کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 تیر 1399

به روز رسانی

14 تیر 1399

کارناوال می‌خواهد شما را به گشتی خوشمزه ببرد و غذاهای محلی مازندران را به شما معرفی کند. تنوع غذاهای محلی مازندران، این استان  را به یکی از بهترین مقاصد شکم‌گردی در ایران تبدیل می‌کند. پس همراه‌مان باشید تا به دنیای خوشمزه ترین غذاهای شمالی و بهترین غذاهای سنتی مازندران قدم بگذاریم و ببینیم شکم‌گردی در این دیار چگونه است. 

برای شما هم که قصد دارید در سفر بعدی‌تان سری به شمال ایران بزنید و می‌خواهید برای این کار برنامه‌ریزی کاملی انجام دهید، پیشنهاد خوبی داریم. شما در صفحه راهنمای سفر به شمالِ کارناوال به غیر از مطلب سوغات و صنایع دستی، می‌توانید اطلاعات جامعی در مورد بهترین دیدنی‌ها و تفریحات شمال به دست بیاورید و با طیف وسیعی از انواع اقامتگاه در این خطه از کشورمان آشنا شوید؛ تنها کافی‌ست سری به صفحه راهنمای سفر به شمال بزنید؛ اما اگر دوست دارید با تور، سفری جذاب به شمال ایران را تجربه کنید، می‌توانید وارد صفحه رزرو تورهای شمال در کارناوال شوید و تور مورد علاقه‌تان را به صورت آنلاین رزرو کنید. 

غذاهای مازندران

اردک شکم پر

اردک در شمال ایران به وفور در غذاها استفاده می‌شود. یکی از خوشمزه‌هایی که با اردک می پزند، اردک شکم‌پر است که هر کسی از عهده تهیه‌اش بر نمی‌آید. این غذا صبر، حوصله و سلیقه زیادی را می‌طلبد و باید تمام فوت و فن طبخ آن را بدانید. برای تهیه این غذا پیاز، رب انار، رب گوجه، رب نارنج ،ادویه و سبزی معطر را در شکم اردک می‌ریزند و سپس آن را طبخ می‌کنند.

بادمجان شکم پر

می‌رسیم به یک شکم‌پر خوشمزه دیگر که کاملا گیاهی است و بسیاری آن را می‌پسندند. برای طبخ این غذا به بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، گردو، سیر، سبزی شامل چوچاق و اناریجه یا سبزی معطر، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه، روغن و خلال بادام احتیاج دارید. این غذا در عین سادگی بسیار خوشمزه است و معمولا با برنج یا نان سرو می‌شود.

ماهی شکم پر

برای طبخ این غذا از ماهی قزل‌آلا، سیر، پیاز، سبزی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله،، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. ماهی شکم‌پر از غذاهای بسیار پرطرفدار مازندرانی است.

مرغ شکم پر

اگر می‌خواهید یکی از شکم‌پرهای مازندرانی را امتحان کنید ولی طعم گوشت اردک را دوست ندارید یا ماهی و غذاهای دریایی را نمی‌پسندید می‌توانید مرغ شکم‌پر را امتحان کنید. این غذا با استفاده از مرغ، سبزی شامل جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون، مغز گردوی چرخ‌شده، آلو و قیسی، پیاز سرخ‌شده، زعفران، زرشک، شکر، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و فلفل تهیه می‌شود. 

اردک شکم پر
بادمجان شکم پر
مرغ شکم پر
ماهی شکم پر

باقلا وابیج

یکی از مواد پرکاربرد در آشپزی مازندرانی‌ها، باقلای مازندرانی یا باقلا پلویی است. آنها با استفاده از این ماده و ترکیب آن با شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، زردچوبه و دارچین غذایی به نام باقلا وابیج درست می‌کنند. در کنار این غذا معمولا برنج، زیتون پرورده، ماهی شور و ماست هم سرو می‌شود.

آغوز مسما

اگر هوس چشیدن طعم گوشت اردک به سرتان زده حتما آغوز مسما را امتحان کنید. گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، رب انار، آب، شکر، دانه ساییده شده‌ انار و نمک و فلفل و زردچوبه مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند که پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های قابل توجهی دارند. در کنار این غذا برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی قرار می‌دهند. 

قلیه

مازندرانی‌ها با ترکیب عدس، باقلا، اسفناج سرخ شده، گوشت، گردوی ساییده شده و نمک و فلفل غذایی خوشمزه به نام قلیه می‌پزند که عطر و طعمش هوش از سرتان می‌برد. در لحظات آخر طبخ به این غذا دانه‌های انار هم اضافه می‌شود و به هنگام سرو بر روی آن سیر داغ می‌ریزند.

کدوبره مازندران

اگر به دنبال یک غذای گیاهی و رژیمی خوشمزه هستید باید کدوبره را در فهرست غذایی‌تان قرار دهید. این غذا از ترکیب سیب‌زمینی، کدوی سبز، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر و تخم‌مرغ و ادویه تهیه می‌شود و خواص فراوانی دارد. اگر وقت کافی برای پختن یک غذای محلی ندارید، باید بگوییم که کدوبره به سرعت آماده می‌شود و می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید.

کدوبره
قلیه

بورانی بادمجان کبابی

اگر به دنبال یک پیش‌غذا یا میان‌وعده خوشمزه هستید و یا می‌خواهید غذای سبکی بخورید بورانی بادمجان شمالی‌ها را فراموش نکنید. این بورانی از ترکیب بادمجان کبابی با ماست پرچرب درست می‌شود و پودر موسیر و نمک نیز به آن اضافه می‌کنند. 

بیج بیج

اگر طرفدار غذاهایی هستید که گوجه‌فرنگی در آنها پایه ثابت است حتما بیج بیج را امتحان کنید. این غذا از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیازداغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌شود و طعم آن تا مدت‌ها در ذهن‌تان می‌ماند. بیج بیج معمولا با کته سرو می‌شود؛ اما می‌توانید آن را با نان هم بخورید. 

مالابیج

یکی از غذاهای خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب مازندرانی‌ها مالابیج است که با نام مالاتا نیز شناخته می‌شود. برای تهیه این غذا از ماهی‌سفید، سبزی‌های معطر، مغز گردو، رب انار و گلپر استفاده می‌کنند. در اصل باید ماهی شکم‌پر شده را با حرارت آتش و زغال کباب کنند؛ اما امروزه پخت این غذا با سرعت بیشتری در فرها و ماکروفرها صورت می‌گیرد. بومی‌ها ماهی سفید نر را برای این غذا ترجیح می‌دهند چرا که معتقدند این نوع ماهی گوشت سفت تر و خوشمزه‌تری دارد.

ناز خاتون

بادمجان یکی از چیزهایی است که مازندرانی‌ها به وفور در غذاهای‌شان از آن بهره می‌برند. آنها از بادمجان کبابی، رب انار یا آب انار، گوجه‌فرنگی، پیاز رنده‌شده، آبغوره، نعنای خشک و گلپر غذایی به نام نازخاتون تهیه می‌کنند که طرفداران زیادی دارد. این غذا نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد. 

مالابیج
نازخاتون

کئی پلا

کئی پلا همان کدوپلوی مازندرانی است که در تهیه آن از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند. رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و نازخاتون نیز سرو می‌شود.

کئی انار

اگر در انتخاب غذا به خواص آن توجه بسیاری دارید، کئی انار انتخاب خوبی برای شماست. این غذا به دلیل وجود کدوحلوایی مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد و ویتامین C موجود در انار بر خواص آن می‌افزاید. محلی‌ها کئی انار را برای رفع کم‌خونی هم تجویز می‌کنند. به جز انار و کدو حلوایی در این غذا از لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه نیز استفاده می‌شود.

پلومرغ بهشهری

بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است و در میان خوشمزه‌هایش نام پلومرغ بهشهری می‌درخشد. برای تهیه این غذا از برنج، سیب‌زمینی، پیاز، فیله مرغ، رب انار، زعفران دم‌کرده و روغن استفاده می‌شود. این غذا با تمام پلومرغ‌هایی که تا کنون خورده‌اید فرق دارد.

اکبر جوجه

اکبر جوجه غذایی بسیار نام آشنا در شمال کشور و استان مازنداران است و رستوران‌های بسیاری آن را عرضه می‌کنند. اکبر جوجه در واقع یک شیوه پخت جوجه بوده که به تدریج به یکی از مشهورترین غذاهای شمال تبدیل شده است. جوجه، رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم‌کرده، روغن مایع و نمک و فلفل مواداولیه این غذا هستند که معمولا در کنار برنج سرو می‌شود. 

مسمای گوجه بادمجان 

مسمای گوجه بادمجان از آن غذاهای لذیذ شمالی است که با گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود؛ البته نوعِ با مرغ آن طرفداران بیشتری دارد. سینه مرغ یا گوشت، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، آلوبخارا و نمک و فلفل و زردچوبه مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. این غذا ظاهری ساده دارد اما بسیار خوشمزه است.

ترش سماق

ترش سماق یکی دیگر از غذاهای پرخاصیت شمالی است که به دلیل وجود سماق در آن خواص بسیاری دارد. سینه مرغ ،سبزی خورشت، پیاز، لوبیا قرمز، آبغوره، سماق، غوره، سیر و نمک مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. 

توی دل مازندرانی

نام این غذا کمی عجیب به نظر می رسد؛ اما با چشیدن طعمش قطعا آن را در فهرست غذاهای خوشمزه‌ای که تا به حال خورده اید قرار می‌دهید. برای تهیه این غذا از مرغ، سیر، سبزی اوجی، سبزی شامل تره و جعفری یا شنبلیله، آلو، رب انار، شکر، پیاز، روغن و نمک و فلفل و ادویه استفاده می‌شود. 

اسفناج مرجی

عدس یکی از حبوبات پرخاصیت است و اسفناج نیز از سبزیجات بسیار مفید برای بدن به شمار می‌رود. مازندرانی‌ها از ترکیب اسفناج، عدس، سیر و انار ترش و نمک غذایی به نام اسفناج مرجی دست می‌کنند که خواص بسیاری دارد و طرفدارانش هم یکی دو تا نیستند.

ته چین

ته‌چین غذایی است که در بسیاری از مناطق ایران طبخ می شود. مازندرانی ها در طبخ این غذای خوشمزه از برنج و گوشت استفاده می‌کنند و البته برای آشپزی از فوت و فن های مخصوص خود بهره می‌برند.

نرگسی اسفناج

اگر به دنبال یک غذای سریع، خوشمزه و مقوی هستید به سراغ نرگسی اسفناج بروید که یکی از غذاهای محلی محبوب در شمال کشور است. اسفناج تازه، پیاز، تخم‌مرغ و سیر مواد تشکیل‌دهنده این غذای ساده و لذیذ هستند. وجود اسفناج در این غذا باعث شده تا خواص زیادی داشته باشد.

خورشت های مازندرانی

اسپناساک

گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، آب و ادویه‌ مواد تشکیل دهنده غذایی به نام اسپناساک هستند که خورشت اسفناج مازندرانی‌هاست. شاید بارها و بارها خورشت اسفناج خورده باشید؛ اما نوع مازندرانی آن طعمی کاملا متفاوت دارد و خاطره‌ای خوشمزه برای‌تان خلق می‌کند.

خورشت ناردون

در میان غذاهای رسمی استان مازندران خورشت ناردون یکی از خوشمزه‌ترین‌هاست. این غذا که در مناطق بومی تر به عنوان ناهار عروسی سرو می‌شود طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت مرغ، اردک یا غاز استفاده می‌کنند و انار ترش یا ملس، پیاز، رب انار، شکر و سیر مواد دیگر این غذا را تشکیل می دهند. برخی در این غذا آلو هم می‌ریزند. 

خورشت آلو

یکی از خوشمزه های مازندرانی ها خورشت آلو است که در میان بومیان با نام مرغ و آلوی مازندرانی شناخته می شود. طعم اصیل این غذا ملس است و هر کسی را شیفته خود می کند. برای تهیه این خورشت به مرغ تکه‌شده، دانه‌ انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده احتیاج دارید و باید کمی صبور باشید. شاید شما با شنیدن نام خورشت گول بخورید اما چیزی که در نهایت می بینید کمی با تصورات شما متفاوت است. این خورشت آب زیادی ندارد اما طعم بی نظیر آن را فراموش نخواهید کرد. 

مجی خورش

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی‌ها مجی خورش است که با نام های خورشت مجی یا خورش عدس شمالی نیز شناخته می‌شود. عدس، سیب­ زمینی، مغز گردو، تخم­ مرغ، پیاز، رب انار، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. 

خورشت سیر انار

انار و محصولات آن جایگاهی خاص در آشپزی مازندرانی ها دارد. خورشت سیر انار هم یکی از غذاهایی است که با استفاده از این میوه طبخ می شود. برای تهیه این خورشت خوشمزه، پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران را با هم ترکیب می کنند. البته برخی ترجیح می‌دهند به جای گوشت مرغ از گوشت بلدرچین استفاده کنند. 

خورشت بادنجان کباب

بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی‌های معطر مواد اولیه خورشتی به نام بادنجان کباب هستند که در سفره مازندرانی ها دیده می شود. این غذا سرشار از فیبر است و طعم بسیار لذیذی دارد. این خورشت را به عنوان غذای اصیل و بومی رامسر معرفی می‌کنند.

آش های مازندران

بشته واش

اگر از طرفداران آش  هستید حتما بشته واش را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید. این آش با استفاده از اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره‌ سبز و زردچوبه تهیه می‌شود و سرشار از آهن است. بشته واش با نارنج و زیره‌ فراوان حسابی می‌چسبد.

 آش کدو

طرفداران آش باید برای یک بار هم که شده طعم آش کدوی مازندرانی‌ها را بچشند؛ پیش غذایی لذیذ که با کدو، پیاز داغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. معمولا به هنگام سرو بر روی این آش نعنا داغ می‌ریزند و برخی از کوفته ریزه هم در آن استفاده می‌کنند.

ترش ترشو

طرفداران آش می توانند حسابی در مازندران خوش بگذرانند و آش های خوشمزه این دیار را امتحان کنند. یکی از غذاهای دیگر مازندرانی که بسیار به آش شباهت دارد، ترش ترشو است که برای تهیه آن برنج را همراه با حبوبات و ترشی آلوچه به شکل آش در می‌آورند. 

بنه بزه آش

سبزی، ماست و برنج مواد اولیه تهیه یک آش خوشمزه مازندرانی به نام بنه بزه آش هستند؛ یک وعده غذایی سبک که بسیار راحت آماده می‌شود. گشنیز و اسفناج و شوید را با سیر و نعنا می کوبند و با ماست مخلوط می‌کنند تا ماست دلال آماده شود. این ماست باید با برنج نیم‌دانه پخته‌شده مخلوط شود و سپس آش آماده است.

متاسفانه تصویری از این غذا در دست نیست. اگر عکسی از آن دارید، آن را برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در کارناوال منتشر شود. عکس را اینجا آپلود کنید.

دو آش 

دستور آشپزی مشابهی با بنه بزه آش نیز وجود دارد که به آن دو آش یا همان آش دوغ می گویند. برای تهیه این آش از برنج و سبزی شامل ساقه و برگ سبز سیر و اسفناج خرد شده، استفاده می کنند. پس از اضافه کردن سبزی، صبر می کنند تا آش سرد شود. سپس سیر خام ساییده‌شده، نعناع خشک و دوغ را هم می‌زنند و به آن اضافه می‌کند. در گذشته آش دوغ را با ماهی کلمه یا تلاجی میل می‌کردند. 

دوپتی

یک غذای ساده و خوشمزه و در دسترس؛ دوپتی همان غذایی است که به راحتی آماده سرو می‌شود و می‌توانید از خوردنش لذت ببرید. برای تهیه این غذا دوغ را به حبوبات پخته‌شده اضافه می‌کنند و سیر داغ هم در آن می‌ریزند. 

 آش گزنه

آش گزنه از آش های خوشمزه و پرخاصیتی است که با آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه طبخ می‌شود. حبوبات و سبزیجات خواص بسیاری را برای این آش به ارمغان می‌آورند.

ترشی خمیر آش

ترشی خمیر آش یا آش ترش مازندرانی را با ترکیب سبزی شامل شوید گشنیز، سیر و برگ چغندر، نخود، لوبیا، باقالی، رشته آش، لبو، کدو حلوایی، رب انار و ادویه طبخ می کنند. این آش به خاطر مزه ترش آن طرفداران زیادی دارد.

فرهنگ غذایی مازندرانی ها

نام مازندران که می‌آید نقش سواحل خزر در ذهن نقش می‌بندد. این نزدیکی به دریا سبب شده تا آبزیان و به ویژه ماهی جایگاهی ویژه در سبد غذایی خانواده‌ها داشته باشند. بازارهای ماهی در هر شهر این استان دیده می شوند و مشتری‌های زیادی هم دارند. در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان جزو پرمصرف‌ترین‌هاست و البته انار و سیر جایگاه ویژه ای برای طعم‌دهی به غذاها دارند. غذاها در مازندران بیشتر به صورت ترش و ملس پخته می‌شوند و معمولا برای کنترل طعم آن از رب انار و شکر بهره می‌گیرند. 

بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی های خوشمزه مازندرانی ها هستند که در سفره‌های‌شان یافت می‌شوند. خانم های خانه دار تبحر خاصی در تهیه مربا دارند و به همین دلیل می‌توان در خانه‌ها و مغازه‌ها انواع مرباها شامل به، آلبالو، سیب، پرتقال، انجیر، شقاقل، بهارنارنج و بالنگ را یافت.

حالا که کمی با فرهنگ غذایی مردم این دیار آشنا شدید و کنجکاو شدید تا در مورد مازندران و شمال ایران بیشتر بدانید، بهتر است سری به صفحه دیدنی ها و تفریحات شمال ایران در کارناوال بزنید تا اطلاعات کامل و جامعی در مورد این جاذبه‌ها به دست بیاورید. 

سخن آخر

به استان مازندران رفتیم و با خوشمزه های این دیار به سفرمان رنگ و طعم دیگری دادیم. البته این مطلب تنها بخش کوچکی از دانستنی‌هایی‌ست که می‌توانید در مورد سفر به شمال در کارناوال بیابید. به عنوان مثال، شما می توانید با استفاده از صفحه راهنمای هتل‌های کارناوال، با انواع هتل‌ها در شمال ایران آشنا شوید و به بررسی امکانات و خدمات آنها بپردازید؛ تنها کافی ست سری به صفحه رزرو هتل های شمال در کارناوال بزنید. البته اگر دوست دارید در سفر به این خطه سرسبز کشورمان، در یکی از ویلاهای ساحلی یا جنگلی با امکانات و قیمت‌های متنوع، اقامت کنید، می‌توانید از صفحه اجاره ویلاهای شمال در کارناوال کمک بگیرید. همچنین در وبسایت ما این امکان را دارید تا به فهرست متنوعی از سوئیت‌ها دسترسی داشته باشید و با مقایسه شرایط آنها با یکدیگر، بهترین انتخاب را انجام دهید، پس معطل نکنید و سری به صفحه اجاره سوئیت در شمال در کارناوال بزنید. 

23 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مفید بود مرسی

10 فروردین 1403

مگه آش مال مازندرانه :\ آش مگه مال خراسان نبود

13 اسفند 1402

غذاهای گیلانی رو نباید بزارید تو لیست مازندرانی

گیلان دیگه چیه عشق استدخطه قهرملن پرور و نخبه پرور و علم پرور مازندران. گیلانی جماعت از گوشت گوسفند و کله پاچه بدش میاد فقط بادمجون و سبزیجات میخورن بی نفس هستن

23 دی 1402

03 آذر 1402

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست