کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 اردیبهشت 1402

به روز رسانی

27 آبان 1402

امروز ، 15 اردیبهشت ماه که روز میانی فصل بهار نیز محسوب می‌شود با تصویب شورای شهر شیراز و تأیید مجلس شورای اسلامی چند سالی است که با عنوان روز شیراز نامگذاری شده است. در روز شیراز؛ گرامیداشت شهر فرهنگ و هنر و ادب ، برنامه‌های متنوعی برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است. برای آشنایی با برنامه های روز شیراز و هفته شیراز و اینکه بدانید در روز شیراز کجاها رایگان است ؟ همراه ما باشید.

Photo by : Unknown

روز شیراز در تقویم چه روزی است ؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ۱۵ اردیبهشت‌ماه هر سال به نام روز شیراز نام‌گذاری شده است و برای هفته شیراز بازه زمانی یک هفته‌ای از ۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت ماه را در نظر گرفتند. در سال 1381 با نظر شورای شهر شیراز به مجلس، روز 15 اردیبهشت برای روز شیراز پیشنهاد شد. با تصویب این تاریخ برای اولین‌بار یکی از روزهای تقویم ملی به یکی از شهرهای ایران اختصاص یافت؛ از آن سال به بعد هر ساله شهرداری شیراز برنامه‌های ویژه‌ای را برای این روز برگزار می‌کند.

شیراز در اردیبهشت ماه رنگ‌وبوی دیگری دارد؛ در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن عطر خوش بهارنارنج به مشام می‌رسد و جاذبه‌های آن با ورود بهار زیبایی اغواگرانه خود را به رخ بیننده می‌کشند. به همین دلیل نیمه بهار که بهترین فصل سفر به شیراز است برای بزرگداشت این شهر در نظر گرفته شد؛ همچنین در گذشته در روز ۱۵ اردیبهشت یکی از جشن‌های مهم ایرانیان باستان به نام جشن بهاربد یا جشن میانه بهار برگزار می‌شده است.

Photo by : Unknown

هدف از بزرگداشت روز شیراز

با توجه به اینکه شهر شیراز یکی از قطب‌های مهم گردشگری و فرهنگی است که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و آداب‌ورسوم اصیلی را در دل خود جای داده است؛ شناساندن جاذبه‌های دیگر این شهر به جز سعدیه و حافظیه به علاقه‌مندان امری ضروری است، چراکه همه شیراز را با این دو جاذبه بیشتر می‌شناسند در حالی که دیدنی‌های شیراز بی‌شمارند. روز شیراز فرصت خوبی است تا جاذبه‌های معروف این شهر بار دیگر به علاقه‌مندان معرفی شوند و آن‌ دسته از مکان‌های دیدنی که چندان شناخته شده نیستند نیز بیشتر به چشم بیایند.

برنامه های روز شیراز و هفته شیراز

در هفته شیراز برنامه‌های رایگان و متنوعی برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جشن‌ بزرگ شبانه در روزهای ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت در باغ عفیف‌آباد
  • برگزاری کارگاه‌های نقاشی زنده در سطح شهر، با حضور اساتید هنرهای تجسمی از ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت
  • برگزاری جشن محلی در برخی مناطق شیراز
  • اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی
  • شب شعر شیراز، پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت در باغ جهان‌نما
  • برگزاری جشنواره ورزشی میدانی در کنار ارگ شیراز
  • برنامه مشاعره با حضور دکتر آذر در سالن گلستان مرکز سعدی
  • بازدید رایگان از باغ جهان‌نما، باغ دلگشا و برخی اماکن زیر نظر میراث فرهنگی
  • برگزاری نشست شیرازشناسی با حضور استاد عبدالمهدی مستکین در تالار آزادی
  • اختتامیه مسابقه فوتسال محلات در ۱۷ اردیبهشت
  • جشنواره گل سرخ
  • برگزاری انواع کنسرت‌ها
  •  پیاده‌روی‌های خانوادگی
Photo by : Unknown

برنامه های رایگان روز شیراز

در روز شیراز بازدید از اماکن فرهنگی، تاریخی و گردشگری شیراز رایگان است. همچنین در این روز گردشگران و شهروندان می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی (مترو) به صورت رایگان استفاده کنند.  

Photo by : Unknown

سخن آخر

چندین سال است که روز شیراز رسما وارد تقویم شمسی شده و به مناسبت آن هر سال در شیراز مراسم‌هایی به رسم بزرگداشت این شهر تاریخی و فرهنگی برگزار می‌گردد. شیراز مهد تمدن و فرهنگ سرزمین پارس، جایی که در فصل بهار عطر بهار نارنجِ جاری در هوا، هوش از سرتان می‌برد و مدهوشتان می‌کند؛ شیراز دیاری که الهام‌بخش شاعران زیادی در این سرزمین بوده است‌، سزاوار آن است که بیشتر از این‌ها به آن توجه شود و یا حداقل آنکه اگر اقدامی در بزرگداشت آن انجام نمی‌شود، در جهت تخریب آثار تاریخی (مانند بافت تاریخی شیراز) آن نیز قدمی برداشته نشود. به آیندگان اجازه و فرصت آن را بدهیم که نشانه‌هایی از آن چیزی که اسمش را تاریخ گذارده‌ایم را به چشم ببینند.

دیدگاه جدید

جدید ترین دیدگاه
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست