کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 شهریور 1399

به روز رسانی

08 شهریور 1399

در این مطلب به معرفی شیرینی های سنتی کرمانشاه پرداخته‌ایم و برای‌تان از نان سنتی کرمانشاه تا شیرینی های کرمانشاه صحبت کرده‌ایم تا بتوانید در هنگام سفر به این استان زیبا لیستی آماده برای خرید سوغات کرمانشاه داشته باشید. در ادامه با کارناوال در این سفر خوشمزه همراه شوید.

کاک کرمانشاه

کاک از مشهورترین شیرینی های کرمانشاه به حساب می‌آید که از یک خمیر بسیار لطیف و نازک تهیه می‌شود. برای تهیه خمیر کاک موادی مانند آرد، آب ولرم، روغن حیوانی، مایع خمیر، تخم مرغ و نمک را با هم مخلوط می‌کنند تا خمیر آماده شود. خمیر را روی یک سطح صاف، نازک می‌کنند و داخل آن موادی مثل پودر هل، دارچین، قند و بادام می‌ریزند و پس از پخت برای تزیین آن از پودر نارگیل، پودر پسته و ... استفاده می‌کنند. این شیرینی در استان فارس به نام نون یوخه شناخته می‌شود.

نان برنجی

نان برنجی نیز از شیرینی‌های بسیار مشهور و خوشمزه کرمانشاه بوده که ماده اصلی آن آرد برنج است. این شیرینی از موادی مثل زرده تخم مرغ، پودر قند، روغن جامد، پودر هل، گلاب و ... تشکیل شده است.  برای تهیه این شیرینی مواد گفته شده را به صورت یک خمیر در می‌آورند و سپس در اندازه‌های کوچک داخل سینی چیده و در فر می‌پزند. شیرینی نان برنجی در دو نوع زعفرانی وساده تهیه می‌شود و معمولا روی آن را با پودر خرفه تزیین می‌کنند.

نان خرمایی

نان خرمایی نیز ازدیگر شیرینی های مشهور کرمانشاه است که از آرد سفید، ماست، کره، گردو و البته خرما تشکیل می‌شود. برای تهیه این شیرینی ابتدا خمیر را با مواد گفته شده آماده می‌کنند و سپس به اندازه یک گردو از خمیر برداشته و داخل آن را خرمای له شده می‌گذارد و این ترکیب را داخل فر می‌پزند.

کاک کرمانشاه
نان برنجی
nanberenji_golriz 
نان خرمایی

بژی

بژی از جمله شیرینی‌های بسیار مقوی کرمانشاه به حساب می‌آید و با وجود نداشتن مواد نگه دارنده تا مدت بسیار طولانی سالم می‌ماند و فاسد نمی‌شود. بژی از یک خمیر با ترکیب موادی شامل آرد گندم، شکر، روغن حیوانی، شیر تهیه می‌شود. پس از آماده کردن خمیر آن را در اندازه‌های کوچک تقسیم کرده و در روغن داغ سرخ می‌کنند.

شکری

شیرینی شکری جز شیرینی‌های کمتر شناخته شده استان کرمانشاه به حساب می‌آید. برای تهیه این شیرینی خوشمزه از تخم مرغ، کره، آرد، شکر و ... استفاده می‌کنند. پس از آماده کردن خمیر شیرینی با مواد گفته شده آن خمیر را به شکل توپی‌های کوچک درآورده و در شکر می‌غلطانند و در فر می‌پزند.

قاووت

قاووت شیرینی نیست؛ یک ترکیب بسیار مقوی از چند ماده خوراکی آسیاب شده شامل تخم خرفه، تخم گشنیز، بذر کتان، هل، سیاه دانه، بذر کنف، کنجد، تخم آفتاب گردان، فلفل سیاه، تخم خشخاش و... است که آنها را با هم آسیاب می‌کنند تا یک ترکیب مقوی به دست بیاید. این پودر خوشمزه در کرمان شناخته‌شده‌تر است و مردم آن دیار به آن قوتو می‌گویند.

بژی
شیرینی شکری
shahr_e_khoraki 
قاووت
story_of_yasna 

نان های سنتی کرمانشاه

کلانه

شاید این نان خوشمزه را بیشتر به نام کردستان بشناسید؛ اما کلانه از نان ‌های محلی کرمانشاه نیز به حساب می‌آید. این نان لذیذ از ترکیب مایه خمیر، آرد سفید، شکر، روغن مایع، پیازچه یا کنی وال و پیچک (نوعی سبزی محلی) و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. برای تهیه این نان ابتدا خمیر را آماده کرده و سپس پیازچه‌های خرد شده را وسط خمیر می‌ریزند و برای لذیذ شدن روی آن روغن یا کره حیوان می‌زنند و سپس در تنور می‌پزند. کلانه معمولا با دوغ ترش محلی سرو می‌شود که لذت خوردنش را چند برابر می‌کند.

برساق

برای تهیه برساق از شیر، شکر، تخم مرغ، آرد، روغن جامد و ... استفاده می‌شود. برای درست کردن برساق مواد گفته شده را با هم ترکیب می‌کنند تا یک ترکیب خمیر مانند به دست آید. سپس خمیر را  یک روز در جای خنک می‌گذراند و بعد به قطعات کوچک تقسیم و با وردنه صاف و در روغن فراوان سرخ می‌کنند.

برساق
darchin_khanoom 
کلانه
TickIRAN 

ساجی

به نان‌هایی که روی ظرف ساج پخته می‌شود ساجی می‌گویند. ساج در واقع ظروفی محدب و پهن هستند که آنها را روی آتش می‌گذارند و نان می‌پزند. این ظرف‌ها در انواع چدنی، سفالی، آهنی و استیل ساخته می‌شوند و پخت نان با آنها بیشتر در بین مردم لر، کرد، لک و ترک در ایران رواج دارد. معمول‌ترین نان ساجی از ترکیب آرد گندم سبوس‌دار، آب و کمی نمک تهیه می‌شود. از دیگر نان‌های ساجی می‌توان به تیری تپ‌ تپی، فه‌ تیره و ته ‌کله‌ای اشاره کرد.

چنگالی

ماده اصلی برای تهیه این نان، نان ساجی است که آن را از قبل تهیه می‌پزند و پس از تکه‌تکه کردن با روغن حیوانی مخلوط کرده و سرخ می‌کنند. پس از آن نان‌ها را داخل شکر قوام آمده و زعفران غوطه‌ور می‌کنند.

نان ساجی
kalantari.janan 
نان چنگالی
afg_ashpazi_aliniya 
نان ساجی
vida.rahimzadeh 

سخن آخر

با کارناوال راهی استان کرمانشاه شدیم و سری به دنیای خوشمزه‌های این استان زدیم. از نان برنجی تا برساق و بژی را با هم امتحان کردیم و مواد تشکیل‌دهنده آنها را در اختیارتان قرار دادیم. اگر اهل کرمانشاه هستید یا به کرمانشاه سفر کرده‌اید و جای شیرینی خاصی را در لیست ما خالی می‌بینید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

جذاب ترین شهر ایران کرمانشه😍من کرمانشاهیم

21 آذر 1400

غذاها مخصوص استان کرمانشاهه خصوصا خورش خلال و دنده کبابمون ک همه جا معروفه خورش خلال ک فقط مختص کرمانشاهه و دنده کباب ک ن تنها توی ایران بلکه برخی از کشورهای خارجیم یافت میشه-ن صرفا غرب کشور- اما هیچ دنده کبابی ، دنده کباب کرمانشاه نمیشه

01 اردیبهشت 1399

شهاب كاويانى

کرمانشاه با اون همه تاریخ برای من همیشه یه جای خاص بوده. به جز خاطرات نسبتا سخت سربازی (حدود ٢ ماه آموزشى اونجا بودم). مردم مهمان نواز و خوبی هم داره. این مطالب رو که خوندم به فکر افتادم که تابستون امسال رو یه سری به کرمانشاه بزنم

12 فروردین 1399

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست