورگ، نجف، وین

 


    شماره تماس های مورد نیاز فرودگاه امام خمینی                                   خدمات حمل و نقل عمومی از فرودگاه به تهران  

 شما می توانید با استفاده از تاکسی های مخصوص فرودگاه یا با استفاده از تاکسی های آنلاین خود را به تهران برسانید. برای استفاده از این تاکسی ها می توانید از این لینک کمک بگیرید. متروی تهران نیز با استفاده از انشعابی در خط 1 (خط کهریزک-تجریش) فرودگاه امام خمینی را به شهر تهران متصل می کند. شما برای رسیدن به این مترو باید از ایستگاه شاهد خط عوض کنید و با عبور از ایستگاه های نمایشگاه شهر آفتاب و واوان در ایستگاه فرودگاه امام خمینی پیاده شوید. هزینه کارت بلیت متروی فرودگاه امام خمینی 7500 تومان است.

آدرس: استان تهران- اتوبان قم-تهران- سی کیلومتری شهر تهران

آدرس کانال های ارتباطی مجازی با فرودگاه امام خمینی 

کانال ارتباطی فرودگاه

ایمیل بازرسی فرودگاه

ایمیل نظرات فرودگاه

وبسایت فرودگاه

Photo by : Unknown

2- فرودگاه مهرآباد

منطقه ای که فرودگاه مهرآباد فعلی در آن قرار گرفته است، در ابتدا روستای حسین آباد نام داشت و بعدها به نام مهرآباد تغییر اسم داد. روستای حسین آباد بعد از اینکه به عنوان مهریه در تملک عصمت الدوله (1) درآمد، مهرآباد نام گرفت؛ اما با خرج های بی رویه همسر عصمت الدوله، این روستا و زمین های آن از دست او خارج شد. این اراضی تا سال ها بدون کاربری باقی ماند تا اینکه در سال 1317 فرودگاه مهرآباد تاسیس و برای اولین بار به روی هواپیماهای نظامی باز شد. کم کم و با رشد صنعت هوایی ایران و عضویت کشورمان در سازمان ایکائو، فرودگاه مهرآباد میزبانی شایسته برای هواپیماهای باری و مسافری شد و تا سال ها، عنوان شلوغ ترین و مدرن ترین فرودگاه منطقه را به خود اختصاص داده بود. 

امروزه فرودگاه مهرآباد هر ساله با داشتن 4 ترمینال میزبان 18 میلیون مسافر است. یک برج مراقبت پرواز، دو باند و یک تاکسی وِی اصلی کارهای پرواز در این فرودگاه را به انجام می رسانند. اپرون (2) شرقی و غربی مهرآباد در حال حاضر ظرفیت پذیرش حدود 50 هواپیمای بدنه متوسط را دارند و سه شرکت هلدینگ، مسوولیت نقل و انتقال بار و مسافر از ترمینال به سطح های پروازی و برعکس را به عهده دارند. البته فرودگاه مهرآباد بیشتر کار پروازهای داخلی را بر عهده دارد و در سطح کشور به فعالیت خود ادامه می دهد. 

امکانات فرودگاه

از جمله امکانات فرودگاه مهرآباد می توان به اتاق مادر و کودک، کنترل بار، رستوران و غرفه های تجاری، قسمت اشیای گمشده، دستگاه های خودپرداز، پارکینگ، شعبه بانک های ریالی-ارزی، رستوران و کافی شاپ، تاکسی فرودگاه، بسته بندی بار، اجاره خودرو، دفاتر آژانس های هواپیمایی و ... اشاره کرد. 

 خدمات حمل و نقل عمومی از فرودگاه مهرآباد به داخل شهر تهران

برای رسیدن به داخل شهر تهران می توانید از تاکسی های داخل فرودگاه استفاده کنید. آنها شما را به هر نقطه ای در شهر می رسانند. شما می توانید با استفاده از این لینک تاکسی خود را پیش از سفر رزرو کنید. با استفاده از انشعاب مترو خط 4 (شهید کلاهدوز-ارم سبز) می توانید در دو ایستگاه پایانه 1 و 2 مهرآباد و ایستگاه پایانه 3 و 4 مهرآباد خود را به این فرودگاه برسانید. 

 


شماره تماس های مورد نیاز فرودگاه مهرآباد

آدرس کانال های ارتباطی مجازی با فرودگاه مهرآباد

کانال ارتباطی با فرودگاه مهرآباد

وبسایت فرودگاه مهرآباد

آدرس: تهران، میدان آزادی،خیابان معراج

 پاورقی 


1- عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه قاجار و همسر دوست محمد خان معیرالممالک بود و روستای حسین آباد به عنوان مهریه عروسی به او هدیه داده شد.

2- بخشی از فرودگاه که در آن عملیات سوار، پیاده کردن مسافر، بارگیری، تخلیه بار و محموله ها، سوختگیری، توقف و تعمیر، نگهداری وسایل پرنده بر اساس مقررات انجام می شود.

ایستگاه راه آهن تهران

ساختمان ایستگاه راه آهن در دوره رضاشاه پهلوی در جنوب میدان راه آهن ساخته شد. این ایستگاه به طور تقریبی 174 هکتار وسعت دارد و به خیابان های شوش، بزرگراه بعثت و خیابان ری (شهید رجایی) محدود می شود. سازه آن از نظر معماری و تاریخی اهمیت زیادی دارد و در سال 1379 با شماره 3639 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. بنای ایستگاه راه آهن تهران با الهام از معماری ایران باستان ساخته شده است. ورودی وسیعی دارد و از کل مساحت آن در حدود 30 هزار مترمربع به ایستگاه مسافران اختصاص پیدا کرده است. بخش های مختلف ایستگاه شامل سالن انتظار، 5 سکوی مسافر، غرفه های فروش بلیت و ... می شود. 

امکانات موجود

از امکانات این ایستگاه راه آهن می توان به باجه های فروش بلیت، پارکینگ، حمل و نقل عمومی، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، سکوی حمل خودرو، خودپرداز، اینترنت بی سیم، آسانسور، رمپ، تلفن عمومی، باربری، پست بهداری، مسیر ویژه نابینایان، غرفه های فروش غذا، تنقلات، صنایع دستی، کتاب و رزرو هتل اشاره کرد. 

مقررات

*آوردن وسایل محترقه، آتش زا، بدبو، سمی و خطرناک به داخل ایستگاه ممنوع است. 

*آوردن بسته های بزرگ و حیوانات به داخل ایستگاه ممنوع است. 

*ارایه کارت شناسایی معتبر برای کنترل بلیت لازم است. 

*ورود افراد بدون بلیت یا دارای بلیت مخدوش و غیرهمنام به سکوها ممنوع است. 

*درهای قطار ده دقیقه پیش از حرکت بسته می شود. حضور به موقع قبل از حرکت در ایستگاه ضروری است. 

*از نشستن و دراز کشیدن بر روی زمین، پلکان و معابر خودداری کنید. 

*از پذیرش وسایل امانی افراد ناشناس و یا مشکوک و تحویل وسایل خود به دیگران خودداری کنید. 

*سیگار کشیدن در سالن، باجه ها و دفاتر اداری ممنوع است. 

*خارج كردن چرخ حمل بار از محوطه ايستگاه ممنوع است.

*قطارهایی كه حداقل یک ساعت بعد از اذان حركت می كنند، برای آن وعده نماز توقف ندارند. برای ادای فريضه نماز به مسجد و يا نمازخانه ايستگاه مراجعه كنيد. 

 


  شماره تماس های مورد نیاز راه آهن تهران                                             خدمات حمل و نقل عمومی از راه آهن به تهران

برای سفر به داخل شهر تهران از ایستگاه راه آهن گزینه های مختلفی وجود دارد. دو پایانه بزرگ اتوبوس های شهری در ابتدای خیابان کارگر و ابتدای خیابان ولیعصر (بیرون از محوطه ایستگاه راه آهن) می توانند شما را به بخش های مختلف شهر رسانند. از طرفی دیگر ایستگاه متروی راه آهن در خط 3 (خط قائم-آزادگان) نیز دسترسی خوبی به مکان های گوناگون تهران برای تان ایجاد می کنند. تاکسی های خطی و دربست و آژانس ایستگاه راه آهن می تواند شما را به هر نقطه ای از پایتخت ببرد. 

 آدرس کانال ارتباطی مجازی با ایستگاه راه آهن

آدرس وبسایت راه آهن

آدرس: تهران، میدان راه آهن

ماشین شخصی | محورهای ورود به شهر

اگر می خواهید سفری جاده ای با ماشین شخصی را به تهران تجربه کنید، می توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:‌

از غرب: با استفاده از بزرگراه های های تهران-کرج و شهید لشگری (جاده مخصوص)

از جنوب غربی: با استفاده از بزرگراه تهران-ساوه

از جنوب: با استفاده از بزرگراه های آزادگان و تهران-قم (بزرگراه خلیج فارس)

از شرق: با استفاده از بزرگراه تهران-پردیس و آزادراه تهران-دماوند

از جنوب شرق: با استفاده از بزرگراه امام رضا (جاده مشهد) و جاده تهران-ورامین 

Photo by : Unknown

ماشین شخصی | بزرگراه ها و خیابان های اصلی شهر تهران 

گستره پهناور شهر تهران به واسطه تعدادی بزرگراه و اتوبان درون شهری و خیابان های طولانی و مهم به یکدیگر متصل است. در این قسمت می خواهیم شما را با تعدادی از این شاهرگ های اصلی و حیاتی پایتخت بیشتر آشنا کنیم تا تردد شما را در سطح شهر راحت تر شود. 

شریان های اصلی شمال به جنوب و بالعکس

خیابان ولیعصر: طولانی ترین خیابان خاورمیانه که میدان تجریش در شمال تهران را به میدان راه آهن در جنوب این شهر متصل می کند. بیشتر قسمت های این خیابان به سمت شمال شهر یک طرفه است. خط بی آر تی پایانه تجریش-پایانه راه آهن بخش های مختلف این خیابان را به هم متصل می کند. 

بزرگراه امام علی (ع): از مهمترین و جدیدترین بزرگراه های تهران در قسمت شرقی شهر است. این بزرگراه 35 کیلومتری از دارآباد در شمال شرق تهران شروع و به کمربندی شهر ری در جنوب شرقی آن می رسد. تعدادی از ایستگاه های خط 9 اتوبوس های بی آرتی در این بزرگراه قرار دارد. 

بزرگراه آزادگان: این بزرگراه شمال غربی شهر را به جنوب شرقی آن متصل می کند. بزرگراه آزادگان از دهکده المپیک شروع شده و به سه راه افسریه ختم می شود.  

 بزرگراه چمران: بزرگراه 11.5 کیلومتری که از تقاطع پارک وی در شمال غربی تهران شروع و به محله ستارخان در میدان توحید ختم می شود. ایستگاه های خط 4 اتوبوس های بی آرتی نقاط مختلف این بزرگراه را به هم وصل می کند. 

بزرگراه اشرفی اصفهانی: این بزرگراه از غرب در میدان صادقیه شروع می شود و در انتها به میدان پونک در تقاطع سیمون بولیوار می رسد. خط 10 اتوبوس های بی آر تی شهری قسمت های مختلف این بزرگراه را به هم متصل می کند. 

بزرگراه مدرس: از قدیمی ترین بزرگراه های تهران است و 9 کیلومتر طول دارد. ابتدای این بزرگراه در پارک وی و انتهای آن نیز در میدان هفت تیر قرار دارد. 

بزرگراه باکری: از راه های ارتباطی اصلی شهر تهران است که از حصارک در شمال غرب شروع شده و به آزادراه تهران-کرج در غرب ختم می شود. 

بزرگراه ستاری: مبدا ابتدایی این بزرگراه شهرک اکباتان در غرب تهران است و تا حصارک و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه پیدا می کند. 

شریان های اصلی شرق به غرب و بالعکس

بزرگراه شهید همت: اصلی ترین شریان و راه ارتباطی شرق به غرب و غرب به شرق در تهران محسوب می شود. بزرگراه همت در سمت شرق از بزرگراه شهید زین الدین شروع و در سمت غرب به بزرگراه خرازی ختم می شود. 

بزرگراه حکیم: از شریان های اصلی تهران که با طول 9 کیلومتر به موازات بزرگراه همت کشیده شده است. نقطه آغازین این بزرگراه در غرب پل علامه جعفری است و مسافت آن تا تونل رسالت در شرق ادامه پیدا می کند.

بزرگراه شهید بابایی: این بزرگراه در شمال شرق تهران کشیده شده و با 17 کیلومتر طول انتهای شرقی بزرگراه شهید صدر را به تقاطع شبدری و سه راه آبعلی (آزادراه تهران-دماوند) وصل می کند. 

بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش): از بزرگراه های اصلی داخل شهر تهران است و مسیر آن از خیابان ولیعصر، جنوب بوستان ملت آغاز شده و به بزرگراه آبشناسان ختم می شود. تونل نیایش این بزرگراه را به بزرگراه صدر متصل می سازد. 

بزرگراه رسالت: بزرگراه 12 کیلومتری رسالت اصلی ترین بزرگراه شرقی-غربی محدوده شرق تهران محسوب می شود. این جاده از تونل رسالت آغاز  و به جاده آبعلی در تهرانپارس ختم می شود. این بزرگراه ادامه بزرگراه حکیم است. 

پایانه های اتوبوس رانی تهران

علاوه بر فرودگاه و خط ریلی، خطوط جاده ای مختلف از مسیرهای گوناگون، راه ماشین های شخصی و اتوبوس های بین شهری را به سمت تهران هموار کرده اند. تهران پنج پایانه اتوبوس رانی به نام های پایانه غرب، پایانه جنوب، پایانه شرق، پایانه بیهقی و پایانه پونک دارد که مبدا و مقصد اتوبوس ها، مینی بوس ها و تاکسی های بین شهری است. البته یک پایانه پارک سوار شرق جدید نیز در نزدیکی سرخه حصار در حال احداث بوده که هنوز به بهره برداری نرسیده است. 

۱- پایانه مسافربری غرب

 معروفترین پایانه اتوبوس رانی تهران است و در نزدیکی میدان آزادی قرار دارد. این پایانه بزرگترین ترمینال کشور است و در سال ۱۳۵۷ در منطقه ای به وسعت ۵۰ هکتار افتتاح شد. ترمینال غرب دو طبقه دارد، طبقه زیرین آن به شرکت های مسافربری و غرفه های تجاری-خدماتی و در طبقه بالایی آن نیز دفاتر مدیریتی پایانه و شرکت های مسافربری اختصاص داده شده است. پایانه غرب به دلیل موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به چهار بزرگراه محمدعلی جناح، شیخ فضل الله نوری، برادران شهید رحمانی و اتوبان لشگری (جاده مخصوص کرج) تردد اتوبوس ها به نقاط مختف کشور را آسان کرده است. از این مکان به بیشتر نقاط کشور مانند شمال، استان های غربی، مرکزی و جنوبی اتوبوس دارد. 

امکانات موجود 

غرفه های فروشگاهی، بوستان، مسجد، اتوماسیون حمل بار، رادیو مسافر پایانه، دفتر بیمه، مددکار شهر، ایستگاه روزنامه خوانی، پارکینگ، خدمات رفاهی ویژه جانبازان و معلولان مانند رمپ و ویلچر، مجتمع تعمیرگاهی، جایگاه سوخت، پارکینگ سواری، کارواش، باشگاه پرورش اندام، سونا و جکوزی، خوابگاه رانندگان، دستگاه های رانندگان، دستگاه های خودپرداز، خدمات بانکی، کتابخانه، اتاق مادر و کودک، درمانگاه و اورژانس، واحد اطلاعات پایانه، تلفنخانه، تلفن گویا، دفاتر شرکت های تعاونی و خصوصی و مسافربری، دفتر نمایندگی وزارت راه و ترابری، دفتر نمایندگی سازمان تعزیرات حکومتی، پارک کودک، آژانس مسافربری درون شهری، سرویس های بهداشتی مردانه و زنانه، تلفن های همگانی، دستگاه های آب سردکن، کافی نت، آرایشگاه، جایگاه شارژ تلفن همراه، دستگاه های هدف متحرک، دستگاه قد و وزن و ...  

 


       شماره تماس های مورد نیاز پایانه غرب                                                    خدمات حمل و نقل عمومی از ترمینال غرب

پایانه غرب در نزدیکی پایانه تاکسیرانی و اتوبوس رانی درون شهری میدان آزادی قرار گرفته است و از این بخش به تقریبا تمام نقاط تهران تاکسی، مترو، اتوبوس های تندرو و اتوبوس های شرکت خصوصی وجود دارد. کافی ست با کمی جستجو خود را به وسیله حمل و نقل موردنظر برسانید. ایستگاه متروی میدان آزادی در خط چهار متروی شهری (شهید کلاهدوز-ارم) می تواند شما را به سیستم حمل و نقل زیرزمینی شهر تهران متصل کند. در کنار اینها آژانس های مسافربری مورد تایید پایانه و شهرداری به صورت شبانه روزی در ترمینال غرب حضور دارند که می تواند شما را به هر نقطه تهران و خارج از آن برسانند. 

آدرس: شهر تهران، ضلع شمال غربی میدان آزادی

۲- پایانه مسافربری جنوب

پایانه مسافربری جنوب یا آن گونه که بین مردم شهرت دارد ترمینال جنوب، دومین پایانه بزرگ و معروف تهران و قدیمی ترین آن است. پایانه مسافربری جنوب در سه طبقه و در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار بنا شده است. طبقه اول شامل غرفه های تجاری و دفاتر تعاونی های مسافرتی، طبقه دوم شامل رستوران، سایت کامپیوتر، دفاتر دژبانی ارتش، ناجا و سپاه و طبقه سوم نیز شامل قسمت‌های اداری، مدیریت پایانه، نمایندگی وزارت راه و ... می شود. روزانه در حدود ۲۰ هزار نفر برای تهیه بلیت، سوار شدن به اتوبوس و ... به این پایانه مراجعه می کنند. ساختمان پایانه به دست مهندسان خارجی و به صورت مدور طراحی و ساخته شده است. طراحی آن به گونه ای بوده که با وجود قرار گیری در محوطه پر رفت و آمد، هیچ دود و غباری داخل سالن نمی شود. پایانه جنوب در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و نخستین پایانه احداثی مجهز در سطح شهر تهران محسوب می شود. این پایانه از شمال به خیابان شهید تقوی، از جنوب به اتوبان بعثت، از غرب به خیابان شهید بخارایی و از شرق به خیابان عباسی می رسد. در حال حاضر از این پایانه به تمام نقاط کشور به غیر از استان های مازندران، گیلان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی سرویس وجود دارد. در کنار اینها مسافران می توانند با استفاده از سرویس های موجود در پایانه جنوب به کشورهای عراق، ترکیه و سوریه نیز سفر کنند. 

امکانات موجود

پارکینگ با ظرفیت بیش از ۷۵۰ خودرو، غرفه های کتاب و محصولات فرهنگی، اتاق مادر و کودک، قنادی، تنقلات، خرازی و بهداشتی، اغذیه‌ فروشی، بانک شهر، آکواریوم بزرگ ماهیان آب شور، هفت دستگاه خودپرداز، دفتر نیروی انتظامی، دفتر خدمات اجتماعی، درمانگاه و اورژانس، سرویس های بهداشتی مردانه و زنانه، خدمات بانکی، آبخوری در سالن و محوطه، ارایه غذاهای گرم و سرد، رستوران، خشک شویی، فروشگاه لوازم یدکی، سفره خانه سنتی، کافی شاپ، نمازخانه، ۲۵۰۰ مترمربع فضای سبز، آژانس مسافربری

خدمات حمل و نقل عمومی پایانه جنوب

در نزدیکی پایانه جنوب پایانه مسافری شهری بعثت وجود دارد که با یک خط تندور (پایانه افشار-پایانه بعثت)، چند خط مینی بوس و اتوبوس درون شهری می تواند شما را به مقاصد مشخص شده برساند. پایانه تاکسی نیز در نزدیکی پایانه جنوب وجود دارد که تعدادی از مقاصد شهری را پوشش می دهد. ایستگاه متروی ترمینال جنوب در خط یک متروی شهری (خط کهریزک-تجریش) می تواند شما را به سیستم حمل و نقل زیرزمینی متصل کند. 

آدرس: تهران، بزرگراه بعثت، جنوب پارک بعثت

شماره تماس پایانه جنوب 

ترمینال جنوب با داشتن ۹ خط ۹-۵۵۱۸۵۵۰۱-۰۲۱ به صورت شبانه روزی پاسخگوی شهروندان است. 

Photo by : Unknown

3- پایانه اتوبوس رانی شرق

پایانه شرق در سال 1360 در مساحتی در حدود 5.3 هکتار افتتاح شد. پایانه شرق در منطقه تهرانپارس واقع شده و از شمال به خیابان دماوند، از جنوب به بزرگراه شهید یاسینی، از شرق به توقفگاه خط یک سامانه اتوبوس های تندور و از غرب به پارک عطار منتهی می شود. این پایانه 9 شرکت اتوبوس رانی، 3 شرکت مینی بوس رانی و 6 شرکت تاکسی رانی را در خود جای داده است. از پایانه شرق می توانید به 33 شهر مانند اراک، آمل، اصفهان، بابل، بابلسر، بجنورد، بندرترکمن، ساری، گرگان، مشهد، یزد، قم، سمنان و ... سفر کنید. 

امکانات موجود

اتاق مادر و کودک، نمازخانه، مسجد، کیوسک اطلاعات، سیستم گویای پایانه، اورژانس شبانه روزی، سرویس های بهداشتی، دستگاه های خودپرداز، سالن ورزشی، پیک بادپا، شهرکتاب، جایگاه عرضه سوخت، گازوییل، تاکسیرانی، نمایندگی وزرات راه و ترابری، دستگاه آبسردکن، خانه سلامت، سالن انتظار، کلانتری، دژبان های سپاه و ارتش، تلفن های عمومی، آلاچیق، فروشگاه مواد غذایی گرم و سرد، ایستگاه آتش نشانی، فروشگاه تنقلات، پارکینگ

خدمات حمل و نقل عمومی پایانه شرق

اگر می خواهید از اینجا به یکی از مناطق مختلف شهر تهران بروید هم می توانید از آژانس رسمی پایانه و یا از تاکسی های شهری کمک بگیرید. خط بی آرتی تهرانپارس-آزادی نیز می تواند انتخاب دیگری برای رسیدن به مناطق مختلف باشد. 

آدرس: تهران، انتهای خیابان دماوند، سه راه تهرانپارس

شماره تماس پایانه شرق

9 خط 9-55185501-021 پاسخگوی مسافران در پایانه شرق تهران است.

Photo by : Unknown

4- پایانه و پارک سوار بیهقی (آرژانتین)

این پایانه سال 1370 در زمینی به مساحت 13.5 هکتار و ظرفیت 2000 سلول اتومبیل در شرق میدان آرژانتین افتتاح شد. در این پارک سوار، 8 شرکت مسافرتی امکان مسافرت به شهرهای اصفهان، اهواز، مشهد، رشت، خرم آباد، اراک، همدان، تبریز و سه کشور عراق، ترکیه و سوریه را فراهم کرده اند.

امکانات موجود

 مسجد، آژانس مسافرتی، اتوماسیون حمل بار، دفتر فروش بلیت شرکت ها و تعاونی های مسافربری، اتاق مادر و کودک، سالن انتظار مسافران، دستگاه های خودپرداز، تلفن های همگانی، کتابخانه، خانه سلامت، رستوران، فروشگاه های مواد غذایی سرد و گرم، فروشگاه تنقلات، فروشگاه شهروند، خشکشویی، پیک بادپا، مرکز معاینه فنی، سفره خانه سنتی، رمپ ویژه معلولان، ویلچر، دستگاه های آبسردکن، پارک کودک، پارکینگ، نماینده وزارت راه و ترابری، دفاتر خدمات بیمه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، ایستگاه های پایانه اتوبوس شرکت واحد، نیمکت های سایبان دار، کافی شاپ، دفتر نمایندگی تاکسیرانی شهر تهران، خدمات مکانیکی و کارواش

خدمات حمل و نقل عمومی پایانه بیهقی

در نزدیکی پارک سوار بیهقی، پایانه شهری بیهقی قرار دارد که می توانید با استفاده از آن به نقاط مختلف شهری دسترسی پیدا کنید. در کنار آن تاکسی های رسمی پارک سوار نیز می توانند شما را به هر نقطه از شهر برسانند.

آدرس: تهران، خیابان آفریقا، ضلع شرقی میدان آرژانتین

شماره تماس

021-88543748

Photo by : Unknown

5- پارک سوار پونک

یکی دیگر از پارک سوارهای تهران پایانه پونک است که برای استان گیلان مسافر جابه‌جا می کند. از جمله خدمات این پارک سوار می توان به خدمات بیمه ای، فروش بلیت مسافرتی و کارواش اشاره کرد.

آدرس: میدان پونک، بلوار میرزابابایی، تقاطع سردار جنگل، جنب مرکز میوه و تره بار

شماره تماس

021-44453505

Photo by : Unknown

کارت بلیت الکترونیک |  ezPay

برای استفاده از مترو و اتوبوس در شهر تهران شما نیاز به کارت بلیت الکترونیک یا کارت ezPay دارید. کارتی که می توانید هر بار آن را در مبالغی بیش از 500 تومان شارژ کرده و با کمک آن هزینه بلیت مترو یا اتوبوس های شهری را بپردازید. باید بدانید که بسیاری از خطوط بی آرتی شهری تهران تنها با استفاده از این کارت هزینه پرداختی شما را قبول کرده و پول نقدی دریافت نمی کنند. از طرفی هزینه مترو و اتوبوس در خط های مختلف شهری با استفاده از این کارت ها ارزانتر از پرداخت نقدی آنهاست. 

هزینه خرید هر یک از این کارت های الکترونیک 3000 یا 5000 تومان است و شما می توانید بعد از خرید آن را تا هر اندازه که می خواهید شارژ کنید. البته این کارت در انواع کارت های مدت دار یک ساله، شش ماهه، منزلت و ... نیز ارایه می شود که بیشتر برای شهروندان تهرانی مفید است. شما می توانید با استفاده از باجه های مختلف در ایستگاه های اتوبوس، پایانه های اتوبوس رانی و ایستگاه های اتوبوس به صورت نقدی یا به وسیله کارت اعتباری بانکی، کارت الکترونیک خود را شارژ کنید. اگر می خواهید در مورد این نوع کارت ها اطلاعات بیشتری به دست آورید یا برای خرید آنها ثبت نام کنید، می توانید به این لینک مراجعه داشته باشید. 

از دیگر موارد استفاده کارت بلیت الکترونیک، پرداخت هزینه پارکومترها برای پارک خوردروی تان است. اگر کارت بلیت تان به اندازه کافی شارژ داشته باشد می توانید با استفاده از آن، مبلغ تعیین شده بر روی پارکومتر را به راحتی پرداخت کنید. این مبلغ از حساب کارت بلیت الکترونیک شما کسر می شود. 

از دیگر خدمات این کارت، پرداخت هزینه های تاکسی های خطوط مترو است. شما با استفاده از کارت بلیت الکترونیک تان می توانید در زمان سوار یا پیاده شدن هزینه تاکسی را با استفاده از کارت بپردازید. البته در حال حاضر این خدمت تنها محدود به تاکسی هایی است که در خطوط مترو فعالیت می کنند.

حمل و نقل درون شهری تهران 

 سیستم حمل و نقل درون شهری تهران بسیار گسترده است و شامل مترو، اتوبوس، تاکسی، تاکسی آنلاین و دوچرخه سواری می شود. 

1- متروی تهران

بزرگترین شبکه حمل و نقلی درون شهری ایران به متروی تهران تعلق دارد. این شبکه با داشتن 7 خط که در حال حاضر 6 خط آن فعال است توانسته بسیاری از نقاط تهران را به یکدیگر متصل سازد. نخستین خط متروی تهران میدان صادقیه را به شهر کرج وصل می کرد. پس از آن ایستگاه های مختلف افتتاح شد و متروی تهران گسترش پیدا کرد. وبسایت متروی تهران اطلاعات، نرم افزار، نقشه و اخبار مفیدی در مورد این سیستم کارآمد و مفید شهری در اختیار شما قرار می دهد. 

انواع بلیت های مترو

بلیت تک سفره: با این بلیت تنها می توانید یک بار از مترو استفاده کنید. هزینه این بلیت 1200 تومان است.  

البته اگر قصد دارید مسیری را به صورت رفت و برگشت بروید، باید از باجه دو بلیت تک سفره تهیه کنید. 

بلیت مبلغ دار (بلیت الکترونیک): با استفاده از این بلیت ها و شارژ آنها تا هر تعداد بار که نیاز دارید می توانید از مترو استفاده کنید. نحوه تعیین هزینه این بلیت ها نیز به این صورت است که قیمت آنها بر حسب کیلومتر مسافت طی شده شما محاسبه می شود. توجه کنید که پس از هر بار استفاده از کارت بلیت مدت دار و ورود به ایستگاه مترو، تا نیم ساعت نمی توانید دوباره از کارت خود استفاده کنید. 

خطوط مترو

خط 1: این خط از تجریش در شمال تهران آغاز شده و به کهریزک در جنوب تهران ختم می شود. رنگ این خط قرمز است و در ایستگاه شهید بهشتی با خط سه، در ایستگاه دروازه دولت با خط 4 و در ایستگاه میدان امام خمینی با خط 2 تعویض خط دارد. از خط یک همچنین می توانید برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی استفاده کنید. 

خط 2: این خط از صادقیه در غرب تهران آغاز می شود و در پایان به ایستگاه فرهنگسرا می رسد. رنگ مورد استفاده این خط آبی پررنگ است و از سمت ایستگاه صادقیه به متروی کرج وصل شده است. این خط در ایستگاه های شادمان و دروازه شمیران با خط 4، ایستگاه نواب صفوی با خط 6 و امام خمینی با خط 1 تعویض خط دارد. 

خط 3: این خط از ایستگاه آزادگان در جنوب تهران شروع می شود و به ایستگاه قائم در شمال شرق تهران می رسد. رنگ مورد استفاده این خط آبی کمرنگ است و طولانی ترین خط متروی خاورمیانه محسوب می شود. این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1، ایستگاه مهدیه با خط 6 و ایستگاه تئاتر شهر با خط 4 تعویض خط دارد. 

خط 4: این خط از ایستگاه ارم سبز در غرب تهران آغاز شده و به ایستگاه کلاهدوز در شرق ختم می شود. رنگ مورد استفاده این خط زرد است و در ایستگاه دروازه دولت با خط 1، ایستگاه های دروازه شمیران و شادمان با خط 2 و تئاتر شهر با خط 3 تعویض خط دارد. در ضمن با استفاده از این خط می توانید به فرودگاه مهرآباد دسترسی پیدا کنید. 

خط 5: این خط از صادقیه در تهران شروع و به ایستگاه گلشهر در استان البرز می رسد. این خط در ایستگاه ارم سبز با خط 4 و ایستگاه صادقیه با خط 2 تعویض خط دارد. 

خط 6: این خط مترو که با تازگی افتتاح شده است تنها سه ایستگاه دارد و شما را از میدان شهدا به ایستگاه بعثت می برد و در انتها در میدان شهدا پیاده می کند. رنگ این خط صورتی ست و می توانید در ایستگاه میدان شهدا، مسیر خود را در خط 4 (خط ارم سبز-شهید کلاهدوز) ادامه دهید. 

خط 7: این خط از ایستگاه نواب صفوی شروع می شود و با گذشت از ایستگاه های رودکی، کمیل، بریانک و هلال اهمر به ایستگاه مهدیه می رسد. بسیاری از ایستگاه های خط 7 هنوز افتتاح نشده و در حال ساخت هستند. این خط در ایستگاه نواب صفوی با خط 2 و در ایستگاه مهدیه با خط 3، خط عوض می کند.

خط فرودگاه مهرآباد: خط فرودگاه مهرآباد، خط فرعیِ خط 4 متروی تهران است که از ایستگاه بیمه انشعاب پیدا می کند و دو ایستگاه دارد. ایستگاه های پایانه 1 و 2 فرودگاه مهرآباد و پایانه 3 و 4 فرودگاه مهرآباد که امکان دسترسی به بخش های مختلف این فرودگاه را برای شما فراهم می کند. 

خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند: خط فرودگاه امام خمینی، خط فرعیِ خط 1 متروی تهران است و از ایستگاه شاهد-باقرشهر انشعاب پیدا می کند. این خط شامل ایستگاه های نمایشگاه آفتاب، واوان، فرودگاه امام خمینی و شهر پرند می شود.

Photo by : Unknown
ivan tykhyi 

اتوبوس های درون شهری

اتوبوس یکی از بهترین گزینه ها برای سفرهای درون شهری در تهران است. خطوط متعدد اتوبوس های بی آرتی و اتوبوس های خصوصی تمام نقاط تهران را به یکدیگر متصل ساخته اند. سیستم اتوبوس رانی شهری تهران بسیار گسترده و وسیع است و بسیاری از خط های اتوبوس به شهرهای اطراف تهران نیز خدمات رسانی می کنند. شما می توانید با استفاده از وبسایت شرکت واحد اتوبوس رانی از سیستم های نرم افزاری، سیستم های مسیریاب، نقشه خطوط و بسیاری موارد دیگر بهره ببرید. 

زمان حرکت اتوبوس ها

یکی از خدمات خوب شهری شهرداری تهران در ساماندهی اتوبوس های شهری نصب جی پی اس (GPS) بر روی اتوبوس ها و مشخص شدن زمان ورود و خروج و حرکت برای هر اتوبوس است. شما می توانید این اطلاعات را یا با استفاده از نمایشگرهایی که در بسیاری از ایستگاه ها نصب شده است یا با استفاده از سامانه پیامکی و یا با استفاده از این لینک به دست بیاورید.

خطوط بی آر تی تهران

خط 1: پایانه آزادی، استاد معین، دانشگاه شریف، نواب شرقی، میدان انقلاب، چهارراه ولیعصر، دروازه دولت، شریعتی، امام حسین، سبلان، آیت، خاقانی، تهرانپارس

خط 2: پایانه آزادی، سی متری جی، میدان شمشیری، امامزاده معصوم، میدان رازی، ولیعصر، خیام، چهارراه مولوی، میدان خراسان، اتابک، فرهنگسرای خاوران، پایانه خاوران

خط 3: پایانه خاوران، بسیج، آهنگ، محلاتی، پیروزی، نیروی هوایی، آیت، میدان نبوت، سرسبز، پایانه علم و صنعت

خط 4: پایانه افشار (پارک وی)، نمایشگاه بین المللی، پل مدیریت، ملاصدرا، کوی نصر، توحید، آزادی، آذربایجان، هلال احمر، جوادیه، میدان بهمن، شهید رجایی، پایانه جنوب

خط 5: پایانه بیهقی (میدان آرژانتین)، مصلی، سید خندان، کرمان، رسالت، پایانه علم و صنعت

خط 7: میدان تجریش، باغ فردوس، محمودیه، پارک وی، پارک ملت، میرداماد، میدان ونک، توانیر، آبشار، پله اول، بهشتی، مطهری، میدان ولیعصر، طالقانی، چهارراه ولیعصر، منیریه، مولوی، مختاری، میدان راه آهن

خط 8: پایانه جنوب، پارک بعثت، هفده شهریور، شهرک شاهد، شهرک بروجردی، پایانه خاوران

خط 9: پایانه متروی جوانمرد قصاب، میدان نماز، دیلمان، غیوری، شهید تراب، شهید بروجردی، اتابک، خاوران، محلاتی، پیروزی، دماوند، مدنی، فرجام، گلشن، ازگل، مینی سیتی، قائم، پایانه لاله

خط 10: میدان آزادی، صادقیه، مرزداران، باغ فیض، تیراژه، پونک، طالقانی، اشرفی اصفهانی، مخابرات، پایانه دانشگاه علوم تحقیقات

دیگر سامانه های مهم اتوبوس رانی تهران

سامانه اتوبوس رانی خط 6: پایانه افشار (پارک وی)، الهیه، آفریقا، قیطریه، اختیاریه، نوبنیاد، گلچین، ازگل، مینی سیتی، محلاتی، ابوذر، کوی یاس، پایانه لاله

سامانه جانبازان و معلولان: جانبازان و معلولان نیز در هر ساعت از شبانه روز با تماس با شماره 6305 می توانند از سامانه مخصوص به خود استفاده کنند.

خطوط شبانه: شهرداری تهران برای تردد در بازه زمانی ساعت های 21:40 تا 5:20 تعداد 12 خط شبانه ایجاد کرده است. می توانید با مراجعه به اینجا از زمان دقیق و مسیر این خطوط مطلع شوید.

3- تاکسی های درون شهری

تاکسی ها در تهران به چهار گروه تاکسی گردشی، تاکسی خطی، تاکسی تلفنی یا بیسیم و تاکسی ویژه تقسیم می شوند که به طور مستقیم زیر نظر شهرداری مشغول به فعالیت هستند. به طور کلی در مناطق 22 گانه تهران 46 پایانه تاکسی وجود دارد که با نرخ مصوب شهرداری و مسیرهای تعیین شده از طرف این سازمان سفرهای درون شهری را انجام می دهند. البته تعدادی پایانه تاکسی نیز وجود دارند که مسافران را به شهرهای اطراف تهران می رسانند. برای اطلاع از نرخ های تعیین شده هر خط تاکسی، قوانین و مقررات، پایانه های مختلف، اشیا پیدا شده، شکایت و بسیاری موارد دیگر می توانید از این لینک با وبسایت تاکسیرانی شهرداری تهران ارتباط برقرار کنید. از دیگر فعالیت های تاکسیرانی تهران ارایه خدمات به صورت سرویس مدارس یا ارایه خدمات به صورت رایگان در مواقع ویژه مانند عید فطر و ... است. 

تاکسی گردشی: این تاکسی ها با رنگ زرد و نوار نارنجی مشخص می شوند و مبدا و مقصد معینی ندارند. تاکسی های گردشی به صورت آزاد در معابر مختلف حرکت می کنند و هزینه آنها بر اساس تاکسی‌متر مشخص می شود.

تاکسی خطی: این تاکسی ها با رنگ زرد خورشیدی یا رنگ سبز فسفری دیده و شامل خودروهای سواری و ون ها می شوند. این تاکسی ها حتما باید آرم شرکت تاکسیرانی و مبدا و مقصدشان را بر روی در جلویی خود داشته باشند. هزینه این تاکسی ها ثابت و از قبل تعیین شده است. این تاکسی ها حق سوار کردن مسافران دربستی را ندارند. 

تاکسی تلفنی یا بیسیم: رنگ این تاکسی ها زرد خورشیدی با نوار شطرنجی مشکی یا سبز فسفری با نوار شطرنجی مشکی است. این تاکسی ها باید مجهز به تابلوی سقفی تاکسی تلفنی و دستگاه بیسیم باشند. نحوه اعزام آنها بر اساس درخواست شهروندان و نزدیکی به فرد است. هزینه آنها نیز بر اساس تاکسیمتر محاسبه می شود. این تاکسی ها حق فعالیت گردشی در شهر را ندارند. تاکسی تلفنی بانوان نیز یکی از شاخه های این تاکسی ها محسوب می شود. ارایه خدمات این تاکسی ها تنها به زنان است و حق فعالیت دیگری ندارند. 

تاکسی ویژه: تاکسی های ویژه به مراجعان و کارکنان سازمان ها یا ادارت خاص یا مراکز شهری و سازمانی دولتی مشخص شده خدمات ارایه می کنند. از انواع آن می توان به تاکسی های دفاتر ویژه مانند راه آهن، فرودگاه، پایانه، تاکسی های ویژه ایستگاهی مانند هتل، بیمارستان، مراکز تجاری و تاکسی های ویژه سازمان ها و ادارات نام برد. هزینه تاکسی های دفاتر ویژه و ایستگاهی بر اساس تاکسی‌متر محاسبه می شود و ورودیه دارند؛ اما هزینه تاکسی های ویژه ادارات و سازمان ها از قبل تعیین شده است. 

تاکسی های آنلاین | سفر ارزان در شهر گران 

از بهترین خدمات سال های گذشته در حوزه فضای مجازی فعالیت تاکسی های آنلاین بوده که می توانند شما را با هزینه ای معقول و مناسب به هر نقطه ای از شهر برسانند. شما می توانید با استفاده از برنامه های (اپلیکیشن) شرکت های مختلف که خدمات تاکسی و حمل و نقلی ارایه می کنند به راحتی و با چند کلیلک در شهر گران و شلوغی مانند تهران سفر ارزان و آسانی داشته باشید. برای استفاده از این تاکسی ها باید نرم افزار مربوط به آنها را از فروشگاه های اینترنتی دانلود و نصب کرده و با ثبت نام و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز از خدمات شان بهره مند شوید. 

اپلیکیشن ها، شیوه جدید پرداخت هزینه تاکسی ها

از جدیدترین انواع شیوه های پرداخت در تاکسی ها تهران، می توان به اپلیکیشن های آنلاین پرداخت هزینه اشاره کرد. شما با نصب این برنامه های کاربردی بر روی گوشی هوشمندتان می توانید بدون پرداخت نقدی پول، کرایه تاکسی را به صورت آنلاین و با استفاده از ذخیره پولی حساب کاربری تان (در اپلیکیشن مخصوص این کار) بپردازید. برای انجام این کار تنها کافی ست با اپلیکشن پرداخت کرایه، بارکد تاکسی که سوار آن شده اید را اسکن کنید تا به حساب کاربری راننده تاکسی متصل شوید. بعد از مطمئن شدن از اطلاعات راننده تاکسی، تطبیق چهره او و مشخصات خط و ماشین، به راحتی و با چند کلیک کرایه تان را بپردازید. البته هنوز تمام تاکسی های شهر به این امکان مجهز نشده اند اما این نوع از پرداخت کرایه به سرعت در حال رشد است. 

4- استفاده از موتور به عنوان وسیله حمل و نقل و جابه‌جایی بار

 رفت و آمد و حمل بارهای کوچک در تهران به دلیل گستردگی و ترافیک بالای شهر کار به نسبت سختی است. بسیاری از مردم در ترافیک های شدید و یا زمانی که می خواهند بارهای سبک و کوچک خود را به سرعت در سطح شهر جابه‌جا کنند از موتور استفاده می کنند. شما با گشتی در پایتخت به سرعت متوجه می شوید که تا چه اندازه این وسیله مورد استفاده شرکت ها، افراد، غذاخوری ها و ادارات قرار می گیرد و کارها را به سرعت به انجام می رساند. بازار تهران، میدان بهارستان، میدان تجریش، میدان راه آهن، خیابان های ولیعصر و وحدت اسلامی، میدان و خیابان امام خمینی و بسیاری معابر و میدان های شهر که محل تجمع مراکز تجاری، اداری و خوراکی هستند از جمله معروفترین مکان های حضور موتورسواران در تعداد بالا به شمار می آیند. البته باید توجه داشته باشید که در زمان استفاده از این وسیله نقلیه و برای جابه‌جایی، حتما از قبل به آنها اخطار دهید که تنها در مسیرهای مجاز و تنها با کلاه ایمنی تردد کنند. عدم انجام این کار می تواند باعث توقیف و جریمه موتور شده و کار شما را به تاخیر و دردسر بیندازد. 

موتور آنلاین | جابه‌جایی ارزان و سریع

در کنار تاکسی های آنلاین، برنامه ها و نرم افزارهای دریافت موتور به صورت آنلاین نیز رشد بسیاری پیدا کرده است. شما می توانید با استفاده از این اپلیکیشن ها بارها و بسته های خود را با قیمتی مناسب و با سرعت بالا در سطح شهر جابه‌جا کنید. 

Mohammad Moheimani 

5- دوچرخه سواری و پیاده روی | تهران شهر دوستدار خودروها نه پیاده ها

 با توجه به اینکه دوچرخه سواری و پیاده روی یکی از راه های جذاب و موثر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا محسوب می شود ؛ اما هنوز در تهران چنان که باید و شاید توسعه و رشد پیدا نکرده است. البته در سطح پارک های شهر به ویژه بوستان های ولایت، پارک لاله، بوستان چیتگر، پارک آب و آتش و ... مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری و کیوسک های اجاره دوچرخه به چشم می خورد؛ اما این تجهیزات به طور گسترده و جامع در سطح شهر پخش نشده است. از طرفی دیگر بسیاری از خیابان های پایتخت هنوز برای پیاده روی مناسب نیستند و مبلمان شهری مناسبی در آنها به چشم نمی خورد. به زبان ساده تر می توان گفت تهران شهر دوستدار خودروهاست نه پیاده ها و افرادی که دوست دارند پیاده از قسمتی به قسمت دیگر بروند با مشکلات فراوانی روبرو می شوند. با این حال بخش هایی از خیابان ولیعصر، بلوار کشاورز، میدان فتح و ... تا اندازه ای برای پیاده روی مناسب سازی شده اند. 

foad ashtari 

طرح ترافیک تهران سال 98

طرح ترافیک تهران مانند هر سال در محدوده مرکزی این شهر اجرا می شود. قرار است امسال نیز این طرح، در محدوده طرح ترافیک سابق (محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان فاطمی و خیابان مطهری تا خیابان شریعتی، از غرب به خیابان کارگر، از شرق به خیابان هفده شهریور و از جنوب به خیابان شوش می رسد.) به اجرا درآید و با نام محدوده اول یا سبز معرفی شود. دیگر تغییر اعمال شده در طرح ترافیک امسال تهران، حذف طرح زوج و فرد از تیرماه سال 98 است و قرار است به جای آن طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده طرح زوج و فرد سابق به اجرا درآید و با نام محدوده دوم یا آبی معرفی شود.

البته این نکته را هم در نظر بگیرید که بنا به شرایط مختلف ممکن است دستورالعمل ها و مرزبندی ها یا ساعت ها و هزینه های هر کدام از این طرح ها تغییر داشته باشند. بنابراین حتما پیش از سفر گوش به زنگ اخبار در مورد این موارد باشید و پیگیری های لازم را انجام دهید.

 

*برای اطلاع بیشتر از جزئیات، مطلب طرح ترافیک تهران سال 98 را بخوانید.*

Photo by : Unknown

سخن آخر

امروز به همراه شما سری به شهر تهران زدیم و با شیوه های مختلف سفر به این شهر و گشت و گذار در آن بیشتر آشنا شدیم. در مورد فرودگاه ها، پایانه های اتوبوس رانی، راه آهن، سیستم حمل و نقل عمومی و محدودیت های ترافیکی پایتخت ایران اطلاعاتی به دست آوردیم.

نظر شما در مورد راه های مختلف گشت و گذار در تهران چیست؟ شما بیشتر از کدام راه برای رسیدن به این شهر استفاده می کنید؟ 

به نظر شما کدام یک از سیستم های حمل و نقل تهران موثرتر و کارآمدتر است؟ چرا؟ 

دیدگاه ها، پیشنهادها و تجربه های خود را با ما و دوستان کارناوالی تان در میان بگذارید. 

15 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ببخشید از سید خندان با بی آر تی،چطوری برم دانشگاه علوم تحقیقات؟ ممنون از پاسخگویی شما

16 مهر 1402

سلام من از شهرستان میام وقراره کسی راهم سوارکنم درمسیر امام علی نرسیده به بزرگراه رسالت جایی داره من قرار بزارم وفردی را سوار کنم

17 مرداد 1402

کسی میدونه چطوری با مترو میشه رفت بیمارستان رسول اکرم؟

پریوش سارانی

با سلام

دوست گرامی نزدیکترین ایستگاه مترو به بیمارستان رسول اکرم، ایستگاه مترو "مدافعان سلامت" است. از درب سمت خیابان ستارخان پیاده شده و از آنجا با تاکسی می‌توانید به بیمارستان بروید. از ایستگاه مترو تا بیمارستان با تاکسی حدود 10 دقیقه (بدون در نظر گرفتن ترافیک) و پیاده بین 30 تا 40 دقیقه فاصله است. توجه داشته باشید برخی از تاکسی ها تا سر خیابان نیایش (ایت الله هاشمی رفسنجانی) می‌روند و به داخل این خیابان نمی‌روند، از این خیابان تا بیمارستان نیز چیزی حدود 7 دقیقه پیاده راه است.

16 خرداد 1402

14 خرداد 1402

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست