کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 شهریور 1399

به روز رسانی

26 شهریور 1399

این بار با کارناوال همراه شوید تا سری به یکی از شهر های کوچک و مذهبی ایران، قم بزنیم. سوغات و صنایع دستی قم از جمله مواردی است که حتما پس از زیارت حرم حضرت معصومه به فکر خریدشان خواهید افتاد، پس اگر می خواهید با سوغات قم آشنا شوید و صنایع دستی قم را بهتر بشناسید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

 

 

سوهان

سوهان معروف‌ترین سوغات قم است. هر چند در تمام شهرهای ایران می‌توان از قنادی‌ها سوهان خرید؛ اما اگر به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین  سوهان هستید باید آن را در قم جستجو کنید. مواد اصلی تشکیل دهنده سوهان جوانه گندم، کره یا روغن حیوانی، زعفران و هل برای طعم و رنگ است. اگر می‌خواهید یک سوهان خوب بخرید، باید دقت داشته باشید که یک سوهان خوب سفت نیست و به دندان نمی‌چسبد.

سوهان قم در انواع گزی، عسلی، کنجدی،سنتی، لقمه‌ای، حلوایی، بادامی، آجیلی، کره‌ای و سوهان گل تولید می‌شود. سوهان گل قدیمی‌ترین نوع سوهان است که معمولا به روش سنتی و فشردن سوهان به شکل گرد تهیه می‌شود.

در مورد پیشنیه سوهان‌پزی در قم جالب است بدانید که این حرفه از دوره قاجار به یکی از مشاغل سنتی مردمان این شهر تبدیل شد. این تاریخچه داستانی هم در پس خود دارد؛ می‌گویند شخصی با نام «ملا ابراهیم شماعی» در روز افتتاحیه صحن حرم حضرت فاطمه معصومه (س) قم، حلوایی بسیار لذیذ و خوش‌طعم درست کرده بود. این حلوا به دلیل اینکه غذا را راحت هضم می‌کرد، سوهان نام گرفت.

گز

درست است اصفهان را با گزش می شناسیم اما می‌توانید در قم هم گزهای خوشمزه خریداری کنید. می‌توان گفت در تمام کارگاه‌های سوهان‌پزی شهر، گز نیز پخته می‌شود؛ گزهایی تازه و لذیذ که می‌توانند با گزهای بی‌نظیر اصفهان رقابت کنند. اگر به این شهر و فروشگاه‌های سوهان رفتید، خرید یک بسته گز تازه را فراموش نکنید.

نان کسمه

برای پخت این شیرینی خوشمزه از آرد، شیره یا شکر، زعفران، تخم‌مرغ و زردچوبه استفاده می‌کنند. کسمه در گذشته داخل خانه‌ها و در تنور پخته می‌شد، امروزه نیز شیرینی‌پزان کسمه را در تنور می‌پزند.

نان شیرینی محلی قم

این نان مخصوص شهر قم است و برای تهیه آن از موادی مثل روغن، شیر، شکر، کنجد و زعفران و... استفاده می‌کنند. این شیرینی  بیشتر در ایام عید پخته می‌شود و معمولا آن را با کمی کنجد تزیین می‌کنند.

(متاسفانه تصویری از این شیرینی در اختیارمان نیست)

قنبید | کلم قمی

قنبید یک نوع کلم است که به وفور در روستاهای اطراف قم کاشت می‌شود. کلمی که شباهت چندانی به کلم‌های معمولی ندارد و بیشتر شبیه سیب‌زمینی است. به دلیل آب شوری که استان قم دارد این کلم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که به دفع نمک و بهبود کلیه بسیار کمک می‌کند. با این کلم آبگوشت و آش درست می‌کنند.

انجیر و انار 

اگر در فصل مناسب به قم بروید، می‌توانید از انجیر و انار بی‌نظیر آن بخرید. بدون شک طعم و کیفیت انار و انجیر قم را در کمتر جایی می‌توانید بچشید.

Javad Alipoor | IRNA 

فرش قم

فرش قم را شاید بتوان جز جدیدترین فرش‌های دستبافت ایرانی تقسیم‌بندی کرد که سن آن به حدود 100 سال می‌رسد و عمدتا به خاطر قالی‌های ابریشمی با طرح‌های ظریف و هنرمندانه شناخته می‌شود. قالی قم در واقع حاصل انتقال علم و هنر قالی‌بافی کاشانی‌ها و اصفهانی‌هاست که در حدود 100 سال پیش آن را به شهر قم وارد کردند.

بیشتر طرح های قالی قم لچک ترنج شاه‌عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه است که اکثرا از طرح‌های قالی‌های اصفهان و کاشان وام گرفته شده‌اند. همچین تعدد رنگ نیز در قالی قم را به راحتی می‌توان دید چرا که در برخی قالی‌های نفیس قم حتی تا 100 نوع رنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به شهر قم رفتید می‌توانید این هنر گران‌بها را در تیمچه قالی‌فروشان بازار شهر پیدا کنید و محو زیبایی‌اش شوید.

خرمهره سازی قم

خرمهره‌سازی نیز از سوغات قم به حساب می‌آید. خرمهره در واقع از سنگ‌های فیروزه‌ای و آبی رنگ ساخته شده؛ سنگ‌هایی که قدیمی‌ها می‌گویند برای دورکردن چشم و نظر مفیدند. قدمت خرمهره در ایران سابقه‌ای حدودا 5000 ساله دارد و امروز یکی از صنایع رایج قم است. 

تابلوهای معرق

در این استان هنر معرق‌کاری بسیار رواج دارد و تنها محدود به تابلوهای معرق نمی‌شود و از آن در ساخت و تولید میز، صندلی و مبل و حتی وسایل تزئینی هم استفاده می‌شود.

Mhammad Rafei Movahed | Tasnim 

مرواربافی

یکی دیگر از سوغاتی‌هایی که می‌توانید از سفر و زیارت‌تان از قم با خود به یادگار ببرید، مرواربافی است. مرواربافی در واقع شکلی از حصیربافی است که ترکه‌ای که در آن استفاده می‌شود، مروار نام دارد. 

سایر سوغات قم

اگر به زیارت حرم حضرت معصومه بروید، با تعداد زیادی از فروشگاه‌ها روبرو می‌شوید که می توانید از آنها سوغاتی‌های با ارزشی خریداری کنید. تسبیح، مهر، انگشترهای زیبا، چادر و... دیگر سوغات این استان هستند که بهترین و باکیفیت‌ترین آنها در فروشگاه‌های اطراف حرم به فروش می‌رسند هر چند که در سطح شهر هم می‌توانید آنها را پیدا کنید.

A.Alizadeh | Tabnak 

سخن آخر

با کارناوال راهی استان قم شدیم، شهری زیارتی و تاریخی که مشهور ترین صنعت دستی آن قالی های ابریشمی زیباییست که شهرت جهانی دارد. آیا تا کنون به شهر قم سفر کرده اید؟ اگر از شهر قم سوغات خاصی می شناسید که در فهرست ما خالی ست آن را با ما و سایر کاربران کارناوال به اشتراک بگذارید.

14 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

السلام علیک یا حضرت معصومه (س) اگه کسی حرم رفت یا هست از طرف بنده سلام برسونید التماس دعا

05 خرداد 1402

به نظر من به جز اینها قم مهر و تسبیح خیلی خوبی داره کباب کوبیده و ججه گل گندم هم که درجه یکه

21 آذر 1399

قم فقط سوهانش معروف نيستا !بهترين كباب كوبيده هم تو قم بلوار امين كبابى گل گندم يعنى صف ميكشن تازه حليم هم صبحا ميده كل دنيا پيدا نميكنى ،كبابشو بخورى سوهان نميخورى ديگه

چقدر تو کباب نخورده ای که کباب گل گندم وحلیمش برات بهترینه متاسفم

18 بهمن 1401

18 فروردین 1399

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست